Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg den grusomme beskjeden om at min far har aldersdemens, det er vel noe vi lenge har hatt mistanke til, men fikk først svar nå. Det har allerede gått ganske langt.

Det jeg lurer på er hva slags hjelp fins det? Er det en forening for de med demens, så man kan få noe informasjon og hjelp? Og er det noen steder på nett man kan finne informasjon.

Mine foreldre er ikke resurssterke og har en innkompetent lege og er totalt avhengige av hverandre og har ikke noe sosialt nettverk. Og jeg og søsteren min bor i en annen by.

Tar imot alle svar og erfaringer med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor i landet de bor, men i min kommune har vi en "kafe" der de kan møtes, sammen med pårørende. Og betjeningen er gjerne sykepleiere, og andre med erfaringer. Dette er et kjempe tilbud.

Jeg hadde ringt kommunen og spurt jeg. Hvilke tilbud dere har.

Gjest Anonymous
Skrevet

en kafe???? Foe et supert tilbud!! Hørtes jo helt utrolig ut at noe sånt finnes. Jeg ble så glad når jeg leste dette, har selv inntrykk av at demente hører til en gruppe som bare blir neglektert. Da er det så bra å få høre om slike flotte tiltak

Skrevet

Nasjonalforeningen for folkehelses side om demens

Nordemens

35 råd

Kafeen det er snakk om er nok noe som kalles dagsentere, et tilbud for eldre, fysisk "oppegående" hjemmeboende pasienter i mange kommuner.

Jeg synes også du burde ringe kommunen for å få vite hvilke tilbud som eksisterer. Ellers kan du kontakte pårørendeorganisasjoner (finnes i linken til nasjonalforeningen) for å få hjelp til å takle det rent praktiske såvel som den følelsesmessige siden ved å ha en far som er rammet av demens.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har en farfar med aldersdemens :( Kjempetrist...

Skrevet

Kafeen det er snakk om er nok noe som kalles dagsentere, et tilbud for eldre, fysisk "oppegående" hjemmeboende pasienter i mange kommuner.

.

Nei det er ikke dagsenter jeg skrev om, da hadde jeg jo skrevet det. ;)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg blir nok nødt til og ta noen telefoner rundt ja.

Og birgitte 242, de linkene var veldig opplysende, takk skal du ha.

Skrevet

Jeg vet ikke om foreldrene dine har noe hjelp pr i dag, men det vil jo bli aktuelt å få hjelp fra hjemmesykepleie og/eller hjemmehjelp, og etter hvert kan det bli behov for sykehjemsplass. Hvis faren din er i en tidlig fase av sykdommen enda, fins det medikamenter som kan være med på å bremse utviklingen, men disse gis vel så vidt jeg husker til de som har demenssykdommen Alzheimers. Kan være jeg husker feil... Det fins ulike demenssykdommer og årsaker til demens, og selv om det er en del fellestrekk, vil det også være forskjeller i symptomer osv.

I Nordland finnes et eget utrednings- og kompetansesenter for demens, jeg vet ikke om det fins tilsvarende i andre fylker, for dette er et i utgangspunktet privateid sykehjem, men som inngår i spesialisthelsetjenesten i fylket. I alle fall bør jo legen deres kunne hjelpe dere... og ja, jeg ser du skriver at han er inkompetent, men forhør dere likevel hos ham, om hva som fins av muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...