Gå til innhold

Redusert husleie - fasadearbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bedt om 10-20% avhengig av hvor dyr leiligheten er. Feks. hvis du betaler 5000 i mnd ville jeg bedt om 500 i avslag, da det tydeligvis er en billig leilighet. Betaler du 10.000 i måneden ville jeg bedt om 1500 nå i sommerhalvåret. 

Anonymkode: d11ab...d8f

Takk for nyttig innspill. Leiligheten leies ut for nesten 14 000 kr. Jeg har sendt en henvendelse til utleier og bedt om redusert leie i perioden, men skrev ikke hvor stor reduksjon jeg mener er rimelig. Nå venter jeg på et forslag fra dem. 

Anonymkode: 6fc11...837

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg skal være for påståelig, mener jeg at hvis leiligheten hadde vært ubeboelig under oppussing kunne du fått redusert husleie, eller dekket feks hotellopphold mens oppussingen pågår. Jeg tror ikke oppussing av fasade og balkong gir rett til redusert husleie. 

Anonymkode: 22475...67f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cottontail skrev:

Utleiefirmaet vil nok prøve å unngå å innvilge redusert husleie på grunn av dette, det vil skape presedens, og de kan bli nødt til å tilby andre i samme situasjon det samme. 

Men jeg har god erfaring med å komme med  forlag om "motytelser", som er lettere å innvilge og som de ikke behøver å si skriftlig at er en refusjon pga fasadearbeidet. Er det noe du trenger å få reparert, satt i stand, noe du ønsker å kjøpe til leiligheten (som bil bli der etter du har flyttet ut), som maling, en ny taklampe, dørhåndtak, oppgradering av hvitevare, to ekstra stikkontakter på kjøkkenet osv, som du kan be om at utleier betaler for, samtidig som du indirekte eller direkte (her må du føle deg frem) setter utgiftene til dette i tilknytning til redusert bokvalitet i perioden fasadearbeidet pågår?

Hei, tusen takk for svar! Det var en god idé. Jet har allerede sendt en henvendelse om redusert leie, men hvis det virker vanskelig så skal jeg foreslå dette i steden for. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg skal være for påståelig, mener jeg at hvis leiligheten hadde vært ubeboelig under oppussing kunne du fått redusert husleie, eller dekket feks hotellopphold mens oppussingen pågår. Jeg tror ikke oppussing av fasade og balkong gir rett til redusert husleie. 

Anonymkode: 22475...67f

Den er absolutt beboelig altså, det er bare langt mindre trivelig å være her. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på å eie og å leie. De som blir oppgitte over TS bør tenke over at utleier får en verdiøkning ved en større rehabilitering. Jeg ville nok forventet det samme, som leietaker.

Anonymkode: 0d4b4...88b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mye, i så fall. Det er jo null mangler ved leiligheten, og jo, hun kan fint lufte. Kjipt med manglende utsyn og ikke tilgang til balkong i en periode. Men det vil ikke være verdt mye kronemessig i avslag.

Anonymkode: 3b6ee...fc6

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de andre som bor der, tror du de får avslag i husleien?? De gjør ikke det. Vi hadde og fasade endring i blokka vår og fikk ikke bruke balkong om sommeren men selvfølgelig får man ikke redusert husleia.  Sånn er det bare når blokker må fikses opp, man må finne seg i ulempene ved det.

Anonymkode: dab5d...418

Du får jo brukt hele arealet. Du leier leilighet, kjære. Ikke balkong. Det er bare en gode som følger med.

Og se - du får jo luftet, jo. Skjønner ikke helt hva du klager sånn over.

Dette. Av og til er livet ubehagelig, det betyr ikke at man har rett på kompensasjon.

Anonymkode: f6d26...df4

Alle dere som mener TS bare skal legge seg på rygg og være snill pike: Når man inngår avtale om leie eller utleie av en leilighet får begge parter visse plikter og rettigheter i forbindelse med leieforholdet. Disse pliktene og rettighetene er fastsatt i Husleieloven, og er ikke påvirket av deres nedlatende synsing. 

TS har avtale om leie av en leilighet med balkong. En leilighet med balkong har en høyre markedspris enn en ellers identisk leilighet uten balkong. Når TS ikke får tilgang til balkongen hun betaler for, og i tillegg får problemer med effektiv lufting, får hun altså ikke det hun betaler for, og da har hun krav på avslag i husleia. At leiligheten er fullt beboelig er faktisk ikke relevant, hun har avtale om noe mer enn en beboelig leilighet. 

Husleieloven, § 5-6. Utleierens adgang til husrommet:
"Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren."

Ikke tilgang til balkong, problemer med lufting og blått lys i hele stua vil jeg ikke kalle ubetydelige ulemper. 

Anonymkode: c2e45...a0a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle dere som mener TS bare skal legge seg på rygg og være snill pike: Når man inngår avtale om leie eller utleie av en leilighet får begge parter visse plikter og rettigheter i forbindelse med leieforholdet. Disse pliktene og rettighetene er fastsatt i Husleieloven, og er ikke påvirket av deres nedlatende synsing. 

TS har avtale om leie av en leilighet med balkong. En leilighet med balkong har en høyre markedspris enn en ellers identisk leilighet uten balkong. Når TS ikke får tilgang til balkongen hun betaler for, og i tillegg får problemer med effektiv lufting, får hun altså ikke det hun betaler for, og da har hun krav på avslag i husleia. At leiligheten er fullt beboelig er faktisk ikke relevant, hun har avtale om noe mer enn en beboelig leilighet. 

Husleieloven, § 5-6. Utleierens adgang til husrommet:
"Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren."

Ikke tilgang til balkong, problemer med lufting og blått lys i hele stua vil jeg ikke kalle ubetydelige ulemper. 

Tusen takk! :blomst: jeg har fått svar fra utleiefirmaet jeg leier gjennom, som sier at min forespørsel ikke høres urimelig ut. De ønsker at jeg skal foreslå en reduksjon som de kan ta videre til huseier. Jeg har fått opplyst av styreleder at arbeidet med fasaden skal pågå frem til 25.juli og at balkongen ikke blir tilgjengelig i perioden. Det vil tidvis være mulig å lufte. Hvor stor reduksjon bør jeg be om?

Skrevet

Men kjære fru Nilsen, De må da skjønne at De ikke kan få leiebilen billigere bare fordi bagasjerommet ikke lar seg åpne. De har leid en bil, ikke et bagasjerom.

Det er deilig når anonyme, arrogante bedrevitere får seg et aldri så lite rapp på snuten.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! :blomst: jeg har fått svar fra utleiefirmaet jeg leier gjennom, som sier at min forespørsel ikke høres urimelig ut. De ønsker at jeg skal foreslå en reduksjon som de kan ta videre til huseier. Jeg har fått opplyst av styreleder at arbeidet med fasaden skal pågå frem til 25.juli og at balkongen ikke blir tilgjengelig i perioden. Det vil tidvis være mulig å lufte. Hvor stor reduksjon bør jeg be om?

10%

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott! :)  Jeg håper noen andre kan komme med innspill til hvor mye du bør be om, jeg kjenner ikke leiemarkedet godt nok til å gi konkrete råd om dette. Jeg har bedre greie på å finne informasjon (f.eks. relevante paragrafer i Husleieloven :) ).  

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Men kjære fru Nilsen, De må da skjønne at De ikke kan få leiebilen billigere bare fordi bagasjerommet ikke lar seg åpne. De har leid en bil, ikke et bagasjerom.

Det er deilig når anonyme, arrogante bedrevitere får seg et aldri så lite rapp på snuten.

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS har nettopp skrevet at vinduer på andre siden av leiligheten kan åpnes. Så da har hun både luftemulighet og alternativ rømningsvei (man er selv ansvarlig for å skaffe seg branntau).

:blink:

Hvilket århundre tilhører du som poererer med branntau? Det er stige du tenker på, dersom ikke sekundær vei er via et sekundært trapperom, ikke sant? 

TS er leietager. Ta en titt i ny forskrift av 01.01.2016.

Anonymkode: e14e9...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg håper ikke dette er min utleieleilighet det gjelder. Det kunne vært. 

Jeg hadde ignorert kravet og er ts ikke fornøyd så får hun bare flytte. Det koster faktisk å renovere, og det er jo for at det skal bli bedre. 

Anonymkode: 7d49c...c77

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg håper ikke dette er min utleieleilighet det gjelder. Det kunne vært. 

Jeg hadde ignorert kravet og er ts ikke fornøyd så får hun bare flytte. Det koster faktisk å renovere, og det er jo for at det skal bli bedre. 

Det forandrer ikke på dine plikter som utleier, eller leietakers rettigheter. Som utleier har du visse plikter etter loven, og er du ikke interessert i å følge opp disse bør du ikke drive utleie. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forandrer ikke på dine plikter som utleier, eller leietakers rettigheter. Som utleier har du visse plikter etter loven, og er du ikke interessert i å følge opp disse bør du ikke drive utleie. 

Leiligheten ligger såpass sentralt, så det er ikke noe problem å leie ut igjen, eller at vi bestemmer oss for å flytte inn i leiligheten for en periode. Jeg følger selvsagt loven, men når leietaker pirker på småting når man legger til rette for at de får det bedre kan bare ha det så godt. Det fører også til økte utgifter for utleier. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten ligger såpass sentralt, så det er ikke noe problem å leie ut igjen, eller at vi bestemmer oss for å flytte inn i leiligheten for en periode. Jeg følger selvsagt loven, men når leietaker pirker på småting når man legger til rette for at de får det bedre kan bare ha det så godt. Det fører også til økte utgifter for utleier. 

Småting? Det som har vært en lys og trivelig leilighet er nå varm, mørk og badet i blått lys. Jeg har ikke tilgang til balkongen eller til å lufte. Det skal være slik i mer enn 2 måneder, frem til 25.juli. Med andre ord noe av de varmeste tiden. Dette er ikke småting og det blir en helt annen leilighet enn den jeg flyttet inn i og har kontrakt på.

Dessuten er det slett ikke for min del at fasaden pusses opp, det har ingen betydning for meg som ikke er andelseier. Jeg står svært sjelden i bakgården og der på fasaden, og det er det samme for meg hvilken farge det er. Utleier, i den grad vedkommende har vært involvert i prosessen, har overhodet ikke tatt denne avgjørelsen for at jeg skal få det bedre. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

:blink:

Hvilket århundre tilhører du som poererer med branntau? Det er stige du tenker på, dersom ikke sekundær vei er via et sekundært trapperom, ikke sant? 

TS er leietager. Ta en titt i ny forskrift av 01.01.2016.

Anonymkode: e14e9...012

Nei, branntau.

Å sette opp brannstige på andre manns eiendom er ikke lovlig.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småting? Det som har vært en lys og trivelig leilighet er nå varm, mørk og badet i blått lys. Jeg har ikke tilgang til balkongen eller til å lufte. Det skal være slik i mer enn 2 måneder, frem til 25.juli. Med andre ord noe av de varmeste tiden. Dette er ikke småting og det blir en helt annen leilighet enn den jeg flyttet inn i og har kontrakt på.

Dessuten er det slett ikke for min del at fasaden pusses opp, det har ingen betydning for meg som ikke er andelseier. Jeg står svært sjelden i bakgården og der på fasaden, og det er det samme for meg hvilken farge det er. Utleier, i den grad vedkommende har vært involvert i prosessen, har overhodet ikke tatt denne avgjørelsen for at jeg skal få det bedre. 

TS

De skal holde på i to måneder, betyr ikke at du kommer til å ha det i to måneder. Noen er tidligere ferdig enn andre. Dessuten blir man varslet om arbeidet på forhånd. Den kom vel ikke overraskende på deg? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal holde på i to måneder, betyr ikke at du kommer til å ha det i to måneder. Noen er tidligere ferdig enn andre. Dessuten blir man varslet om arbeidet på forhånd. Den kom vel ikke overraskende på deg? 

Vi må forvente arbeid hver dag, og jeg fikk ikke varsel før jeg så stillasene i bakgården onsdag etter jobb. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Oz- skrev:

Vi må forvente arbeid hver dag, og jeg fikk ikke varsel før jeg så stillasene i bakgården onsdag etter jobb. 

TS

Og uansett om du var blitt varslet, hadde ikke det endret på det faktum at du har rett på avslag i leien. Hva denne utleieren som har kommet inn her på slutten mener har ingenting å si, hun/han har bare litt problemer med virkelighetsforståelsen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...