Solan Gundersen Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 Hva bør være det viktigste spørsmålet for ungdom i 2016? Det er kanskje bare jeg som tenker over hva man kan spørre seg selv for å komme ut av vanskelige situasjoner, jeg vet ikke, men det hadde jo vært greit å ha et. Jeg skriver dette innlegget fordi jeg har hørt om mange ungdommer som har det vanskelig og blir påvirket av mye gruppepress. Et spørsmål man kan stille seg selv i vanskelige situasjoner hadde jo hjulpet. Det er dessverre vanskelig og finne på et spørsmål som man kan svare på uansett situasjon, og jeg mener at det kanskje ikke finnes noen. Jeg vet ikke, men hvis det skulle vært et spørsmål som kunne svart på alt mulig ville det kanskje vært «er det lurt» eller «skal jeg». Det er kanskje, eller det er helt sikkert noen der ute som lurer på «Skal jeg ta livet mitt» eller «skal jeg jukse på denne prøven» disse spørsmålene kan du svare på hvis du spør deg «er det lurt». Er det lurt å jukse på en prøve? Det kan jo hende at noen finner ut av det. Ungdommer tror du kanskje ikke går gjennom så vanskelige situasjoner, du tror kanskje de bare ikke tenker over hva de gjør. Du som leser dette innlegget, de gjør det. De tenker på for eksempel hva de skal ha på seg sånn at de ikke skal bli mobbet, de tenker på hvem de skal være sammen med på skolen, de tenker på at det er viktig å ha en ny mobil, de tenker kanskje ikke alltid over konsekvensene situasjonen de er i har, og nettopp derfor kan hendelser og situasjoner ende på helt feil sted. Noen ungdommer går nemlig ofte gjennom gruppepress der de blir presset til å ta en øl eller ta en røyk som de kanskje ikke har lyst til å ta. «Er det lurt å ta den røyken? Det kan jo hende at du vil ha flere etter den ene og til slutt begynner å kjøpe røykpakker selv, men det går vel bra og bare ta den ene». «Er det lurt» spørsmål er kanskje ikke de beste spørsmålene og stille seg selv, men ofte kan det være smart og tenke over konsekvensene som kommer etter situasjonen du er i der og da. Jeg tenker kanskje det ikke er et fast spørsmål som alle ungdommer bør spørre seg selv, men du bør kanskje tenke over konsekvensene situasjonen har. Har du en idé om hva man kan spørre seg selv i vanskelige situasjoner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå