AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 Jeg tror kanskje jeg bekymrer meg litt vel mye nå.. Var på foreldremøte for en uke siden og det var helt klart at sønnen min trives i barnehagen.. takk gud. Men det var noe jeg ble fortalt og som jeg har tenkt på siden.. Nemlig at min søteste lille sønn aldri "tar igjen" hvis noen f.eks skubber eller kaster sand. Han går heller å sier fra til de voksne. Dette synes barnehagen er veldig bra.. og det skal jo egentlig jeg gjøre og! Nesten sånn at jeg skammer meg over mine egne tanker. Det er jo jeg og pappaen som har sagt flere ganger at " hvis noen skubber så må du gå å sifra til en voksen" Samtidig så tenker jeg at jeg vil ikke at han bare skal stå der å "ta i mot" Jeg vil at han skal forsvare seg! Han er bare 3 år... Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette.. Måtte bare få det ut.. tenker på det hele tiden.. Anonymkode: 6a54e...437 1
HomelessIcecream Skrevet 11. mai 2016 #2 Skrevet 11. mai 2016 Herregud, ja, han er bare 3, når du er 3 år ser du ikke på de voksne på samme måte som når du er 10. Du har mye mer tillit og forventninger stilt til voksne da. Og han forsvarer seg ved å si ifra. Forresten oppmuntrer jeg deg til masse aktiviteter i naturen. Klatre, løpe, gå i lengre strekninger. Dette gir glede, knytter båndet deres og ja, det gir masse selvtillit til barnet å utfordre seg og faktisk klare det. (selvfølgelig må det være tilpasset en 3 åring) 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #3 Skrevet 11. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje jeg bekymrer meg litt vel mye nå.. Var på foreldremøte for en uke siden og det var helt klart at sønnen min trives i barnehagen.. takk gud. Men det var noe jeg ble fortalt og som jeg har tenkt på siden.. Nemlig at min søteste lille sønn aldri "tar igjen" hvis noen f.eks skubber eller kaster sand. Han går heller å sier fra til de voksne. Dette synes barnehagen er veldig bra.. og det skal jo egentlig jeg gjøre og! Nesten sånn at jeg skammer meg over mine egne tanker. Det er jo jeg og pappaen som har sagt flere ganger at " hvis noen skubber så må du gå å sifra til en voksen" Samtidig så tenker jeg at jeg vil ikke at han bare skal stå der å "ta i mot" Jeg vil at han skal forsvare seg! Han er bare 3 år... Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette.. Måtte bare få det ut.. tenker på det hele tiden.. Anonymkode: 6a54e...437 Jeg synes han høres ut som en fornuftig liten gutt! Han har tatt til seg det dere har lært ham og heldigvis har dere lært ham å gjøre noe bra. Jeg synes du bør være stolt! En kommer ikke langt her i verden med hevn. Hans respons er mer hensiktsmessig. Etter hvert, når han blir eldre, vil han gjerne lære å si ifra - og på denne måten stå opp for seg selv - til vedkommende som eventuelt plager ham. Dette er mye bedre enn at han tar igjen. Anonymkode: 68781...31f 11
jabx Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 Han lærer altså å løse konflikter uten vold og hevn. Det høres jo bra ut. 18
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Sånn var min sønn også, enda han har alltid vært stor og sterk, han ble lei seg hvis andre gjorde noe vondt og kunne ikke skjønne hvorfor de skulle gjøre det. Han er en så snill og fornuftig ung mann i dag, høy, sterk og like snill, den jenta som får han er heldig . Vær stolt dere Anonymkode: 4d146...85f 4
makkapakka Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 Dette gjorde min også i barnehagen men han har fortsatt med det inn i skolen og nå som han er 10 år vil han fortsatt si ifra til en voksen istedenfor å prøve å sette foten ned og forsvare seg. Jeg prøver å gi han noen råd, men han kjøper de ikke, men etterhvert når han får tenkt seg om så finner han løsninger selv og forteller meg hva han har gjort og fått det til likevel. Han jeg har er en veldig fornuftig en, vil at alle skal være venner, selv om jeg prøver å fortelle han at slik er det ikke alltid.
kisskissbangbang Skrevet 11. mai 2016 #7 Skrevet 11. mai 2016 Min gutt tar heller aldri igjen. Jeg spurte ham om det en gang, og han fikk store øyne og svarte "SELVFØLGELIG IKKE!". Men han er ikke noen "pingle" likevel, han sier fra til de som gjør det at det ikke er lov, og så går han derfra eller sier fra til en voksen. Jeg synes det er helt flott! Vi har lært ham å bruke munnen når noe er feil eller urettferdig, og jeg er veldig stolt av ham for at han løser det på den måten. 5
kisskissbangbang Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn var min sønn også, enda han har alltid vært stor og sterk, han ble lei seg hvis andre gjorde noe vondt og kunne ikke skjønne hvorfor de skulle gjøre det. Han er en så snill og fornuftig ung mann i dag, høy, sterk og like snill, den jenta som får han er heldig . Vær stolt dere Anonymkode: 4d146...85f Dette ble jeg egentlig litt rørt av. Han høres ut som flott gutt som dere har all grunn til å være stolt av.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #9 Skrevet 11. mai 2016 Regner med det er foreldresamtale du var på, ikke foreldremøte? (Foreldremøte er for alle foreldre i barnehagen/klassen samlet) Ellers er det jo bra sånn sett at han ikke tar igjen, det jeg ville vært mer bekymret for er sladringen. Det er noe man gjerne vil ha bort igjen fort, ihvertfall når han blir større og nærmer seg skolealder. Man trenger ikke si fra til voksne for hver minste lille ting. Anonymkode: 2e131...aaf
pressplay Skrevet 11. mai 2016 #10 Skrevet 11. mai 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje jeg bekymrer meg litt vel mye nå.. Var på foreldremøte for en uke siden og det var helt klart at sønnen min trives i barnehagen.. takk gud. Men det var noe jeg ble fortalt og som jeg har tenkt på siden.. Nemlig at min søteste lille sønn aldri "tar igjen" hvis noen f.eks skubber eller kaster sand. Han går heller å sier fra til de voksne. Dette synes barnehagen er veldig bra.. og det skal jo egentlig jeg gjøre og! Nesten sånn at jeg skammer meg over mine egne tanker. Det er jo jeg og pappaen som har sagt flere ganger at " hvis noen skubber så må du gå å sifra til en voksen" Samtidig så tenker jeg at jeg vil ikke at han bare skal stå der å "ta i mot" Jeg vil at han skal forsvare seg! Han er bare 3 år... Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette.. Måtte bare få det ut.. tenker på det hele tiden.. Anonymkode: 6a54e...437 Et prakteksempel på at den norske kvinnen former mannen til å være noe hun egentlig ikke vil at han skal være. TS vil at sin sønn skal løse konflikt uten vold (logisk, rasjonelt) men hennes instinkter er redd for at hennes sønn skal bli en myk mann som kvinner ikke respekterer fordi kvinner egentlig tiltrekkes av en mann som kan skyte fram brystkassen og være resolutt ved behov (emosjonelt, instinkt) Endret 11. mai 2016 av pressplay 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #11 Skrevet 11. mai 2016 5 minutter siden, pressplay skrev: Et prakteksempel på at den norske kvinnen former mannen til å være noe hun egentlig ikke vil at hun skal være. TS vil at sin sønn skal løse konflikt uten vold (logisk, rasjonelt) men hennes instinkter er redd for at hennes sønn skal bli en myk mann som kvinner ikke respekterer fordi kvinner egentlig tiltrekkes av en mann som kan skyte fram brystkassen og være resolutt ved behov (emosjonelt, instinkt) Menn det er ikke alle som har ett sånn instinkt for å forsvare seg og det bør respekteres. Anonymkode: a1edc...42f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #12 Skrevet 11. mai 2016 8 minutter siden, pressplay skrev: Et prakteksempel på at den norske kvinnen former mannen til å være noe hun egentlig ikke vil at hun skal være. TS vil at sin sønn skal løse konflikt uten vold (logisk, rasjonelt) men hennes instinkter er redd for at hennes sønn skal bli en myk mann som kvinner ikke respekterer fordi kvinner egentlig tiltrekkes av en mann som kan skyte fram brystkassen og være resolutt ved behov (emosjonelt, instinkt) Dette. Mange kvinner i denne tråden har tydeligvis ikke lyst på barnebarn. Anonymkode: 4787e...298 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #13 Skrevet 11. mai 2016 Frykt ikke barn lærer av voksne og når de ser hvor voldelige mange voksne er så vil de ta etter dem, Anonymkode: fffe7...def
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #14 Skrevet 11. mai 2016 Snitches get stitches! Anonymkode: 5461f...33b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #15 Skrevet 11. mai 2016 4 timer siden, pressplay skrev: Et prakteksempel på at den norske kvinnen former mannen til å være noe hun egentlig ikke vil at han skal være. TS vil at sin sønn skal løse konflikt uten vold (logisk, rasjonelt) men hennes instinkter er redd for at hennes sønn skal bli en myk mann som kvinner ikke respekterer fordi kvinner egentlig tiltrekkes av en mann som kan skyte fram brystkassen og være resolutt ved behov (emosjonelt, instinkt) For noe tull. Jeg har to jenter og tenker på samme måte som ts. Det har ikke med forplantning å gjøre, men et ønske om at ungene skal være tøffe nok til å klare seg. Verden er ikke myk og kosete, og den er full av folk som gjerne tråkker på de som ikke evner å stå opp for seg selv. Jeg lærer også ungene å si fra, men i 9 av 10 tilfeller gjør den voksne ingenting med det, og den vanligste responsen er "bare ignorer det" "om du blir slått må du gå vekk fra den som slår" "lat som ingenting" eller "det gjorde vel ikke SÅ vondt". Men de går på barneskolen. Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre, dog. Selv var jeg både tøff i trynet og tøff i kjeften og sloss gjerne med de som prøvde seg på meg. Fikk det dem til å stoppe? Nope. Hindret det meg i å fortsette å sloss? Nope. Hadde jeg hatt et lettere liv om jeg ha faen og gikk og gjemte meg? Sannsynligvis. Anonymkode: 7dae8...ca7 3
momo Skrevet 11. mai 2016 #16 Skrevet 11. mai 2016 Jeg har en gutt på 9 år som er sånn. Første gang noen i barnehagen slo han, så det ut som månen hadde falt rett ned foran han. Og han kunne ikke forstå hvordan noen kunne gjøre det. For i hans verden er alle snille, og glade i hverandre. Han tar aldri igjen, snakker ikke stygt til noen, og gjør ikke noe galt. Han trøster alltid de som slår seg, eller er lei seg. Men han er populær blant de andre barna, har mange venner. Og blir respektert. Jentene er og glad i han. Jeg var hun som sloss, banka de som var slemme mot meg, eller andre. Fikk jo bank selv og. Og vil jo ikke si at min oppførsel var så positiv. 1
a l'orange Skrevet 11. mai 2016 #17 Skrevet 11. mai 2016 7 timer siden, pressplay skrev: Et prakteksempel på at den norske kvinnen former mannen til å være noe hun egentlig ikke vil at han skal være. TS vil at sin sønn skal løse konflikt uten vold (logisk, rasjonelt) men hennes instinkter er redd for at hennes sønn skal bli en myk mann som kvinner ikke respekterer fordi kvinner egentlig tiltrekkes av en mann som kan skyte fram brystkassen og være resolutt ved behov (emosjonelt, instinkt) Det er helt klart en konflikt mellom hva en kvinne ønsker seg av en mann og hva en kvinne ønsker seg av en mann Kanskje dere menn snart kan avgjøre hvordan dere ønsker være, på egenhånd, og uten å overlate alle avgjørelser til kvinner? På forhånd takk! 4
Aircondition Skrevet 11. mai 2016 #18 Skrevet 11. mai 2016 Så utrolig fint at han velger å ikke ta igjen Det du kan tenke på for fremtiden er jo det verbale aspektet hos gutten. Det å kunne prate for seg selv kan være hevn nok det, hvis man bare klarer å formidle de rette tingene på riktig måte 1
pressplay Skrevet 11. mai 2016 #20 Skrevet 11. mai 2016 (endret) 3 timer siden, a l'orange skrev: Det er helt klart en konflikt mellom hva en kvinne ønsker seg av en mann og hva en kvinne ønsker seg av en mann Kanskje dere menn snart kan avgjøre hvordan dere ønsker være, på egenhånd, og uten å overlate alle avgjørelser til kvinner? På forhånd takk! Vi snakker om en 3 år gammel gutt her som gjør akkurat som mammaen hans vil at han skal gjøre, men egentlig vil mammaen at sønnen skal bli en som står opp for seg selv og dominerer andre menn. Altså mottatt av hvordan hun oppdrar ham NM i #mixedsignals Endret 11. mai 2016 av pressplay 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå