Gå til innhold

Er det noen som har peiling på skatt her som kan hjelpe meg? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er litt ny på dette med å endre skatt osv. Så jeg trenger litt hjelp!

Det som er greia er at jeg det siste året har vært syk, og har nå gått over til AAP. Inntekten har jo selvfølgelig blitt redusert drastisk som følge av dette.

Nå i vår fikk jeg en gigantisk baksmell på skatten, som gjør fryktelig vondt. Det er noe jeg ikke ønsker å få igjen for å si det slik! Så derfor vil jeg prøve å ordne med skatten nå, slik at det blir riktig til neste år. Kanskje jeg til og med kan få igjen litt! Det hadde vært flott :) Men når man har såpass lite inntekt så er det jo begrenset hvor mye skatt man kan betale. Jeg kan rett og slett ikke betale 35 % skatt, for da har jeg ingen ting mer å leve for i måneden.

Frem til poenget. Skatteetaten informerer meg om at jeg må ta utgangspunkt i selvangivelsen for to år tilbake, altså 2014. Så jeg går til skatteberegningen for nytt skattekort (se vedlagt fil). Der står det at jeg skal fylle inn skatt og inntekt hittil i år. Men så står det også forventet inntekt osv. for resten av 2016!? Er det der jeg skal fylle inn det som står i selvangivelsen for 2014?

Beklager om jeg fremstiller meg selv som litt dum her. Men dette synes jeg rett og slett er forvirrende!

Er det noen som kan hjelpe meg? :)

Skatteberegning.png

Anonymkode: 83c78...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal fylle inn det du forventer å tjene i 2016, altså resten av året.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal og nevnes at jeg har blitt satt på tabelltrekk 7102 nå. Det er 18 %. Og litt vel lite, eller? Huff.. Så forvirrende!

TS

Skrevet

Det er umulig for meg og si noe om, da jeg ikke vet hvor mye fradrag du har. Altså rentefradrag osv.

Skrevet

Du skal ikke fylle inn tall fra 2014, men fra i år. Det er jo dette året og dets inntekter/fradrag du skal regne ut, hva du tjente eller hvilke fradrag du hadde i 2014 er likegyldig. 

Skrevet

Tror kanskje du misforstod - skatteetaten har brukt tall fra selvangivelsen for 2014 når de har beregnet ditt nåværene skattekort. Du skal ikke bruke dette - du skal fylle ut hva du forventer å tjene i 2016. 

I punkt 5.1 legger du inn den inntekten som det står på den siste lønnsslippen/utbetalingsanvisningen fra NAV
I 5.4 legger du inn skatten som står på siste lønnsslipp/utbet fra NAV

Disse to over er altså hva du allerede har fått i 2016. 

Så legger du inn hva du tror du kommer til å tjene (før skatt) i hele 2016. altså ikke resten av 2016, men hele totalt. En pekepinn er jo å gange opp det du får per måned med 12. Og legge på litt.  Dette tallet skal du legge inn i punkt 2.1.1.

Så kan du legge inn evt fradrag og slike ting i de feltene som gjelder. Hvis du ikke legger inn fradrag vil du få litt høyere skatt enn om du legger inn fradrag. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Mynona skrev:

Tror kanskje du misforstod - skatteetaten har brukt tall fra selvangivelsen for 2014 når de har beregnet ditt nåværene skattekort. Du skal ikke bruke dette - du skal fylle ut hva du forventer å tjene i 2016. 

I punkt 5.1 legger du inn den inntekten som det står på den siste lønnsslippen/utbetalingsanvisningen fra NAV
I 5.4 legger du inn skatten som står på siste lønnsslipp/utbet fra NAV

Disse to over er altså hva du allerede har fått i 2016. 

Så legger du inn hva du tror du kommer til å tjene (før skatt) i hele 2016. altså ikke resten av 2016, men hele totalt. En pekepinn er jo å gange opp det du får per måned med 12. Og legge på litt.  Dette tallet skal du legge inn i punkt 2.1.1.

Så kan du legge inn evt fradrag og slike ting i de feltene som gjelder. Hvis du ikke legger inn fradrag vil du få litt høyere skatt enn om du legger inn fradrag. 

Tusen takk for VELDIG oppklarende svar :) Da henger jeg med igjen!! Og får det heldigvis riktig. Da lar jeg det bare være med det tabelltrekket jeg. Tenker at det er passende med 18 % når man har ganske så lav AAP.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...