Gå til innhold

En pleier? Eller sykepleier da!

tulipanen

Anbefalte innlegg

Har tenkt mye på dette i det siste. Sykepleier virker som et spennende yrke, jeg har pratet med mange. Mange oppfatter en sykepleier "bare" som en pleier, som steller og tusler rudt gamle eller syke mennesker, og gir piller etc. Men slik oppfatter ikke jeg det. Vennene mine mener jeg heller burde satse innen barnevern/sosionom, fordi jeg føler at jeg har lyst å gi mer i en jobb, for andre mennesker liksom. Men likevel elsker jeg å jobbe på kontor! De ser nok rett og slett ikke meg for seg i et omsorgsyrke med skifting av bleier på gamle damer, og stelle og vaske dem.

Må man videreutdanne seg for å bli noe mer enn bare en "pleier"? Jeg ser for meg kanskje å jobbe innen operasjon/akuttmottakk/administrasjon/fødeavd/barselavd/hjemmesykepleie...

Jeg har som mange vet en utdanning fra før, derfor er det liksom ikke bare å ta en ny utdanning for så å videreutdanne seg.

Håper noen kommer med innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sykepleier. Om jeg annbefaler andre å bli det? :klø:

Ønsker du å arbeide når alle andre har fri? Helger, juleaften, nyttårsaften, påske, 17 mai etc.

Har du kikket på lønnen?

Jeg kikket ikke på de ting før jeg valgte mitt yrke. Kanskje var det tilfeldig jeg endte på denne hylle. MEN, selv om jeg til tider er trøtt av jobben er jeg glad for mitt yrke.

Det kan være vanskelig å beskrive sykepleiefaget. Å skifte bleier på gamle damer er bare en liten ting. Man er heller ikke legens høyre hånd, som mange tror.

Sykepleiefaget er selvstendig. Man forsøker å definere den enkeltes behov, og hjelpe dem der de er. Samle trådene i helheten.

Jeg vil påstå at det er et meget livsbekreftende yrke.

Man får valgfrihet. En internasjonal utdannelse. Lærer masse om mennesker, om anatomi og sykdomslære. Man lærer om psykologi, og kriser. Man lærer om psykiatri og sosiologi. Lærer masse om medisiner, - hvordan de virker og hvordan de virker i kombinasjon med hverandre. Man kan spesialisere seg.

Bli helsesøster, jordmor, psykiatrisk sykepleier, anestesisykepleier, operasjonssykepleier. Eller man kan bli leder, - jobbe på et kontor om man vil.

Jeg vil anbefale deg å kikke litt i fagbladene, og kanskje også lese igjennom stillingsannonser for å få et større overblikk.

Her er noen link til deg:

Sygeplejersken

Sykepleien

Her er forøvrig en bokklubb for sykepleiere om du har interesse av å se på boklisten...

Bogklubben for sygeplejersker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man videreutdanne seg for å bli noe mer enn bare en "pleier"? Jeg ser for meg kanskje å jobbe innen operasjon/akuttmottakk/administrasjon/fødeavd/barselavd/hjemmesykepleie...

Hei! Når det gjelder hjemmesykepleie behøver du ikke videreutdanning for å jobbe som sykepleier der. Føde/barsels-avdelinger har vel sjelden sykepleiere ansatt, der jobber bare jordmødre og barnepleiere (hjelpepleier med videreutdanning) som jeg vet om, kanskje fins det unntak? I fht operasjon behøver man videreutdanning, men kanskje ikke på akuttmottak? Mange sykehus har jo felles vanlig mottakelse og akuttmottak, slik at man gjør en del varierte oppgaver, ikke bare akuttpasienter som kommer inn, men alle typer pasienter.

Forresten til dette med å "bli noe mer enn en vanlig pleier", så har jeg lyst til å bemerke at mange steder er det lav dekning av sykepleiere, slik at de rett og slett ikke har tid til å gå i pleien, fordi det er så mange andre oppgaver de må ta seg av - som feks legevisitt, klargjøring og utdeling av medikamenter osv. Avhengig av hvilket arbeidssted du havner, vil det derfor være muligheter for å være mer enn "bare en pleier" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å jobbe i hjemmesykepleien, akuttmottak og barselavd trenger man ikke videreutdanning. men med operasjon, anestesi og helsesøster, må man ha videreutdanning. man ka jo også jobbe mer med den adm siden i en avdeling, da får man litt av alt. litt kontor og litt pleie og litt pas-pleier kontakt. det er mange muligheter i dette yrket. kommer man seg i ledelsen vil man jo også slippe å jobbe natt, kveld, helger og helligdager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...