Gå til innhold

Når åpne julegavene?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Åpner pakker etter at vi har spist middag og ryddet vekk fra bordene/satt i oppvaskmaskinen.

Hos mamma og pappa åpner vi en og en, og ser hva alle får, sender gaven rundt visst det er et smykke eller lign., så alle får se. Kjempekos! :P Hos svigers blir alle pakker delt ut og så sitter alle hver for seg og åpner..., ikke`no kos i det hele tatt. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidspunktet varierer litt alt ettersom om jeg er hos svigermor hvor det er bare voksne, eller om jeg er hos mamma hvor det er mange barn. Uansett blir det ikke noe gaveåpning før etter middag og kaffe. (Hos svigermor kan vi drøye åpningen til klokka 22-23 om kvelden) Når jeg er hos mamma hender det at ungene får en gave etter grøten, som vi har etter tre nøtter til Askepott. Det kommer an på hvor utålmodige de er. :wink:

Gavene åpnes hos begge familier en og en, sånn at vi får sett hva hver enkelt får, og sånn at vi kan takke den rette vedommende giver såfremt h*n er tilstede. (Det blir mye klemming på julaften, ja. :ler: )

Det er denne tradisjonen jeg har vokst opp med, og jeg synes det er kjempekos. Det at hele åpne gaver ritualet tar lang tid er bare hyggelig.

Saeria gleder seg til jul! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får åpne en pakke hver før middag. Kanskje to, for de pleier å få så mange. Etter middag åpner vi resten av pakkene, pleier også å åpne en og en i den grad det lar seg gjøre med utålmodige barn! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi sitter også og koser oss med det utover kvelden..begynner sånn i 8-tiden etter både middag, dessert og kaffe (og gange rundt juletreet)

Vi åpner en og en pakke..og takker hverandre etter hvert..det er utrolig koselig å gjøre det slik..ungene storkoser seg! Dessuten så blir det mer kos...vi sitter lenge sammen og skravler mens vi holder på, og alle får sett hva de andre får og fra hvem!

Hos svigers er det som du Arkana beskriver det..ingen plan på det alle får utdelt pakker og så sitter de i hver sin krå og river av papiret og skufler unna pakkene etterhvert..skikkelig utrivelig..ikke vet de hvem de har fått hva ifra..eller hva vi andre har pakket opp..og ikke er det noen takking underveis heller!!  :roll:  

Helt håpløst..jeg kommer til å trumfe igjennom litt orden på dette om vi skal fortsette å feire jul der annethvert år (kanskje litt frekt..men det er så ukoselig!!)...satser på at de snart skal feire i vårt hjem..for da blir det IALLEFALL andre boller!! :ler:

Jeg bare MÅ bare sitere alt du har skrevet for du har sagt alt jeg ville si :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vi spiser middag sånn fire-halv fem. Etter det rydder vi og så er det gaveåpning.

Ungene får være lenge oppe, men vi synes det er ok at de har litt tid til å leke før de blir overtrøtte.

Vi åpner en og en. I år skal jentungen få kanin, tror jeg. Nå lurer jeg aller mest på hvor vi skal gjøre av den, hehe. Jeg gleder meg avsindig til hun får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi er berre voksne i jula, og ganske få. Så vi åpnar pakkane under kaffen, spis kaker og tar en cognac. Vi har ikkje noko system på det, det blir så kunstig. Men vi åpnar i ro og mak, har ikkje hastverk, og kikar på det dei andre får og sånt undervegs. Har nok vokst fra "rive av papiret så fort som mogleg" for nokre år sidan. Sit ikkje i kvar vår krok sjølv om vi ikkje har kø-ordning!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var små fikk broren min og jeg en julegave på kvelden lille julaften. Har alltid åpnet gavene etter grøten og altså før middagen i min famile. Min manns familie åpner gavene etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...