AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 "Rasisme" og "rasist" er ord som henger løst om dagen. Jeg mener vi trenger å få orden på dette begrepet. Ser vi til definisjonen finner vi dette: Den klassiske rasismen, handler om at enkelte raser er mindre verdt en andre. Den mer moderne definisjonen av rasisme handler om at personer fra bestemte kulturer er mindre verdt enn andre. Nøkkelordet er verdi - det å se seg selv overlegen andre. Den eneste måten man kan si noe om andres tendens til å være rasist via nettet, er å se på hva folk skriver. Nedenfor at jeg listet over ulike synspunkt og perspektiver folk har i henhold til flyktningkrisen eller migrasjon generelt. Det som er markert i grønt mener jeg er helt legitimt og har ingenting med rasisme å gjøre. Derimot mener jeg at punktene i rødt kan tyde på rasisme. Økonomisk perspektiv : Det er spådd færre jobber i fremtiden, lavere oljeinntekter. Flyktningene fører med seg en kostnad man ikke er villig til å ta. Fokus på tall. Integreringsperspektiv : Dårlig integrering, mange lærer seg ikke norsk, kommer ikke ut i arbeidslivet. Tiltroen til at myndighetene klarer å tilrettelegge for integrering er lav. Fokus på myndighetenes dårlig jobb. Identitetsperspektiv : Identitet og tilhørighet er viktig for mennesker. Noen kan føle at de mister tilhørighet ved å bo i bydeler hvor mange snakker andre språk og hvor identitet er i oppløsning. Fokus ligger på egen følelse av tap. Kultur-differanse-perspektiv : Kulturer er forskjellig, og påvirker hva slags mennesker vi blir. Man kan mene at enkelte kulturer ikke passer sammen fordi de er for forskjellige. Betyr ikke at mennesker fra den ene kulturen er overlegen den andre. Fokus på ulikheten av to kulturer. Konspirasjonsperspektiv : Tror at enkelte grupperinger skal overta landet eller kontinentet. Fokuset ligger på trusselen man mener den andre grupper representerer. Rase-perspektiv : Ønsker at visse ting skal skje med grupperinger på bakgrunn av hudfarge og hårfarge, f.eks. "få alle brunøyde ut av landet". Ingen argumenter. Generaliserende, nedsettende og bombastisk. Fokus på person av annen etnisk og biologisk opprinnelse Religion-og-kultur-perspektiv : Ønsker at visse ting skal skje med grupperinger på bakgrunn av religion og kultur, f.eks. "få alle hinduer ut av landet". Ingen argumenter. Generaliserende, nedsettende og bombastisk. Fokus på person av annen religiøs eller kulturell tilhørighet enn en selv. De to siste kategoriene mener jeg man kan kalle rasistiske utsagn fordi argumentet i seg selv bunner i rase eller religion/kultur. De grønne punktene er en del av en større analyse, hvor fokuset er på konsekvenser og ikke på gruppen i seg selv. Uansett om man innehar et grønt perspektiv, så kan dette i kombinasjon med rødt gjøre at man beveger seg inn i en gråsone, som f.eks. "vi må spare penger, få ut alle brunøyde". Det er ikke rasistisk fordi fokuset ligger på tall, men det fremstår som en dårlig løsning på et problem, og er svært generaliserende og ufint. Hva tenker dere? Det kan hende det var tullete å kalle det perspektiver, men det var det beste jeg kom på akkurat nå. Anonymkode: 289ed...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #2 Skrevet 11. mai 2016 Rasisme har med å være annerledes og gjøre. Rase / Utseendet uname it. Anonymkode: a5850...ded
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #3 Skrevet 11. mai 2016 Rasisme er å rangere menneskeverd etter hvilke rase man tilhører. Mange blander dette med generalisering. Det ER forskjell på rasene, det er det ingen tvil om. Det mest åpenbare er jo hudfarge, men egenskaper som ikke er fullt så iøyenfallende kan også variere fra rase til rase, selv om noen vil benekte dette. Å påpeke disse forskjellene er ikke rasistisk i seg selv, det kan være generaliserende, men ikke rasistisk. Dersom man begynner å koble en folkegruppes egenskaper med en folkegruppes menneskeverd derimot, da er det snakk om rasisme. Anonymkode: 748ca...54f 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 Det eneste stedet i Norges land jeg har sett påstander om at rasismebegrepet henger løst om dagen er her på forumet. Ingen, jeg gjentar, ingen (!) andre plasser enn her på forumet har jeg opplevd dette. Gjerne da mellom tråder der odins soldater og nordfront bejubles fordi de tørr å være lite politisk korrekte. Kanskje noe å tenke over? Anonymkode: 1b06a...945 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Ja, men det finnes rasisme i fra innvandrere til nordmenn også, så selvom du har rett så la meg gå igjennom disse punktene: - Når "de" ikke har dekket seg til, så må jeg sole meg toppløs. Hvorfor det? - Hvite mennesker har ingen ære, eller stolthet. - Kan du sole deg ved siden av meg, for du er så hvit (da mente hun med en (annen nasjonalitet) at kroppen min skulle dit (altså hit ikke hvit). Så dette må du enda lengre ut på landet med, for å snakke så nedlatende til noe du selv kalte en slags rase (det heter ikke rase generelt sett - det heter nasjonalitet f.eks) gjør nesten ingen. Anonymkode: 12996...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste stedet i Norges land jeg har sett påstander om at rasismebegrepet henger løst om dagen er her på forumet. Ingen, jeg gjentar, ingen (!) andre plasser enn her på forumet har jeg opplevd dette. Gjerne da mellom tråder der odins soldater og nordfront bejubles fordi de tørr å være lite politisk korrekte. Kanskje noe å tenke over? Anonymkode: 1b06a...945 Det blir ofte kommentert under kommentarfelt på ulike nettaviser. I ulike debattforum kan man også se at folk tyr til rasisme-begrepet uten grunn. Jeg har selv blitt kalt rasist flere ganger, selv om jeg alltid er saklig og fortrinnsvis argumenterer flyktning/migrasjon ut fra et økonomisk standpunkt. Siste sak i media er kanskje saken med Ebati, som mente klippet fra Sverige som NRK viste på søndagsrevyen var rasistisk. Anonymkode: 289ed...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #7 Skrevet 11. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir ofte kommentert under kommentarfelt på ulike nettaviser. I ulike debattforum kan man også se at folk tyr til rasisme-begrepet uten grunn. Jeg har selv blitt kalt rasist flere ganger, selv om jeg alltid er saklig og fortrinnsvis argumenterer flyktning/migrasjon ut fra et økonomisk standpunkt. Siste sak i media er kanskje saken med Ebati, som mente klippet fra Sverige som NRK viste på søndagsrevyen var rasistisk. Anonymkode: 289ed...5a8 Selvfølgelig skjer det og det er synd at saklige debatter rundt dette blir avfeid med rasisme-kortet. Heldigvis er det stort sett lett å avvise anklagen de gangene den er grunnløs. Poenget mitt var at enkelte her på forumet (sier ikke nødvendigvis at det gjelder deg) kanskje kunne hatt godt av å moderere språkbruken sin samt vurdere hvem de ser på som sine allierte når de forsøker å legge frem argumentene sine dersom de føler at de stadig blir misforstått på denne måten. Anonymkode: 1b06a...945
Drizzt Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 (endret) Hva har religion og kultur med rase å gjøre? Er man rasist hvis man er imot en (alle) religion eller en kultur som baserer seg på verdier som strider imot verdiene i egen kultur? Nei, man er ikke det. Man er rasist kun når man hetser rasen, for eksempel å ønske alle afrikanere eller asiatere ut av landet bare fordi de er afrikanere og asiatere. Man er ikke rasist når man påpeker fakta som større arbeidsledighet blant vise grupper utlendinger, større kriminalitet og mindre fullverdi deltakelse i samfunnet. For dette har ingenting med rase å gjøre, kun med holdninger og oppførsel. Nå kan noen argumentere at holdninger og oppførsel har også en genetisk side, men isåfall utelukker man påvirkningen av miljøet som modellerer de to. Endret 11. mai 2016 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #9 Skrevet 11. mai 2016 2 timer siden, Drizzt skrev: Hva har religion og kultur med rase å gjøre? Er man rasist hvis man er imot en (alle) religion eller en kultur som baserer seg på verdier som strider imot verdiene i egen kultur? Nei, man er ikke det. Man er rasist kun når man hetser rasen, for eksempel å ønske alle afrikanere eller asiatere ut av landet bare fordi de er afrikanere og asiatere. Man er ikke rasist når man påpeker fakta som større arbeidsledighet blant vise grupper utlendinger, større kriminalitet og mindre fullverdi deltakelse i samfunnet. For dette har ingenting med rase å gjøre, kun med holdninger og oppførsel. Nå kan noen argumentere at holdninger og oppførsel har også en genetisk side, men isåfall utelukker man påvirkningen av miljøet som modellerer de to. Mer moderne definisjon tar også med egenskaper knyttet til blant annet kulturell tilhørighet. Står i store norske leksikon: https://snl.no/rasisme Det betyr at det å ønske alle muslimer ut av landet, på en måte kan sidestilles med det å ønske alle afrikanere ut av landet bare fordi de er afrikanere. Å være i mot en kultur som baserer seg på verdier som strider mot egen kultur, vil jeg ikke anse som rasisme. Det er jo det jeg også lister som et grønt punkt. Anonymkode: 289ed...5a8 1
Drizzt Skrevet 11. mai 2016 #10 Skrevet 11. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer moderne definisjon tar også med egenskaper knyttet til blant annet kulturell tilhørighet. Står i store norske leksikon: https://snl.no/rasisme Det betyr at det å ønske alle muslimer ut av landet, på en måte kan sidestilles med det å ønske alle afrikanere ut av landet bare fordi de er afrikanere. Å være i mot en kultur som baserer seg på verdier som strider mot egen kultur, vil jeg ikke anse som rasisme. Det er jo det jeg også lister som et grønt punkt. Anonymkode: 289ed...5a8 ''Mer moderne definisjon'' er skapt av pk eliten som ikke har noe bedre å gjøre. Det vil si jeg forholder meg til den klassiske og tradisjonelle definisjonen. Man har valgt å være muslim, man har ikke valgt å bli født afrikaner. Så ... du skjønner. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå