Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen spørsmål rundt feriepenger som jeg ikke helt klarer å finne svaret på gjennom Google, og ikke har lyst til å høre med sjefen om. 

Jeg hadde én uke ferie i fjor, og hadde ikke krav på feriepenger da jeg begynte å jobbe i år. I år skal jeg få utbetaltferiepenger i følge lønnsslipp. Jeg skal ikke ta ut ferie i år. Jeg mener bedriften jeg jobber for får utbetalt i juni, og lurer da på når pengene for mai kommer? Kommer disse sammen med lønn i juli, eller hvordan fungerer dette da jeg ikke skal ta ut ferie? Får lønn etter tariff. 

Anonymkode: 51609...0e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er du rett og slett nødt til å spørre om på jobben.

Anonymkode: a999f...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve å ikke ta ut ferie. 

Anonymkode: 724d2...f85

Skrevet

Sier som ovenfor; dette er regelverk som arbeidplassen din må informere deg om. Du må nesten krype til korset og spørre enten sjefen eller lønningskontoret deres om.

Du begynte å jobbe der i år, er det så? I vanlige fall er man pliktig til å ta ut ferie, men siden du ikke har krav på feriepenger, pleier man å si ja til at arbeidstaker ikke tar ut ferien sin første året om h*n vil det sånn, siden det vil bli ulønnet i så fall. Men året etter, når du har opparbeidet deg fulle feriepengerettigheter, må du avvikle ferie som normalt.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Million skrev:

Sier som ovenfor; dette er regelverk som arbeidplassen din må informere deg om. Du må nesten krype til korset og spørre enten sjefen eller lønningskontoret deres om.

Du begynte å jobbe der i år, er det så? I vanlige fall er man pliktig til å ta ut ferie, men siden du ikke har krav på feriepenger, pleier man å si ja til at arbeidstaker ikke tar ut ferien sin første året om h*n vil det sånn, siden det vil bli ulønnet i så fall. Men året etter, når du har opparbeidet deg fulle feriepengerettigheter, må du avvikle ferie som normalt.

Det er mulig jeg starter i ny jobb i sommer, så det var derfor jeg var usikker. Har ikke verdens beste forhold til sjefen. Jobbet gratis både helg og hverdag og fått for lite betalt av h*n, uten at jeg var klar over det, så er ikke spesielt glad i å prate om økonomi... Men får vel høre. Er flere som ikke skal ta ut ferie i år ser jeg, og heller spare opp de til seinere. 

Anonymkode: 51609...0e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...