Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke gå nærmere inn på min situasjon. Verken økonomi eller noe slikt. Annet enn aap og bostøtte. Jeg kommer ikke til å svare på andre spørsmål ang min økonomi. 

Jeg har søkt startlån hos husbanken. 

Dersom jeg får lavere enn 1 mil, umulig å finne noe under 2 mill, også små student-leiligheter. De som ligger under 2 mill har fellesgjeld på 6000-8000 kr og mer. Jeg har fulgt med på markedet i over ett år nå. 
De som er oppi 2 mill maks, de har fellesgjeld og faste utgifter på rundt 5000kr, det er det jeg klarer å betjene. Jeg har regnet meg frem til at jeg er i stand til å betale 5 i fellesutgifter, 1000 i strøm, tv og internett, det vil si 1000kr i måneden på strøm. Og resten til å nedbetale et lån på 2 mill. Men, hvis jeg kun får 1 mill eller mindre så sliter jeg. På grunn av fellesgjeld og månedlige utgifter. 
Lav innkjøpspris = dyr i drift! 
Har vært hos økonomirådgiver hos NAV og banken. Alle sier det samme. Har ikke råd til å kjøpe til noe for under 2 mill, på grunn av de høye utgiftene i måneden. Men 2 mill eller 1,7 -> Det er det beste for meg og min økonomi. Det laveste jeg har sett er 1.7 og opp til 2,2. Resten blir for dyrt i innkjøp og månedlig. 

Så spørsmålet er;
Hvis jeg får ja fra husbanken. Kan jeg da gå til banken og søke der også? Bank først er bortkastet tid å energi ifølge NAV. Usikker på om banken er mer medgjørlig etter å ha fått lån hos husbanken først.  

Anonymkode: 6aa73...ee3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bonusspørsmål; Kan jeg søke hos både bank og husbanken samtidig? Også velge det beste tilbudet? Eventuelt for å kutte ned behandlingstid siden begge bruker en god stund. Så det å ta husbanken først, vent på svar så søk banken tar jo himla lang tid...

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som jeg har skjønt det så må man søke i vanlig bank først og få avslag før man kan få innvilget startlån i husbanken. Vet ikke hvor du bor , men i min kommune får man ikke startlån på aap. Er du sikker på at du får startlån med aap i din kommune. ( man kan få startlån med aap i nabokommunen min)

Anonymkode: 79ecc...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av NAV om at banken er bortkastet tid, så ble anbefalt å søke husbanken først. Har ikke hørt noe om folk får det heller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så spørsmålet er;

Hvis jeg får ja fra husbanken. Kan jeg da gå til banken og søke der også? Bank først er bortkastet tid å energi ifølge NAV. Usikker på om banken er mer medgjørlig etter å ha fått lån hos husbanken først.  

Husbanken, eller Boligkontoret som det heter også, kan man ikke søke om som første låneinstans. Man må først ha søkt og fått avslag i minst TO vanlige banker. Disse avslagene må du ha skriftlig, for det må dokumenteres overfor Husbanken.

Dette er det jeg har lest meg frem til på Husbankens sider.

Så først må du altså velge deg to banker du skal søke lån hos. Be om å få avslaget skriftlig. Det er litt usikkert om de i det hele tatt vil vurdere deg pga AAP ikke er en permanent inntekt, men tidsbegrenset stønad man får. I motsetning til f.eks. uføretrygd, som er permanent.

Anonymkode: a0d14...1f8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husbanken, eller Boligkontoret som det heter også, kan man ikke søke om som første låneinstans. Man må først ha søkt og fått avslag i minst TO vanlige banker. Disse avslagene må du ha skriftlig, for det må dokumenteres overfor Husbanken.

Dette er det jeg har lest meg frem til på Husbankens sider.

Så først må du altså velge deg to banker du skal søke lån hos. Be om å få avslaget skriftlig. Det er litt usikkert om de i det hele tatt vil vurdere deg pga AAP ikke er en permanent inntekt, men tidsbegrenset stønad man får. I motsetning til f.eks. uføretrygd, som er permanent.

Har du link til dette? Har ikke funnet noe som helst om dette, noen steder. Kommer ikke opp noe når jeg googler det heller. Finner ingen krav om å ha måtte søkt andre steder først. 
Var NAV som sendte meg til husbanken. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette står klart og tydelig på Boligkontorets hjemmeside her.

Sitat (se punktet nederst på listen):

"

Slik søker du om startlån til kjøp av bolig

1. Du trenger disse vedleggene:

• Bostedsattest for alle i husstanden (fås hos skatteetaten).
  • Utskrift av likning for de to siste årene (fås hos skatteetaten).
  • Bekreftet kopi av siste års selvangivelse (fås hos skatteetaten).
  • Lønns- og/eller trygdeslipp for de siste to måneder.
  • Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid.
  • Vedtak om trygd dersom du har trygdeytelser.
  • Dokumentasjon på all annen inntekt enn lønn og trygd.
  • Dokumentasjon på all gjeld.
  • Dokumentasjon på oppsparte midler eller formue.
  • Leieavtale og eventuell oppsigelse hvis du leier bolig.
  • Bekreftelse på annen finansiering eller egenkapital
  • Avslag fra minimum to private banker.

"

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha bra utbetaling på AAP for å kunne betjene et lån på 2 millioner.

Selv med lav rente og 30 år som husbanken opererer med så vil lånet alene komme på rundt 8000 minst, så kommer 5000 i fellesutgifter i tillegg. 

Jeg og mannen har et lån på 1,5, og det betaler vi over mellom 7 og 8 tusen på i mnd.

Ellers er det som andre sier her, du må som regel søke i vanlig bank først, og få dokumentert at du ikke får lån i vanlig bank før du søker husbanken. 

Anonymkode: e0d17...cbb

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette står klart og tydelig på Boligkontorets hjemmeside her.

Sitat (se punktet nederst på listen):

"

Slik søker du om startlån til kjøp av bolig

1. Du trenger disse vedleggene:

• Bostedsattest for alle i husstanden (fås hos skatteetaten).
  • Utskrift av likning for de to siste årene (fås hos skatteetaten).
  • Bekreftet kopi av siste års selvangivelse (fås hos skatteetaten).
  • Lønns- og/eller trygdeslipp for de siste to måneder.
  • Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid.
  • Vedtak om trygd dersom du har trygdeytelser.
  • Dokumentasjon på all annen inntekt enn lønn og trygd.
  • Dokumentasjon på all gjeld.
  • Dokumentasjon på oppsparte midler eller formue.
  • Leieavtale og eventuell oppsigelse hvis du leier bolig.
  • Bekreftelse på annen finansiering eller egenkapital
  • Avslag fra minimum to private banker.

"

Det er da ikke der jeg søker. Er heller ikke fra Oslo. 

http://www.husbanken.no/startlaan/

AnonymBruker
Skrevet

Boligkontoret er Husbanken.

" Startlån er en låneordning som behandles i kommunene "

Jeg antar at det er samme betingelser overalt.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke der jeg søker. Er heller ikke fra Oslo. 

http://www.husbanken.no/startlaan/

Jo, det er der du søker.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Boligkontoret er Husbanken.

" Startlån er en låneordning som behandles i kommunene "

Jeg antar at det er samme betingelser overalt.

Det står ingenting om dette i min kommunes' nettside. Står ikke i husbankens forskrifter https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-03-12-273 som de følger. 

Det kan da umulig gjelde alle kommuner, når det 1: kun står på den ene linken du har og ikke på husbankens sider, og 2: det står absolutt ingenting om det som kriterier på kommunens sider heller. 
Jeg har sjekket alt fra brosyjerer til div pdf filer, finner ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting om dette i min kommunes' nettside. Står ikke i husbankens forskrifter https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-03-12-273 som de følger. 

Det kan da umulig gjelde alle kommuner, når det 1: kun står på den ene linken du har og ikke på husbankens sider, og 2: det står absolutt ingenting om det som kriterier på kommunens sider heller. 
Jeg har sjekket alt fra brosyjerer til div pdf filer, finner ingenting. 

Det er slik her jeg kommer i fra, selv om det altså ikke står på hjemmesiden til kommunen min. Jeg tror husbanken har regler som gjelder for de fleste kommuner. Men istedet for å kverulere over dette på nett, så ta en telefon til husbanken i morgen og undersøk.
Jeg er temmelig sikker på at du blir henvist til siden på nettet som omhandler husbanken.
Jeg har slektninger i flere kommuner som har husbanklån, det er de samme reglene som gjelder. Tro det eller ei.

AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmålet er fortsatt; kan jeg søke to plasser samtidig? Eller må jeg vente på avslag? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men spørsmålet er fortsatt; kan jeg søke to plasser samtidig? Eller må jeg vente på avslag? 

Selvfølgelig kan du det. Du kan søke så mange steder du vil, når som helst.

Anonymkode: ca936...17d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo tydelig at du skal dokumentere avslagene, da betyr det at du må ha søkt først og fått avslag. Be om å få avslagene skriftlig.
Å få avslag i banken tar jo ikke lange tiden. En slektning av meg gikk og snakket med banken og fikk med seg papirene under en time etterpå.  Å søke husbanken tar noe lengre tid, men vanlig bank vurderer det som regel samme dag du søker. 
Men igjen, snakk med husbanken der du bor, kanskje de mener du ikke trenger å søke i vanlig bank, siden du har lav inntekt og det sier seg selv at du ikke vil få lån i vanlig bank. Det koster deg en telefon å undersøke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...