Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på siste året mitt på videregående og jeg har stryk i ett fag. Jeg skal ta et friår og ta det opp neste halvår. Snittet mitt vil være rundt 4,7 og jeg vil havne i ordinærkvote.

Jeg har tittet litt rundt og noen sykepleier studier hadde 4,3-4,4 snitt som ordinærkvote. Dette var i 2015, og jeg skal søke i 2017. Jeg regner med at inntaket vil bli mye høyere og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ta opp masse andre fag er litt uaktuelt. 

Jeg føler meg veldig trist. Hva skal jeg gjøre? 

Takk.

Anonymkode: 96831...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt snitt var mykje lavare enn ditt. (Huskar ikkje kva eg hadde, men det var i allefall lavare) og etter tre år kom eg inn på studiet. I mellom tida hadde eg studert litt andre fag som er relevant i sjukepleiefaget. Eg kan absolutt anbefale å vente, ingen hast med å bli ferdi utdanna som 23 åring. Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må huske å plusse på alderspeong på snittet ditt. Om du fyller 20 år i 2017 får du 2 poeng og 4,9 i snitt. Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Anonymkode: 2dd8d...904

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ikke fortvil. Snittet kan endre seg fra år til år,og det kan også være at enkelte studiesteder har restplasser eller at folk slutter helt i starten slik at det blir ledige plasser.

Endret av Sandie
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Emas skrev:

Mitt snitt var mykje lavare enn ditt. (Huskar ikkje kva eg hadde, men det var i allefall lavare) og etter tre år kom eg inn på studiet. I mellom tida hadde eg studert litt andre fag som er relevant i sjukepleiefaget. Eg kan absolutt anbefale å vente, ingen hast med å bli ferdi utdanna som 23 åring. Lykke til!

Jeg tenkte Oslo(men det er for høyt der), Drammen eller Fredrikstad... De hadde snitt rundt 4,4 i 2015 når jeg sjekket og det vil sikkert bli mye høyere til 2017.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må huske å plusse på alderspeong på snittet ditt. Om du fyller 20 år i 2017 får du 2 poeng og 4,9 i snitt. Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Alderspoeng? Jeg fyller 20 til neste år (april). 2 poeng høres for mye ut. Kan du bekrefte det,  og finne ut om sykepleier studiet aksepterer dette? I tillegg har Oslo et krav om 3 i alle norskfagene (årstimer), det har jeg. Men vet du om det gjelder eksamen i tillegg? Tusen takk.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte Oslo(men det er for høyt der), Drammen eller Fredrikstad... De hadde snitt rundt 4,4 i 2015 når jeg sjekket og det vil sikkert bli mye høyere til 2017.

Hvis du vet du har for dårlig snitt til å komme inn på disse skolene så kan (bør) du søke andre steder med lavere snitt.

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på siste året mitt på videregående og jeg har stryk i ett fag. Jeg skal ta et friår og ta det opp neste halvår. Snittet mitt vil være rundt 4,7 og jeg vil havne i ordinærkvote.

Jeg har tittet litt rundt og noen sykepleier studier hadde 4,3-4,4 snitt som ordinærkvote. Dette var i 2015, og jeg skal søke i 2017. Jeg regner med at inntaket vil bli mye høyere og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ta opp masse andre fag er litt uaktuelt. 

Jeg føler meg veldig trist. Hva skal jeg gjøre? 

Takk.

hvordan er karakterene dine ellers? Om du gjör det bra i det faget du skal ta opp igjen saa kommer du gjerne inn? Ikke ta sorgene paa forskudd

Skrevet

Søk på kongsvinger/elverum. Der kommer du nok inn! ;)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alderspoeng? Jeg fyller 20 til neste år (april). 2 poeng høres for mye ut. Kan du bekrefte det,  og finne ut om sykepleier studiet aksepterer dette? I tillegg har Oslo et krav om 3 i alle norskfagene (årstimer), det har jeg. Men vet du om det gjelder eksamen i tillegg? Tusen takk.

Jeg vet ikke noe om norskfagene, men når du søker ordinærkvote, vil du få alderspoeng. 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, peppermyntete skrev:

Hvis du vet du har for dårlig snitt til å komme inn på disse skolene så kan (bør) du søke andre steder med lavere snitt.

Drammen og Fredrikstad er nærmest meg, og de hadde et snitt på rundt 4,4 i 2015. Jeg har rundt 4,7 i snitt, men er utrolig bekymret for at snittet skal øke så mye til 2017.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg er født i 97 og det står ikke oppført i tabellen... 

Det er fordi dette gjeder for dette året, du kommer til å søke neste år, og da kommer 97 opp på tabellen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drammen og Fredrikstad er nærmest meg, og de hadde et snitt på rundt 4,4 i 2015. Jeg har rundt 4,7 i snitt, men er utrolig bekymret for at snittet skal øke så mye til 2017.

Da må du søke på et annet sted. Så enkelt er det bare. Vil du bli sykepleier så må du nok flytte på deg. Og ja, snittene kommer nok til å øke mye både i år og neste år på de fleste skolene. Her jeg studerer var jeg helt sikker på at jeg kom til å komme inn på hovedopptak fordi snittet mitt var langt over snittet året før, men kom ikke inn før på supp.opptak (og det var i grunn flaks at jeg kom inn på det til og med). 

Anonymkode: ea08f...827

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du søke på et annet sted. Så enkelt er det bare. Vil du bli sykepleier så må du nok flytte på deg. Og ja, snittene kommer nok til å øke mye både i år og neste år på de fleste skolene. Her jeg studerer var jeg helt sikker på at jeg kom til å komme inn på hovedopptak fordi snittet mitt var langt over snittet året før, men kom ikke inn før på supp.opptak (og det var i grunn flaks at jeg kom inn på det til og med). 

Så fint at du kom inn. Dessverre ser det ut som at de fleste ordinærkvotene er rundt 4,3-4,4 i snitt. Jeg er helt fortvilet :icon_frown:

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du kom inn. Dessverre ser det ut som at de fleste ordinærkvotene er rundt 4,3-4,4 i snitt. Jeg er helt fortvilet :icon_frown:

Sykepleierutdanningen i Gjøvik hadde 42,8 i snitt på ordinær i fjor på hovedopptaket (men pga fusjon med NTNU vil det nok øke svært mye)
Sykepleierutdanningen i Harstad hadde 42,2 på supp.ord
Sykepleierutdanningen i Elverum hadde 41,4 i supp.ord
Sykepleierutdanningen i Molde hadde 41,1 (dette er et bra sted å utdanne seg i forhold til snittet har jeg hørt)
Sykepleierutdanningen i Førde hadde 40,5 på supp.ord
I Førde start vår var snittet 35,5 på supp.ord
Sykepleierutdanningen i Ålesund hadde 41,7 i supp.ord (men som sagt om NTNU her også)
Hammerfest hadde 35,1 på supp.ord
Helgeland hadde 39,0 på supp.ord

Så du kommer ihvertfall inn et sted hvis du virkelig vil bli sykepleier. Da får du evt gå i Førde (som er en fin plass har jeg hørt, Hammerfest (som er mindre fint har jeg hørt) eller Helgeland hvis du ikke kommer inn et annet sted :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi dette gjeder for dette året, du kommer til å søke neste år, og da kommer 97 opp på tabellen.

Tusen takk!! Du har vært til masse hjelp. Kan du vær så snill og fortelle meg dine personlig tanker( du må ikke hvis du ikke vil), om du tror jeg har sjangs til å komme inn i Drammen? Her er ordinærkvoten fra 2015; https://www.usn.no/studier/finn-studier/helse-og-sosialfag/bachelor-i-sykepleie/   Hvis jeg ikke tar feil har Fredrikstad rundt 4,3-4,4. Takk på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleierutdanningen i Gjøvik hadde 42,8 i snitt på ordinær i fjor på hovedopptaket (men pga fusjon med NTNU vil det nok øke svært mye)
Sykepleierutdanningen i Harstad hadde 42,2 på supp.ord
Sykepleierutdanningen i Elverum hadde 41,4 i supp.ord
Sykepleierutdanningen i Molde hadde 41,1 (dette er et bra sted å utdanne seg i forhold til snittet har jeg hørt)
Sykepleierutdanningen i Førde hadde 40,5 på supp.ord
I Førde start vår var snittet 35,5 på supp.ord
Sykepleierutdanningen i Ålesund hadde 41,7 i supp.ord (men som sagt om NTNU her også)
Hammerfest hadde 35,1 på supp.ord
Helgeland hadde 39,0 på supp.ord

Så du kommer ihvertfall inn et sted hvis du virkelig vil bli sykepleier. Da får du evt gå i Førde (som er en fin plass har jeg hørt, Hammerfest (som er mindre fint har jeg hørt) eller Helgeland hvis du ikke kommer inn et annet sted :) 

Tuusen takk. Men har du oversikt over høyskolen i Hedmark og Kongsvinger. Har du også oversikt over hva  ordinæropptaket er der?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at sykepleierutdanningen i Nord-Trøndelag er veldig bra.

Anonymkode: 0b202...be4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuusen takk. Men har du oversikt over høyskolen i Hedmark og Kongsvinger. Har du også oversikt over hva  ordinæropptaket er der?

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/15/poenggrenser_vara_hoved.html

Elverum: 41,6 (supp. ord (som er det som er snittet når alle er kommet inn) 41,4
Kongsvinger: 43,6 både på hoved og supp.ord. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...