AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Nå nærmer vi oss 17.mai, og jeg kan bruke den dagen som eksempel. Mange familier har vel sine tradisjoner, men for inntil få år siden var det vanlig at unge voksne deltok i familietradisjonene frem til de selv ble voksne, og etter dette skapte de egne tradisjoner. Ofte ble nye tradisjoner flettet sammen med de gamle. Nå nærmer vi oss 17.mai, og jeg kan bruke den dagen som eksempel. Hos oss har det alltid vært slik at hva vi har gjort denne dagen har endret seg i takt med barnas alder. Inntil barna begynte på ungdomsskolen var de sammen med oss foreldre og besteforeldre. Da de ble eldre ville de være sammen med vennene sine, og da ble det slik at de var sammen sammen med familien på formiddagen, og resten av dagen og kvelden laget de andre trasjoner sammen med vennene sine. Det ble den nye tradisjonen. I det siste har jeg fått med meg at dette er i endring. Jeg har snakket med mange foreldre til unge voksne som forteller meg at deres barn er så familiekjære og elsker å være sammen med familien på høytidsdagene. Alle er glade for det, selv om noen sier at de har sett frem til den tiden der de unge løsriver seg, og skaper egne tradisjoner. Disse foreldrene har sett frem til en litt mindre formell feirng, men det sier de selvsagt ikke til barna sine. De vil jo ikke at barna skal føle seg uvelkomne i hjemmet. Men så snakker jeg med barna til disse, og de forteller meg en annen historie. Noen sier at de er så redde for å skuffe foreldrene at de ikke tør ikke si i fra til foreldrene at de ikke vil følge alle familietradisjonene lenger. Disse sitter hjemme av plikt, ikke fordi de har lyst. Andre er veldig tradisjonsbundne, og kan ikke tenke seg å feire på en annen måte enn de alltid har gjort, og at de vil fortsette på samme måte, selv om de har fått seg partner og barn. Nå lurer jeg på hvordan dere ser på dette med familietradisjoner. Jeg tenker ikke bare på 17.mai, men også rundt julen, påsken, og andre høytidsdager. Hvor viktig er det for deg at tradisjonene følges, og at det feires slik det alltid har blitt feiret i din familie? Kommer du til å endre tradisjonene den dagen du stifter din egen familie? Anonymkode: f786c...78e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 For meg er det ikke viktig, og det er ikke meg du spør heller, ettersom jeg har voksne barn. Barna mine har selv fått barn, og de "må" føye seg inn i rekken som går tog og deretter er på tilstelningen som foregår i regi av kommune/frivillige/lag. For meg har 17. mai endret seg fra at vi først gikk i tog og deltok etterpå med aktiviteter, til at barna ikke lenger hadde interesse av å feire med oss i tenåra, til at de nå ønsker at vi er der, uten at de sier det direkte. De vil gjerne se oss da og vite at vi er der, men selv har de det travelt med å snakke med egne venner med barn på samme alder. Så vi bør møte opp, vise oss, og deretter er det ikke noen forventninger. Barna har rett og slett ikke tid til oss mellom venneprat og løping etter småbarn. Så om vi selv ikke har noe ønske om å være der, så kan vi dra hjem ganske fort. Om vi ikke innlater oss på løping etter småbarn, og avlaster foreldrene på den måten. Jeg har ikke opplevd forventning om barnepass 17. mai, eller at vi skal løpe etter småbarna. Det er bare noe jeg ser er praktisk for foreldre som er travelt opptatt med å prate med sine venner. At vi besteforeldre er der er mer for barnebarnas del enn for foreldrene (våre egne barn). Ser at mine barn har laget seg egne tradisjoner etter måten de selv ønsker å feire 17 mai og jul. Jeg har to barn, og begge har hatt julaften hjemme hos seg (med foreldre og svigers + søsken), og dermed brutt tradisjonen med jul hos en av foreldrene. Det er flott! Anonymkode: dc3e5...d2c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Jeg har skilte foreldre der begge har funnet seg nye. så jeg har feiret jul med - mamma, meg søster - mamma, meg, søster, mammas nye mann - mamma, meg, søster, og venninne av mamma sin familie - pappa, meg - pappa, meg, min samboer - pappa, meg, mine besteforeldre - pappa, meg, hans dame og hennes datter - pappa, meg, hans dame + barn og hennes foreldre Og flere kombinasjoner som jeg ikke gidder å skrive opp. Har omtrent ingen faste tradisjoner for noen som helst høytid. Ingen tradisjon å føre videre så jeg og min samboer vil nok komme opp med egene. Eventuelt benytte oss av de som kommer fra hans familie =) Anonymkode: 0174f...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå