Gå til innhold

Nettobidrag, noen som har det og kan svare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spurt på nav flere ganger men de svarer ikke på det jeg spør om så nå prøver jeg dere her inne. 

Vi har 50/50 og han betaler nettobidrag til meg. (Vi skiller 500 000 I inntekt). Når jeg sende inn søknaden om nettobidrag spurte jeg på nav om hvordan den vanlige barnetrygden skulle fordeles oss i mellom. Begge bidragene sto da på meg (har ikke andre stønader utover ordinær barnetryg).

Svaret var at hvis jeg mottok begge barnetrygden så ble det utlignet for I bidraget. Hvis jeg overførte delte barnetrygden med far måtte far sette opp nettobidrag et tilsvarende en barnetrygd. 

Så jeg beholdt begge Bt og ba nav regel ut nettobidrag. Ett halvt år senere krever far å få den ene barnetrygden og nav gir han den. 

Vil dette påvirke nettobidrag et? Jeg orker ikke mere ståk fra far men hvis nettobidrag et skal settes opp pga Bt så sender jeg inn ny beregning til nav. Hvis ikke det påvirker lar jeg Vær. 

Hvordan ordner dere fordelingen av Bt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg har skjønt dette rett utfra forskriften: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-8-delt-bustad-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot

Når halve barnetrygden overføres fra deg til barnefaren vil det øke bidraget han må betale til deg.

Underholdskostnaden er jo den samme, men en mindre del av den dekkes av barnetrygden for din del og en større del dekkes av barnetrygden for hans del.

Men om det krone for krone blir det samme vet jeg ikke. 

Ta kontakt med NAV og si at barnebidraget nå fordeles mellom dere og be dem regne ut bidraget ut fra den nye situasjonen. Noen stor endring blir det nok ikke, ca halve barnebidraget, omlag 450 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...