Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at det er "verre" med mer timesfravær enn fravær i dager? Er det ikke mer naturlig at det vil bli sett på som bedre at man faktisk dro på skolen, prøve, men måtte dra hjem, enn å bare være hjemme uten å prøve å dra? 

Anonymkode: b321a...6aa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timefravær blir sett på som verre enn dagsfravær. Har samme tankegang som deg og prøver selv å dra på skolen uansett hvor dårlig jeg måtte være (og heller dra hjem hvis det ikke går), gjorde dette helt til andre termin vg3 da jeg ble fortalt av kontaktlærer at timefravær ikke så bra ut. Får et fint vitnemål med en del timefravær :) ..

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev:

Timefravær blir sett på som verre enn dagsfravær. Har samme tankegang som deg og prøver selv å dra på skolen uansett hvor dårlig jeg måtte være (og heller dra hjem hvis det ikke går), gjorde dette helt til andre termin vg3 da jeg ble fortalt av kontaktlærer at timefravær ikke så bra ut. Får et fint vitnemål med en del timefravær :) ..

Jeg vet det. Derfor spør jeg om hvorfor.

Jeg får også et fint vitnemål, men med en god del dager med fravær. Har omtrent ingen timer. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det. Derfor spør jeg om hvorfor.

Jeg får også et fint vitnemål, men med en god del dager med fravær. Har omtrent ingen timer. 

Ser virkelig ikke logikken selv for å være helt ærlig. Kontaktlærer som fortalte meg at timefravær ikke så bra ut kunne heller ikke forklare meg hvorfor.

Hvis man er borte 3 skoletimer så burde man heller få fravær for 8 skoletimer? Dette gjør vel at man får en høy prosent deltakerfravær i ulike fag 

Skrevet

Fordi folk som leser det lettere tolker det som skulk. Det betyr at om du kan forklare det på en god måte, så vil ikke motforestillingene være så store likevel. Utfordringen kommer særlig hvis det er så mye timefravær også på grunn av sykdom, at det til slutt blir langt flere dager der du har vært syk (samme om det er ført som dager eller timer) enn hva som er normalt i arbeidslivet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ananas. skrev:

Fordi folk som leser det lettere tolker det som skulk. Det betyr at om du kan forklare det på en god måte, så vil ikke motforestillingene være så store likevel. Utfordringen kommer særlig hvis det er så mye timefravær også på grunn av sykdom, at det til slutt blir langt flere dager der du har vært syk (samme om det er ført som dager eller timer) enn hva som er normalt i arbeidslivet. 

Men dersom det er mye fravær, så er det jo ille om det er fravær i dager også. Så jeg skjønner ikke hvorfor det da skulle være mer ille med timer. Ser heller ikke hvordan det lettere blir sett på som skulk. 

Skrevet

Jeg er enig med TS at det er litt underlig. Problemet er at fraværet kun angis som antall uten årsak. 

Men det er forskjell på dokumentert og udokumentert fravær. Det er jo mulig å bruke egenmeldinger og dokumentere fraværet slik. Skyldes fraværet sykdom, bør man kontakte lege og informere kontaktlærer. 

Udokumentert fravær er jo et fint ord for skulk. 

Til neste skoleår blir fravær og dokumentasjon viktigere, siden 10 % regelen gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Jeg er enig med TS at det er litt underlig. Problemet er at fraværet kun angis som antall uten årsak. 

Men det er forskjell på dokumentert og udokumentert fravær. Det er jo mulig å bruke egenmeldinger og dokumentere fraværet slik. Skyldes fraværet sykdom, bør man kontakte lege og informere kontaktlærer. 

Udokumentert fravær er jo et fint ord for skulk. 

Til neste skoleår blir fravær og dokumentasjon viktigere, siden 10 % regelen gjelder. 

Men egenmelding er jo en form for dokumentert fravær. Det blir i alle fall ikke regnet som skulk. Derfor synes jeg det er rart at man i det hele tatt kan ha skulk, når det er såpass enkelt å bare skrive egenmelding. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men egenmelding er jo en form for dokumentert fravær. Det blir i alle fall ikke regnet som skulk. Derfor synes jeg det er rart at man i det hele tatt kan ha skulk, når det er såpass enkelt å bare skrive egenmelding. 

Nå har man et begrenset antall med egenmeldinger man kan bruke. 

Men det som virkelig forundrer meg er at elevene ikke bruker de egenmeldingene de har engang. 

Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Nå har man et begrenset antall med egenmeldinger man kan bruke. 

Men det som virkelig forundrer meg er at elevene ikke bruker de egenmeldingene de har engang. 

Jeg har generelt ikke veldig mye fravær, men jeg har heller aldri fått oppgitt et maks antall med egenmeldinger når jeg skal dokumentere inn fraværet. Valgte f.eks. alternativet "syk med melding" dersom jeg var dårlig og oppgav ikke noen flere beskrivelser.

Er egenmelding noe annet? Har aldri hørt at kontaktlærer har brukt dette begrepet i sammenheng med føring av fravær 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter "egenmelding" for elever på vgs. Det er heller ikke i dag (siden 2009) noe fast tak på hvor mye fravær man kan ha, i utgangspunktet. Nå blir jo dette endret fra 1.8.16.

Fravær blir i dag stående som "dokumentert" eller "udokumentert". Når man har fylt 18 år kan man dokumentere fraværet sitt selv. Inntil da, må det dokumenters av foresatte, evt lege. Man kan også ha krav på å få slettet noe av fraværet sitt ved f.eks dokumentert sykdom, politisk arbeid, kulturelt fravær, elevrådsarbeid, velferdsgrunner etc. slik at det ikke føres på vitnemålet. Det kan være små nyanselle ulikheter i fraværsreglementet fra skole til skole, så det lønner seg å sette seg inn i reglementet. Der jeg jobber, gir f.eks eksamen ved kjøreopplæring rett til dokumentert fravær, mens ordinære kjøretimer føres som udokumentert.

Alle elever bør selv følge med på sitt fravær via f.eks Skolearena (eller annen lignende plattform som skolen bruker). Der man kan selv se hvor mye fravær man er registrert med og om noe bør dokumenteres, evt konverteres til heldagsfravær i stedet for timefravær. Mange elever er dessverre slappe med å gjøre dette og blir stående med mye udokumentert fravær til tross for at de enkelt selv kunne dokumentert dette om de er over 18 år. Udokumentert, og spesielt høyt udokumentert timefravær, ser dessverre ikke så bra ut på vitnemålet.

Når mye fravær har ført til at man ikke har vært tilstede på viktige vurderingssituasjoner (som f.eks prøver), vil faglærer sende varsel om fare for Ikke Vurdert i faget til eleven (og evt foresatte om eleven er under 18). Varsel skal sendes i god tid, slik at eleven får mulighet til å avlegge nødvendige prøver for å kunne få tilstrekkelig vurderingsgrunnlag til at halvårsvurdering og standpunktkarakter kan settes.

Altså: Det er , pr i dag, ikke noe fraværstak, men dette innstrammes betydelig f.o.m. kommende skoleår.

Mvh Vgs-lærer

Anonymkode: e3466...65b

Skrevet

Egenmelding brukes ved en lang rekke videregående skoler. Er man under 18 må også foresatte signere egenmeldingen.

AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding brukes ved en lang rekke videregående skoler. Er man under 18 må også foresatte signere egenmeldingen.

Jeg har jobbet i 20 år ved tre ulike videregående skoler. Har aldri hørt begrepet "egenmelding" i bruk for elever i mitt fylke. Kun begrepene "udokumentert fravær" og "dokumentert fravær" har vært brukt. Gamle betegnelser som "gyldig" og "ugyldig" fravær har også forsvunnet. Men kanskje varierer dette mellom ulike fylker.

Det som uansett menes med "egenmelding" er vel det fraværet elevene selv har mulighet til å dokumentere etter fylte 18 år - dvs f.eks sykdom. Det er heller ikke et tak for antall "egenmeldinger" elevene kan ta ut, slik det er for arbeidstakere.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i 20 år ved tre ulike videregående skoler. Har aldri hørt begrepet "egenmelding" i bruk for elever i mitt fylke. Kun begrepene "udokumentert fravær" og "dokumentert fravær" har vært brukt. Gamle betegnelser som "gyldig" og "ugyldig" fravær har også forsvunnet. Men kanskje varierer dette mellom ulike fylker.

Det som uansett menes med "egenmelding" er vel det fraværet elevene selv har mulighet til å dokumentere etter fylte 18 år - dvs f.eks sykdom. Det er heller ikke et tak for antall "egenmeldinger" elevene kan ta ut, slik det er for arbeidstakere.

Som sagt dette praktiserer ulikt.

Google det: https://www.google.no/search?q=egenmelding+videreg%C3%A5ende+skole&oq=egenmelding+vi&aqs=chrome.3.69i57j0l5.13398j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ordningen fungerer ganske bra, og med neste års endringer tror jeg dette blir enda bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt dette praktiserer ulikt.

Google det: https://www.google.no/search?q=egenmelding+videreg%C3%A5ende+skole&oq=egenmelding+vi&aqs=chrome.3.69i57j0l5.13398j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ordningen fungerer ganske bra, og med neste års endringer tror jeg dette blir enda bedre.

Ja, ser jo her at begrepet "egenmelding" er i bruk fler steder. Det er det altså ikke i mitt fylke, selve begrepet altså, elevene kan og skal selvsagt melde sitt fravær selv (eller foresatte). Det er at det noen steder kan være et tak på antall egenmelding, må også være en lokal forordning. Som sagt, ikke noe tak på dette i mitt fylke. Kun det samlede, totale fraværet som gjelder og om dette er dokumentert eller udokumentert. Det vil da være opp til den enkelte kontaktlærer eller faglærer  å vurdere om fraværet går ut over karakter i orden eller muligheter for vurderingsgrunnlag i et fag. Som regel står ikke vurderingsgrunnlaget i fare så lenge eleven er tilstede ved vurderingsituasjoner (og selv om det generelle fraværet utenom vurderingssituasjonene skulle være skyhøyt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...