AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Jeg leier en leilighet med en stor balkong, som jeg bruker mye. I blokka der jeg bor er det nå fasadeoppussing, som innebærer at balkongen og vinduene er dekket med blå plast og teipet igjen slik at de ikke kan åpnes. For meg betyr dette en reduksjon av leilighetens verdi, det er et utrivelig blått lys i hele leiligheten og jeg kan verken bruke balkongen eller lufte. Spørsmålet mitt er: er det noe poeng i å be om redusert husleie fra utleier i denne perioden, eller er balkong/vinduer for "ubetydelig"? På fremsiden av bygget har leilighetene hatt tildekkede vinduer på denne måten i flere uker. Jeg leier gjennom et utleiefirma hvis det har betydning. Anonymkode: 6fc11...837
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Selvfølgelig bør du be om det. Anonymkode: d11ab...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Regner med at du ikke får brukt balkongen mye på vinteren heller. Får du avslag på leia da? Hvis ja: Naturligvis skal du få avslag i leia nå. Hvis nei: Well, you do the Math... Anonymkode: 3b6ee...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at du ikke får brukt balkongen mye på vinteren heller. Får du avslag på leia da? Hvis ja: Naturligvis skal du få avslag i leia nå. Hvis nei: Well, you do the Math... Anonymkode: 3b6ee...fc6 Hei, takk for innspill! Forskjellen er selvfølgelig at om vinteren kan jeg bruke balkongen hvis jeg vil, jeg er ikke utestengt fra en del av arealet jeg betaler for slik jeg er nå. Anonymkode: 6fc11...837 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig bør du be om det. Anonymkode: d11ab...d8f Hei, takk for svar. Har du noen tanker om hvor stor reduksjon, prosentvis, jeg burde be om? Anonymkode: 6fc11...837
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at du ikke får brukt balkongen mye på vinteren heller. Får du avslag på leia da? Hvis ja: Naturligvis skal du få avslag i leia nå. Hvis nei: Well, you do the Math... Anonymkode: 3b6ee...fc6 Tullete argument. Hun har leid en leilighet med balkong, vi er i sommerhalvåret nå, og hun får verken luftet eller brukt balkongen slik det normalt er å forvente. Klart hun kan be om avslag! Anonymkode: c2e45...a0a 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tullete argument. Hun har leid en leilighet med balkong, vi er i sommerhalvåret nå, og hun får verken luftet eller brukt balkongen slik det normalt er å forvente. Klart hun kan be om avslag! Anonymkode: c2e45...a0a Det er ikke mye, i så fall. Det er jo null mangler ved leiligheten, og jo, hun kan fint lufte. Kjipt med manglende utsyn og ikke tilgang til balkong i en periode. Men det vil ikke være verdt mye kronemessig i avslag. Anonymkode: 3b6ee...fc6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mye, i så fall. Det er jo null mangler ved leiligheten, og jo, hun kan fint lufte. Kjipt med manglende utsyn og ikke tilgang til balkong i en periode. Men det vil ikke være verdt mye kronemessig i avslag. Anonymkode: 3b6ee...fc6 Hei, nei, det er jo ikke en mangel i den forstand at det er noe jeg ikke klarer meg uten, det er grunnen til at jeg lurer. Samtidig er det jo en del av arealet jeg ikke får brukt i perioden. Jeg får luftet på soverommet fordi det ligger på den andre siden av leiligheten, men ellers er vinduene helt dekket av plast som er teipet fast, og ikke mulig å åpne. Utgangsdøra mi leder til en trappeoppgang der alle vinduer også er dekket med plast, så det nytter ikke å ha den åpen heller. Anonymkode: 6fc11...837
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #10 Skrevet 12. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar. Har du noen tanker om hvor stor reduksjon, prosentvis, jeg burde be om? Anonymkode: 6fc11...837 Jeg ville bedt om 10-20% avhengig av hvor dyr leiligheten er. Feks. hvis du betaler 5000 i mnd ville jeg bedt om 500 i avslag, da det tydeligvis er en billig leilighet. Betaler du 10.000 i måneden ville jeg bedt om 1500 nå i sommerhalvåret. Anonymkode: d11ab...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #11 Skrevet 12. mai 2016 Hva med de andre som bor der, tror du de får avslag i husleien?? De gjør ikke det. Vi hadde og fasade endring i blokka vår og fikk ikke bruke balkong om sommeren men selvfølgelig får man ikke redusert husleia. Sånn er det bare når blokker må fikses opp, man må finne seg i ulempene ved det. Anonymkode: dab5d...418 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #12 Skrevet 12. mai 2016 Vet ikke om du kan bruke manglende luftemuligheter som et argument, men manglende rømningsvei i tilfelle brann er noe annet! Det hadde heller jeg gått på! Anonymkode: 4c30f...f92
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om du kan bruke manglende luftemuligheter som et argument, men manglende rømningsvei i tilfelle brann er noe annet! Det hadde heller jeg gått på! Anonymkode: 4c30f...f92 TS har nettopp skrevet at vinduer på andre siden av leiligheten kan åpnes. Så da har hun både luftemulighet og alternativ rømningsvei (man er selv ansvarlig for å skaffe seg branntau). Anonymkode: 3b6ee...fc6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #14 Skrevet 12. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, nei, det er jo ikke en mangel i den forstand at det er noe jeg ikke klarer meg uten, det er grunnen til at jeg lurer. Samtidig er det jo en del av arealet jeg ikke får brukt i perioden. Jeg får luftet på soverommet fordi det ligger på den andre siden av leiligheten, men ellers er vinduene helt dekket av plast som er teipet fast, og ikke mulig å åpne. Utgangsdøra mi leder til en trappeoppgang der alle vinduer også er dekket med plast, så det nytter ikke å ha den åpen heller. Anonymkode: 6fc11...837 Du får jo brukt hele arealet. Du leier leilighet, kjære. Ikke balkong. Det er bare en gode som følger med. Og se - du får jo luftet, jo. Skjønner ikke helt hva du klager sånn over. Anonymkode: 3b6ee...fc6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #15 Skrevet 12. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med de andre som bor der, tror du de får avslag i husleien?? De gjør ikke det. Vi hadde og fasade endring i blokka vår og fikk ikke bruke balkong om sommeren men selvfølgelig får man ikke redusert husleia. Sånn er det bare når blokker må fikses opp, man må finne seg i ulempene ved det. Anonymkode: dab5d...418 Dette. Av og til er livet ubehagelig, det betyr ikke at man har rett på kompensasjon. Anonymkode: f6d26...df4 2
Gjest godt Skrevet 12. mai 2016 #16 Skrevet 12. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får jo brukt hele arealet. Du leier leilighet, kjære. Ikke balkong. Det er bare en gode som følger med. Og se - du får jo luftet, jo. Skjønner ikke helt hva du klager sånn over. Anonymkode: 3b6ee...fc6 Hun leier leilighet med balkong, "kjære".
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #17 Skrevet 12. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får jo brukt hele arealet. Du leier leilighet, kjære. Ikke balkong. Det er bare en gode som følger med. Og se - du får jo luftet, jo. Skjønner ikke helt hva du klager sånn over. Anonymkode: 3b6ee...fc6 Kjære deg, jeg leier en leilighet med balkong, balkongen og dens størrelse er eksplisitt nevnt i kontrakten min.. For summen jeg betaler får jeg leilighet og balkong, og når balkongen faller bort har leieobjektet redusert verdi for meg. Derav mitt spørsmål. Jeg får luftet på soverommet, som har et lite vindu. Det er en stor reduksjon i luftemulighetene i leiligheten, som har pleid å inkludere doble verandadører og store vinduer i stue. Anonymkode: 6fc11...837 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #18 Skrevet 12. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier en leilighet med en stor balkong, som jeg bruker mye. I blokka der jeg bor er det nå fasadeoppussing, som innebærer at balkongen og vinduene er dekket med blå plast og teipet igjen slik at de ikke kan åpnes. For meg betyr dette en reduksjon av leilighetens verdi, det er et utrivelig blått lys i hele leiligheten og jeg kan verken bruke balkongen eller lufte. Spørsmålet mitt er: er det noe poeng i å be om redusert husleie fra utleier i denne perioden, eller er balkong/vinduer for "ubetydelig"? På fremsiden av bygget har leilighetene hatt tildekkede vinduer på denne måten i flere uker. Jeg leier gjennom et utleiefirma hvis det har betydning. Anonymkode: 6fc11...837 Du får det mye bedre etterpå. Vedlikehold og rehabilitering skal du være glad for. Her jeg bor har kommunen stengt veien ned til feltet pga arbeide. Det var stengt i 5 uker. Nå graver de 6 m fra tomten. Det graves, hamres og bråker dagen lang. Jeg kan ikke bruke trass. Det støvet ned . Sånn vil jeg ha det i ca 2 mnd. Tror du kommunen gir meg mindre kommunale avgifter? Anonymkode: d16ae...10e 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #19 Skrevet 12. mai 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med de andre som bor der, tror du de får avslag i husleien?? De gjør ikke det. Vi hadde og fasade endring i blokka vår og fikk ikke bruke balkong om sommeren men selvfølgelig får man ikke redusert husleia. Sånn er det bare når blokker må fikses opp, man må finne seg i ulempene ved det. Anonymkode: dab5d...418 Hei, hva de andre gjør med sine eventuelle utleiere vet jeg ikke, og det angår meg heller ikke, det må jo hver enkelt passe på selv. De fleste her eier leilighetene sine, så jeg vil heller tro de har noe økte kostnader i forbindelse med arbeidet. Det har derimot liten betydning for meg, som har en avtale med utleier hvor objektet ikke lenger har samme verdi som ved kontraktsinngåelse. Anonymkode: 6fc11...837 1
Cottontail Skrevet 12. mai 2016 #20 Skrevet 12. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier en leilighet med en stor balkong, som jeg bruker mye. I blokka der jeg bor er det nå fasadeoppussing, som innebærer at balkongen og vinduene er dekket med blå plast og teipet igjen slik at de ikke kan åpnes. For meg betyr dette en reduksjon av leilighetens verdi, det er et utrivelig blått lys i hele leiligheten og jeg kan verken bruke balkongen eller lufte. Spørsmålet mitt er: er det noe poeng i å be om redusert husleie fra utleier i denne perioden, eller er balkong/vinduer for "ubetydelig"? På fremsiden av bygget har leilighetene hatt tildekkede vinduer på denne måten i flere uker. Jeg leier gjennom et utleiefirma hvis det har betydning. Anonymkode: 6fc11...837 Utleiefirmaet vil nok prøve å unngå å innvilge redusert husleie på grunn av dette, det vil skape presedens, og de kan bli nødt til å tilby andre i samme situasjon det samme. Men jeg har god erfaring med å komme med forlag om "motytelser", som er lettere å innvilge og som de ikke behøver å si skriftlig at er en refusjon pga fasadearbeidet. Er det noe du trenger å få reparert, satt i stand, noe du ønsker å kjøpe til leiligheten (som bil bli der etter du har flyttet ut), som maling, en ny taklampe, dørhåndtak, oppgradering av hvitevare, to ekstra stikkontakter på kjøkkenet osv, som du kan be om at utleier betaler for, samtidig som du indirekte eller direkte (her må du føle deg frem) setter utgiftene til dette i tilknytning til redusert bokvalitet i perioden fasadearbeidet pågår? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå