Gå til innhold

Om alle ble vegetarianere/veganere.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De grønne, som de også kaller seg mener at verdnen hadde blitt et mye bedre sted om vi kuttet ut kjøtt. Selv er jeg fleksitarianer/fleksaner ;) spiser mye vegansk, men ser ikke hvorfor jeg ikke skal spise egg/drikke melk osv. Kjøtt en gang i mnd. Men jeg ser for meg at hele verdens befolkning blir veggiser, da vil jo planter, ja..alt bli mangelvare? I tillegg spiser vi da maten som "ikke-kjøttspisere"(husker ikke navnet)  lever av?

Anonymkode: 0017f...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det ville ikke bli mangelvare. Det krever mye mer ressurser å fore opp husdyr på planter for så å spise dem enn det gjør å spise plantene selv. 

Anonymkode: 6b475...59e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ideelle ville vel vært å ha kjøtt maks en gang pr uke. Noen av oss må ha proteiner derfra. Jeg må ha litt av alt når jeg føler for det. Men klarer meg fint uten kjøtt hver dag. Spiser pr nå kjøtt 2-3 ganger uken. 

Finnes det oversikt over hvor mye kjøtt, fisk, fugl som blir kastet pga dato? 

Anonymkode: 9aaa7...3f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke animalske produkter for dyrenes del (vil ikke støtte mishandling og drap, som både kjøtt og meieriindustriene driver med), men også for min egen. Meieri burde du ikke spise fordi det er usunt, rett og slett. Har ingen direkte linker til noe akkurat nå, men skal være ganske lett å finne ut hvor mye dritt kjøtt og meieri inneholder. Alt vi får (som er bra for oss) fra disse produktene, kan vi lett få fra andre ting. Og det vil ikke bli noe mangel på noe, nei. Anbefaler å se dokumentaren Cowspiracy og ellers bare lese artikler eller se youtube-videoer. Jeg ble i hvert fall sjokkert over alt jeg fikk vite, og alle løgnene jeg har blitt fortalt av samfunnet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se også forks over knives som ligger på netflix om dere virkelig bryr dere om helsa

Anonymkode: 8e46a...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan verden ville sett ut om alle var veggiser, men ser ikke at det skulle by på noen problemer. Men jeg mener det er en helt urealistisk problemstilling uansett, folk har jo spist kjøtt i tusener av år, så det er ikke sannsynlig at de kommer til å slutte med det med det første.
Jeg velger lam og økologisk når jeg spiser kjøtt, spiser aldri "konvensjonell" kylling f.ex.
Syns det er mye mere realistisk at vi skal gå over til økologisk enn til veggis, og syns de heller burde fokusert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener ikke at verden ville blitt et bedre sted fordi uten kjøtt kunne vi levd i harmoni med dyr og vært kjempesunne, eller noe. Jeg tenker mer på hvor store områder av Amazonas-skogen som hogges ned for å gjøre plass til beiteområder for kyr. Eller de høye utslippene av metangasser som følger av maten som avlsdyrene fôres. Eller generelt avfallet knyttet til slakteri, altså det som ikke kan spises. 

Det er faktisk ikke snakk om å redde planeten, for den har overlevd større katastrofer. Det er snakk om å redde menneskeheten fra utryddelse, da det snart er vi som må bukke over for upustbar luft og ufruktbar jord.

Anonymkode: 200dd...e20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De grønne, som de også kaller seg mener at verdnen hadde blitt et mye bedre sted om vi kuttet ut kjøtt. Selv er jeg fleksitarianer/fleksaner ;) spiser mye vegansk, men ser ikke hvorfor jeg ikke skal spise egg/drikke melk osv. Kjøtt en gang i mnd. Men jeg ser for meg at hele verdens befolkning blir veggiser, da vil jo planter, ja..alt bli mangelvare? I tillegg spiser vi da maten som "ikke-kjøttspisere"(husker ikke navnet)  lever av?

Anonymkode: 0017f...edc

Det er ikke nok mat til alle på planeten uansett hva de hadde spist. Vi er for mange, og vi vokser med 0,1mrd mennesker i året.

Så jeg foreslår at alle bare spiser hva de ønsker, så kan vi fokusere på viktigere ting. :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Lauge skrev:

Det er ikke nok mat til alle på planeten uansett hva de hadde spist. Vi er for mange, og vi vokser med 0,1mrd mennesker i året.

Så jeg foreslår at alle bare spiser hva de ønsker, så kan vi fokusere på viktigere ting. :-)

Jeg lurer på hvor du har dette fra? Det er nok plantebasert mat til å fore alle, men de fleste avlinger blir brukt til å fore dyr i stedet for mennesker. Er det noe som kan løse verdens sultproblemer, så er det et vegetarisk kosthold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor du har dette fra? Det er nok plantebasert mat til å fore alle, men de fleste avlinger blir brukt til å fore dyr i stedet for mennesker. Er det noe som kan løse verdens sultproblemer, så er det et vegetarisk kosthold. 

Absolutt enig i det du skriver, 1 kg kjøtt blir omkring 20 kg med korn og ufattelige mengder med vann. Likevel er jeg usikker på om det kunne løse verdens sultproblemer med tanke på at vi mest sannsynligvis ikke ville fordelt maten likt på jordas overflate. Det er heller ikke bare bare å frakte ferskt grøntför. 

Tanken er uansett veldig god :) 

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Fredsmegleren skrev:

Absolutt enig i det du skriver, 1 kg kjøtt blir omkring 20 kg med korn og ufattelige mengder men vann. Likevel er jeg usikker på om det kunne løse verdens sultproblemer med tanke på at vi mest sannsynligvis ikke ville fordelt maten likt på jordas overflate. Det er heller ikke bare bare å frakte ferskt grøntför. 

Tanken er uansett veldig god :) 

Jeg tror du misforstår. Du har helt rett i at omfordeling er essensielt, kanskje aller viktigst dersom man skal bli kvitt sult - men poenget mitt var at det eksisterer nok mat på planeten og at om noe har muligheten til å utrydde sult, så er det at flere spiser vegetarisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår. Du har helt rett i at omfordeling er essensielt, kanskje aller viktigst dersom man skal bli kvitt sult - men poenget mitt var at det eksisterer nok mat på planeten og at om noe har muligheten til å utrydde sult, så er det at flere spiser vegetarisk. 

Absolutt enig i at det finnes nok mat til hele jordas befolkning dersom det blir mer bærekraftig landbruk :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at jeg kunne utdypt. La meg forklare hva jeg mener;

Teknisk sett så ja; vi produserer nok mengder mat til å fôre 10mrd mennesker, men det er likevel ikke så svart-hvitt. 1mrd mennesker i dag tjener ikke nok penger til å kjøpe noe av denne maten, og store deler av planeten består også i ufruktbar jord, som befolkningene ikke kan produsere noe av.

Det er kostbart å transportere mat; grønt, fisk, meieri og noe kjøtt fraktes kjølt, og noe kjøtt og bakervarer fraktes frys. Landene som ikke kan produsere mat nok til å mette lokalbefolkningen, har ikke råd til å handle inn store mengder mat fra utlandet, og mange sitter ikke på teknologien eller ressursene til å oppbevare mat slik at du får fullt utbytte av den før den blir gammel. Mange av de som ikke tjener nok til å kjøpe denne maten, har heller ikke lagringsmuligheter. Det gjør det vanskelig for de eventuelle importørene av næringsmidler å faktisk tjene en profitt, eller i det minste ikke gå i minus, for å holde mattilbudet tilgjengelig for de lokale.

Mange land har også store problemer med å finne en balanse mellom å produsere mat til egen befolkning, og å produsere for eksport. Vi, blant annet, har store restriksjoner på import av mat fra utenfor EU, men mange land har åpnet for dette, og det setter mange av u-landene i en umulig situasjon hvor de er nødt til å velge mellom det å hjelpe landets økonomi eller det å fôre sitt eget folk.

I teori går det også an å si at 1kg kjøtt tilsvarer 20kg korn, og det stemmer jo også. Men det betyr absolutt ikke at ting er så svart-hvitt her heller. Se for eksempel på Australia; de har så lite fruktbar jord at den lille jorda de har må de krangle om å bruke på enten kvegdyr eller grønn produksjon - det er vanskelig for dem å finne en god balanse. Dersom alle skulle vært vegetarianere der, så ville det gått på bekostning av alle beitedyrene, og de ville sultet og levd ekstremt ulykkelig på grunn av de sterkt begrensede områdene de får. De er med andre ord avhengige av import av kjøtt og grønnsaker for å fôre befolkningen, akkurat som mange andre land. Forskjellen er jo at Australia er et veletablert land med stabil og høy økonomi, og har råd til å importere slike goder. Men de er et stort unntak i regelen.

Det er ikke så enkelt som at "vi produserer nok mat til å fôre alle, derfor skal alle få mat, det er ikke noe problem", problemene i verden sterkt nyanserte.

Forøvrig er jeg veggis på 10. året og skulle gjerne ønske at flere spiste mer grønt. ;-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kumelk er opprinnelig ment for at en kalv skal greie å bli jæævla stor iløpet av kort tid. Det sier jo seg selv at dette ikke er noe som mennesker burde få i seg.

Anonymkode: b3c00...da8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lauge skrev:

Jeg skjønner at jeg kunne utdypt. La meg forklare hva jeg mener;

Teknisk sett så ja; vi produserer nok mengder mat til å fôre 10mrd mennesker, men det er likevel ikke så svart-hvitt. 1mrd mennesker i dag tjener ikke nok penger til å kjøpe noe av denne maten, og store deler av planeten består også i ufruktbar jord, som befolkningene ikke kan produsere noe av.

Det er kostbart å transportere mat; grønt, fisk, meieri og noe kjøtt fraktes kjølt, og noe kjøtt og bakervarer fraktes frys. Landene som ikke kan produsere mat nok til å mette lokalbefolkningen, har ikke råd til å handle inn store mengder mat fra utlandet, og mange sitter ikke på teknologien eller ressursene til å oppbevare mat slik at du får fullt utbytte av den før den blir gammel. Mange av de som ikke tjener nok til å kjøpe denne maten, har heller ikke lagringsmuligheter. Det gjør det vanskelig for de eventuelle importørene av næringsmidler å faktisk tjene en profitt, eller i det minste ikke gå i minus, for å holde mattilbudet tilgjengelig for de lokale.

Mange land har også store problemer med å finne en balanse mellom å produsere mat til egen befolkning, og å produsere for eksport. Vi, blant annet, har store restriksjoner på import av mat fra utenfor EU, men mange land har åpnet for dette, og det setter mange av u-landene i en umulig situasjon hvor de er nødt til å velge mellom det å hjelpe landets økonomi eller det å fôre sitt eget folk.

I teori går det også an å si at 1kg kjøtt tilsvarer 20kg korn, og det stemmer jo også. Men det betyr absolutt ikke at ting er så svart-hvitt her heller. Se for eksempel på Australia; de har så lite fruktbar jord at den lille jorda de har må de krangle om å bruke på enten kvegdyr eller grønn produksjon - det er vanskelig for dem å finne en god balanse. Dersom alle skulle vært vegetarianere der, så ville det gått på bekostning av alle beitedyrene, og de ville sultet og levd ekstremt ulykkelig på grunn av de sterkt begrensede områdene de får. De er med andre ord avhengige av import av kjøtt og grønnsaker for å fôre befolkningen, akkurat som mange andre land. Forskjellen er jo at Australia er et veletablert land med stabil og høy økonomi, og har råd til å importere slike goder. Men de er et stort unntak i regelen.

Det er ikke så enkelt som at "vi produserer nok mat til å fôre alle, derfor skal alle få mat, det er ikke noe problem", problemene i verden sterkt nyanserte.

Forøvrig er jeg veggis på 10. året og skulle gjerne ønske at flere spiste mer grønt. ;-)

Dette var et veldig godt svar, da er jeg med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...