Gå til innhold

Leier eller eier du? Har noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aller helst lyst til å kjøpe leilighet nå når jeg er ferdig utdannet (har EK til å kunne kjøpe leil til rundt 2,2mill, men har ikke snakket med banken. Har sikker jobb). Jeg skal i såfall kjøpe alene, uten garantist og kausjonist. 

Men jeg lurer på om det lønner seg å eie vs å leie? 

Derfor har jeg noen spørsmål til dere som leier eller eier:

1. Leier eller eier du?

2. Dersom du leier, hva betaler du i leie og hvor mye betaler du i andre utgifter (strøm, internett, tv osv)? Leier du alene?

3. Dersom du eier, hvor mye EK hadde du, hva kostet leiligheten, kjøpte du alene eller sammen med noen?

4. Hva tjener du og hva jobber du som?

5. Hvor mye klarer du å spare hver måned? 

Anonymkode: ac828...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Leier

2. 8000 i Oslo, 10000 i en annen by. Oslo inkluderer strøm, og den andre inkluderer alt. Leier alene.

3. Om et år kjøper jeg til 1.5 millioner (hus da), alene (dennen skal bli konvertert til utleie så vil ikke dele selv om jeg finner en partner).

4. Tjener ca en million. Er trafikklærer..

5. Ingenting foreløbig, men jeg har byttet ut en bil til elbil og sagt opp leiligheten i Oslo, så da blir det forhåpentligvis en 10 000 i måneden. Skal kutte ut flere dyre vaner og flere biler så klarer jeg vel å spare 20-30 000 i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

1. Leier eller eier du?

Jeg eier. 

2. Dersom du leier, hva betaler du i leie og hvor mye betaler du i andre utgifter (strøm, internett, tv osv)? Leier du alene?

3. Dersom du eier, hvor mye EK hadde du, hva kostet leiligheten, kjøpte du alene eller sammen med noen?

Hadde ca. 300 000. Leiligheten kostet 2 mill. Kjøpte alene. 

450 000 brutto. Sykepleier. 

2 000 kr per måned. 

Anonymkode: 2c141...833

AnonymBruker
Skrevet

1. Leier eller eier du? Leier

10.000. Betaler i tillegg 1000 i strøm, 1000 i forsikringer, 500 til internett. TV har vi ikke råd til. Leier alene, har barn.

4. Hva tjener du og hva jobber du som? Er kronisk syk og på minstestønad hos Nav. I selvangivelsen står jeg til 180.000 i inntekt. Har utbetalt ca. 20.000 hver måned inkludert bostøtte, barnetrygd og bidrag.

5. Hvor mye klarer du å spare hver måned? 100 kr. 

Anonymkode: b95a5...478

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

1. Leier eller eier du?

Jeg eier.

Hadde 450.000,- i egenkapital, kjøpte for 2,5 mill. Kjøpte alene.

4. Hva tjener du?

Rundt 450.000,-

Sparer ca. 4000,- i måneden.

Anonymkode: 8b428...00d

AnonymBruker
Skrevet

1. Eier

3. Hadde drøyt 400 000 i EK og ca 70 000 for å dekke dokumentavgift. Boligen kostet ca 2.7, kjøpte sammen med ektemannen min.

4. Jeg tjener 475 000 i året, mannen min tjener for øyeblikket ca 150 000, men han vil øke i inntekt om ett års tid. 

5. Jeg sparer ca 3000 i måneden. 

Anonymkode: 758a2...569

AnonymBruker
Skrevet

Leier sammen med kjæresten. 

Vi betaler 2500 kr hver, og det er inkludert strøm, tv og internett i husleien. 

Vi har utbetalt ca 11000 hver, og får vel spart ca 4000 hver i måneden. 

Anonymkode: f45b6...9a1

AnonymBruker
Skrevet

1. Leier eller eier du? Eier

3. Dersom du eier, hvor mye EK hadde du, hva kostet leiligheten, kjøpte du alene eller sammen med noen? 600 000 EK, kostet 1,7 mill, kjøpte alene

4. Hva tjener du og hva jobber du som? Nå: ca 625 000, systemutvikler. Da jeg kjøpte: ca 300 000, stipendiat

5. Hvor mye klarer du å spare hver måned? 15-20 000

Om du har tenkt å bo der kortere enn 3-4 år, svarer det seg mest sannsynligvis å leie framfor å eie. Ihvertfall om du holder deg til en relativ liten leilighet å leie, noe som bør gå greit om du er alene. Det er dyrt å selge bolig, så om du først kjøper bør du bo der noe når før det svarer seg.

Anonymkode: 265fe...ade

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Leier eller eier du? EIER

3. Dersom du eier, hvor mye EK hadde du, hva kostet leiligheten, kjøpte du alene eller sammen med noen? NULL EK. KJØPTE ALENE men grunnet ufør fikk jeg startlån og tilskudd. Leiligheten kostet 1.7 mill. Lånet er på 1.3 mill

5. Hvor mye klarer du å spare hver måned? 4000 om jeg går inn for det. Men har hverken tv, bil, abbonement på blader eller annet unødig. Har shoppestopp, og kjøper sjeldent nytt, helst brukt. Vurderer også å kutte ut internett. Betaler lån m renter, kommunale avgifter, eiendomsskatt, andel av fellesutgifter, innboforsikring. Men har endel medisinske utgifter. 

Anonymkode: 71f38...6d9

Skrevet

Kostnadsmessig så er det ikke alltid lønnsomt å eie.

Men på sikt så bygger man jo EK i form av boet sitt. Som leietager er man også prisgitt andres planer.

Jeg lurer ikke på om jeg ønsker å eie, fremfor å leie.

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det lønner seg som regel alltid å eie. Da nedbetaler du på egen eiendom, og du får kapitalen i form av verdistigning på boligen.

1. Leier eller eier du?

Jeg eier nåværende rekkehusleilighet sammen med min eks. Den er nå solgt, og jeg har kjøpt ny blokkleilighet alene. Overtar i juli.

Jeg eier som nevnt ovenfor. Både den nåværende og den neste boligen jeg overtar i juli. Hadde 970.000,- i egenkapital til den nye blokkleiligheten, som kostet 2.5, men bruker bare 870.000 av de på kjøpet. De resterende 100.000 går til oppussing. Kjøpte alene.

Jeg er uføretrygdet. Tjener rundt 400.000 brutto i året.

Vet ikke hvor mye jeg vil greie å spare når jeg flytter ut av boligen jeg delte med eksmannen (det skjer i juli), men hittil har jeg spart minst 5000,- i måneden. Noen ganger 7000-8000 kr pr mnd. Når jeg flytter alene med barnet, blir det vel maks en tusenlapp i mnd jeg greier å spare (utifra hva jeg kan se av foreløbig leve-budsjett)

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aller helst lyst til å kjøpe leilighet nå når jeg er ferdig utdannet (har EK til å kunne kjøpe leil til rundt 2,2mill, men har ikke snakket med banken. Har sikker jobb). Jeg skal i såfall kjøpe alene, uten garantist og kausjonist. 

1. Leier eller eier du?

1. Eier.

3. Første leiligheten hadde jeg 200.000 i egenkapital, leiligheten kostet 1.000.000, og da kjøpte jeg alene. Leiligheten jeg kjøpte nå sist kostet i underkant av 2.700.000, kjøpte den sammen med kjæresten, vi hadde cirka 400.000 i egenkapital. Husk at man også skal betale dokumentavgift dersom det er snakk om selveier leilighet, for oss tror jeg det ble omkring 70.000. Noen banker gir deg lån til dette, vi gjorde ikke det i denne omgang. 

4. Student, tjener cirka 150.000 i året pluss studielån. Kjæresten har fast jobb, 520.000 i året.

5. Spørs på måneden. Noen måneder jobber jeg ekstra for å spare opp til de månedene hvor jeg kommer til å ha mindre inntekt. Det var en måned jeg sparte 10.000, andre måneder kan jeg bruke 5000 ekstra fra sparepengene. Har omkring 100.000 på sparekonto pluss 50.000 på BSU.  

Anonymkode: cbda2...77c

Skrevet (endret)

1. Leier eller eier du? Eier

3. Dersom du eier, hvor mye EK hadde du, hva kostet leiligheten, kjøpte du alene eller sammen med noen? Ved første boligkjøp hadde jeg 210 000 kr i EK, da jeg kjøpte ny leilighet (min andre) sammen med min samboer hadde jeg 450 000 kr i EK. Kjøpte sammen med samboer, men han hadde ikke EK.

4. Hva tjener du og hva jobber du som? Jobber med administrative oppgaver. Tjener ca 410 000 kr per år.

5. Hvor mye klarer du å spare hver måned? Nå sparer vi ved å betale ned på boliglånet, men i tillegg til dette har jeg også annen sparing, og jeg sparer mellom 5-15 000 kr per måned, alt ettersom hvilke utgifter jeg/vi har. Samboer har også egen sparing utenom dette. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Leier eller eier du? eier enebolig

3. Dersom du eier, hvor mye EK hadde du, hva kostet leiligheten, kjøpte du alene eller sammen med noen? Hadde ca. 500.000 i EK, boligen kostet litt under 2 mill. Dette er da noen år siden. Kjøpte sammen med ektefelle.

4. Hva tjener du og hva jobber du som? Jobber som sykepleier og tjener 430.000 i året. 

5. Hvor mye klarer du å spare hver måned? Sparer ikke så mye, liker å reise endel, men vi har ingen gjeld, prioriterte å betale den fort.

Det lønner seg (nesten) alltid å eie.

Anonymkode: b9c56...c34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Leier eller eier du?
Leier.

Leier med en samboer uten inntekt. 11.500kr i husleie, litt over 1000kr i andre faste utgiver.

Jobber innen leveranse av telefonitjenester og tjener 298k i året.

Lite. 1-500kr vanligvis.

Anonymkode: fcf28...4c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...