AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Er det mulig å være over snittet intelligent om foreldrene definitivt ikke er det? Anonymkode: 315f9...5a1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Definitivt. Har et levende eksempel her i huset, hverken jeg eller faren skjønner hvem sønnen slektes på Anonymkode: 38f70...071 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Ja, det går an. Men dessverre mangler vi ofte gode vaner hemmefra.
stan Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 Det må jo gå an. Hvis ikke ville jo menneskeheten bli dummere for vær generasjon.
NydeligMann Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 Det er fullt mulig, ja. Jeg har 2 intelligente unger.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 Ja, det går an. Jeg er et levende eksempel, og jeg er neppe den eneste som har det slik. Begge mine foreldre har en iq som er lavere enn gjennomsnittet og et funksjonsnivå som er i beste fall variabelt. Barnevernet har vært inne i bildet hele livet mitt og allerede da jeg var på vei inn i puberteten ble det beskrevet som et økende problem i hjemmet at barnet ser ut til å ha vokst fra sine foreldre intellektuelt og i funksjonsnivå. Jeg er beskrevet som et ressurssterkt barn med gode evner, men som manglet oppfølging til å "få ut potensialet" av både skole, avlastningshjem og barnevern. Det har vært og er en belastning rett og slett. Jeg føler jeg mangler foreldre, at rollene er snudd om. Jeg må ta vare på dem. Som barn måtte jeg klare meg selv, jeg fikk det jo til mye bedre enn foreldrene mine uansett. Nå som voksen er det mange ting jeg føler jeg mangler i forholdet til mine foreldre. Bare noe så enkelt som at jeg savner noen å ringe til når jeg har problemer jeg føler en mamma kan hjelpe med. Min egen mor forstår ikke.. Jeg er mamma selv til to barn og de vil jeg si er normalt intelligente. De har en helt annen barndom enn meg. Anonymkode: 9f226...9d0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Jeg vet ikke om det er fordi vi i min søskenflokk har hatt mulighetene til å utvikle potensialet vårt (via bedre skolegang og muligheter for å finne informasjon og kunnskap) eller om det er en forskjell i intelligens. Men vi er altså fire stykker i forskjellige aldre, hvor vi alle har vært best i klassen, og har gode jobber og kommet langt intellektuelt. Begge foreldrene våre er vel normalt gjennomsnittelige. Anonymkode: 0b25d...7c8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #10 Skrevet 12. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å være over snittet intelligent om foreldrene definitivt ikke er det? Anonymkode: 315f9...5a1 Testet foreldrene? Anonymkode: 5731d...7a4
Ferny Skrevet 12. mai 2016 #11 Skrevet 12. mai 2016 Ja, men intelligens er arvelig... så større sjanse for intelligente barn om foreldrene er det også. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #12 Skrevet 12. mai 2016 Begge mine foreldre var vel mindre smarte. De hadde 7 år på skole totalt. Leste aldri en bok, så aldri en dokumentar. Jeg kunne aldri diskutere med de. Kunne aldri få hjelp med lekser, for de forsto ikke noe. Har og en søster som ikke har så høy IQ, men hun er verdens søteste, og snilleste. Jeg har vært sjefen hennes en gang, og hun brukte vel 3-4 ganger så lang tid på opplæring som de andre. Jeg har egentlig bare sklidd gjennom skolen, uten å anstrenge meg noe særlig. Måtte jobbe litt mer på høyskole da. Har en bachelor grad, og en årsenhet. Eneste i familien med høyere utdannelse. Anonymkode: b135e...657
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 Ja, det er mulig. Problemet er da å bli stimulert tilstrekkelig... Jeg tror at mange (alle?) unger har potensiale til å komme lengre enn foreldrene, men at det at foreldrene ikke fokuserer på det, legger til rette for læring, og oppmuntrer ungene, i noen tilfeller fører til det motsatte. Foreldre som selv er intelligente, har høy utdanning osv har nok ofte større fokus på dette. Selv er jeg laaaangt over foreldrene mine i utdanningsnivå, men de er ikke mindre intelligente. De har også alltid hatt fokus på at skole og utdannelse er viktig, og lagt opp til læring feks ved å få oss til å bli glade i å lese m.m. Sånt har ofte mye å si. Dette viderefører jeg også til mine barn, og har nå 2 stk som begge er på topp i klassen. Men klart, alt sånt forutsetter jo at man ikke har andre problemer som dysleksi e.l. Det har jo ingenting med intelligens å gjøre, men er stort hinder ved læring. Anonymkode: 4d346...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå