Gå til innhold

Er videoredigering vannskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er videoredigering vanskelig? Har 10 - 20 videofiler jeg ønsker og få gjort til en video. Eller er jeg bare dum som ikke kan dette i en alder av 24? 
Kan jo tenkes at alle fra den teknologiske generasjon kan mye, men jeg kan ikke videoredigering. 

Anonymkode: 7e35a...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig at selv tenåringer ikke vet hvordan man redigerer video. Det er helt normalt, for å si det slik.

Videoredigering er ikke vanskelig som sådan, men det er som alt annet, man blir bedre med trening. Man blir flinkere til å sette sammen klippene, klippe i dem, og å bruke verktøyene. Man lærer seg å klippe med en god rytme, og å gjøre justeringer, utsnitt og annet som kan være nødvendig.

Det er mest av alt tidkrevende. Jeg regner minst en time på en klippejobb på en videosak på 1-3 minutter, om det skal bli bra.

Du trenger først og fremst noe å redigere videoene i. På en Mac er iMovie tålelig enkelt (og du kan lære deg å bruke det med gratis opplæringsvideoer på Youtube), på en WIndows-PC finnes det gratis løsninger du kan laste ned, uten at jeg kjenner til hvilke (jeg bruker Premiere Pro fra Adobe selv).

Dersom du har filmet på en iPhone er det enkleste å kjøpe iMovie i App-store for 200 kroner, eller hva det koster. Det er svært enkelt å bruke. Du finner lignende apper i Google Play.

Skrevet

Nei, det er kjempe lett og veldig lett å se når ting er redigert av en som ikke er proff.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 5/11/2016 at 12.20, nordpedant skrev:

Det er ikke uvanlig at selv tenåringer ikke vet hvordan man redigerer video. Det er helt normalt, for å si det slik.

Videoredigering er ikke vanskelig som sådan, men det er som alt annet, man blir bedre med trening. Man blir flinkere til å sette sammen klippene, klippe i dem, og å bruke verktøyene. Man lærer seg å klippe med en god rytme, og å gjøre justeringer, utsnitt og annet som kan være nødvendig.

Det er mest av alt tidkrevende. Jeg regner minst en time på en klippejobb på en videosak på 1-3 minutter, om det skal bli bra.

Du trenger først og fremst noe å redigere videoene i. På en Mac er iMovie tålelig enkelt (og du kan lære deg å bruke det med gratis opplæringsvideoer på Youtube), på en WIndows-PC finnes det gratis løsninger du kan laste ned, uten at jeg kjenner til hvilke (jeg bruker Premiere Pro fra Adobe selv).

Dersom du har filmet på en iPhone er det enkleste å kjøpe iMovie i App-store for 200 kroner, eller hva det koster. Det er svært enkelt å bruke. Du finner lignende apper i Google Play.

TS her. 

Takker for svaret! 

Sjekket ut Adobe premiere pro og har nå startet og abonnere på den og after effects! Tok litt tid, men etter noen intense dager har jeg endelig fått teknikken i boks! Har allerede gjort noen greenscreen arbeid og motion tracking! After effects er litt bedugget på, men føler jeg kan noe nå. Bruker den til tekst, visual og annet arbeid som premiere ikke klare. 

Liker dynamic link som adobe har til sine programmer, men har noen problemer med media encorder.. Når jeg render filmen og alle videoklipp (som er dynamic linket med after-effects) blir offline.. Vet du hva problemet er? er ikke så smart. I adobe premiere er videoklippet online, men rendering blir den offline. 

Må render alle after effects først, også legge dem inn i timeline til premiere, men det er tidskrevende og unødvendig. Har du noen tips? 

Anonymkode: 7e35a...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...