Gå til innhold

Ibux og blodgiving

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi blod for første gang i dag. Selvsagt har jeg mensen denne uken, og har tatt ibux og paracet for å ikke spy av smerte. 

På giblod.no står det følgende om blodgiving og ibux/paracet:  Det avhenger av hvorfor du har tatt disse preparata. Dersom det er kun pg. som smertestillende pga,hodepine f.eks, godkjennes det. Men er det pga. en infeksjon, febernedsettende, er det 14 d, karantene etter at en er frisk. Men det er veldig viktig at en opplyser om det ved blodgiving, fordi f,eks, Ibux, ødelegger blodplatene. 

Jeg fant også at om man har tatt ibux som smertestillende bruker de likevel de andre bestanddelene, så du får gi blod, men de bare merker posen på en spesiell måte slik at den ikke blir brukt når de trenger blodplater. 

Men hvor lang tid går det fra man har tatt ibux til blodplatene også er ok? Er det snakk om dager? Timer? Om jeg tok en ibux i natt, er det da et fett om jeg tar en rett før jeg skal gi blod i ettermiddag også, siden blodplatene likevel er ubrukelige? Eller bør jeg holde ut smertene nå til jeg skal ta blod?

Anonymkode: 1463f...2d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal du holde ut. Men si fra når du kommer dit om at du har tatt Ibux, og hør hva de sier da

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Millimani skrev:

Selvsagt skal du holde ut. Men si fra når du kommer dit om at du har tatt Ibux, og hør hva de sier da

Hvorfor er det selvsagt? Det kommer jo helt an på om det er noen vits eller ei, det? Om de likevel er ødelagte, er det jo null vits i at jeg spyr av smerter (ja, det er faktisk så ille det blir om jeg ikke tar smertestillende), og ikke klarer gjøre jobben min?

Skrevet

Ring dit med en gang og spør dem direkte. Kanksje du får en ny time neste uke hvis de ikke ønsker å la deg gi blod i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har tatt ibux de siste fem dagene (tror det er fem) før blodgivning, kan ikke blodplatene brukes. Posen blir merket slik at blodplatene ikke blir brukt, så det går fint å gi blod i ditt tilfelle. Bare husk å gi beskjed om at du har tatt ibux.

Det er slik at etter blodgivning så blir blodet delt i tre deler: røde blodceller, blodplater og plasma. De hvite blodcellene blir filtrert bort og kastet. dersom en har brukt ibux eller lignende preparater, blir også blodplatene kastet.

Anonymkode: ef0f8...12b

• Liker 2
Skrevet

Ring dem og spør!

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg jobber i blodbank. Det er litt ulike rutiner rundt om i de forskjellige blodbankene, så jeg skal prøve å snakke generelt. 

Hvis du ikke føler deg i form, ikke gi blod. Det er en liten påkjenning for kroppen å gi blod, og man bør ha overskudd. Ring blodbanken din og snakk med dem. 

Ikke alle blodbanker bruker blodplatene ved vanlig blodgivning. Men dersom blodplatene skal brukes, kan man ikke ha tatt Ibux siste 5 døgn. Uansett kan man da bruke de to andre bestanddelene av blodet, røde blodceller og plasma. Så velkommen er du nok uansett. :)

Anonymkode: 3baca...23a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte og spurte. De ville helst ikke at jeg ga blod om jeg hadde tatt ibux ila de siste 5 dagene, ettersom de ikke kunne bruke alle bestanddelene da. Så jeg fikk ny time såpass langt frem i tid at kommunistene har forlatt lysthuset for lengst. 

Synes godt de kunne informert om det i skrivet sitt, siden googling viser at det tydeligvis er ulik praksis stort sett alle steder. 

Så da gumler jeg ibux av hjertens lyst, ingen grunn til å lide unødig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...