NettMeg Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Jeg har mottatt aap med ung ufør tillegget siden 2010. jeg vurdere nå å søke ung ufør. Og lurer på om noen vet ca hva jeg vil få utbetalt i måndten som ung ufør? jeg har alltid trodd at jeg mottar minstebeløpet for aap med ung ufør tillegget, men ble usikker når jeg så på noen papirer fra nav. der står dette: beregningsgrunnlaget ( for aap som jeg nå mottar ) er 332 978 kr. Aap tilsvarer 66 prosent av dette beløpet. følgenede inntekter er registrert : år 2009 inntekt: 30 386 kr år 2008 inntekt: 110 026 kr år 2007 inntekt: 199 551 kr du oppfyller kravene for å få beregnet aap etter reglene som gjelder for ung ufør. Disse reglene gir deg rett til en årlig minsteytelse som tilsvarer 2,44 ganger grunnløpet. For deg gir likevel de ordinære reglene et høyere beregningsgrunnlag. Derfor har vi brukt de ordinære beregningsreglene i ditt tilfelle. dette gjorde meg veldig usikker. Tenker da spesielt på siste setningen som sier at de ordinære reglene gir meg et høyere beregningsgrunnlag. hva vil dette si hvis jeg søker ung ufør? Vil jeg få mere enn minstesatsen for ung ufør ? Vil jeg få mere enn hva jeg mottar nå? Nå mottar jeg 6663 kr hver 14 dag. Altså jeg får utbetalt 13 326 kr i måndten med aap med ung ufør tillegget. Er det noen som kan disse reglene og kan si noe om hva ca jeg vil få utbetalt som ung ufør i måndten ? eventult noen som mottar aap med ung ufør her ? Hva får isåfall du i måndten ? Eller hvis det er noen her som har tidligere fått aap med ung ufør tillegget og nå blitt ung ufør. Fikk du da mere når du ble ung ufør ? hadde blitt kjempe takknemlig om noen hadde tatt seg tid til og svare 😊. Jeg har spurt saksbehandler på nav, men får bare til svar at sånt kan hun ikke noe om og at hun skal spørre noen andre, men det har hun hittil ikke gjort noen av gangene. Prøver også og lese meg opp på nav , men jeg er dårlig på å skjønne sånt.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Du skriver jo at du har hatt ung ufør tillegget siden 2010, du har dermed allerede det som heter ung ufør. Ung ufør er et tillegg og ikke en uføretrygd. Om det er trygd du mener så er det vanlig uførestønad du må søke og du får beholde ung uføre tillegget på det. Forresten får du sykt mye utbetalt, kan det virkelig stemme at du er på AAP minstesats + ung uføre tillegget? dermed 2,4 x grunnbeløp istedet for 1,9 som det er uten ung uføre tillegg. Jeg er nemlig på samme som deg, altså Aap + ung uføre tillegget og får 155000 i netto i året. Hvordan i all verden får du 332000 brutto???! Anonymkode: 2ce55...9e5 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 332 978 kr?? Mer enn mange i full jobb jo. Shit! Anonymkode: 75f1a...e93 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver jo at du har hatt ung ufør tillegget siden 2010, du har dermed allerede det som heter ung ufør. Ung ufør er et tillegg og ikke en uføretrygd. Om det er trygd du mener så er det vanlig uførestønad du må søke og du får beholde ung uføre tillegget på det. Forresten får du sykt mye utbetalt, kan det virkelig stemme at du er på AAP minstesats + ung uføre tillegget? dermed 2,4 x grunnbeløp istedet for 1,9 som det er uten ung uføre tillegg. Jeg er nemlig på samme som deg, altså Aap + ung uføre tillegget og får 155000 i netto i året. Hvordan i all verden får du 332000 brutto???! Anonymkode: 2ce55...9e5 Hun får jo 66% av den summen, ikke hele beløpet. Anonymkode: f0951...bbf 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 332 978 kr?? Mer enn mange i full jobb jo. Shit! Anonymkode: 75f1a...e93 Hun får 13.326 kroner per måned, altså ikke 332.978 per år. Det er utregningsgrunnlaget, altså den summen de bruker til å beregne, så får hun 66% av det. Leser dere ikke HI før dere svarer? Anonymkode: f0951...bbf 10
NettMeg Skrevet 10. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 332 978 kr?? Mer enn mange i full jobb jo. Shit! Anonymkode: 75f1a...e93 Jeg tror du misforsto innlegget mitt. jeg mottar 13 326 kr i måndten. Det er ikke mer en de fleste får i full jobb. 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 (endret) Søk opp grunnbeløpet og x det med 2,91, det er ung uføre når man er uføretrygdet. Endret 10. mai 2016 av Evilposelos 1
NettMeg Skrevet 10. mai 2016 Forfatter #8 Skrevet 10. mai 2016 5 minutter siden, Evilposelos skrev: Søk opp grunnbeløpet og x det med 2,91, det er ung uføre når man er uføretrygdet. Grunnbeløpet per 1 mai 2015 er 90 068 * 2,91 = 262 097 . Deler jeg det på 12 blir det 21 841 men det er før skatt regner jeg med. Hvor mye vil man da få utbetalt etter skatt ? Jeg betaler standar skatt. beklager hvis dette er dumme spørsmål, jeg er fryktelig dårlig på sånne her ting. Blir kjempe takknemlig for svar 😊 Også lurte jeg litt på om jeg ville få mere siden det står : du oppfyller kravene for å få beregnet aap etter reglene som gjelder for ung ufør. Disse reglene gir deg rett til en årlig minsteytelse som tilsvarer 2,44 ganger grunnløpet. For deg gir likevel de ordinære reglene et høyere beregningsgrunnlag. Derfor har vi brukt de ordinære beregningsreglene i ditt tilfelle.
HemmeligBruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 Eksisterer virkelig dette ung ufør- tillegget? Når jeg eller andre har spurt her tidligere blir det avkreftet og når jeg spør nav blir det snakket bort. Jeg har vært på AAP siden jeg var 22, er nå 28. Har ca 11 000 i måneden, og det er knapt! Ts- jeg forsto det sånn at du har tjent mindre enn minstesats, derfor får du minstesats istedenfor å beregne utifra hva du tjente.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #10 Skrevet 11. mai 2016 8 timer siden, HemmeligBruker skrev: Eksisterer virkelig dette ung ufør- tillegget? Når jeg eller andre har spurt her tidligere blir det avkreftet og når jeg spør nav blir det snakket bort. Jeg har vært på AAP siden jeg var 22, er nå 28. Har ca 11 000 i måneden, og det er knapt! Ts- jeg forsto det sånn at du har tjent mindre enn minstesats, derfor får du minstesats istedenfor å beregne utifra hva du tjente. Tilleggsytelsen ung ufør eksisterer, men det overrasker meg ikke at nav snakker det bort. Dersom de gir det på aap, innrømmer de at du innfrir kravene, og da må de gi deg det på en eventuell varig uføretrygd også - og det vil de gjerne unngå. For antakelig kan du har rett på det, men sykdommen må være alvorlig og godt dokumentert. Man må søke før fylte 36 år. Man kan få etterbetalt for de årene man skulle hatt ung ufør. Det beste er å kontakte advokat og så fremme et krav overfor nav. Nav skulle ha gitt deg info, ellers har de brutt opplysningsplikten i forvaltningsloven (men det driter de i, for det får ikke noen konsekvenser for dem). https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-uf%C3%B8r--348909 Anonymkode: fa8fc...49b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #11 Skrevet 11. mai 2016 8 timer siden, NettMeg skrev: Grunnbeløpet per 1 mai 2015 er 90 068 * 2,91 = 262 097 . Deler jeg det på 12 blir det 21 841 men det er før skatt regner jeg med. Hvor mye vil man da få utbetalt etter skatt ? Jeg betaler standar skatt. beklager hvis dette er dumme spørsmål, jeg er fryktelig dårlig på sånne her ting. Blir kjempe takknemlig for svar 😊 Også lurte jeg litt på om jeg ville få mere siden det står : du oppfyller kravene for å få beregnet aap etter reglene som gjelder for ung ufør. Disse reglene gir deg rett til en årlig minsteytelse som tilsvarer 2,44 ganger grunnløpet. For deg gir likevel de ordinære reglene et høyere beregningsgrunnlag. Derfor har vi brukt de ordinære beregningsreglene i ditt tilfelle. Det er umulig å vite for oss uten å vite hvor mye du skatter. Har du spesielle fradrag? Eneforsørger? Etc etc etc. Å klare og regne ut netto inntekt når du allerede har bruttoinntekt og vet hva du skatter er vel minstekrav for å kunne ha økonomisk oversikt. Anonymkode: 5faf3...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #12 Skrevet 11. mai 2016 10 timer siden, NettMeg skrev: Jeg har mottatt aap med ung ufør tillegget siden 2010. jeg vurdere nå å søke ung ufør. Og lurer på om noen vet ca hva jeg vil få utbetalt i måndten som ung ufør? jeg har alltid trodd at jeg mottar minstebeløpet for aap med ung ufør tillegget, men ble usikker når jeg så på noen papirer fra nav. der står dette: beregningsgrunnlaget ( for aap som jeg nå mottar ) er 332 978 kr. Aap tilsvarer 66 prosent av dette beløpet. følgenede inntekter er registrert : år 2009 inntekt: 30 386 kr år 2008 inntekt: 110 026 kr år 2007 inntekt: 199 551 kr du oppfyller kravene for å få beregnet aap etter reglene som gjelder for ung ufør. Disse reglene gir deg rett til en årlig minsteytelse som tilsvarer 2,44 ganger grunnløpet. For deg gir likevel de ordinære reglene et høyere beregningsgrunnlag. Derfor har vi brukt de ordinære beregningsreglene i ditt tilfelle. dette gjorde meg veldig usikker. Tenker da spesielt på siste setningen som sier at de ordinære reglene gir meg et høyere beregningsgrunnlag. hva vil dette si hvis jeg søker ung ufør? Vil jeg få mere enn minstesatsen for ung ufør ? Vil jeg få mere enn hva jeg mottar nå? Nå mottar jeg 6663 kr hver 14 dag. Altså jeg får utbetalt 13 326 kr i måndten med aap med ung ufør tillegget. Er det noen som kan disse reglene og kan si noe om hva ca jeg vil få utbetalt som ung ufør i måndten ? eventult noen som mottar aap med ung ufør her ? Hva får isåfall du i måndten ? Eller hvis det er noen her som har tidligere fått aap med ung ufør tillegget og nå blitt ung ufør. Fikk du da mere når du ble ung ufør ? hadde blitt kjempe takknemlig om noen hadde tatt seg tid til og svare 😊. Jeg har spurt saksbehandler på nav, men får bare til svar at sånt kan hun ikke noe om og at hun skal spørre noen andre, men det har hun hittil ikke gjort noen av gangene. Prøver også og lese meg opp på nav , men jeg er dårlig på å skjønne sånt. Husk at det er ikke selvsagt at du får beholde ung uføre tillegget når du går over til ufør. De fleste jeg kjenner har fått beholde det uten å måtte søke om dette på nytt(janfør en kommentar høyere opp),men jeg kjenner et par stykk som mistet tillegget når de gikk over til ufør Anonymkode: d5f28...c1d
MapleSirup Skrevet 11. mai 2016 #13 Skrevet 11. mai 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 332 978 kr?? Mer enn mange i full jobb jo. Shit! Anonymkode: 75f1a...e93 Følg med i timen a... Hun får 66% av 332978. Dersom noen tjener mindre enn det i en fulltidsjobb så er det noe veldig rart.
MapleSirup Skrevet 11. mai 2016 #14 Skrevet 11. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilleggsytelsen ung ufør eksisterer, men det overrasker meg ikke at nav snakker det bort. Dersom de gir det på aap, innrømmer de at du innfrir kravene, og da må de gi deg det på en eventuell varig uføretrygd også - og det vil de gjerne unngå. For antakelig kan du har rett på det, men sykdommen må være alvorlig og godt dokumentert. Man må søke før fylte 36 år. Man kan få etterbetalt for de årene man skulle hatt ung ufør. Det beste er å kontakte advokat og så fremme et krav overfor nav. Nav skulle ha gitt deg info, ellers har de brutt opplysningsplikten i forvaltningsloven (men det driter de i, for det får ikke noen konsekvenser for dem). https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-uf%C3%B8r--348909 Anonymkode: fa8fc...49b Tror du virkelig at saksbehandlere på nav føler at de betaler tillegget av egen lomme til unge, syke mennesker? Da har du et holdningsarbeid foran deg. 2
MapleSirup Skrevet 11. mai 2016 #15 Skrevet 11. mai 2016 11 timer siden, NettMeg skrev: For deg gir likevel de ordinære reglene et høyere beregningsgrunnlag. Derfor har vi brukt de ordinære beregningsreglene i ditt tilfelle. TS: Dette betyr at inntekten din (fra de 3 foregående år )gjør at AAP er høyere enn minstesatsen. Du skal selvsagt ha mer enn minstesats fordi du har et høyere inntektstap.
NettMeg Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #16 Skrevet 11. mai 2016 11 timer siden, HemmeligBruker skrev: Eksisterer virkelig dette ung ufør- tillegget? Når jeg eller andre har spurt her tidligere blir det avkreftet og når jeg spør nav blir det snakket bort. Jeg har vært på AAP siden jeg var 22, er nå 28. Har ca 11 000 i måneden, og det er knapt! Ts- jeg forsto det sånn at du har tjent mindre enn minstesats, derfor får du minstesats istedenfor å beregne utifra hva du tjente. 30 minutter siden, MapleSirup skrev: TS: Dette betyr at inntekten din (fra de 3 foregående år )gjør at AAP er høyere enn minstesatsen. Du skal selvsagt ha mer enn minstesats fordi du har et høyere inntektstap. litt usikker her. Dere tolker dette også forskjellig. jeg tjente jo lite de 3 årene så tenkte først at hemmligbruker hadde rett. men så tenkte jeg at tjente jo noe de årene så kanskje det hjelper litt og derfor jeg kommer over minstesatsen hvis jeg blir ung uføretrygdet? Det hadde jo isåfall vært fint
MapleSirup Skrevet 11. mai 2016 #17 Skrevet 11. mai 2016 1 minutt siden, NettMeg skrev: litt usikker her. Dere tolker dette også forskjellig. jeg tjente jo lite de 3 årene så tenkte først at hemmligbruker hadde rett. men så tenkte jeg at tjente jo noe de årene så kanskje det hjelper litt og derfor jeg kommer over minstesatsen hvis jeg blir ung uføretrygdet? Det hadde jo isåfall vært fint Hvis du bruker en kalkulator så vil du se at ditt grunnlag er høyere enn minstesatsen. At AB over ikke engang vet at ung ufør finnes forteller jo noe. Selvsagt eksisterer det, det vet jo du! Men det er ikke alle som har krav på det. 2
NettMeg Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #18 Skrevet 11. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er umulig å vite for oss uten å vite hvor mye du skatter. Har du spesielle fradrag? Eneforsørger? Etc etc etc. Å klare og regne ut netto inntekt når du allerede har bruttoinntekt og vet hva du skatter er vel minstekrav for å kunne ha økonomisk oversikt. Anonymkode: 5faf3...5c3 Jeg har ingen spesielle fradrag, har ikke barn og eneste lånet jeg har er studiegjeld ( som jeg ikke betaler på mens jeg går på aap, og som vil bli slettet hvis jeg får ung uføretrygd) jeg har heller ikke noe formue. jeg skjønner at du mener at det er et minstekrav at jeg burde ha såpass økonomisk oversikt. Men er en grun til at jeg mottar aap ( med ung uføre tillegg) og tenker og søke ung uføretrygd. Er syk og klarer desverre ikke helt og få oversikten så setter veldig pris på all svar som er til hjelp 😊
NettMeg Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #19 Skrevet 11. mai 2016 2 minutter siden, MapleSirup skrev: Hvis du bruker en kalkulator så vil du se at ditt grunnlag er høyere enn minstesatsen. At AB over ikke engang vet at ung ufør finnes forteller jo noe. Selvsagt eksisterer det, det vet jo du! Men det er ikke alle som har krav på det. Tusen takk for svar😊 Ja jeg fikk ung uføre tillegget samtidig som jeg fikk innvilget aap. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #20 Skrevet 11. mai 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skriver jo at du har hatt ung ufør tillegget siden 2010, du har dermed allerede det som heter ung ufør. Ung ufør er et tillegg og ikke en uføretrygd. Om det er trygd du mener så er det vanlig uførestønad du må søke og du får beholde ung uføre tillegget på det. Forresten får du sykt mye utbetalt, kan det virkelig stemme at du er på AAP minstesats + ung uføre tillegget? dermed 2,4 x grunnbeløp istedet for 1,9 som det er uten ung uføre tillegg. Jeg er nemlig på samme som deg, altså Aap + ung uføre tillegget og får 155000 i netto i året. Hvordan i all verden får du 332000 brutto???! Anonymkode: 2ce55...9e5 Jeg må få spørre deg; Er dette som du referer til før 2015 eller fra 1.januar 2015. Om det er etter nye regler og siden uføretrygden nå skattlegges som lønn så bør du sjekke med ditt lokale nav kontor. Alle pensjoner ble oppjustert fra 1.januar 2015. Anonymkode: 7ba36...484
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå