Gå til innhold

Morgen med baby og eldre søsken, trenger praktiske råd..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nybakt trebarnsmor, det går i ett døgnet rundt, og vi sliter litt særlig om morgenen. Kan noen erfarne mødre hjelpe??

Pga KS og mye smerter sover baby og jeg på gjesterommet hvor det er køyeseng, så jeg kan dra meg opp etter overkøya. Babyen er ganske urolig på natta, men sovner sånn i 4-5-tida på morgenen, da helst oppå meg. 

De to andre ungene er 3 og 4 år. De kommer til senga mi når de våkner, mellom kl. 5 og 6. Den ene sovner ved siden av meg, den andre er full av energi og kravler rundt omkring. Bare å glemme å sove altså. Har ringt til mannen som kommer og tar over 3åringen som kravler rundt. Barnet skriker etter meg, og  benytter hver anledning til å løpe inn til oss igjen. 

Hvordan løser vi dette? Jeg forstår at barna har behov for å være hos meg, det er en stor overgang for dem å bli storesøsken. Men jeg trenger søvn... Mannen foreslår at jeg kan låse døra slik at de ikke kommer inn, men det har jeg ikke lyst til.

Alt hadde løst seg om de eldste hadde sovet litt lengre, men det virker utopisk. 

Noen gode forslag? 

Anonymkode: 04693...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belønningssystem! ! Hver morgen de klarer å vente med å vekke deg og heller vekker far /lar deg sove,  gir et klistremerke.  5 klistremerker, belønning i form av noe ekstra sammen med deg. Utvid mengde klistremerker for å oppnå belønning.  Ikke lag belønningene for avanserte. Ros ungene for at de er så flinke!  Lykke til!  Søvn er utrolig viktig!  

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at et belønningssystem bør prøves. 

Far bør også være strengere med dem. Høres ikke ut som han har særlig kontroll... Det er nemlig mulig å fortelle 3 og 4 åringer at nå skal mor og baby sove, så nå må barna være stille og ikke forstyrre dem. Påminnelser er viktig, beskjeden må nok gjentas og gjentas, men før eller siden vil de slutte å "trenge" deg om morgenene. Forbered barna på at de nå skal inn til far om morgenene, da mor skal sove. Men selvfølgelig, den tapte tiden på morgenen sammen med deg, må du gi igjen ila dagen, så de ikke føler seg tilsidesatt.

Anonymkode: c7c7a...950

• Liker 14
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Blir sikkert hatet for dette men i nøden spiser fanden fluer; du er nybakt trebarnsmor som skal komme deg etter KS; gi ungen en iPad i senga, som barnet kan se på/spille med, Med lyden av, så sover du og baby videre. 

Skrevet

Kan det hjelpe om far er litt offensiv og står opp rett før de to eldste våkner? Så kan han hanke de inn før de rekker å løpe inn til deg, og prøve å avlede de med for eksempel en aktivitet de liker godt? Typ "Kom så går vi på stua og maler, så lager jeg noe godt til frokost! Mamma og babyen vil sove litt til, men de blir sikkert glade for å få fine malerier når de våkner". Håper det løser seg for dere!

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Gi barna beskjed om at det ikke er på tide å stå opp enda. (Beskjed = først muntlig, så fysisk fjerning av barnet) Men si meg, du får vel sove på dagtid? 

Anonymkode: 66501...31c

• Liker 3
Skrevet

Forklare ungene at de skal gå til far om morgenen, og så må far være på forskudd og avskjære dem før de går inn til deg. Er jo helt håpløst at de skal vekke deg og baby, og du så må ringe etter far, som tydeligvis likevel ikke helt lykkes med å holde dem hos seg.

Å låse døren din løser ingenting, de kan fint vekke deg med å dundre på døra også. Far kan ha babycall inne hos de eldste, så han hører dem når de våkner. Funker ikke det, får han legge seg på madrass inne hos dem.

Skjønner at de eldste trenger deg, men akkurat den stunden på morgenen må de tåle å være med far. Det klarer de fint å forstå om dere forklarer det. Men, som sagt, far må ta seg av dem før de når døra di.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Blir sikkert hatet for dette men i nøden spiser fanden fluer; du er nybakt trebarnsmor som skal komme deg etter KS; gi ungen en iPad i senga, som barnet kan se på/spille med, Med lyden av, så sover du og baby videre. 

Ikkeno' hat fra meg. Fantorangen-appen på mobil er kjekk å ha når det røyner på.

Anonymkode: 8e219...3bf

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi barna beskjed om at det ikke er på tide å stå opp enda. (Beskjed = først muntlig, så fysisk fjerning av barnet) Men si meg, du får vel sove på dagtid? 

Anonymkode: 66501...31c

Dette fungerte for meg :)

Da datteren min ville stå opp i halv 6 tiden før, fikk hun streng beskjed om å legge seg igjen. Jeg sa at det var natt nå, og at det ikke var akseptabelt!

Og tror du ikke hun sov videre:laugh: Fantastisk!     Og dette har hun fremdeles fortsatt med :)

TS burde bli mer bestemt med barna sine, å få dem til å innse alvoret.

• Liker 5
Skrevet

Pappaen får legge seg på en madrass inne hos de to andre og sørger for å stå opp med dem når de våkner, før de rekker å løpe inn til deg. Det gir seg nok når nyhetens interesse for babyen dabber av litt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eldste, som her er "problemet", er gammel nok til at du kan ta en prat med h*n. Forklar og forklar, gjenta og gjenta at du selvfølgelig er like glad i de alle og at du forstår at de vil sove med mamma. Men du må få sove på natta så du har energi til å være med dem på dagen. Derfor må pappa en periode enten sove inne hos de eldste eller de må gå til pappa på natten. Gi samme forklaring til den mellomste. 

Å låse døra hjelper jo ingen, ser for meg at jeg skal prøve låse døra så mitt barn ikke får til å komme inn om natten.. Det er jo oppskriften på å hvertfall bli vekket! Ungen vil jo dundre på døra av full kraft og kanskje få panikk.

Ellers så støtter jeg forslag om å gi ungen ipad om h*n ikke sovner igjen.. Alt er lov når man har en nyfødt i hus ;)

Anonymkode: afc4f...504

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Dette løser ikke noe egentlig, barna bør ikke komme inn til mor i det hele tatt, for hun blir jo da vekt mer enn nødvendig, og de har en far. Hos oss har barna, vel og merke 3 og 6 når vi fikk sistemann, absolutt klare regler på at den voksne som sover lengst ikke skal forstyrres. Slik har det alltid vært, så det er bare å være konsekvent fra far sin side. Han må si ifra muntlig, og hente de før de rekker å gå inn til mor. Etterhvert vil de da slutte å prøve. Men det er klart det er tidlig for far også, når klokka bare er fem-seks, men det må han tåle en periode...

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
1 time siden, bush babe skrev:

Dette løser ikke noe egentlig, barna bør ikke komme inn til mor i det hele tatt, for hun blir jo da vekt mer enn nødvendig, og de har en far. Hos oss har barna, vel og merke 3 og 6 når vi fikk sistemann, absolutt klare regler på at den voksne som sover lengst ikke skal forstyrres. Slik har det alltid vært, så det er bare å være konsekvent fra far sin side. Han må si ifra muntlig, og hente de før de rekker å gå inn til mor. Etterhvert vil de da slutte å prøve. Men det er klart det er tidlig for far også, når klokka bare er fem-seks, men det må han tåle en periode...

Edit; far er vel ikke ALLTID tilgjengelig for avlastning ? Derfor en midlertidig løsning kunne være grei

Endret av noe tilfeldig
AnonymBruker
Skrevet

Hvordannhar de store barna sovet før babyen kom? Har de fått komme i voksensenga tidligere eller er dette nytt nå? 

Vi er velsignet med barn som sover på natta, tvillinger under to, og baby på 7 mnd. 

Anonymkode: 406b1...b06

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er velsignet med barn som sover på natta, tvillinger under to, og baby på 7 mnd. 

Anonymkode: 406b1...b06

Så koselig for deg da... :roll:

Anonymkode: 6ed2f...501

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Lås døra fra innsiden. Takler du ikke bråket, får du bruke ørepropper.

Men helt ærlig - slik er det å være flerbarnsmor, i hvert fall når de er så små. Du bør se på deg selv som heldig som har en partner som kan ta de eldste.

Anonymkode: fd6b4...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du er utslitt og irritert, men her må din tafatte mann tar ansvar for de 2 eldste.  Som mannfolk og nybakt fedre flest, sover han sikkert hele natten uten å bidra. Men, det var deres valg å ha 3 barn under 4 år, så det er helt umulig du trodde det skulle være så super-enkelt? 

Anonymkode: 6ed2f...501

• Liker 4
Skrevet

Synes du har fått veldig gode råd her! Spesielt at far må trå skikkelig til med de største. Med nyfødt baby og KS må du få være i fred , og spesielt sove og hvile ut etter det du har vært igjennom. Etter KS er du faktisk rekonvalesent operasjonspasient. Det er en stor greie du har vært igjennom! De store må bare få en grundig forklaring. Og som du også har blitt anbefalt: iPad og barneTV! Alt er lov til du er oppegående igjen! :-)

Men det som jeg vil nevne for deg dersom dere ikke får til dette på egenhånd, er at du kontakter Homestart familiehjelpen eller Frivillighetssentralen for å få inn en ekstra ressurs deler av dagen., evt. hører med helsestasjonen om råd eller spørre noen du kjenner om å trå til.

Etter to egne KS har jeg bøttevis av forståelse for situasjonen din, ønsker deg masse lykke til, og håper du får den hjelpen du trenger! Og gratulerer så mye med babyen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter forslaget om iPad. Jeg forsøker vanligvis å ha noen grenser for iPad-bruk altså, men har vært i lignende situasjon som deg, og man blir jo helt tullerusk av for lite søvn. Ha iPad/telefoner klar på morgenen, så får pappaen bli med dem ned på stua og slumre på sofaen mens ungene ser litt. Har du mulighet for å sove med babyen på dagtid? Vår minste er 5 mnd nå og jeg sover fortsatt den første duppen sammen med ham: Jeg står opp sammen med de andre kl.7, hjelper til med å få ungene avgårde (pappaen leverer hver dag), men så snart de er ute av døra, legger vi oss igjen. Nå sover han bare 30 min på morgenen, men det hjelper det også. I starten sov han jo helt til jeg bestemte at vi skulle opp, gjerne i 11-tida, og det var helt nydelig 😄!

Anonymkode: 77e0e...e56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du lar de komme inn til deg jeg? Når de kommer og vekker deg, så svarer du at de må vekke far, for du skal sove videre. De er vel vant til at dere sover lenger i helger, eller at en av dere sover lenge annenhver dag i helger? 

Det er lov å avvise barna sine altså. Jeg hadde aldri i verden godtatt at noen kom og vekket med klokken seks for å turne i senga mi. Og en køyeseng er det ikke plass til å ligge flere i. Skal barnet mitt i senga mi iløpet av natten så er det streng beskjed om å legge seg til å sove. 

Anonymkode: 17a53...e68

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...