Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du tenkt på å bruke feriepengene dine, og skattepengene hvis du får igjen, på?

Føler meg ganske idiot, for mamma poengterte at jeg bruker mine helt feil. 
Mottar arbeidsavklaringspenger, nettopp gått over fra sosialstønad og sykmelding.  

Jeg skal bruke de på;
- En kasserolle (har bare en igjen, for den andre ble ødelagt)
- Pute (min er nå 5 år gammel og får ikke vasket den ren.)
- En singlet (har bare 2 igjen, de er nå 7 år gammel!, resten er nå ødelagt og jeg må kjøpe minst 2 singletter) Jeg er sikker på at det er 7 år, for det var da jeg gikk fra t-skjorte til singlett. 
- En skjorte for å bruke hjemme, billig. For min gamle er nå for hullete, brystene faller utav hullene snart, brystvorten gjør ihvertfall det. Så må koste på meg en ny en. 

Jeg skal ikke reise, fordi jeg er for syk. Hadde ikke reist om jeg var frisk heller, for jeg har ikke økonomi til det. 

Av klær så må jeg egentlig ha nytt undertøy (truser). De er så slitte, hullete og snart for små. Den eldste er ihvertfall 10 år. Jeg skammer meg over undertøyet mitt. Jeg har to som jeg kan bruke ute, for de har ikke hull i seg. Resten har hull her og der, veldig slitt og ekle. 
Men undertøy er så dyrt. Så vurderer å vente til stor salg etter sommeren, eller jule-tilbudene kommer. 

Føler meg ganske... lavmål som bruker pengene mine slik. Mamma lo av meg da hun fikk se handlelisten min. 

Tips til billig undertøy mottas med stor takk! 
Jeg liker dame boxer, ikke hipster for de blir for smale i "høyden". Har pierre robert i xl. Dyr merke jeg vet, men det var salg hos en rema 1000 som skulle legges ned. Så de koster 20 kr per plagg. Så de kostet meg ikke så mye da jeg kjøpte dem. 

Anonymkode: 72a9e...4ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tingene du nevner her utgjør jo bare noen få hundrelapper totalt uansett så du får jo ikke akkurat reist på ferie for den summen. 

Anonymkode: 39e50...9f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser ut som du planlegger å bruke pengene dine på fornuftige ting. 

Anonymkode: 4beec...766

• Liker 7
Skrevet

Åå, men TS. Selvfølgelig skal du bruke pengene på ting du trenger. Hvis dette er ting som gjør at livet ditt føles bedre, så er det ofte mer enn nok. Ferie burde ikke være førsteprioritet når man har dårlig råd, det er det ikke for meg heller nå, så her går skattepengene til en sommerkjole og et par sko (får ikke så mye).

Har du vurdert å kjøpe klær på Fretex (så lenge du er komfortabel med det, så klart), da kan det hende du frigjør litt mer penger til undertøy. Jeg har to store søppelsekker med klær som jeg skal gi Fretex nå, og det er mye fint der. Kanskje det er noen som har gjort det samme i ditt område? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes også det høres ut som du bruker pengene dine på nødvendige ting. Det er "lov"! Er plagg hullete og fillete, må de jo byttes ut. Skjønner egentlig ikke hva moren din ler av når du viser henne handlelisten. Det var hånlig og dårlig gjort av henne. Hva var det å le av? Det er helt nødvendige, dagligdagse ting på handlelisten, ingen luksusartikler eller noe.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Hva er din mor mener du skulle prioritere å bruke pengene dine til?

Du setter jo nødvendigheter foran rene fornøyelser. Det er klokt og fornuftig.

Så ser jeg jo at en liten pustepause en gang i mellom har vi alle veldig godt av, og det trenger kanskje ikke koste så mye/noe alltid heller?

Da tenker jeg noen dager på stranden med sol og sjø. Legge bekymringer fra seg og bare vært der man er i øyeblikket.

Så til det du spurte om: Blir ikke så mye feriepenger her i år. Ikke så mye skattepenger heller.

Blir et par ukers ferie hos mine gamle foreldre (man vet aldri hvor lenge man har dem), og en ukes tid hjemme hvor jeg krysser fingrene for at det blir skikkelig sommer så jeg kan sykle bed på stranda og bade og få litt farge.

Katten min skal i pensjonat i 2 uker, så der går det litt penger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes dette høres ut som fornuftige ting å bruke penger på. Dessuten har ikke din mamma noe med hva du bruker de på heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg ganske... lavmål som bruker pengene mine slik. Mamma lo av meg da hun fikk se handlelisten min. 

Synes det er moren din som er lavmål her. Du kjøper ting du trenger, det er ikke feil. Hva mener hun du skal bruke pengene på?

Anonymkode: 29a1e...ad5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er moren din som er lavmål her. Du kjøper ting du trenger, det er ikke feil. Hva mener hun du skal bruke pengene på?

Anonymkode: 29a1e...ad5

Reise blant annet. Hun er litt sur på meg, for jeg vil ikke være med til Barcelona i sommer. 
Jeg kan ikke bare reise! For jeg vet ikke når behandler har ferie, om jeg skal i midlertidig tiltak eller om NAV vil ha møte. Jeg får ikke lov til å reise uten å si ifra, søke og vente på svar. Mamma skal bestille billetter i helgen, jeg fikk vite det i går. 
Jeg har ikke helse til å reise heller. 

Hun mener jeg skal bruke penger på ferie, ny mobil eller annet luksus. Jeg har mobil, ingenting galt med den. Funker som den skal, ingen planer om å bytte den ut med det første. 
Jeg trenger verken tv, pc eller noe annet. Har alt jeg trenger. Kun den lille handlelisten over ting jeg må ha. Hun mener feriepenger er til for å brukes på sånt. Ikke hverdagslige ting som klær. 

-ts

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt være din mor synes du fortjener litt luksus men det høres veldig spesielt ut å bli sur fordi du prioriterer helt nødvendige ting. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres fornuftig ut. 

Bare én ting: Truser er ikke dyrt. Tre-pakk på KappAhl koster rundt hundrelappen. 

Anonymkode: 765af...984

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren din har kanskje aldri hatt dårlig råd? Eller hun tror du får mer penger enn du gjør? Du får bare si "mamma, jeg får bare 11 000kr i måneden, hvordan tenker du at jeg skal få råd til ferie. Og dessuten er jeg syk og jeg vet ikke om jeg klarer en slik tur"

Anonymkode: adc43...a6c

• Liker 1
Skrevet

Moren din høres ut som hun har tatt rollen som sløsete tenåring, uforsiktig med penger. Mens du har tatt rollen som den fornuftige og som bruker penger klokt.

Kjøp deg de klærne du trenger, nye truser og ny skjorte og singleter. Du fortjener nytt når det gamle er hullete og utslitt, som du beskriver det. Du bør iallfall ikke høre på moren din i økonomiske spørsmål! (jeg høres ut som stemmen i Karius og Baktus; "Ikke hør på mora di, Jens!")

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du tenkt på å bruke feriepengene dine, og skattepengene hvis du får igjen, på?

Føler meg ganske idiot, for mamma poengterte at jeg bruker mine helt feil. 
Mottar arbeidsavklaringspenger, nettopp gått over fra sosialstønad og sykmelding.  

Jeg skal bruke de på;
- En kasserolle (har bare en igjen, for den andre ble ødelagt)
- Pute (min er nå 5 år gammel og får ikke vasket den ren.)
- En singlet (har bare 2 igjen, de er nå 7 år gammel!, resten er nå ødelagt og jeg må kjøpe minst 2 singletter) Jeg er sikker på at det er 7 år, for det var da jeg gikk fra t-skjorte til singlett. 
- En skjorte for å bruke hjemme, billig. For min gamle er nå for hullete, brystene faller utav hullene snart, brystvorten gjør ihvertfall det. Så må koste på meg en ny en. 

Jeg skal ikke reise, fordi jeg er for syk. Hadde ikke reist om jeg var frisk heller, for jeg har ikke økonomi til det. 

Av klær så må jeg egentlig ha nytt undertøy (truser). De er så slitte, hullete og snart for små. Den eldste er ihvertfall 10 år. Jeg skammer meg over undertøyet mitt. Jeg har to som jeg kan bruke ute, for de har ikke hull i seg. Resten har hull her og der, veldig slitt og ekle. 
Men undertøy er så dyrt. Så vurderer å vente til stor salg etter sommeren, eller jule-tilbudene kommer. 

Tips til billig undertøy mottas med stor takk! 
Jeg liker dame boxer, ikke hipster for de blir for smale i "høyden". Har pierre robert i xl. Dyr merke jeg vet, men det var salg hos en rema 1000 som skulle legges ned. Så de koster 20 kr per plagg. Så de kostet meg ikke så mye da jeg kjøpte dem. 

KappAhl har billige truser 3 for 2. Tror du får 3 3 pak til prisen av 2. Boksere 3 for 2. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bruker pengene dine fornuftig. Moren din kan bare ti still.

Når det gjelder undertøy, vet jeg at Fretex i hvert fall her jeg bor lenge har hatt et hylle med undertøy. Det er nytt og innpakket, og prisen er etter hva jeg husker grei. Mannen har kjøpt boxershorts der, og jeg har inntrykk av at han er fornøyd med dem.Jeg vet ikke hva slags type dameundertøy de har, men du kan jo sjekke om de har ei sånn hylle på Fretex der du bor?

Anonymkode: 76dda...f25

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reise blant annet. Hun er litt sur på meg, for jeg vil ikke være med til Barcelona i sommer. 
Jeg kan ikke bare reise! For jeg vet ikke når behandler har ferie, om jeg skal i midlertidig tiltak eller om NAV vil ha møte. Jeg får ikke lov til å reise uten å si ifra, søke og vente på svar. Mamma skal bestille billetter i helgen, jeg fikk vite det i går. 
Jeg har ikke helse til å reise heller. 

Hun mener jeg skal bruke penger på ferie, ny mobil eller annet luksus. Jeg har mobil, ingenting galt med den. Funker som den skal, ingen planer om å bytte den ut med det første. 
Jeg trenger verken tv, pc eller noe annet. Har alt jeg trenger. Kun den lille handlelisten over ting jeg må ha. Hun mener feriepenger er til for å brukes på sånt. Ikke hverdagslige ting som klær. 

-ts

Det er du som er fornuftig, ikke moren din. Skulle nesten tro at dere hadde byttet roller. Du kan dra på ferie hvis du avklarer det med saksbehandler. 

• Liker 2
Skrevet

Feriepenger er jo egentlig bare lønn for de månedene man har ferie og dermed ikke får vanlig lønn. Enten det er vanlig lønn eller feriepenger man får utbetalt har man jo de aller fleste av de samme utgiftene den måneden som alle andre. Jeg har alltid tidligere har hatt timelønn, og dermed kommer feriepengene som en "bonus" året etter, uten tvungen ferie. Jeg har allikevel alltid sett på feriepenger, lønn og skattepenger som det samme - som skal dekke de samme utgiftene. Det kan være at jeg unner meg noe ekstra dersom det kommer ekstra mye skattepenger inn, men vanligvis går alt inn på sparekonto, eller til å betale utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Sommersalget begynner vel i juni så du trenger ikke vente til etter sommeren. Jeg kjøper nesten bare klær på salg, synes det er sløsing å kjøpe alt til helpris. Det jeg bruker mest penger på er sko så mine feriepenger går sikkert til et nytt par joggesko for det trenger jeg, og kanskje et nytt batteri til kameraet mitt. Blir ikke ferie i år her heller det er det rett og slett ikke rom for økonomisk.

Anonymkode: ae962...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...