Gå til innhold

Plantenoob: Kan jeg plante noe i blomsterkassa?


Gjest Sisti

Anbefalte innlegg

Gjest Sisti

Kan INGENTING om planter og blomster. 

Har et monster av en kasse på terrassen som er så tung at vi ikke greier å kaste den (greier altså ikke bære den). Tidligere var den full av gressløk og ugress, men dette har vi nå fjernet for det ble bare rotete og stygt, og jeg vil ha en "fresh start". 

Det er fortsatt en del jord igjen i kassa, med lecakuler. Kan dette brukes, eller må vi kaste det og bruke ny jord? Regner med å måtte fylle på med jord uansett. 

Hva er lurt å plante som trenger minimalt med arbeid? Jeg har absolutt ingen preferanser, vil bare fylle kassa med noe, for det ser helt dumt ut nå. Og hvem vet, kanskje vekkes planteinteressen? Kassa i seg selv er ikke så fin, så vil gjerne ha noe som er litt dekorativt, men altså enkelt å holde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om hage heller, dessverre, men poteter er jeg glad i. Røttene bearbeider og forbedrer jorda, og de vokser såpass raskt at ugress ikke slipper til. Det blir pene, grønne planter av det, og de setter lilla blomster, så de er greie å se på også.

Anonymkode: 1e8d7...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du har lyst til å sette poteter, så husk å bruke sertifiserte settepoteter. I verste fall kan butikkpoteter som sprer smitte føre til at potetbønder i nabolaget får 40 års karantene.

Anonymkode: 1e8d7...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, Sisti skrev:

Kan INGENTING om planter og blomster. 

Har et monster av en kasse på terrassen som er så tung at vi ikke greier å kaste den (greier altså ikke bære den). Tidligere var den full av gressløk og ugress, men dette har vi nå fjernet for det ble bare rotete og stygt, og jeg vil ha en "fresh start". 

Det er fortsatt en del jord igjen i kassa, med lecakuler. Kan dette brukes, eller må vi kaste det og bruke ny jord? Regner med å måtte fylle på med jord uansett. 

Hva er lurt å plante som trenger minimalt med arbeid? Jeg har absolutt ingen preferanser, vil bare fylle kassa med noe, for det ser helt dumt ut nå. Og hvem vet, kanskje vekkes planteinteressen? Kassa i seg selv er ikke så fin, så vil gjerne ha noe som er litt dekorativt, men altså enkelt å holde. 

Kan du legge ut et bilde av kassen? 

Siden den er stor kan du kjøpe en pakke med solsikkefrø som du sår inne. Dette blir store planter, så de kommer til å like seg oppi kassen din dersom du har litt sol. Du kan beholde den gamle jorden men kjøp litt ny jord, for eksempel kompostjord som gir mye næring. Du kan også kjøpe billig jord men da må du gjødsle selv. Du kan feks bruke hønsegjødsel. Drikker dere kaffe hjemme? Ta vare på kaffegruten og gi til plantene dine - også inneplantene. Det er kjempegod næring for planter. 

Du kan også kjøpe en pose med blomkarse. Disse får store grønne blader og fine blomster, trenger ikke næring for da får de bare grønne blader og ikke blomster. De er lette å få til. Bare fylle opp med jord, strø frøene utover og dekk med et tynt lag med jord ( les bak på pakken). Husk å vanne og at det ikke skal tørke ut når du planter frø. 

Spør om du lurer på noe :) 

352235-7-1336566238659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomkarse er bra - du kan spise den også! Ellers er erter enkle (kjøp tørka erter på Rema og ha de i vann et par dager til de spirer, trenger støtte når de vokser). Reddik er pisseenkelt. Ruccola gjør seg jo godt.

Ellers, om alt skjærer seg, grav opp et par løvetann og ha de i kassa. Kan ikke gå galt, og det hadde vært et fantastisk anti-hage hipster statement uten sidestykke. 😂

Poteter synes jeg ikke så mye om. De trenger mye mer plass enn jeg noensinne har sett i en blomsterkasse.

Anonymkode: 65552...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis

Hva vil du ha, grønnsaker eller blomster? 

Enkle grønnsaker så lenge du husker å vanne og gjødsle litt er reddiker, spinat, andre typer salater, gulrøtter, sukkererter, paprika, chili, squash, neper og tomater(husk å knipe tjuvene over grenene og toppen hvis den vokser veldig i høyden). Hvis du glemmer å vanne og plantene tørker kan du ende opp med grønnsaker som smaker beskt. Derfor kan det være greit å gå til innkjøp av en sånn vannbeholder dings du stikker i jorden som drypper litt og litt. 

Blomster er jeg ikke så god på, men spanske margeritter er rimelig lettstelte bare du kniper av blomstene etterhvert som de visner for da kommer det hele tiden nye hele sommeren. De finnes i mange farger. 

12959998_972352182853628_1683598305_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blomkarse er bra - du kan spise den også! Ellers er erter enkle (kjøp tørka erter på Rema og ha de i vann et par dager til de spirer, trenger støtte når de vokser). Reddik er pisseenkelt. Ruccola gjør seg jo godt.

Ellers, om alt skjærer seg, grav opp et par løvetann og ha de i kassa. Kan ikke gå galt, og det hadde vært et fantastisk anti-hage hipster statement uten sidestykke. 😂

Poteter synes jeg ikke så mye om. De trenger mye mer plass enn jeg noensinne har sett i en blomsterkasse.

Anonymkode: 65552...271

Man kan fint dyrke poteter i en kasse. Ts har ikke altankasse men en stor diger kasse. Det er bare å hyppe. :) Hipsterkasse er artig. Man kan for eksepel dyrke en liten gressplen oppi der og kjøpe seg en flamingo å stikke nedi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Takk for tips dere! Må nok google forslagene deres litt for å se hva dere snakker om. :P:)

Jeg vil ha blomster, ikke grønnsaker. Vil ikke ha noe jeg får dårlig samvittighet for å glemme. :ler: det var det som skjedde med gressløken... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Hmm, tror jammen jeg skal vurdere blomkarse, det tror jeg vil passe bra. Løvetann hadde funka det også, men jeg vil ha fargevariasjon. Plen med flamingo var heller ikke dumt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sisti skrev:

Hmm, tror jammen jeg skal vurdere blomkarse, det tror jeg vil passe bra. Løvetann hadde funka det også, men jeg vil ha fargevariasjon. Plen med flamingo var heller ikke dumt. :ler:

Stemor er enkle å få til. Billige er de og. Plantasjen bruker å ha 10-pkn til ca 30-40 kr :)

Anonymkode: e8cfe...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og stemor dufter godt! :)

Anonymkode: e8cfe...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemor er enkle å få til. Billige er de og. Plantasjen bruker å ha 10-pkn til ca 30-40 kr :)

Anonymkode: e8cfe...796

Hmm, hva er enklest av det og blomkarse da? :ler: Hvem tåler mest? Hva skjer om vinteren, hva må jeg gjøre for å få de til å blomstre neste år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sisti skrev:

Hmm, hva er enklest av det og blomkarse da? :ler: Hvem tåler mest? Hva skjer om vinteren, hva må jeg gjøre for å få de til å blomstre neste år? 

Du får ettårige stemor, og du får flerårige stemor. Begge typer sår seg ofte selv, og du har da frø som overvintrer ute i jorden og spirer neste vår og gir nye planter. Stemor er veldig hardfør og tåler frost

Anonymkode: e8cfe...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville satset på å kjøpe nye sommerblomster hvert år. Jeg pleier å plante etter at faren for nattefrost er over. Her er det rundt midten av mai. Synes slyngpelargonia er en blomst som er enkel å få til og er fin i verandakasser. Den blomstrer helt til september/oktober, hvis den får god jord, god drenering, regelmessig vanning og hvis man kniper av blomstene etterhvert som de er avblomstret. 

Hvis det er lenge siden det er skiftet jord ville jeg skiftet ut all jorden i år. Kjøp ny kvalitetsjord som passer for verandakasser. Ikke kjøp den billigste jorda. De neste årene kan du beholde jorda, og bare blande inn litt kugjødselkompost i forbindelse med planting hver vår. 

Anonymkode: 37bc6...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville satset på å kjøpe nye sommerblomster hvert år. Jeg pleier å plante etter at faren for nattefrost er over. Her er det rundt midten av mai. Synes slyngpelargonia er en blomst som er enkel å få til og er fin i verandakasser. Den blomstrer helt til september/oktober, hvis den får god jord, god drenering, regelmessig vanning og hvis man kniper av blomstene etterhvert som de er avblomstret. 

Hvis det er lenge siden det er skiftet jord ville jeg skiftet ut all jorden i år. Kjøp ny kvalitetsjord som passer for verandakasser. Ikke kjøp den billigste jorda. De neste årene kan du beholde jorda, og bare blande inn litt kugjødselkompost i forbindelse med planting hver vår. 

Anonymkode: 37bc6...c18

Puuh, kanskje vi må belage oss på å bli kvitt den kassa likevel, for det er lite sannsynlig at jeg blir å plante nytt hvert år. Kassa er egentlig ikke noe fin, så hvis vi først greier å tømme den for jord må vi vel greie å slå den fra hverandre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulipaner? De kommer jo opp igjen hvert år, uten at du trenger foreta deg noe som helst. Vi har noen eksemplarer i hagen, som kommer jevnt og trutt hvert år, og som ikke har fått noe stell. Pene er de også, og har lang blomstringstid.

Anonymkode: 1e8d7...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sisti
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tulipaner? De kommer jo opp igjen hvert år, uten at du trenger foreta deg noe som helst. Vi har noen eksemplarer i hagen, som kommer jevnt og trutt hvert år, og som ikke har fått noe stell. Pene er de også, og har lang blomstringstid.

Anonymkode: 1e8d7...9a5

Vi har faktisk tulipaner i "hagen", som vi ikke steller noe med, så det hadde kanskje vært noe...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil plante blomster hvert år, så er stemor genial. For den frør seg selv, så det kommer nye neste år. Men, skal du ha dem til å blomstre hele sommeren, må du knipe vekk avdøde blomster, og huske å gi dem vann.

Hvis det er slik at du glemte å vanne gressløk, slik at den døde, så vil jeg egentlig vurdert å fjerne kassa. For gressløk er en meget enkel plante med meget små krav til stell.

Men, har du lyst på blomster, så kan du jo prøve. Stemor er billig. Så ingen stor utgift hvis det skjærer seg, og ingen gartnergener våkner til liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Hva vil det si å knipe vekk avdøde blomster? Altså - hva ligger i å "knipe"? Ta hele blomsten med stilk bort? Bare selve blomsten? 

Vannet aldri gressløken, men døde ikke (det regner jo -hele- tiden her). :ler: Men pga alt ugresset så det så ustelt ut og det var vanskelig å plukke gressløk blant ugresset, så vi kvittet oss med alt. Planen var å kaste hele kassa samtidig, men den er TUNG, så vi greide ikke bære den bort til containeren. Har jo egentlig ikke lyst på blomster, for det skaper jo fort bare merarbeid og stress hvis det utvikler seg til å bli en sånn stygg ugresskasse som vi hadde. Blomsterkassa sto altså her, med gressløk/ugress, da vi overtok boligen, så har vi bare ikke greid å bli kvitt den, og ønsker å gjøre det beste ut av den for minst mulig arbeid. 

Så andre kreative råd tas gjerne imot. Finnes det fine kunstige uteplanter som tåler vær og vind? :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få til noe pent med dekorstein? Bare dekke hele overflaten med fiberduk og hive oppi en sekk med dekorsteiner?

552d6746621c7.jpg

Anonymkode: 1e8d7...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...