Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er tegn på at en person er psykopat?

Jeg og en annen venninne har kuttet kontakten med en venninne fordi hun er rett og slett litt halv-gal.

Klikker og manipulerer, er kynisk og bryr seg kun om seg selv.

Setter oss opp mot hverandre, og vrir alle mulige dårlige situasjoner over på oss.

Dette er bare NOE av det.

Vi vil hjelpe henne...er det mulig?

Vet at man ikke bare skal kalle noen for psykopat sånn helt uten videre... men i følge flere har hun utrolig mange og ikke minst skremmende likhetstrekk.

Selv er jeg litt usikker på hva det innebærer...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Psykopater har veldig dårlig behandlingsstatistikk, da disse menneskene veldig sjelden er villige til å innrømme at de har et problem, og dessuten ofte er ressurssterke (...) mennesker som klarer seg greit i arbeidslivet o.l.

Men kanskje venninna deres ikke er psykopat? Kanskje hun er/har vært usikker og lært seg til et destruktivt handlingsmønster for å skjule dette? Det kan være andre ting enn psykopati/manglende evne til empati som ligger bak handlingene hennes. Dere kan jo oppfordre henne til å søke hjelp, men man kan ikke tvinge noen til behandling, i hvert fall ikke i en slik situasjon som dere beskriver. Skjønner godt at dere har kuttet kontakten med henne - men om dere skulle fortsatt å ha med hverandre å gjøre er det jo viktig at dere setter grenser. Kanskje hun er som hun er fordi hun er vant til å kunne herse i vei uten at noen sier klart fra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og en annen venninne har kuttet kontakten med en venninne fordi hun er rett og slett litt halv-gal.

Vi vil hjelpe henne...er det mulig?

Hvorfor kuttet dere kontakten med henne hvis dere vil hjelpe henne?? Enten eller. Bestem deg!

Skrevet
Psykopater har veldig dårlig behandlingsstatistikk, da disse menneskene veldig sjelden er villige til å innrømme at de har et problem, og dessuten ofte er ressurssterke (...) mennesker som klarer seg greit i arbeidslivet o.l.

Men kanskje venninna deres ikke er psykopat? Kanskje hun er/har vært usikker og lært seg til et destruktivt handlingsmønster for å skjule dette? Det kan være andre ting enn psykopati/manglende evne til empati som ligger bak handlingene hennes. Dere kan jo oppfordre henne til å søke hjelp, men man kan ikke tvinge noen til behandling, i hvert fall ikke i en slik situasjon som dere beskriver. Skjønner godt at dere har kuttet kontakten med henne - men om dere skulle fortsatt å ha med hverandre å gjøre er det jo viktig at dere setter grenser. Kanskje hun er som hun er fordi hun er vant til å kunne herse i vei uten at noen sier klart fra.

vel..hun er veldig ressurssterk.

hun mangler empati til de grader.

men selvfølgelig kan det være at hun er vandt med å få herse rundt.

men det som er, etter at vi kuttet kontakten (og det er rundt 10personer som har kuttet den) har hun enda ikke vært villig til å innrømme et problem.

hun har b.l.a ringt oss og sagt at hun forstår oss, men hun kan aldri feste med oss (hun blir gal i fylla) og SAMTIDIG så vrir hun dette på en måte at vi jentene skal få skyldfølelse.

Dette er jo liksom det vi vil...påstår hun.

Og selvfølgelig er det ikke det. Vi er glad i henne, men så lenge hun for endte gang klikker brutalt i fylla og ikke minst i edru tilstand så må det bli sånn.

Vi har prøvd å snakke med foreldrene hennes, de har igjen snakket med henne.

Etter det har vi aldri hørt noe fra henne.

De andre har droppa all kontakt...jeg og en annen venninne er de som fortsatt har et "håp".

Men hun tar sjeldent tlf o.l. fra oss nå lenger.

Gjest Anonymous
Skrevet

hvis det først og fremst er i fylla det klikker vil jeg heller si at hun har et alkoholproblem og bør la være å drikke. dersom adferden skyldes underliggende ting (jeg har ei venninne som er teit i fylla, og tror at i hennes tilfelle skyldes det dårlig selvtillit som kommer opp over overflaten når hun drikker), bør hun jobbe med disse tingene. Såklart. Hun er kanskje ikke så gammel? Det er mange grunner til at en person ikke viser empati og er ekstremt selvopptatt, men min erfaring er at i ungdomstida kan man bli veldig fokusert på seg selv og føle at man er i sin fulle rett til å anklage vennene for å svikte osv...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke at hun er en psykopat. Jeg trodde egentlig det bare var menn som kunne være det!!!

Men tydeligvis mangler hun selvinnsikt. Hvis hun er slik du beskriver det, kan det være utrolig vanskelig å selvanalysere seg selv og finne ut hvordan man er som menneske. Hvor gammel er hun egentlig?

Skrevet

Hun høres mer veldig lei seg og fortvilet ut. Hun trenger profesjonell hjelp for det hun sliter med. Det eneste dere kan gjøre er å støtte henne, gjøre henne trygg, og ikke dominere ved å skulle hjelpe henne, analysere henne og snakke om henne. Hun trenger stabilitet til hun blir stabil selv. Hvis dere har behov for drama, blir dette vanskelig for dere. Men forsøk å være voksne og ta dette alvorlig. Ikke bruk denne situasjonen som et lim dere i mellom. Ikke snakk med andre om dette. Det er absolutt ikke lett å stå ved en slik persons side, fordi dere blir skuffet gang på gang, redde noen ganger, og hun vil dytte dere fra dere mens hun egentlig vil ha dere nært henne, men det blir for vondt for henne å være nær, og da må hun dytte dere bort. Hun er redd for at ingen vil ha henne. Behandle henne som dere ville ha behandlet deres egne voksne datter dersom hun hadde lignende problemer.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg trodde egentlig det bare var menn som kunne være det!!!

Hehehe...ja det må du nok tro om igjen, lille venn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...