Gå til innhold

Pusse opp overflater i deler av hus

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Skal pusse opp tak og vegger før innflytt i nytt hus. 

Malt gammel strietapet, mye skruer, hull og rare greier, takess-plater,. 70-tallshus. Ganske stygt. 

har tenkt å leie noen til jobben,men vil prøve å finne ut selv hva som er lurt/ikke lurt...slik at jeg vet hva jeg ønsker de skal gjøre. 

er det best å bare gipse over det hele? 

Eller rive alt av plater/vegger og sette opp nytt? Kjenner jeg har nest lyst til å hive ut gamle greier og legge nytt.  Vil ha slette flater  ikke sånn panelplater som ser ut som fjøler. 

Mer om vi river alt, er det noe som er smart/lønnsomt å gjøre samtidig? Feks legge skjulte ledninger ut til taklamper Etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke er byttet fuktsperreplast siden husets bygging, så ville jeg revet platene på ytterveggene og byttet isolasjon der det trengs (der den er ødelagt), og byttet fuktsperreplast. På innerveggene kan du jo gjøre som du vil. Husk at du mister noen cm hvis du setter plater på utsiden. Gjør det samme med taket hvis dere skal bytte takplater.

Forhør deg også med snekkerne om det er lurest med sponplater eller gips. Hvis huset beveger seg mye (gamle hus gjør jo ofte det) så vil de mest sannsynlig fraråde deg fra gipsplater - det fikk hvertfall vi beskjed om her.

Hvis dere vil så kan dere også få skjult anlegg ja, altså ledninger bak vegger. Mange velger jo det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp overflatene på en 70talls leilighet, flere lag med tapeter og strie etc.. Der det var gipsvegger rev vi de ned, etterisolerte litt, la ny fuktsperre og skjultanlegg + nye panelplater. På murvegger rev vi bort all tapet og sparklet hull. Så leide vi inn en maler som helsparklet og pusset veggene. Selv der vi la nye gipsplater, det er en forferdelig jobb å få veggene slette.. Vi prøvde selv først, men fant ut at det var det bare og glemme! Malte selv etterpå. Resultatet ble perfekt:) Hadde gjort det samme igjen om vi kom over samme problem. Ville heller ikke ha panelplater, men herremin hvor mye jobb vi hadde spart på det🙈

Vi gjorde ikke noe med taket, men jeg ville lagt skjultanlegg evt downlights hvis dere først skal legge nytt:) 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, hironakamura skrev:

Vi pusset opp overflatene på en 70talls leilighet, flere lag med tapeter og strie etc.. Der det var gipsvegger rev vi de ned, etterisolerte litt, la ny fuktsperre og skjultanlegg + nye panelplater. På murvegger rev vi bort all tapet og sparklet hull. Så leide vi inn en maler som helsparklet og pusset veggene. Selv der vi la nye gipsplater, det er en forferdelig jobb å få veggene slette.. Vi prøvde selv først, men fant ut at det var det bare og glemme! Malte selv etterpå. Resultatet ble perfekt:) Hadde gjort det samme igjen om vi kom over samme problem. Ville heller ikke ha panelplater, men herremin hvor mye jobb vi hadde spart på det🙈

Vi gjorde ikke noe med taket, men jeg ville lagt skjultanlegg evt downlights hvis dere først skal legge nytt:) 

Lykke til!

Supert! Takk for svar. Hvor mange m2? Hva ca ble prisen? Hvor lang tid brukte håndtverkere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MiniMjau skrev:

Supert! Takk for svar. Hvor mange m2? Hva ca ble prisen? Hvor lang tid brukte håndtverkere? 

Vi tok det litt etappevis ettersom vi måtte bo der samtidig. Det var leiligheten var 85kvm og vi tok alle vegger utenom bad og vaskerom. Vet ikke hvor mange kvm med vegg det ble til sammen:/ 

Det var bare en som gjorde jobben og han brukte typisk 1 dag på første lag, 1 dag på andre lag og 1 dag på pussing. Var det ille vegger så kanskje en ekstra dag på noe finpuss. Jeg tror vi endte opp med å betale rundt 15.000,- for hele jobben han gjorde. Da kjøpte vi inn sparkel selv om jeg ikke husker feil:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt av veggplanene og takessene og sett hva som var bak. All riving kan dere fint gjøre selv.

Går dere litt grundig til verks kan dere få (fuktsperre) skjult elektrisk anlegg, rettet opp vegger og et perfekt utgangspunkt for glatte vegger. Bruk spon, ikke gips. Spon tåler mye mer og tåler bevegelse bedre enn gips. Gips er bedre mot støy (og brann), og man kan f.eks. legge gips bak sponen dersom det er en vegg man vil at lyden ikke skal gå så lett gjennom. Sparkle skjøtene og skruehull. Bruk grunnet fiberduk (tynn tapet) for perfekt, maleklart resultat.

Skal dere gjøre noe med det elektriske, bør dere planlegge godt før elektrikeren kommer. Hvordan skal innredningen være? Hva trenger dere stikkontakter til? Hvor vil dere ha strømuttak/stikkontakter (f.eks. taklamper og valgkamper)? Hva med lysbrytere? Kanskje dere trenger en ekstra kurs til stua eller vil gjøre klar en ekstra kurs til kjøkkenet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Grønt blad skrev:

Ville tatt av veggplanene og takessene og sett hva som var bak. All riving kan dere fint gjøre selv.

Går dere litt grundig til verks kan dere få (fuktsperre) skjult elektrisk anlegg, rettet opp vegger og et perfekt utgangspunkt for glatte vegger. Bruk spon, ikke gips. Spon tåler mye mer og tåler bevegelse bedre enn gips. Gips er bedre mot støy (og brann), og man kan f.eks. legge gips bak sponen dersom det er en vegg man vil at lyden ikke skal gå så lett gjennom. Sparkle skjøtene og skruehull. Bruk grunnet fiberduk (tynn tapet) for perfekt, maleklart resultat.

Skal dere gjøre noe med det elektriske, bør dere planlegge godt før elektrikeren kommer. Hvordan skal innredningen være? Hva trenger dere stikkontakter til? Hvor vil dere ha strømuttak/stikkontakter (f.eks. taklamper og valgkamper)? Hva med lysbrytere? Kanskje dere trenger en ekstra kurs til stua eller vil gjøre klar en ekstra kurs til kjøkkenet? 

Hjertelig takk for grundig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...