Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kanskje 10k utbetalt i mnd. Jobber deltid. Nav mente at det kunne være lurt å søke om dagpenger. Hvor mye kan man regne med å få? Avhenger det av utgifter og bosituasjon? Jeg er enslig, bor i hybelleilighet som koster 4500,  betaler ca 500 for internett+mob, ca 1200 for månedskort hos Ruter, kanskje 1500 til lånekassen. Får 1000 kr av pappa hver mnd. Kan det evt trekke ned dagpengerbeløpet? 

Anonymkode: 7ea8a...137

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og så får jeg ca 1500 i bostøtte fra kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet

Dapenger er drøyt 60% av tidligere inntekt og påvirkes ikke av formue, utgifter eller slike ting. 

Anonymkode: 85f5c...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dapenger er drøyt 60% av tidligere inntekt og påvirkes ikke av formue, utgifter eller slike ting. 

Var ikke helt det jeg spurte om nå. Inntekten min er omtrent som ifjor, jeg er altså i arbeid. Jeg lurer bare på hvor stort "tilskudd" jeg kan få.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer du på hvor mye du vil få i dagpenger om du blir arbeidsledig?

Anonymkode: fb066...475

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke helt det jeg spurte om nå. Inntekten min er omtrent som ifjor, jeg er altså i arbeid. Jeg lurer bare på hvor stort "tilskudd" jeg kan få.

Jo, det var det du spurte om. 

Kravene for å få dagpenger står på nav.no. Du må ha fått redusert arbeidstiden din med minst 50%. Da vil du kunne få dagpenger i tillegg til jobb. Dette utgjør 62,4% av tidligere inntekt - altså av den inntekten som er bortfalt fordi du har fått redusert stilling. Det er det "tilskuddet" du kan få. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det var det du spurte om. 

Kravene for å få dagpenger står på nav.no. Du må ha fått redusert arbeidstiden din med minst 50%. Da vil du kunne få dagpenger i tillegg til jobb. Dette utgjør 62,4% av tidligere inntekt - altså av den inntekten som er bortfalt fordi du har fått redusert stilling. Det er det "tilskuddet" du kan få. 

Nei, det var ikke det jeg spurte om. Veldig spesielt å skulle kverulere på det. Jeg ringer Nav, jeg, så slipper jeg slike stabeist som leser feil.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer du på hvor mye du vil få i dagpenger om du blir arbeidsledig?

Anonymkode: fb066...475

Nei, jeg spør om hvor mye tilskudd jeg kan komme til å få. Er Nav som kaller det dagpenger, kanskje det heter noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke det jeg spurte om. Veldig spesielt å skulle kverulere på det. Jeg ringer Nav, jeg, så slipper jeg slike stabeist som leser feil.

Jo, det var det du spurte om fordi vedkommende svarte deg på hvordan sum dagpenger beregnes.

Anonymkode: cadc7...58e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor jobber du ikke mer? Har du mistet jobben i en stilling med høyere stillingsprosent og er aktiv arbeidssøker på høyere stillingsprosent kan du ha rett på dagpenger i tillegg til det du jobber nå. Hvis du bare alltid har jobbet så lite får du ikke dagpenger. 

Anonymkode: 1dfeb...3d4

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpenger er dagpenger. Hvis NAV mente en annen stønad, så ville de ikke sagt dagpenger. Dagpenger er som tidligere nevnt avhengig av hvor mye du har tjent tidligere, og ikke noe som helst annet. Du må ha tjent over en viss sum i løpet av en viss periode for å i det hele tatt kvalifisere til å motta dagpenger.

Det er ingen her som kverulerer.

• Liker 2
Skrevet

Har du gått ned i stilling uforskyldt siden i fjor?

Ingem krangler. Vi forsøker bare å forstå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det var det du spurte om fordi vedkommende svarte deg på hvordan sum dagpenger beregnes.

Anonymkode: cadc7...58e

Som ikke er tema i denne tråden. Omg.

AnonymBruker
Skrevet
Den 11.5.2016 at 2.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har kanskje 10k utbetalt i mnd. Jobber deltid. Nav mente at det kunne være lurt å søke om dagpenger. Hvor mye kan man regne med å få? Avhenger det av utgifter og bosituasjon? Jeg er enslig, bor i hybelleilighet som koster 4500,  betaler ca 500 for internett+mob, ca 1200 for månedskort hos Ruter, kanskje 1500 til lånekassen. Får 1000 kr av pappa hver mnd. Kan det evt trekke ned dagpengerbeløpet? 

Du har fått flere svar på det du spør om, men oppfører deg som en trassig drittunge til svarene så jeg skjønner ikke at jeg gidder.  

Dagpenger er en statlig ytelse. Det betyr at det spiller ingen rolle om hvilke utgifter du har, spiller ingen rolle hvilken bosituasjon du har, spiller ingen rolle hva du får av pappa hver måned, spiller ingen rolle hva som står på kontoen din - om det står ti millioner eller minus fem tusen. Alle har like rettigheter når det kommer til dagpenger. Det som teller er hva du har tjent tidligere også beregnes dagpenger ut i fra det hvis du har tjent nok. Dvs. at man kan ikke si hvor mye du får fordi du ikke oppgir hva du har tjent tidligere noe som folk har prøvd å si til deg ovenfor her. Det hadde blitt en vill gjettekonkurranse å si hva du ville fått fordi ingen her vet hva som har stått på selvangivelsen tidligere. 

Det som har en grense og hvor det ville spilt inn på er ytelser som sosialstønad. På dem ville du fått tusen kroner mindre fordi at du fikk tusen kroner fra faren din, men det er da en kommunal ytelse. Statlig ytelser har ikke disse begrensinger. 

Om du bare har utbetalt 10.000 kroner så har du du jo veldig lav inntekt. Kanskje det er mulig å søke om rentefritak fra Lånekassen til man får bedre råd.  

Anonymkode: f40f7...48d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får svar på det du spør om. Du blir sur når du får svar på det du spør om. Ikke still spørsmål hvis du ikke vil ha svar på det du lurer på. 

Anonymkode: f40f7...48d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Du får rette irritasjonen mot deg selv, det er du som åpenbart ikke klarer å stille det riktige spørsmålet for du HAR fått svar på det du har spurt om. Når alle misforstår deg, ligger ansvaret hos deg,

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det faktisk. Hadde NAV ment noe annet enn dagpenger, hadde de sagt noe annet enn dagpenger.

Nei, dagpenger avhenger ikke av bosituasjon og utgifter. Nei, at du får en tusenlapp av pappa hver mnd trekker ikke ned dagpengebeløpet. Hvor mye du vil få, avhenger av hvordan inntekten din var før den er nå. Vanligvis søker man om dagpenger når man har blitt arbeidsledig, eller har gått ned til 50% stilling eller mindre. Tilskuddet du får fra NAV da, vil være, som skrevet over, 62,4% av din tidligere inntekt.

Det var i alle fall det som gjaldt da jeg søkte om dagpenger for et års tid siden. Jeg tror ikke de har endret reglene på det enda. Men hey, hva vet vel jeg? Jeg er jo bare et stabeist som leser feil hele tiden ... Ring til NAV, du! Det skulle du faktisk ha gjort i første omgang, i stedet for å påstå at vi ikke svarer deg på det du spør om. OMG!

(Kanskje unødvendig av meg å svare slik, men som man roper i skogen, får man svar ...)

Anonymkode: e5650...ce5

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor NAV ber deg søke dagpenger når du er i jobb? Har du måttet gå ned i stillingsprosent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...