AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 Jeg ble kraftig hørselsskadet som barn, bruker apparat på begge sider og ble etterhvert ufør etter fylte 40. Jeg ble aldri informert om ung ufør tillegget. Kan jeg ha rett på det da jeg ble diagnosert døv som 5 åring? Anonymkode: 60b30...062
MapleSirup Skrevet 11. mai 2016 #2 Skrevet 11. mai 2016 Det kan ihvertfall være verdt å undersøke. Jeg ville brukt advokat i en slik sak.
Angelheart2 Skrevet 11. mai 2016 #3 Skrevet 11. mai 2016 Er du ufør på grunn av hørselsskaden? Vilkårene for ung ufør er for øvrig: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelse som ung ufør. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 55 minutter siden, Angelheart2 skrev: Er du ufør på grunn av hørselsskaden? Vilkårene for ung ufør er for øvrig: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelse som ung ufør. Ja det er jeg. Ble diagnosert som 5 åring, oppfulgt gjennom årene. Det er godt dokumentert av øre nese hals spesialist. Var under aap i 6 år med arbeidspraksis, møtte veggen, ble deretter gitt ufør, og da var jeg passert 37 år. Har aldri hatt sjanse til å jobbe vanlig jobb. Jeg visste ikke at jeg kunne søke ufør tidligere. Men hadde igrunn ikke lyst til å bli ufør heller. Men dumt om jeg mister en rettighet om det viser seg at jeg fyller kravene. Anonymkode: 60b30...062
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Dette er også noe NAV skal ha vurdert på egen hånd både tilknyttet AAP og i uføresaker din. Anonymkode: 361ca...f14
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jeg. Ble diagnosert som 5 åring, oppfulgt gjennom årene. Det er godt dokumentert av øre nese hals spesialist. Var under aap i 6 år med arbeidspraksis, møtte veggen, ble deretter gitt ufør, og da var jeg passert 37 år. Har aldri hatt sjanse til å jobbe vanlig jobb. Jeg visste ikke at jeg kunne søke ufør tidligere. Men hadde igrunn ikke lyst til å bli ufør heller. Men dumt om jeg mister en rettighet om det viser seg at jeg fyller kravene. Anonymkode: 60b30...062 Da var du nok for gammel når du søkte ufør. Anonymkode: 0817a...349 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #7 Skrevet 11. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er også noe NAV skal ha vurdert på egen hånd både tilknyttet AAP og i uføresaker din. Anonymkode: 361ca...f14 Jeg finner ingenting der, pluss at avgjørelsen er noe utydelig. At jeg kjenner noen som har virkelig slitt med saksbehandlere som har foretatt feil avgjørelse gjør det ikke enklere. Andre døve i samme situasjon har fått andre avgjørelser etter lang tids krangel med nav. Jeg vet ikke om jeg orker kjempe for en rettighet om det viser seg å bli mye styr og tid på det. Samtidig er det surt om det skulle være feil avgjørelse. Jeg har også opplevd at andre rettigheter har blitt tiet om tidligere. Anonymkode: 60b30...062
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da var du nok for gammel når du søkte ufør. Anonymkode: 0817a...349 Så jeg kan ha mistet det pga at jeg ikke ble informert tidligere? Anonymkode: 60b30...062
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #9 Skrevet 11. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da var du nok for gammel når du søkte ufør. Anonymkode: 0817a...349 Neida, det finnes unntak i den bestemmelsen. Det finnes tilogmed folk som får uføretrygd i 50-årene som får innvilget ung ufør-tillegget. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg kan ha mistet det pga at jeg ikke ble informert tidligere? Anonymkode: 60b30...062 Du kan ha mistet det fordi klageperioden på uføretrygden er overgått ja. Når man klager på manglende ung ufør-tillegg så klager man egentlig på hele uføretrygden. Ergo kan man som resultat av en klage miste hele uføretrygden. Du bør kontakte advokat hvis du ønsker å finne ut om du kan ha krav på dette. Har du jobbet mer enn 50% etter fylte 26 år? Hvis du har det gjør det saken vanskeligere, men absolutt ikke umulig. Anonymkode: cdb90...2bc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #10 Skrevet 11. mai 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jeg. Ble diagnosert som 5 åring, oppfulgt gjennom årene. Det er godt dokumentert av øre nese hals spesialist. Var under aap i 6 år med arbeidspraksis, møtte veggen, ble deretter gitt ufør, og da var jeg passert 37 år. Har aldri hatt sjanse til å jobbe vanlig jobb. Jeg visste ikke at jeg kunne søke ufør tidligere. Men hadde igrunn ikke lyst til å bli ufør heller. Men dumt om jeg mister en rettighet om det viser seg at jeg fyller kravene. Anonymkode: 60b30...062 Nei. Du var over 36 når du ble ufør. Det er ikke sånn at fordi du har vært syk siden du var 5 så har du krav på det. Anonymkode: 1fddc...359 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #11 Skrevet 11. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Du var over 36 når du ble ufør. Det er ikke sånn at fordi du har vært syk siden du var 5 så har du krav på det. Anonymkode: 1fddc...359 Det er ingen absolutt grense på det. Ikke gi feilinfo uten at du vet fakta! Anonymkode: cdb90...2bc
sjukepleiar Skrevet 11. mai 2016 #12 Skrevet 11. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen absolutt grense på det. Ikke gi feilinfo uten at du vet fakta! Anonymkode: cdb90...2bc Jeg ble kraftig hørselsskadet som barn, bruker apparat på begge sider og ble etterhvert ufør etter fylte 40. Jeg ble aldri informert om ung ufør tillegget. Kan jeg ha rett på det da jeg ble diagnosert døv som 5 åring? Anonymkode: 60b30...062 Fant noe her på nav sine sider om dette med ung ufør. Publisert 20.06.2013 | Sist endret 11.06.2015 Publisert 20.06.2013 | Sist endret 11.06.2015 Ung ufør Language Bokmål Nynorsk English Skriv ut side Ettersom uføretrygd skal være en erstatning for bortfalt inntekt på grunn av uførhet, er unge uføre sikret en minstesats som er høyere enn for andre. Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelse som ung ufør. Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #13 Skrevet 11. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen absolutt grense på det. Ikke gi feilinfo uten at du vet fakta! Anonymkode: cdb90...2bc Les innlegget under ditt du før du slenger ut av deg påstander om at andre slenger ut feilinfo. Anonymkode: 1fddc...359 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #14 Skrevet 11. mai 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les innlegget under ditt du før du slenger ut av deg påstander om at andre slenger ut feilinfo. Anonymkode: 1fddc...359 Jeg vet hva som står på Nav. Det er flere som har gått rettens vei og vunnet på dette. Så nei, det er ingen absolutt grense på 36 år. Derfor jeg spurte om hun hadde jobbet mer enn 50% siden hun fylte 26 år. Les linkene under her. Krikkert er tidligere ansatt jurist i Nav, og har frekventert på flere forskjellige forum i mange år. Sitat fra første link: Den som har vært yrkesaktiv i mer enn 50 % stilling (eller tilsvarende for næringsdrivende) etter fylte 26 år har en absolutt frist med å fremme krav om "ung ufør"-fordel satt til før 36 år. Denne regelen har ingen unntak. For personer som ikke har vært yrkesaktive i mer enn 50 % stilling gjelder ingen frist. http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=16478 http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=13143 http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/92976/1500475.pdf (dommen handler hovedsaklig om noe annet, men viser tydelig en person som fikk innvilget ung ufør lenge etter fylte 36 år. Denne linken er særs relevant: http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/93963/1500265.pdf Sitat: Det fremgår av sakens dokumenter at Ap over en periode på fire måneder høsten 2003 arbeidet i en stilling tilsvarende 53 prosent ved Arbeidsplass 2. Ap var på dette tidspunkt mer enn 26 år gammel. Ap satte frem krav om å få utmålt uførepensjon etter reglene om unge uføre den 25. november 2013. Han var da 39 år gammel. Retten må således først ta stilling til hvorvidt disse omstendighetene, sett opp mot folketrygdloven § 3-21 sjette ledd, utelukker at Ap har rett på utmåling av uførepensjon etter reglene om unge uføre. Folketrygdloven § 3-21 sjette ledd krever at vedkommende har vært mer enn 50 prosent "yrkesaktiv" for at bestemmelsen skal komme til anvendelse Jeg regner med jeg ikke trenger å legge frem mer dokumentasjon nå? Så igjen, nei, grensen på 36 år er ikke absolutt, og de som sier det bør lese seg opp før de kommer med feilinfo. Anonymkode: cdb90...2bc 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #15 Skrevet 11. mai 2016 Jeg ville søkt juridisk råd hos en advokat med ekspertise i trygderett. Om du har lav inntekt kan det hende du har krav på fri rettshjelp. Det kan hende du har rett på denne ytelsen, det kommer an på hvor mye og lenge du fungerte i jobb tidligere. Ung ufør er for de som pga sykdom ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg noen særlige pensjonspoeng. Anonymkode: bc193...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #16 Skrevet 11. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hva som står på Nav. Det er flere som har gått rettens vei og vunnet på dette. Så nei, det er ingen absolutt grense på 36 år. Derfor jeg spurte om hun hadde jobbet mer enn 50% siden hun fylte 26 år. Les linkene under her. Krikkert er tidligere ansatt jurist i Nav, og har frekventert på flere forskjellige forum i mange år. Sitat fra første link: Den som har vært yrkesaktiv i mer enn 50 % stilling (eller tilsvarende for næringsdrivende) etter fylte 26 år har en absolutt frist med å fremme krav om "ung ufør"-fordel satt til før 36 år. Denne regelen har ingen unntak. For personer som ikke har vært yrkesaktive i mer enn 50 % stilling gjelder ingen frist. http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=16478 http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=13143 http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/92976/1500475.pdf (dommen handler hovedsaklig om noe annet, men viser tydelig en person som fikk innvilget ung ufør lenge etter fylte 36 år. Denne linken er særs relevant: http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/93963/1500265.pdf Sitat: Det fremgår av sakens dokumenter at Ap over en periode på fire måneder høsten 2003 arbeidet i en stilling tilsvarende 53 prosent ved Arbeidsplass 2. Ap var på dette tidspunkt mer enn 26 år gammel. Ap satte frem krav om å få utmålt uførepensjon etter reglene om unge uføre den 25. november 2013. Han var da 39 år gammel. Retten må således først ta stilling til hvorvidt disse omstendighetene, sett opp mot folketrygdloven § 3-21 sjette ledd, utelukker at Ap har rett på utmåling av uførepensjon etter reglene om unge uføre. Folketrygdloven § 3-21 sjette ledd krever at vedkommende har vært mer enn 50 prosent "yrkesaktiv" for at bestemmelsen skal komme til anvendelse Jeg regner med jeg ikke trenger å legge frem mer dokumentasjon nå? Så igjen, nei, grensen på 36 år er ikke absolutt, og de som sier det bør lese seg opp før de kommer med feilinfo. Anonymkode: cdb90...2bc OWNED Anonymkode: 821b7...945
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #17 Skrevet 11. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hva som står på Nav. Det er flere som har gått rettens vei og vunnet på dette. Så nei, det er ingen absolutt grense på 36 år. Derfor jeg spurte om hun hadde jobbet mer enn 50% siden hun fylte 26 år. Les linkene under her. Krikkert er tidligere ansatt jurist i Nav, og har frekventert på flere forskjellige forum i mange år. Sitat fra første link: Den som har vært yrkesaktiv i mer enn 50 % stilling (eller tilsvarende for næringsdrivende) etter fylte 26 år har en absolutt frist med å fremme krav om "ung ufør"-fordel satt til før 36 år. Denne regelen har ingen unntak. For personer som ikke har vært yrkesaktive i mer enn 50 % stilling gjelder ingen frist. http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=16478 http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=13143 http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/92976/1500475.pdf (dommen handler hovedsaklig om noe annet, men viser tydelig en person som fikk innvilget ung ufør lenge etter fylte 36 år. Denne linken er særs relevant: http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/93963/1500265.pdf Sitat: Det fremgår av sakens dokumenter at Ap over en periode på fire måneder høsten 2003 arbeidet i en stilling tilsvarende 53 prosent ved Arbeidsplass 2. Ap var på dette tidspunkt mer enn 26 år gammel. Ap satte frem krav om å få utmålt uførepensjon etter reglene om unge uføre den 25. november 2013. Han var da 39 år gammel. Retten må således først ta stilling til hvorvidt disse omstendighetene, sett opp mot folketrygdloven § 3-21 sjette ledd, utelukker at Ap har rett på utmåling av uførepensjon etter reglene om unge uføre. Folketrygdloven § 3-21 sjette ledd krever at vedkommende har vært mer enn 50 prosent "yrkesaktiv" for at bestemmelsen skal komme til anvendelse Jeg regner med jeg ikke trenger å legge frem mer dokumentasjon nå? Så igjen, nei, grensen på 36 år er ikke absolutt, og de som sier det bør lese seg opp før de kommer med feilinfo. Anonymkode: cdb90...2bc Ts er nå 50 år og var 100 % arbeidsaktiv til etter fylte 26 pluss at vedkommende ble ufør etter fylte 36,så tror ganske sikkert at ts skal se lenge etter ung ufør tillegget. Anonymkode: 1fddc...359 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #18 Skrevet 11. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts er nå 50 år og var 100 % arbeidsaktiv til etter fylte 26 pluss at vedkommende ble ufør etter fylte 36,så tror ganske sikkert at ts skal se lenge etter ung ufør tillegget. Anonymkode: 1fddc...359 Hvor står det? Jeg har spurt om det, men etter hva jeg ser har ikke TS svart på om hun har jobbet mer enn 50% etter fylte 26. Anbefaler TS å lete opp det gamle vedtaket om uføretrygden, og se hva det står angående beregning. Nav skal i utgangspunktet vurdere alle saker opp mot ung ufør, men oftest gjør de ikke det automatisk når noen søker etter fylte 36, da er det som oftest via klage og etterhvert trygderetten at det blir godkjent. Hvis nav har gjort en saksbehandlingsfeil og ikke vurdert om TS oppfyller kravene til dette tillegget vil jeg tro det er mulig med erstatningskrav. Uansett må det en advokat inn i denne saken, det er umulig å få til alt dette selv. Spesielt med tanke på foreldelse. Anonymkode: cdb90...2bc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #19 Skrevet 11. mai 2016 Nei, jeg er ikke 50 år.. Jeg er såvidt passert 40. Jeg har aldri hatt ordinær jobb og har ikke jobbet over 50%. Dog har jeg vært på tiltak hvor jeg ble presset til å prøve arbeidsevne på 60% deretter 80% en kort tid før jeg ramlet helt sammen og møtte veggen pga dette. Jeg sliter med flere ting pga hørselsdiagnosen, angst, konstant tinnitius, pluss at jeg ble mobbet gjennom hele barndommen og ungdomstiden. Beklageligvis fortsatte andre voksne med mobbingen når jeg trodde de var venner av meg. Anonymkode: 60b30...062
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #20 Skrevet 11. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er ikke 50 år.. Jeg er såvidt passert 40. Jeg har aldri hatt ordinær jobb og har ikke jobbet over 50%. Dog har jeg vært på tiltak hvor jeg ble presset til å prøve arbeidsevne på 60% deretter 80% en kort tid før jeg ramlet helt sammen og møtte veggen pga dette. Jeg sliter med flere ting pga hørselsdiagnosen, angst, konstant tinnitius, pluss at jeg ble mobbet gjennom hele barndommen og ungdomstiden. Beklageligvis fortsatte andre voksne med mobbingen når jeg trodde de var venner av meg. Anonymkode: 60b30...062 Kontakt advokat. Du skulle absolutt blitt vurdert (og fått) ung ufør-tillegget. Les den linken jeg la ved i et annet innlegg, den som var særs relevant. Anonymkode: cdb90...2bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå