Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #1 Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har 3 barn, og kan maks strekke meg til 500 pr barn, men ofte mindre...Er dette lite? det går med så mye penger på julforbredelser til oss, at skal jeg bruke mere, må vi droppe sosiale sammenkomster med venner. Hva bruker dere?
Titti72 Skrevet 29. oktober 2004 #2 Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har 1 barn og god råd, så hun får gaver for mellom 1.000,- - 2.000,- Kommer an på hva jeg kjøper. Er det "nødvendige" ting så er det ikke bare den gaven hun får. I år trenger hun slalomstøvler og ønsker seg PS2 dansematte/spill. Da får hun en nødvendig gave + noe hun har virkelig har lyst på. Klarer heller aldri og la være å kjøpe en drøss med "små" gaver. Hun har microliten familie så jeg kompanserer for det med å legge flere gaver under treet en 1 stk.
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #3 Skrevet 29. oktober 2004 Jeg synes du skal bruke det du har råd til på julegaver til ungene dine.. 500 er vel i grunnen nok.. Selv er det litt forskjellig hvor mye penger jeg bruker på sønnen min. Da jeg var alene med han fikk han ikke noen dyr gave, men gave etter lommeboka rett og slett. Nå har jeg samboer og litt bedre råd, så da kan jeg bruke litt mer. Jeg synes det må være en balanse mellom hva man har råd til og hva som er "sunnt". Man skal jo ikke skjemme bort ungene heller.
kitty Skrevet 29. oktober 2004 #4 Skrevet 29. oktober 2004 Nå er det min sønns første jul, så jeg har ingen lang erfaring med å kjøpe julegaver til mine egne barn. Tenker det blir nok fort en 1000 til sammen kanskje. Noe gøy og noe han allikevel må ha. Når man har flere barn blir det selvfølgelig litt andeledes. Syns det er viktig å ikke bruke mer enn man har råd til på julegaver. Uansett så får jo barn så mye gaver i dag at en god julestemning og masse tid med dere og all den andre kosen julene bringer med seg, setter dypere spor enn om gavene er dyre.Synes forøvrig at 500 kroner hvis det dreier seg om fornøyelsespakker (DVD, pc-spill ol) er mer enn nok. Tenk heller mer på å kose deg med barna i jula. Det er det de husker.
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #5 Skrevet 29. oktober 2004 Jeg bruker ca 3000 til jenta mi. Hun har ikke en farsside hun får noe fra, og fra min side får hun fra 5 stk, og derfor kjøper jeg en del til henne selv. Men nå har jeg ikke så mange å kjøpe til likevel da. Til sammen kjøper jeg for ca 5000. Og jeg er godt i gang allerede. Ronja_80
Gjest lilletroll Skrevet 29. oktober 2004 #6 Skrevet 29. oktober 2004 Tipper det blir mellom 1000 og 1500 et sted til veslejenta på 3. Kommer litt an på økonomien når julen nærmer seg. Hvor mye en skal bruke må følge lommeboka til den enkelte, synes jeg!!
Gjest Madam Felle Skrevet 29. oktober 2004 #7 Skrevet 29. oktober 2004 Mellom 500 og 1000 kr blir det, for vi har heller ikke god økonomi. Syns ikke 500 kr er lite, for barn har ikke vondt av å lære seg, at vi foreldre ikke har verdens beste økonomi alltid. Veldig dumt når barna ønsker seg dyre ting, men da bør en kanskje pensle de litt inn på verdien av penger. At de kan lære seg å ønske seg ting, som ligger innenfor den grensen en har satt på presangen/e. Min sønn ønsker seg en MP3 spiller, og selvfølgelig er det en av de dyreste han ønsker seg ( koster ca 3000 kr). Har da forklart han, at han må nok ønske seg noe billigere, for ellers får han ikke det han vil. I år kommer vi og foreldrene våre til å gå sammen,f or at barna skal få det de ønsker seg, men det er ikke dermed sagt at de får en presang for 3000 kr. For mine foreldre har mange å kjøpe til, og det er en grense for hvor mye penger de også har. Så ikke ha dårlig samvittighet, fordi du ikke har bedre økonomi.
Gjest Mayamor Skrevet 29. oktober 2004 #8 Skrevet 29. oktober 2004 Mellom 1500,- og 2000,- pr barn blir det nok... :oops: Og vi har 5 barn. Noe er ting er innkjøpt på salg allerede - annet er ting de må ha - og noe de spesielt ønsker seg... Klart: minstemann får bare en ting til 200,- - men han er jo bare 13 mnd denne julen... Da jeg var alenemor - la jeg meg på 300,- - 500,- til gutten min. Nå er økonomien bedre - og gavene større. Merker at det blir dyrere for hvert år. Forventningene blir høyere. Kan vi hoppe av karusellen...? Eller det er vel bare vi som foreldre som kan bestemme... Mayamor
Gjest ii *Fiona Skrevet 29. oktober 2004 #9 Skrevet 29. oktober 2004 Herregud... er dere helt spiltter pine gale hele gjengen... Hva skal ungene med det? Gutten min er 4 år. Han har rike besteforeldre som kjøper store fine gaver (de spør meg om hva han trenger, om han trenger noe som koster mye osv). Så jeg har aldri brukt noe særlig penger på gaver til ham, heller kjøpet noe jeg vet han liker, et puslespill, en bok e.l. Synes kjøpefest-jul er direkte motbydelig og har ingen intensjoner om å bidra til enda en drittunges oppvekst på den måten. "Vi har ikke så god råd, så vi gir ikke for mer enn 500-1000" - herregud, sier jeg bare. Den dagen jeg har råd til å kaste den mengden penger ut av vinduet, skal jeg begynne å jobbe frivillig for Kirkes bymisjon eller noe. FYSJ, for en motbydelig tråd. ÆSJ, så bortskjemte vi er i Norge, og så fullstendig uten begreper om hva som virkelig betyr noe!
Naixin Skrevet 29. oktober 2004 #10 Skrevet 29. oktober 2004 Herregud... er dere helt spiltter pine gale hele gjengen... Hva skal ungene med det? Gutten min er 4 år. Han har rike besteforeldre som kjøper store fine gaver (de spør meg om hva han trenger, om han trenger noe som koster mye osv). Så jeg har aldri brukt noe særlig penger på gaver til ham, heller kjøpet noe jeg vet han liker, et puslespill, en bok e.l. Synes kjøpefest-jul er direkte motbydelig og har ingen intensjoner om å bidra til enda en drittunges oppvekst på den måten. "Vi har ikke så god råd, så vi gir ikke for mer enn 500-1000" - herregud, sier jeg bare. Den dagen jeg har råd til å kaste den mengden penger ut av vinduet, skal jeg begynne å jobbe frivillig for Kirkes bymisjon eller noe. FYSJ, for en motbydelig tråd. ÆSJ, så bortskjemte vi er i Norge, og så fullstendig uten begreper om hva som virkelig betyr noe! Må bare si meg hjertens enig! Leste meg gjennom tråden og ble ganske lang i maska. Vi har tre barn. Ønsket er å gi barna noe de ønsker seg uten at det tømmer lommeboka. Det kan like gjerne være en gave til 150 som noe over 500. Vi prøver å lære barna våre at det er det som gis som teller, ikke prislappen på det. Min eks-svigerfamilie hadde en gang festet en konvolutt med 50,- til pakken vår fordi den kostet mindre enn gaven til svigerinnens familie!!! Kan ikke forstå meg på sånt, jeg! Det er klart at ønskelisten til barna inneholder ønsker som koster mye, men da får de forklaring om at da må vi gå sammen flere om å kjøpe den. Det har de ikke vondt av. Men å kjøpe for 3000 til ett barn!
Arkana Skrevet 29. oktober 2004 #11 Skrevet 29. oktober 2004 Må bare si meg hjertens enig! Leste meg gjennom tråden og ble ganske lang i maska. Men å kjøpe for 3000 til ett barn! Helt enig. 3000 er altfor mye, uansett hvor god råd en har. Hva slags signal gir det til ungene sine? Jeg ville heller gitt en god slump av de pengene til veldedighet (og ungene skulle være med på det og fått følelsen av å gi noe til andre også, ikke bare få og få og få. Å gjøre barn kravstore og bortskjemte er ingen god julegave.), eller kjøpt noe felles til familien (et spill eller noe man kan gjøre sammen). Folk klager over kjøpefesten, men så henger de med på karusellen likevel. Jeg synes foreldre heller burde lære ungene å se på julen som en sosial høytid og ikke en dag hvor man får dyre gaver man egentlig ikke trenger. Jeg, som voksen, kan i allefall love deg at av det jeg husker best fra barndomsjulene har ikke gavene en eneste plass, det er samholdet, kosen og samling rundt bordet med spill.
Gjest Hilde K S Skrevet 29. oktober 2004 #12 Skrevet 29. oktober 2004 1. Fiona, ungen din får jo dyre gaver fra besteforeldrene. Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på at foreldre gir dyre gaver eller om besteforeldrene gjør det? 2. Eldstejenta skal få kanin med utstyr. Det kommer vel på en 1500,-. Mellomsten får muligens stereoanlegg til rundt samme pris. Minsten får, tja, det vet vi ikke helt enda. Ellers får de presang fra nissen til et par hundre hver. Vi pleier å kjøpe klær pluss en ting til til/fra ungene til hverandre. (Eller noe sånt, hilsen elendig på språk). Vi har ganske god økonomi og skjønner ikke hvorfor ikke ungene skal nyta godt av det også. Da vi var studenter, fikk de ikke dyre ting. Man kjøper vel etter lommeboken?
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #13 Skrevet 29. oktober 2004 Takk Hilde. Av og til lurer jeg på om dobbelmoral er dobbelt så bra som ingen moral...? En kan synes hva en vil om andre, men å framheve seg selv og sine "gode/riktige verdier" - synes jeg lite om! Vi er i den situasjon at barna til samboer ikke får gaver med hjemmenfra mor. Skal de da sitte der med 1-2 gaver mens det bugner fra gutten min sin familie...? Jo det er lett å forklare til en 7+9+10 åring at julen kommer til dere litt senere (når dere kommer hjem til mamma og får skikkelig jul)... Beløpet har steget ettersom økonomien vår er bedret! Slik er det vel for de fleste... Tæring etter næring... Mayamor ikke innlogget.
Gjest Starya Skrevet 29. oktober 2004 #14 Skrevet 29. oktober 2004 Guttungen har snart bursdag (blir 11), da får han en CD og en leke, dette kommer på til sammen ca 450,- Til jul vil han få to gaver, en leke og et klesplagg,. Jeg regner med å bruke ca 500 på den gaven til sammen. I tillegg kommer smågaver (og da mener jeg små gaver) i julekalenderen. Det får holde i massevis, det. Glemte nissegaven. Den kommer nok ikke på over 100,-
birgitte242 Skrevet 29. oktober 2004 #15 Skrevet 29. oktober 2004 Beklager, men jeg synes flere tusen kroner til barn som ikke engang har begynt på skolen er helt perverst! En ting er større unger som trenger sportsutstyr o.l. men herregud a!
Gjest gjesta Skrevet 29. oktober 2004 #16 Skrevet 29. oktober 2004 100% enig med Hilde K S. Jeg tok heller ikke det poenget med hva som gjorde en dyr gave fra besteforeldre mer spiselig enn en dyr gave fra foreldre. Vi gir kjøper gave for et sted mellom 800 - 1500 til barna. Dvs; eldstemann på 1500 får dyrest gave, yngstemann kommer nok etter når han kommer i samme alder, men begge får noe de ønsker seg. De får også relativt dyr gave til bursdagen, men resten av året må de spare og kjøpe selv hvis det er noe de vil ha. Vi er også bevisste på å gi besteforeldre og tanter/onkler ønskeliste for barna når de ber om det - og de ønskelistene inneholder ting barna trenger og ønsker seg. Får bedre smak i munnen av å kjøpe en dyr ting til jul og heller si nei de 399 andre gangene de spør om å få et eller annet, enn å kjøpe mange småting. Men altså - sånn funker det for oss, vi har økonomi til det og vi syntes det er en fornuftig løsning. At andre velger annerledes er selvsagt helt ok, og må være opp til dem.
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #17 Skrevet 29. oktober 2004 100% enig med Hilde K S. Jeg tok heller ikke det poenget med hva som gjorde en dyr gave fra besteforeldre mer spiselig enn en dyr gave fra foreldre. Vi gir kjøper gave for et sted mellom 800 - 1500 til barna. Dvs; eldstemann på 1500 får dyrest gave, yngstemann kommer nok etter når han kommer i samme alder, men begge får noe de ønsker seg. De får også relativt dyr gave til bursdagen, men resten av året må de spare og kjøpe selv hvis det er noe de vil ha. Vi er også bevisste på å gi besteforeldre og tanter/onkler ønskeliste for barna når de ber om det - og de ønskelistene inneholder ting barna trenger og ønsker seg. Får bedre smak i munnen av å kjøpe en dyr ting til jul og heller si nei de 399 andre gangene de spør om å få et eller annet, enn å kjøpe mange småting. Men altså - sånn funker det for oss, vi har økonomi til det og vi syntes det er en fornuftig løsning. At andre velger annerledes er selvsagt helt ok, og må være opp til dem. Skriver under på denne! Ser at flere reagerer på at jeg bruker oppimot 3000 til datteren min. Vel, det får være min sak det. Er ikke som om hun får noe fra sin far eller hans familie,og min familie er ikke stor. Så for at hun ikke skal bli ferdig å pakke opp en time før de andre ungene vi er i lag med, så kjøper jeg mye til henne. Er det så forferdelig galt? Dere om det! Ronja_80
Gjest Sissi Skrevet 29. oktober 2004 #18 Skrevet 29. oktober 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor SUMMEN er så viktig? Er det ikke viktigere at barna får noe de trenger og ønsker seg? Min unge har alltid fått dyrere ting, som han trenger: Vinterdress/sko, ski, sykkel ol. Noe leker ja, men mest fokus på det som var nødvendig. Etter som han har blitt større har jeg det fremdeles sånn at spør noen så sier jeg hva han TRENGER. Nå har jeg endelig :-) bedre råd, men det betyr da ikke at jeg kan øse ut penger i mer eller mindre unyttige gaver?? Jeg ser jo hva han leker med og ikke minst - hvor mye som står ubrukt.... Det "verste" er at ungen min er like fornøyd (bank i bordet fortsatt!) om han får en pysj eller en leke....
Gjest Hilde K S Skrevet 29. oktober 2004 #19 Skrevet 29. oktober 2004 Selv om vi bruker forholdsvis mye penger på presanger til jul, betyr ikke det at gavene bare er unyttige ting. For meg er det faktisk viktigst at det er noe ungene ønsker seg og at de har ønsket seg det en stund.
Gjest gjesta Skrevet 29. oktober 2004 #20 Skrevet 29. oktober 2004 Det er helt klart ikke summen som er viktig! Men det dukker gjerne opp noen dyre ønsker/behov i løpet av et år - ihvertfall når det gjelder de store barna. Mine barn er 7 1/2 og 15 år gamle. Ski, diverse spill+spillduppetidder til Playstation, x-box eller PC, snowboard, speiderutstyr, sykkel (mest akutelt til bursdagen) osv. Ingen av disse tingene er livsnødvendige, men hos oss er slike ting man ønsker seg til jul eller bursdag. Og alderen på barna har jo litt å si da, når våre var 1-2-3-4-5 år gamle kjøpte vi ikke gaver i høy prisklasse. Men en 15 åring forventer nok litt mer en enn pysj for å juble.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå