Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrejesus. Fødebrev! Hva blir det neste? Kommuniser med de som jobber der, de er mennesker de også. Om man selv er døv er det en annen sak, selvsagt. Enkelte tror deres fødsel er noe helt spesielt. Ja, kanskje bokstavlig talt for deg, men ikke for alleandre.

Anonymkode: 44c00...1a6

Ja, og de som jobber der kommuniserer at fødebrev er ønsket! Har du i det hele tatt lest tråden? At mange faktisk ikke klarer å kommunisere på en ordentlig måte når alt står på. Ikke alle er som deg, selv om du kanskje var ved dine fulle fem under fødsel. Skjønner du ikke at folk er forskjellige, og at fødebrev i mange tilfeller kan hjelpe til med å lette kommunikasjonen? Og hvem er disse "alle andre"? Ingen skriver vel fødebrev til svigermor eller hvermannsen på gata! Og jeg forventer faktisk at jordmor skal føle at min fødsel og alle de andre hun hjelper til med å forløse, er spesiell. Det er nemlig jobben deres.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror fødebrevene (for et begrep!) er et resultat av megmegmeg-samfunnet vi har fått i dag.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror fødebrevene (for et begrep!) er et resultat av megmegmeg-samfunnet vi har fått i dag.

Er det en gang i livet hvor det er lov er lov med litt megmegmeg så må det vel være når man føder. 

Forstår ikke at så mange skal gjøre narr av dette. Jeg hadde ikke fødebrev med første og kommer ikke til å ha det nå. Men det betyr ikke at jeg er så trangsynt at jeg ikke tror andre kan ha nytte av å kommunisere ønskene sine sånn fordi det er vanskeligere under fødsel. Vi er alle forskjellige, ikke nødvendig å bli så ufine! 

• Liker 7
Gjest Sunhands
Skrevet
2 timer siden, Tirius skrev:

Er det en gang i livet hvor det er lov er lov med litt megmegmeg så må det vel være når man føder. 

Forstår ikke at så mange skal gjøre narr av dette. Jeg hadde ikke fødebrev med første og kommer ikke til å ha det nå. Men det betyr ikke at jeg er så trangsynt at jeg ikke tror andre kan ha nytte av å kommunisere ønskene sine sånn fordi det er vanskeligere under fødsel. Vi er alle forskjellige, ikke nødvendig å bli så ufine! 

Ja, det tenker jeg også. Nå begynner jeg å bli litt eldre, men hvis jeg hadde skulle hatt barn i 20-årene, ville jeg definitivt skrevet noe slikt. Var livredd for både fødsel og baby og det hele. Tipper at slike fødebrev er geniale for å bli kvitt litt angst. Man skriver det av seg, og forteller om forventninger. Høres egentlig ganske sunt ut.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tror du veldig feil, ettersom gravide oppfordres til å skrive fødebrev (hadde det vært bedre om vi kalte det fødenotat, så høres det ikke så omstendelig ut?) av jordmødrene.

Jeg skrev ikke fødebrev sist og kommer ikke til å gjøre det nå, men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at andre kan ha behov for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig at det finnes to kategorier fødebrev/fødenotat/whatever:

a) lange, omstendelige brev med all mulig nyttig og unyttig informasjon. Her finner du selvfølgelig punkter som er relevante for fødsel, men også ting som er umulige å styre, ting mor eller far fint kan si ifra om på egen hånd, ting som er en selvfølge osv. Det er vel kanskje denne typen brev som blir kritisert i denne tråden nå. Etter min mening går mange av denne typen brev langt over streken i å skulle detaljstyre arbeidet til jordmor (du forteller vel ikke dama i klesbutikken hvordan hun skal brette sammen genseren du kjøper?).

b) kortere brev eller notater med punkter som er av medisinsk interesse for dem som skal bistå deg under fødsel. Her er det mange ting som kan være relevant, som tidligere fødsler, angst, seksuelt misbruk eller lignende. De fødeavdelingene som ber om fødebrev på forhånd, ønsker seg sannsynligvis brev av denne typen. Det er også slike notater som ville blitt lagt inn i journalen etter en fødselsforberedende samtale med jordmor. Slik informasjon er selvsagt av verdi for jordmødrene, og viktig for dem å ha for å kunne ivareta den fødende.

...og SELVFØLGELIG er det individuelt hva som vil være medisinsk relevant, og SELVFØLGELIG er det ulikt hvor stort behov folk har for å skrive ned tanker om fødsel. Men det å skulle bli så detaljert i tankene om en fødsel kan også innebære en risiko for skuffelse eller følelse av å ha mislykkes dersom ting ikke ble som tenkt. For å sette det på spissen: Det er ikke alltid det blir tid og rom for å fylle badekaret med duftlys og roseblader og å sette på Enya i bakgrunnen. Noen ganger blir det katastrofesnitt i stedet for badekarfødsel, men det blir akkurat like mye barn av det til slutt likevel.

Dessuten er ikke det å føde det samme som en tur på spa. Å føde og å bli født er noe av det mest risikofylte man gjør i løpet av livet, og hovedfokus for helsepersonell skal derfor være å legge til rette for at forløsningen foregår på en mest mulig trygg og god måte. Derfor er det viktig å finne en balansegang mellom at den fødende kan uttrykke sine tanker og ønsker, og at jordmødrene får tillit til å utføre jobben de er utdannet til på den måten de selv anser som den beste til enhver tid. Så får vi heller leve med at jordmor kanskje var litt kald på hendene, at pappa dessverre fikk se litt blod eller at babyen ble pakket inn i et blått helseteppe i stedet for det du hadde tatt med hjemmefra.

Anonymkode: 16336...3cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

MÅ dete ha noe fødselsbrev i det hele tatt?? Jordmødre vet hva de skal gjøre og en fødsel er ikke noe nytt fenomen liksom.

Anonymkode: e008f...7b7

• Liker 1
Skrevet
Den 11.5.2016 at 9.04, AnonymBruker skrev:

Jeg blei innlagt på sykehuset pga komplikasjoner. Som sikkert mange vet så når man deler rom med andre så er det lett å få med seg hva dem snakker om. Dem kom inn på fødselsbrev, hva skriver man i et sånt brev. Har født svært prematurt tidligere og tenkte ikke på det ved sist gravid og har ikke hørt noen av venninnene mine har sagt noe heller. Jeg vil kalle meg førstegangs fødende når jeg kommer til når jeg skal føde så jeg har null erfaring og vet ikke hva jeg skal skrive i et sånt brev. Noen som kan fortelle meg om jeg burde skrive et sånt brev og gi meg tips, føler meg så fersk på akkurat dette området. 

Anonymkode: 57f8b...ee4

Jeg hadde ikke noe slikt, og det hadde ikke noen av mine venninner heller. Man er altså ikke NØDT til å skrive noe bare for å skrive. Det må være hvis du har noen spesielle krav eller noe bestemt på hjertet som du mener det er viktig for jordmor osv å vite om akkurat deg og din fødsel. For eksempel at du ønsker å føde i vann, hvis det hadde vært aktuelt.

Men har du ikke noe bestemt på hjertet, så er det jo ingen vits å skrive noe fødselsbrev bare for å skrive. Det opptar bare jordmors tid til ingen nytte.

Skrevet

Synes det er rart at så mange her mener alt mulig er den største selvfølge for de ansatte på sykehuset. Guess what, det er det ikke alltid! 

Jeg hadde en ganske dårlig opplevelse første gang, og velger derfor å ta med meg et "fødebrev" denne gangen, hvor det står helt kort og greit hva jeg ønsker. 

Som f eks at jeg ønsket epidural. Dette er noe enkelte her tydeligvis mener er den største selvfølge at skal ordne seg selv, men i mitt tilfelle ble det aldri tatt opp av disse "flinke fagfolkene". Jeg hadde jo mitt å tenke på oppi det hele, og regnet jo med at dette var noe de kom til å ta opp, og når jeg først etterspurte en epidural fikk jeg bare til svar at noe sånt kunne jeg bare glemme da jeg hadde for stor åpning. Så det skal stå tydelig i brevet at jeg ønsker! 

Kommer også til å skrive at jeg ønsker svært gjerne familierommet som har badekar, så jeg kan bruke badekar som smertelindring da lystgass og akupunktur er uaktuelt. Ønsker også familierom for mannen sin del, da vi opplevde at han ble kastet ut av sykehuset midt på natten etter fødselen var over, og jeg var i svært skjør tilstand da barnet vårt var kritisk syk og lå på nyfødtintensiv. Vi bor 15 mil unna sykehus, og ingen av oss har bil, så jeg ønsker å få dette rommet så langt det lar seg gjøre (blir igangsatt). 

Kommer også til å skrive at jordmor brukte ALT for lang tid med førstemann til å sende han på nyfødtintensiv, og vi det hele gikk mye mer dramatisk enn det trengte. Så jeg kommer til å presisere at lege SKAL komme inn å sjekke babyen med en gang, da jeg vårt første barn var dymatur i tillegg til prematur. 

Kommer også til å skrive at jeg ønsket at Jordmødrene på barsel skal ta hensyn og faktisk vise meg at de vet at jeg er der. Med førstemann hadde jeg en skammelig opplevelse på barsel, ble totalt bortglemt av alle som jobber der og måtte mase meg til at noen skulle sjekke innom meg. Når jeg skulle dra derfra, visste ingen hvem jeg var og slet med å finne papirene mine. Følte meg totalt usynlig, selv om man skulle TRO at det motsatte var en selvfølge. Så jeg kommer til å understreke at jeg faktisk ønsker at de skal sjekke innom meg på rommet, vise meg med amming så jeg blir trygg på det osv. 

Kommer til å ta med et par andre ting også, men selve brevet skal holdes kort og enkelt. Jeg synes det er en nødvendighet å ha et slikt skriv når man har hatt en dårlig førstegangs opplevelse!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha blitt voldtatt tidligere, og hadde ekstrem fødselsangst skrev jeg ''fødebrev'' sammen med jordmor og fødselslegen på sykehuset. Fødselslegen fortalte at en del av det jeg skulle skrive i brevet, skulle stå i papirene deres på meg, men jordmødrene var mennesker de også og det kunne selvsagt forekomme både tekniske og menneskelige slipp.

I fødebrevet mitt stod det kort om overgrepet og min psykiske helse etterpå. Det stod også:

• at jeg hadde fått innvilget keisersnitt, og terskelen for keisersnitt skulle være LAV. Altså, ved den minste komplikasjon eller abnormalitet skulle jeg få spørsmål om keisersnitt i stede for medisiner/fødselshjelp. Det skulle heller ikke brukes tang/vakuum men heller ks. 
  •  at jeg skulle ha en erfaren jordmor som kunne sette pudental blokade, og jeg skulle ha epidural så tidlig som mulig (dersom jeg følte behov).
  • like etter fødsel skulle jeg få spørsmål om å få barnet rett opp på brystet. Dersom jeg ønsket 5 minutter for å trekke pusten, skulle far holde barnet i mens. 
  •  personal skulle strekke seg langt for å gi familierom siden jeg var avhengig av trygghet (mannen min). Nå var ikke sistnevnte noe problem da sykehuset mitt har 6 familierom og 2 dobbeltrom, og jeg fødte i lavsesong. 
  • jeg skulle ikke under noen omstendigheter presses til amming, det skulle gis flaske med mme/pumpet melk. (dette fordi puppene mine har vært/er triggere for panikk-/angstanfall og jeg tåler ikke at noen ser på dem en gang)

Blir sikkert skutt her inne for å være en kontrollfreak og ikke ville mitt barns beste (mtp. kontakt like etter fødsel, amming og frivillig ks) men det fungerte utmerket for oss. Jeg hadde en drømmefødsel, med en fantastisk jordmor som fulgte planen min til punkt og prikke. Hadde ikke behov for epidural, syns egentlig ikke åpningsriene var så grusomme. Jeg hadde ikke så fryktelig vondt, var bare redd, og det ordnet seg med god støtte fra mannen min og min engel av en jordmor. Alt gikk normalt for seg, og baby var ute 7 timer etter første rie. Under utdrivningsfasen fikk jeg pudental, som gjorde at jeg kjente jo hva som foregikk men kjente ikke den brennende, sprengende følelsen alle snakker om. Barnet ble tørket og fikk være hos far i 10 minutter mens jeg fikk samla bena og trekt pusten ;)  så fikk jeg barnet på brystet og fikk første flaske mens jeg fikk 2 pyntesting. Deretter fikk jeg dusja og stelt meg før vi ble innlosjert på familierom. Siden barnet skulle flaskemates tok barnepleier med seg barnet ut etter en stund slik at vi fikk sovet noen timer (fødte kl 23 om kvelden). Dagen etter startet vi med pumping, og barnet fikk utelukkende morsmelk frem til 5 mnd (bortsett fra 1 flaske mme like etter fødsel, og to første natta på barsel).

Høres sikkert ut som en vanvittig slem og egoistisk mor, men jeg hadde en fantastisk opplevelse og vi har en sunn og frisk 2-åring nå. Og jeg er gravid på nytt og gleder meg stort til fødsel, i motsetning til forrige gang der jeg hadde flere panikkanfall om dagen, isolerte meg og var bare livredd hele døgnet.

Anonymkode: b1f3a...073

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kassiopeia skrev:

Synes det er rart at så mange her mener alt mulig er den største selvfølge for de ansatte på sykehuset. Guess what, det er det ikke alltid! 

Jeg hadde en ganske dårlig opplevelse første gang, og velger derfor å ta med meg et "fødebrev" denne gangen, hvor det står helt kort og greit hva jeg ønsker. 

Som f eks at jeg ønsket epidural. Dette er noe enkelte her tydeligvis mener er den største selvfølge at skal ordne seg selv, men i mitt tilfelle ble det aldri tatt opp av disse "flinke fagfolkene". Jeg hadde jo mitt å tenke på oppi det hele, og regnet jo med at dette var noe de kom til å ta opp, og når jeg først etterspurte en epidural fikk jeg bare til svar at noe sånt kunne jeg bare glemme da jeg hadde for stor åpning. Så det skal stå tydelig i brevet at jeg ønsker! 

Kommer også til å skrive at jeg ønsker svært gjerne familierommet som har badekar, så jeg kan bruke badekar som smertelindring da lystgass og akupunktur er uaktuelt. Ønsker også familierom for mannen sin del, da vi opplevde at han ble kastet ut av sykehuset midt på natten etter fødselen var over, og jeg var i svært skjør tilstand da barnet vårt var kritisk syk og lå på nyfødtintensiv. Vi bor 15 mil unna sykehus, og ingen av oss har bil, så jeg ønsker å få dette rommet så langt det lar seg gjøre (blir igangsatt). 

Kommer også til å skrive at jordmor brukte ALT for lang tid med førstemann til å sende han på nyfødtintensiv, og vi det hele gikk mye mer dramatisk enn det trengte. Så jeg kommer til å presisere at lege SKAL komme inn å sjekke babyen med en gang, da jeg vårt første barn var dymatur i tillegg til prematur. 

Kommer også til å skrive at jeg ønsket at Jordmødrene på barsel skal ta hensyn og faktisk vise meg at de vet at jeg er der. Med førstemann hadde jeg en skammelig opplevelse på barsel, ble totalt bortglemt av alle som jobber der og måtte mase meg til at noen skulle sjekke innom meg. Når jeg skulle dra derfra, visste ingen hvem jeg var og slet med å finne papirene mine. Følte meg totalt usynlig, selv om man skulle TRO at det motsatte var en selvfølge. Så jeg kommer til å understreke at jeg faktisk ønsker at de skal sjekke innom meg på rommet, vise meg med amming så jeg blir trygg på det osv. 

Kommer til å ta med et par andre ting også, men selve brevet skal holdes kort og enkelt. Jeg synes det er en nødvendighet å ha et slikt skriv når man har hatt en dårlig førstegangs opplevelse!

Du vet at du ikke kan få epidural hvis du skal være i badekar? Det er jo fra 4-8 cm at smertelindring i badekar er mest aktuelt (hvis du ikke skal føde i karet i tillegg), og da blir ikke epidural mulig å sette før det er for sent. 

Anonymkode: 263c2...a87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke skrevet et sider langt fødebrev, men fyllt ut et standard skjema om opplysninger rundt allergi, arvelige sykdommer, personopplysninger, medisiner osv. Slike ting et sykehus og en jordmor eventuelt blir nødt å spørre den fødende kvinnen om når hun kommer. I tillegg til dette kan man legge ved noen notater, for eksempel tidligere dårlig ammeerfaring, ønske om smertelindring og lignende. Dette ønsker sykehuset å ha skriftlig, i korte trekk, slik at når jeg ringer for å si at jeg har rier og er på tur til sykehuset, så kan de allerede da sette seg inn i meg og mitt liv, slik at jeg slipper å bruke masse tid mellom riene på å forklare disse tingene. 

Å skrive et brev om hvordan man ønsker fødselen i detaljer er bare bortkastet. Er det noe du ikke kan bestemme over, så er det hvordan kroppen din og babyen din oppfører seg under fødsel. Det er forskjell på ytre ønsker, og en detaljert beskrivelse av fødselen. 

Anonymkode: 6daf2...98f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at du ikke kan få epidural hvis du skal være i badekar? Det er jo fra 4-8 cm at smertelindring i badekar er mest aktuelt (hvis du ikke skal føde i karet i tillegg), og da blir ikke epidural mulig å sette før det er for sent. 

Anonymkode: 263c2...a87

Ja, men på vårt sykehus er det svært vanskelig å få det ene rommet med badekar, så derfor skal det stå som et sterkt ønske på grunn av det jeg nevnte. Får jeg dermed ikke familierommet er det ingen tvil  om at jeg skal ha epidural. 

Så jeg føler det er veldig viktig å få dette fram skriftlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en av de som føler at lange detaljerte fødselsbrev ikke har noe for seg. Men kassiopeia og anonym over her som har opplevd voldtekt; dere er jo glimrende eksempler på når fødebrev er både fint og nødvendig :)

Anonymkode: af074...927

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 11.5.2016 at 18.16, AnonymBruker skrev:

• Dersom det lar seg gjøre ønsker jeg å holde barnet rett etter unnfangelsen/keisersnittet

Anonymkode: 2eb86...692

Beklager, men dette var litt morsomt. :fnise:

Anonymkode: 914e6...e4d

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste grunnen til at jeg har skrevet fødebrev er fordi jordmor oppfordret så sterkt til det. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

.

Anonymkode: f5f9e...c17

Gjest Sunhands
Skrevet

I går hadde jeg time hos jordmor, og hun sa faktisk at jeg burde skrive et sånt fødebrev. Årsaken var at jeg egentlig ville føde på ABC, men i stedet må føde på kvinneklinikk. Jordmor ville at jeg skulle skrive ned noe om at jeg vil at det skal være så naturlig som mulig og hva som var mine ønsker mtp badekar osv. Hadde denne tråden i bakhodet og sa noe sånt som at det er vel avdelingen så trente at de ordner. Da sa faktisk jordmoren at de som jobber der blir jo veldig preget av den type avdeling de arbeider på og er vant til at det er mye maskiner og utstyr, noe den fødende ikke er. Så at det var greit å skrive litt om at det skal være lite folk og utstyr. 

Føler ikke at jeg har behov for å skrive det selv siden jeg (i alle fall ikke foreløpig) ikke er spesielt stressa for fødsel, men synes det var interessant at hun oppfordret til å fortelle om ønsker selv om de egentlig ikke var så uviktige. Tror ikke det er for å detaljstyre, men at vi mennesker er så forskjellige og har helt ulike preferanser når det gjelder fødsel. Da er det kanskje greit for jordmødre å ha noe å forholde seg til litt på forhånd så de slipper å spørre om absolutt alt.

AnonymBruker
Skrevet

Har noen egentlig hørt jordmødre snakke negativt om fødebrev? Lurer på hvorfor en del her inne er så negative når det er jordmødre selv som anbefaler det.

Anonymkode: 37590...588

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...