Gå til innhold

Det å ikke ta på klyper, når du trener med manualer på vektstang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holdt på å "dø" da jeg fikk en 15 kilos manual i hoften da jeg passerte en som stod med vektstangen uten klyper på. Hvorfor gjør folk det? Det er jo direkte farlig! Er det noen god grunn til dette? Ser at flere gjør det. Ikke tok han på klyper etter at han traff meg heller, men holdt heller på å prøvde å balansere vektskivene tilbake på stangen....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ofte er tryggere for personen under stangen. 

Anonymkode: a086b...eed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forde de er korttenkte. De kan skade seg selv og andre, de kan og ødelegge dyrt utstyr. Skjønner ikke at folk er for late til å sette på sikkerhetsklypa. 

Anonymkode: 349f4...a40

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er vektskiver det er snakk om?

Uansett. Hvis amn man av en eller annen grunn skal løfte veldig tungt, så kan det ha en effekt dersom man ikke klarer det, ved at man kan lene seg til den ene siden for å la skivene falle på bakken, og så ordner den andre sidens eg selv. Men dette har jeg aldri sett bli gjort IRL.

Ellers så løfter man ofte så lett at man ikke har behov for klyper, og det er ofte de er vanskelige å oppdrive.

Skrevet

Regner med du varsla ifra til vedkommende da at det går an å ta på klypene slik at dette forhåpentligvis ikke skjer igjen? Forøvrig er det forskjell på manualer og vektskiver som du nevner. Veldig få som bruker manualer på vektstang i vanlige studio, det er mer en styrkeløftgreie. Jeg gjør det av og til i benkpress (sammen med vektskiver) festa i en strikk for å få trent opp støttemuskulaturen i overkroppen - spesifikt rotatorkuffen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan da? Hvordan er det trygt for dem å plutselig miste all vekten de har på en side, da detter jo stangen... De kan trygt regne med å skade noen i alle fall....

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Det er vektskiver det er snakk om?

Uansett. Hvis amn man av en eller annen grunn skal løfte veldig tungt, så kan det ha en effekt dersom man ikke klarer det, ved at man kan lene seg til den ene siden for å la skivene falle på bakken, og så ordner den andre sidens eg selv. Men dette har jeg aldri sett bli gjort IRL.

Ellers så løfter man ofte så lett at man ikke har behov for klyper, og det er ofte de er vanskelige å oppdrive.

Ja det er det selvsagt, jeg som er litt upresis her :P 

Det som skjer på treningssentere der andre også beveger seg er at de mister vektskivene på andre mennesker om de ikke er 100% i vater selv...

Endret av Puny
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forde de er korttenkte. De kan skade seg selv og andre, de kan og ødelegge dyrt utstyr. Skjønner ikke at folk er for late til å sette på sikkerhetsklypa. 

Anonymkode: 349f4...a40

Jeg vet ikke helt det er latskap heller, for klypene lå rett ved siden av han, så han hadde ikke måttet stresse så mye for å finne dem...

Skrevet

Dersom det er benkpress så er det mange som velger å ikke ha på klypene av sikkerhetsgrunner. Dette gjelder spesielt dersom det ikke er noen form for "armer" på benken som eventuelt kan ta stanga dersom man skulle feile på et løft. Tror noe sånn som 5-10 personer dør årlig i statene av benkpressulykker, true story. Men igjen - man bør kjenne seg selv såpass godt at det ikke bør skje hver gang man er på trening, og mange tar i alt for mye på benkpress (egoløfting), noe som resulterer i at de feiler.

Ved å ikke ha klypene på så ramler vekta av på en side, for deretter å ramle av på den andre. Da unngår man å bli skvisa ihjel. Men bruker man hjernen litt så unngår man gjerne å ta i alt for mye som det virka som du nevnte. Og selvsagt, ha teknikken i orden.

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er VELDIG riktig, erfarte denne påstanden selv, da jeg tok benkpress, etter hvert ble det for tungt, hadde jeg hatt på klyper hade jeg ikke kunne sklidd av vektene av stange for så å komme meg opp.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...