Gå til innhold

Herpes i nesen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har hatt to "utbrudd" i løpet av den siste måneden, av herpeslignende sår/blemmer i høyre nesebor. Jeg vet at jeg har herpesviruset i meg, da jeg ved to anledninger (med fem års mellomrom) har fått utbrudd på leppene, men å få det i nesen er nytt. Det væsker og klør veldig, i tillegg til at det er hovent og vondt. Det virker ikke viktig nok til å dra til lege med, da jeg hadde det i april gikk det over i løpet av en ukes tid - men er det noen som har erfaring med dette? Er det smittsomt? Altså, om jeg glemmer meg og klør på det, kan jeg smitte meg selv, sånn som det er med brannkopper? Det føles ganske likt nemlig. Og er det noe jeg kanskje kan smøre på som vil lindre litt? 

Håper på noen gode svar :) 

Anonymkode: c8eb3...468

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke gå til lege. Ikke velg å få råd eller resepter som kan hjelpe, nei nei. IKKE GÅ TIL LEGE!!!

Anonymkode: 3dca8...94b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. :sprettoy:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke gå til lege. Ikke velg å få råd eller resepter som kan hjelpe, nei nei. IKKE GÅ TIL LEGE!!!

Poenget til TS er jo at det er lite å gjøre med herpes. Gjerne list opp noen vesentlige råd eller "resepter" som TS kan få nytte av. 

Anonymkode: 4dc88...f33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme, kjøper bare reseptfrie kremer/salver på apoteket som er ment for munnsår og smører på det. Det hjelper! Husker ikke navnet nå, men du ser det lett selv, hvis ikke er det bare å spørre :)

Anonymkode: 123ee...ded

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Enig, kke dra til lege for p finne ut om det er faktisk herpes eller noe annet. NEI for gudskyld ikke gjør det!!

Anonymkode: b2df6...880

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kontakter lege kan du få resept på valtrex (troor jeg), som er tabletter mot herpes. Disse hjelper hvertfall meg. :-)

Anonymkode: 0c0a4...074

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget til TS er jo at det er lite å gjøre med herpes. Gjerne list opp noen vesentlige råd eller "resepter" som TS kan få nytte av. 

Herpes kan forebygges og behandles.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det smitter om du glemmer deg og tar på blemmene og deretter et annet sted. Smitter lettest fra slimhinne til slimhinne f eks underliv, lepper, nese, øye, rumpesprekk men kan også smitte til bar hud som legg eller hals. 

Anonymkode: 5f538...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har hatt to "utbrudd" i løpet av den siste måneden, av herpeslignende sår/blemmer i høyre nesebor. Jeg vet at jeg har herpesviruset i meg, da jeg ved to anledninger (med fem års mellomrom) har fått utbrudd på leppene, men å få det i nesen er nytt. Det væsker og klør veldig, i tillegg til at det er hovent og vondt. Det virker ikke viktig nok til å dra til lege med, da jeg hadde det i april gikk det over i løpet av en ukes tid - men er det noen som har erfaring med dette? Er det smittsomt? Altså, om jeg glemmer meg og klør på det, kan jeg smitte meg selv, sånn som det er med brannkopper? Det føles ganske likt nemlig. Og er det noe jeg kanskje kan smøre på som vil lindre litt? 

Håper på noen gode svar :) 

Jeg har genital herpes - har hatt utbrudd nedentil 3 ganger på 10 år, så er heldigvis ikke hardt rammet. Men sist gang tror jeg at jeg klarte å smitte meg selv med herpes i nesen. Fikk nemlig sår/lignende utbrudd der også!

Jeg smurte meg med Zovirax (kjøpt reseptfritt på apotek) 4 ganger daglig i 7 dager. Da gikk det bort bare etter et par dager. De gangene jeg hadde utbrudd nedentil brukte jeg også sitronsaft. Det er et kjerringråd, men jeg synes det hjelper, så det kan jo være verdt å prøve det også. God bedring :) 

Anonymkode: 81050...dea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å dra til legen med det forresten. Du trenger nemlig ikke resept lengre for å kjøpe Zovirax. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du trenger å dra til legen med det forresten. Du trenger nemlig ikke resept lengre for å kjøpe Zovirax. 

Men det er kanskje billigere om man får det på resept?

Og ja, ts, man kan smitte seg selv ved å ta på et herpessår og så på slimhinne eller hud med (mikroskopiske) sår/sprekker. Men hel hud er vansligvis resistent mot ulik type smitte. For å vite sikkert om det er herpes så må en lege ta en prøve. Det kan jo være en bakterieinfeksjon i stedet som kanskje bør behandles. Ofte kan man ha stafylokokker i nesen som en del ganger kan gi infeksjon.

Anonymkode: aec1e...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Siden det ikke har plaget meg noe veldig i løpet av de 10+ årene jeg har hatt det, så har jeg ikke tenkt at det var vits i å gå til lege med det. Trodde uansett ikke det var så mye man kunne gjøre med det :) Men jeg skal sjekke ut Zovirax! Også skal jeg passe på å ikke være borti nesen med fingrene, jeg bruker q-tips for å klø (herreguuud det klør!). Så bør jeg vel unngå å få det noen andre steder :) 

• 3 år senere...
Skrevet
På 11.5.2016 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Ja det smitter om du glemmer deg og tar på blemmene og deretter et annet sted. Smitter lettest fra slimhinne til slimhinne f eks underliv, lepper, nese, øye, rumpesprekk men kan også smitte til bar hud som legg eller hals. 

Dette er ikke riktig informasjon

Skrevet
På 11.5.2016 den 20.09, AnonymBruker skrev:

Men det er kanskje billigere om man får det på resept?

Og ja, ts, man kan smitte seg selv ved å ta på et herpessår og så på slimhinne eller hud med (mikroskopiske) sår/sprekker. Men hel hud er vansligvis resistent mot ulik type smitte. For å vite sikkert om det er herpes så må en lege ta en prøve. Det kan jo være en bakterieinfeksjon i stedet som kanskje bør behandles. Ofte kan man ha stafylokokker i nesen som en del ganger kan gi infeksjon.

Anonymkode: aec1e...4a8

Jeg kjøper zovirax reseptfritt. Måtte ha resept før men mener den var dyrere også før?... Handler alltid med meg når jeg er i utlandet. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 11.5.2016 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått denne i informasjonen fra? Det er helt riv ruskende galt.

Anonymkode: 810b7...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...