AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Min beste venn er veldig overvektig. Hun er ca 164 og veier minst 100 kg. Det er vanskelig å vite, siden jeg ikke har noe andre på samme størrelse å sammenligne med. Jeg er fryktelig glad i henne. Jeg ønsker jo hun kunne gått ned i vekt, så jeg ikke må miste henne tidlig, men hun har blitt mobbet for vekten som liten, så da nevner jeg ingenting om det. Selvfølgelig. Det jeg ikke forstår er at hun alltid spiser så lite om vi er sammen. Mindre enn meg. Selv er jeg ca 170 og veier 63-65 kg. Spiser vel 2000+ kcal om dagen. Til måltider spiser under halvparten av det jeg gjør. Jeg spiser STORE porsjoner, hun bittelite som hun skyver fram og tilbake, og hun fullfører aldri. Jeg tar meg ofte to epler eller en banan som mellommåltid, det gjør aldri hun. Når det gjelder snop og kake, spiser hun kanskje ca det samme som meg, som er en del, men ikke gigantiske mengder. Har hun veldig lav forbrenning? Eller er det mest sannsynlig at hun faktisk spiser mer enn meg? Et par ganger har jeg opplevd hun har spist en halv kake eller 200g sjokolade på egenhånd. At jeg satte restene fram, og så forsvant nesten alt plutselig. Så kanskje det handler om ”binge eating” når hun er alene? Men altså, dette har bare hendt et par ganger som jeg kan huske. Dette er kun et nysgjerrighetsspørsmål da jeg er ganske interessert i ernæring og slikt. Men om dere har tips til hvordan jeg kan hjelpe henne til å gå ned i vekt, si gjerne i fra! Men det virker som hun har en sunn livsttil, untatt vekten. Hun går turer i skogen og driver med yoga hjemme. Til måltidene virker hun mye "sunnere" enn meg, sånn typisk blogger-mat med cottage ost, masse grønnsaker, magre omeletter og litt rugbrød i ny og ne. Anonymkode: c07cd...a65
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 forskjellen kan være så lite som at hun spiser gjevnt sjokolade og is til hverdags uten at du ser det, trenger ikke være enorme mengder en gang. over et spenn på noen år blir dette mange hundre tusen kalorier. Anonymkode: b5eb3...1db 8
Zzyzx Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Hvis jeg skal gjette, så vil jeg si at mat og vekt for henne er forbundet med skam. Det kan være derfor hun tar seg sammen når hun spiser med andre, et slags behov for å ikke kringkaste til omverdenen at hun er overvektig fordi hun spiser mye og/eller feil. Virkelighetens instagram-syndrom, om du vil. Hva du kan gjøre? Jeg vet ikke. Jeg har vært på hennes side, og for meg ble det sånn at jeg måtte finne ut av det selv. Jeg har venninner som nokså taktfullt ytret sin bekymring innimellom, men ingen av dem forsøkte å være en reddende engel. Det er jeg veldig glad for. 7
Pringle Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Forskjellen i hvileforbrenning mellom mennesker med samme høyde/vekt/kroppssammensetning er minimal. Og overvektige skammer seg gjerne over at de spiser for mye, ofte skammer de seg over å spise, punktum. Så du kan regne med at hun spiser i smug. Det behøver ikke være så mye for mye pr dag, som AB over her sier, 100 kalorier mer enn man trenger pr dag blir fem kilo opp pr år. Mat smaker godt og kan oppleves som trøst når man er vant til å bruke mat som trøst. Spiser hun små porsjoner med mager og smakløs mat utad, vil det trigge et behov for mer mat og mer smak når hun er alene. Dessverre er det ingenting du får gjort med dette. Men du kan være en god venninne, det er også viktig. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 Takk for svar! 4 minutter siden, Zzyzx skrev: Hvis jeg skal gjette, så vil jeg si at mat og vekt for henne er forbundet med skam. Det kan være derfor hun tar seg sammen når hun spiser med andre, et slags behov for å ikke kringkaste til omverdenen at hun er overvektig fordi hun spiser mye og/eller feil. Virkelighetens instagram-syndrom, om du vil. Hva du kan gjøre? Jeg vet ikke. Jeg har vært på hennes side, og for meg ble det sånn at jeg måtte finne ut av det selv. Jeg har venninner som nokså taktfullt ytret sin bekymring innimellom, men ingen av dem forsøkte å være en reddende engel. Det er jeg veldig glad for. Ja, jeg tenker at jeg hvertfall ikke kan si noe direkte om det. Og siden vi ikke bor sammen, så kan jeg jo ikke påvirke hverdagen heller. Skulle så gjerne hjulpet bare. For meg så virker det så rart når vi er så nære at hun må skjule matvanene sine. Kjenner jo andre sterkt overvektige mennesker. Har for eksempel en tante, men hun lasser på med saus og spiser mye. Det føles lettere å forholde seg til. Merker hun koser seg med maten. Men kan det hende vennen min har lav forbrenning? Legen hennes sa hun var på grensen til lavt stoffskifte. Eller kanskje hun har spist så få kalorier over mange år, så vil forbrenningen tilpasse seg? Så lite som hun spiser til frokost og middag kan umulig være sunt i lengden, tenker jeg. Anonymkode: c07cd...a65
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: forskjellen kan være så lite som at hun spiser gjevnt sjokolade og is til hverdags uten at du ser det, trenger ikke være enorme mengder en gang. over et spenn på noen år blir dette mange hundre tusen kalorier. Anonymkode: b5eb3...1db Om jeg og venninna mi tilbringer en uke på hytta eller en helg sammen, vil jeg tro mitt daglig inntak av kcal ligger på 2100 (jeg er ganske aktiv), mens hennes er nærmere 1300, hvorav nesten alt kommer fra snacks. Så om hvordan hun spiser med meg, er hvordan hun spiser normalt, så burde hun heller vært undervektig. Kan hende jeg teller kaloriene feil, men hun får definitivt i seg mindre kcal enn meg når vi er sammen. Anonymkode: c07cd...a65
Zzyzx Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men kan det hende vennen min har lav forbrenning? Legen hennes sa hun var på grensen til lavt stoffskifte. Eller kanskje hun har spist så få kalorier over mange år, så vil forbrenningen tilpasse seg? Så lite som hun spiser til frokost og middag kan umulig være sunt i lengden, tenker jeg. Anonymkode: c07cd...a65 Høres ut som meg. På grensen til lavt stoffskifte og viste aldri for noen andre hvor mye og feil jeg egentlig spiste. Det var nok mange som ikke skjønte helt hvordan jeg klarte å bli såpass overvektig som jeg var (163 og 95 kg på det meste). Det viste seg fort da jeg lærte å spise riktig at jeg slettes ikke hadde lav forbrenning, jeg hadde bare gjort noen (eh, mange) utrolig idiotiske valg i matveien. Jeg spiser fremdeles ikke frokost, men jeg spiser faktisk mye større volum enn jeg gjorde før. Nå er det litt omvendt, folk lurer på hvorfor jeg går ned i vekt når jeg spiser så mye som jeg gjør. Uansett så er det ikke mulig for deg å finne årsaken til overvekten basert på det du ser henne spise. Hvis du skal det så må du nesten overvåke henne sånn som i Secret Eaters. Men det anbefales ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 Dette kan være spiseforstyrrelsen Overspising. Da spiser man gjerne veldig lite blant folk, men kommer i perioder hvor man spiser enorme mengder. Det er ofte knyttet skam rundt mat, og de med spiseforstyrrelsen vil ofte ikke at andre skal se hvor mye de faktisk spiser. Derfor skjuler de det. Selv for gode venninner, uansett hvor komfortable man ellers er med hverandre. Anonymkode: 9f843...56b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Dette høres ut som meg. Jeg er 20 kg overvektig, men spiser svært lite. Kan bli mett av to stykker grandiosa feks. De som er mindre enn meg kommenterer alltid at jeg spiser så lite, og blir så fort mett. Men jeg blir dessverre veldig fort sulten igjen. Likevel kan jeg fint gå en hel dag uten å spise, og så kun spise et måltid på kvelden. Det er ingen skam e.l. forbundet med dette, jeg blir faktisk stappmett av veldig lite mat. Likevel veier jeg så mye, og går ikke ned i det hele tatt. Anonymkode: 5736e...709
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #10 Skrevet 12. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg og venninna mi tilbringer en uke på hytta eller en helg sammen, vil jeg tro mitt daglig inntak av kcal ligger på 2100 (jeg er ganske aktiv), mens hennes er nærmere 1300, hvorav nesten alt kommer fra snacks. Så om hvordan hun spiser med meg, er hvordan hun spiser normalt, så burde hun heller vært undervektig. Kan hende jeg teller kaloriene feil, men hun får definitivt i seg mindre kcal enn meg når vi er sammen. Anonymkode: c07cd...a65 Igjen, jeg ligger på rundt 1200 om dagen. Tør ikke gå lavere, men går likevel ikke ned i vekt. Har fulgt med på hva jeg spiser i et år. Spiser kun godis i helgene.. Noen er bare sånn. Anonymkode: 5736e...709
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #11 Skrevet 12. mai 2016 Jeg er sånn. Har alltid hatt problemer med mat, og overspiser. Og for meg er det skam, at noen skal se meg spise mye. Verst er det å vise at jeg spiser godteri. Går jeg ut og spiser med venner, tar jeg aldri dessert. Jeg spiser gjerne salat, fisk eller noe annet sunt. Har jeg besøk, venner som overnatter. Så har jeg godteri, potetgull og sånn framme, forsyner meg omtrent ikke noe av det. Men da de har lagt seg, så spiser jeg, og spiser og spiser. Da jeg var gift, så spiste jeg alltid sjokolade i bilen. Eller jeg gjemte sjokolade i huset, så jeg kunne spise da han hadde lagt seg. Og det er helt sykt, men jeg kan ikke la noen se meg spise det. Nå er jeg bare 10 kg overvektig, og til tider normalvektig og. Fordi jeg har perioder hvor jeg klarer å være flink, og gå ned i vekt. Nå har jeg og fått påvist lav forbrenning, grunnet spiseforstyrrelser i alle år. Men jeg klarer jo og gå ned i vekt, uten og sulte. Men må jo selvfølgelig spise litt mindre enn andre. Anonymkode: 8875d...770 2
Pringle Skrevet 12. mai 2016 #12 Skrevet 12. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan det hende vennen min har lav forbrenning? Legen hennes sa hun var på grensen til lavt stoffskifte. Eller kanskje hun har spist så få kalorier over mange år, så vil forbrenningen tilpasse seg? Så lite som hun spiser til frokost og middag kan umulig være sunt i lengden, tenker jeg. Anonymkode: c07cd...a65 Hun har ikke lagt på seg av å spise for få kalorier. Det er ikke noe overnaturlig som skjer - heldigvis! Hva legen har sagt til henne kan du ikke vite sikkert, om du ikke var til stede under samtalen. Noe du kan vite, er dette: Hadde hun spist som deg - konsekvent, over tid - ville hun hatt en kropp som deg. Det er fremdeles oppnåelig. Men det er vanskelig, fordi det er vanskelig å legge om vaner, og godteri,kaker osv smaker så intenst at man gjerne ikke vil slutte å spise mye av det, ofte. Jeg har erfaring med dette selv - vært overvektig (BMI "bare" på 30, men det var et konstant, umettelig sug etter salt, søtt og fett). Min løsning var å finne et kosthold som tilfredsstiller mitt behov for smak, uten at det går ut over helsa. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg og venninna mi tilbringer en uke på hytta eller en helg sammen, vil jeg tro mitt daglig inntak av kcal ligger på 2100 (jeg er ganske aktiv), mens hennes er nærmere 1300, hvorav nesten alt kommer fra snacks. Så om hvordan hun spiser med meg, er hvordan hun spiser normalt, så burde hun heller vært undervektig. Kan hende jeg teller kaloriene feil, men hun får definitivt i seg mindre kcal enn meg når vi er sammen. Anonymkode: c07cd...a65 Godterier er utrolig energitett og metter lite, så det er lett å spise veldig mange kalorier på kort tid. 170 gram potetgull og 80 gram melkesjokolade - en vanlig/liten forpakning av hver, gir 1335 kalorier. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 Jeg er dessverre sånn, men har lagt på meg av tabletter jeg spiser for lavt stoffskifte. Sliter med å gå ned i vekt, prøver alt jeg kan men stoffskiftet er i ulage og det kan aldri endres så er nødt til å bruke dem livet ut. Jeg hater utseende mitt nå. Anonymkode: f96d2...f64
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #14 Skrevet 12. mai 2016 Ser så dumt ut når halve overskriften er på engelsk. Hvorfor ikke bruke det norske ordet; overspising? Anonymkode: 23b91...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #15 Skrevet 12. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som meg. Jeg er 20 kg overvektig, men spiser svært lite. Kan bli mett av to stykker grandiosa feks. De som er mindre enn meg kommenterer alltid at jeg spiser så lite, og blir så fort mett. Men jeg blir dessverre veldig fort sulten igjen. Likevel kan jeg fint gå en hel dag uten å spise, og så kun spise et måltid på kvelden. Det er ingen skam e.l. forbundet med dette, jeg blir faktisk stappmett av veldig lite mat. Likevel veier jeg så mye, og går ikke ned i det hele tatt. Anonymkode: 5736e...709 Så enten har du en uvanlig sykdom eller du har ikke peiling på hva du faktisk spiser. Eller du er et troll. Får man i seg kun 1200 kcal og er et fullvoksent menneske, er det umulig å være 20 kg overvektig, om man da ikke lider av en spesiell sykdom. Om du gjør dette, synes jeg det er på sin plass å informere om det. Venninna til TS lider ikke av noen sykdom, så dere kan i så fall ikke sammenlignes. De fleste med fedme er faktisk ikke klar over hva de spiser, vanligvis en kombinasjon av fornektelse og mangel på kunnskap. Til TS: hun spiser sannsynligvis mer når du ikke er der. Av det du skriver får hun nesten alle kaloriene sine fra godteri. Og der er det lett å miste tellinga. Spesielt om hun er så småspist når det gjelder vanlig mat, så må hun kompansere med det ved å få energi fra goderi. Om hun har gått til legen, tror jeg ikke det handler om forbrenning. Og er enig med andre her, ikke noe du kan gjøre. Vær en god venn, lytt om hun tar iniativ til å snakke om det. Men ikke mas eller hint. Anonymkode: 8d765...2f1 5
KaDust Skrevet 13. mai 2016 #16 Skrevet 13. mai 2016 Nå er det utrolig mange som ikke helt skjønner kalorimengdene i godteri da. Hvis noen av dere så på den norske versjonen av "Biggest loser" i 2015, så ble det jo vist at en mellomstor skål med smågodt inneholder like mye kalorier som en vanlig frokost, lunsj, middag + tilsammen. Sitat Mat for en hel dag - Her har vi en godteriskål. Nå skal vi se hvor mye dette tilsvarer i mat, sier Ramm, og setter frem en mellomstor skål med smågodt. Ernæringsfysiologen tar deretter frem maten man kan spise for samme mengde kalorier: Havregrynsgrøt med banan og blåbær, kyllingsalat med pasta, kjøtt med brokkolipure og grønnsaker. Altså: Frokost, lunsj og middag. Men Ramm er ikke ferdig. For i tillegg til disse tre hovedmåltidene, kan man også unne seg flere mindre måltid: Tomater og sukkererter, et mellommåltid bestående av en Skyr, et eple og noen mandler og kveldsmat: tre knekkebrød med pålegg og en smoothie. Alt dette har altså samme kalorimengde som en mellomstår skål med smågodt. Deltakerne kan ikke tro det. Link. I gjennomsnitt inneholder en pose på 700 gram blandet smågodt litt over 2900 kalorier. Er det ikke 1 kg som er vanlig å kjøpe når man først kjøper smågodt? Hvertfall det jeg har inntrykk av, og hører ofte. Så da har man jo en god del kalorier bare i godteriet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå