AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 1: løper en gang hver dag (veklser mellom hardt og lett) og trener alternativt på økt nr 2 eller 2: løper to ganger om dagen annenhver dag (en tung og en lett) og alternativt de andre dagene? Hva gir best resultat og hva forebygger best mot skader? Jeg trener distanse Anonymkode: 9470b...417
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Noen som har noen innspill? Synsing er lov☺ Anonymkode: 9470b...417
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har noen innspill? Synsing er lov☺ Anonymkode: 9470b...417 Hvor mye løper du nå? Og hvor langt vil du løpe? Hvis du allerde har en solid base på 70-100 kilometer per uke ville jeg bare valgt det som passet best. Hvis du ikke er godt trent vil alternativ 2 være å foretrekke. Da trenger du restitusjonstiden. Men når du har løpt den distansen og intensiteten du ønsker en stund kan du godt gå over til nummer 1. Det viktigste er å ikke fort endre intensitet, miljø (ikke gå fra asfalt til skogssti eller fra stier til asfalt eller fra stier til skogsstier) eller mendge. Da spesielt mengde. Du må økte lengden du løper gradvis for å unngå skade, og starte lett og forsiktig når du endrer miljø. Men med tanke på tid ville jeg nok tatt både den harde og lette økten samtidig. Løp en rolig 10-15 kilometer og så ta en liten pause før 5-10 kilometer med fartslek eventuelt intervaller eller uansett. Jeg ville spist noe lett mellom øktene (eller drukket sportsdrikk, men det anbefales ikke hvis du slanker deg).
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #4 Skrevet 14. mai 2016 Takk for svar :-) Jeg satser på marathon. Der hvor jeg bor er det nesten bare oppoverbakker så det blir ikke så mange kilometer i uka. På grunn av hyppige skader så har jeg ikke fått løpt mer enn ca. 6 timer i uka i gjennomsnitt det siste året. Noen uker har vært 15 og andre 0. Tidligere har jeg vært oppe i 14 timer i gjennomsnitt per uke over ett år. Nå har jeg en del problemer med beinhinnebetennelse og har gjort om på både valg av sko og teknikk. Anonymkode: 9470b...417
ajarRun Skrevet 14. mai 2016 #5 Skrevet 14. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar :-) Jeg satser på marathon. Der hvor jeg bor er det nesten bare oppoverbakker så det blir ikke så mange kilometer i uka. På grunn av hyppige skader så har jeg ikke fått løpt mer enn ca. 6 timer i uka i gjennomsnitt det siste året. Noen uker har vært 15 og andre 0. Tidligere har jeg vært oppe i 14 timer i gjennomsnitt per uke over ett år. Nå har jeg en del problemer med beinhinnebetennelse og har gjort om på både valg av sko og teknikk. Anonymkode: 9470b...417 Hvorfor løpe så mye hvis du er skadet hyppig? Hvis du har bakker kan du jo redusere farten (beste metoden for å unngå skader). For marathon er det uansett utholdenhet du er ute etter. Du klarer fint en marathon selv om du bare løper 3 timer (30k) i uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå