AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Hei, jeg har en leilighet som er leid ut til et par med barn. I April mottok jeg sms fra mannen om at de ønsker å si opp leieforhold, og jeg bekreftet at det er OK, og ifølge kontrakten blir det 3 mnd oppsigelse. Egentlig skulle kontrakten gjelde ut desember. I ettertid har jeg bedt om å få tilsendt et skriftlig brev slik at jeg har det på det tørre om at de virkelig flytter ut den siste dagen i juni. Det har jeg dessverre ennå ikke fått, og når jeg prøver å ringe til leietakeren så får jeg sms om at vedkommende er i møtet, det kan være f.eks kl. 21:00. Jeg syns at vedkommende bare ignorerer meg, og da jeg spør på sms om når han er hjemme slik at jeg kan komme og snakke med ham, så har vedkommende ikke oversikt. Jeg har heller ikke fått hele husleien i tide og fortsatt mangler en del av leien, og da jeg sendte sms om å få utbetalt resterende husleie så syntes han at det var håpløst. Jeg skrev at vedkommende må gi meg en eksakt utflyttingsdato, fordi jeg skal ta med rådgivere som skal se på leiligheten, og da ringte han meg plutselig og viste utilbørlig oppførsel. Han truet meg rettsak og masse annet tull. Jeg klarte å roe ham ned, og fortalte at med rådgivere mener jeg meglere som skal taksere leiligheten, og jeg forstår ikke hvorfor du er så aggressiv. Jeg syns at det er utrolig trist at jeg måtte oppleve dette, for jeg er en rolig person av naturen og tar sånne ting veldig inn på meg. Jeg ba ham igjen gi meg overtagelsesdato og han kommer med de oppdiktede løgner om at brevet er sendt, men jeg sa hvor sendte du, så sa han til den adressen som registrert på mobilen din. Jeg sa at nummeret mitt er hemmelig, og skjønte at han bare løy. Han lyver i hytt å pine, og det har jeg erfart ved flere anledninger. Han sa at banken er byttet, derfor ble husleien forsinket og de på banken sa at transaksjon er gjennomført. Senere så jeg at pengene hadde kommet fra bank i butikk. Gud, jeg hater løgner, men nå lurer jeg på om hva jeg bør gjøre? Kan jeg forholde meg til hans sms med oppsigelse gjeldende fra 1 April og ut tre mnd? Jeg ønsker heller ikke å ha ham som leietaker, fordi han har vist utilbørlig og aggressivt oppførsel, noe som har gjort at jeg har mistet respekt for ham. Håper dere kan gi gode tips. Anonymkode: 07906...5e6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Kan ikke svare deg så alt for ordentlig, men skriftlig avtale er bindende. Etter en oppsigelse tror jeg man har innen rimelig tid til å endre avtalen, usikker på om dette må godkjennes av utleier eller ikke, men uansett har ikke dette skjedd, og overtakelsesdatoen skal da være den første 3 måneder senere, regnet fra den første i måneden etter oppsigelsen fant sted. Anonymkode: 153e8...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Oppsigelsen gjelder - det er formkrav til oppsigelse fra utleiers side, men ikke fra leietaker. Leietaker har 'goden' at de kan si opp via sms om de vil. Så den gjelder. Du skal ikke trenge å be om 'ytterligere' bekreftelse, de fleste vil også oppfatte det som mas. Jeg forstår at det du bekymrer deg for er at de ikke flytter ut når de skal. Dessverre er det ikke så mye man kan gjøre med det. Man er nødt til å sette i gang en utkastelsesprosess, og det er tidkrevende. Som regel ender utleier med å tape på penger på det hele. Nettopp derfor er bakgrunnssjekk (og tre måneders depositum) svært viktig. Det er rett og slett risikabelt å leie ut bolig - de fleste vet dette, i den grad at en bank f.eks. ikke regner utleieinntekt som like sikkert som 'normal inntekt'. Jeg regner med at du har depositum på depositumskonto i banken. Dette kan selvsagt dekke utestående leie, så langt det går. Ellers ville jeg sendt et vennlig og formelt brev - rekommandert - i posten der du informerer om at oppsigelsen ble mottatt x dato. Da forventer du at leietakerne er utflyttet, hvis ikke blir det satt i gang en utkastelsesprosess. Legg også til at i oppsigelsestiden vil du tidvis ha behov for adgang for visninger m.m. - dette har du rett til, så fremt du sier i fra på forhånd. Etter det får det stå til og du må nesten ta ting som de kommer. Men ha alt klart slik at begjæring om utkastelse kan sendes umiddelbart om det kreves. Og ta selvsagt vare på sms m.m. Ikke ha telefonkontakt, hold det skriftlig. Anonymkode: 0112a...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå