Gå til innhold

Hva syns dere om denne festdrakten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å bestille denne eller en bunad til neste år, men usikker på hva jeg skal velge. Prismessig er det nesten like dyrt. 

Er festdrakt like fint?

image.jpeg

Anonymkode: b07a0...d13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Like fin som hva da? Det finnes ørtiførti bunader. Drakten du viser bilde av er finere enn noen bunader, men styggere enn andre. 

Jeg synes generelt sett bunad er mer stas enn festdrakt, men det er mer fordi jeg synes få festdrakter har like mye fine detaljer som mange av bunadene har. 

Anonymkode: e6063...6d7

• Liker 3
Skrevet

Syns den er flott og stilfull. 😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns den var fin, men om jeg hadde jeg fritt valg ville det blitt beltestakken. Svindyr komplett med alt sølv, men det er den desidert fineste.

Anonymkode: 8f716...1e0

Skrevet

Den ser helt grei ut, men jeg foretrekker bunad. Hvis du har pengene til det og det ikke er den store forskjellen. Hvorfor ikke få deg en skikkelig bunad :)

• Liker 3
Skrevet

Nydelig <3

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bunad er det som er alternativet?

Festdrakten er fin den, men jeg personlig ville foretrukket en bunad, eller i hvert fall en festdrakt med broderier/vevde bånd.

Anonymkode: b5ac8...5a6

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Nei, jeg synes ikke såkalte festdrakter (dvs fantasibunader) er like fine. De er og blir liksom-bunader, og jeg har ikke sett en eneste utgave som ikke har noe «kunstig» og litt billig over seg. Det handler gjerne både om utforming og håndverk. Her er det f.eks «u-eksklusive", maskinvevde, masseproduserte bånd som trekker ned inntrykket. Ofte (ikke alltid) er selve drakten også mye mer maskinprodusert enn en ekte bunad, og har ikke sett snev av godt håndarbeid. Denne er helt tydelig heller ikke tilpasset brukeren etter mål, slik en ekte bunad skal være. En ordentlig bunad tar opp i seg håndverks- og drakttradisjoner, lokale variasjoner og historikk. Fantasibunaden har ingen av disse kvalitetene. Den mangler stil fullstendig.  

For meg er dette klesekvivalenten til sølvplett vs ekte sølv, eller skai vs ekte skinn; altså noe som glinser og skinner og ser flott ut på utsiden, på god avstand, når det er helt nytt, men som ikke er i nærheten av å være det samme når det kommer til stykket. Hvis plagget på toppen av det hele koster nesten det samme som en ekte bunad, vil jeg kalle det et ran. Spar heller litt lenger og kjøp ekte vare. 

Endret av Margit Spat
Gjest simsam
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å bestille denne eller en bunad til neste år, men usikker på hva jeg skal velge. Prismessig er det nesten like dyrt. 

Er festdrakt like fint?

image.jpeg

Nydelig! er det på ludo du har sett den?
De er ikke så billige da, men de er veldig pene...

Jeg har sett en med lillafarger... sjelden man finner slikt på vanlige bunader...

Jeg er ikke sånn bunadsfanatiker... og ofte er festdraktene lettere enn bunader i ull (men jeg har selv en festdrakt i ull urk... vurderer å kjøpe meg en bomulls"bunad") - men nå til 17. mai blir det en fin kjole som er litt vårlig... 

Skrevet

Syns den var fin. Bor du feks I Bodø og det står mellom den og nordlandsbunaden som alle andre rundt deg har, hadde jeg tatt den festdrakt.  Greit at det ikke kjennes ut som om man går I uniform.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes den er kjempefin, og synes du kan ha den istedenfor en bunad om du vil. Bunad tenker jeg er for de/vi som har sterke følelser for tradisjon, hjemsted osv. Har du ikke det, så pynt deg som du selv vil :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Tekopper skrev:

Syns den var fin. Bor du feks I Bodø og det står mellom den og nordlandsbunaden som alle andre rundt deg har, hadde jeg tatt den festdrakt.  Greit at det ikke kjennes ut som om man går I uniform.

Det står faktisk mellom den og norlandsbunaden! 😃

AnonymBruker
Skrevet

NorDlandsbunaden mener jeg seff 😑👌🏻

Skrevet

Jeg synes den er fin. Jeg foretrekker bunad fordi tradisjonene og opprinnelsen til "min" bunad betyr litt for meg, men jeg synes mange av festdraktene er fine også. Den du avbilder kunne jeg godt likt å ha selv om jeg ikke allerede hadde hatt bunad. 

Skrevet

Jeg synes den var fin. Jeg er ikke så glad i broderte bunader, like bedre de enkle.

Skrevet

Nordlandsbunaden er jo vakker :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står faktisk mellom den og norlandsbunaden! 😃

Nordlandsbunad en er veldig fin, men akk så irriterende at nesten alle har den. Selv skulle jeg ønske jeg hadde kystdrakten for å ha noe "annet".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt litt på det... Hvorfor er vi så strenge på bunader? En ting er jo at den skal representere hvor vi kommer fra, men skal de ikke representere oss? Om drakten er en "bunad" eller en "fantasibunad" kommer jo egentlig nesten bare an på om det er en liten Husflid-gruppe som er enig om at den er bra nok eller ei. Hvis vi ønsker å være autentiske, må vi jo se tilbake til røttene, til hvordan folk kledde seg før (bunaden er ikke mer enn 100-120 år, noe som ikke er lang tid). Hadde de hatt solbriller, for eksempel, ville de brukt solbriller. Bare fordi det er nytt, og designet av "noen andre", betyr ikke det at det er stygt. 

Og med den tanken (som jeg gjerne kunne diskuterte lenge frem og tilbake på!) så vil jeg bare si at det er helt greit og fint om du velger en festdrakt fremfor en bunad. Eva Lie har utrolig vakre drakter, av godt håndverk. Jeg hadde gjort det, skulle jeg valgt, og har også delvis valgt en litt uortodoks drakt fra her jeg kommer fra (det finnes liksom en som alle har, en som nesten alle har, og en som ingen har, av de vi kan velge fra husfliden. Jeg valgte siste, og den skal representere både hjemstedet mitt, men også MEG!)

Anonymkode: 2ea6f...0c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk tenkt litt på det... Hvorfor er vi så strenge på bunader? En ting er jo at den skal representere hvor vi kommer fra, men skal de ikke representere oss? Om drakten er en "bunad" eller en "fantasibunad" kommer jo egentlig nesten bare an på om det er en liten Husflid-gruppe som er enig om at den er bra nok eller ei. Hvis vi ønsker å være autentiske, må vi jo se tilbake til røttene, til hvordan folk kledde seg før (bunaden er ikke mer enn 100-120 år, noe som ikke er lang tid). Hadde de hatt solbriller, for eksempel, ville de brukt solbriller. Bare fordi det er nytt, og designet av "noen andre", betyr ikke det at det er stygt. 

Og med den tanken (som jeg gjerne kunne diskuterte lenge frem og tilbake på!) så vil jeg bare si at det er helt greit og fint om du velger en festdrakt fremfor en bunad. Eva Lie har utrolig vakre drakter, av godt håndverk. Jeg hadde gjort det, skulle jeg valgt, og har også delvis valgt en litt uortodoks drakt fra her jeg kommer fra (det finnes liksom en som alle har, en som nesten alle har, og en som ingen har, av de vi kan velge fra husfliden. Jeg valgte siste, og den skal representere både hjemstedet mitt, men også MEG!)

Anonymkode: 2ea6f...0c4

Det var et veldig fint svar, og jeg er så enig med så enig med deg! 

• Liker 2
Gjest Evans
Skrevet

Jeg syns festdrakten du viste her var kjempefin! Om du står mellom bunad og festdrakt kan du vurdere

- tilhørighet (er det et spesielt sted du føler tilhørighet til?)

- Utseende 

- Prisen 

Jeg har bunad fra det stedet jeg har vokst opp, og fordi jeg syns den bunaden er veldig fin. Hadde ikke følt noe tilhørighet til oppvekststedet ville jeg ikke valgt den bunaden, ei heller om jeg ikke likte utseende selv om jeg hadde tilhørighet til stedet. 

Moren min har en festdrakt som er knyttet til stedet hun kommer fra. Det heter "X"-drakt, og det er vel det samme som festdrakt, men som samtidig er knyttet til ett sted - så det er jo også mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...