Ukjent7D Skrevet 10. mai 2016 #1 Del Skrevet 10. mai 2016 Hei! kan dere hjelpe meg med noen ting jeg lurer på ang kildebruk etter APA stil, setter veldig mye pris på det. Jeg har sett på ulike maler for APA-stil, men får ikke svar på akkurat dette: 1. Når det står at navnet på forfattere skal skrives alfabetisk, mener man da etternavnet? Blir det da slik for forfatter a: Etternavn, mellomnavn, fornavn. ? Tenker spesielt på litteraturlisten. 2. Når skal man skrive hvilken/hvilke kapittler som er brukt, altså i litteraturlisten? 3. Skal man alltid ha med redaktør i litteraturlisten? Evt når? 4. Hvordan referere til sekundær kilde i teksten? Ble litt forvirret om hvordan det skal skrives, forskjell fra første gang i teksten? 5. Vet at man skal referere i teksten etter hver påstand. Men hvis jeg har flere påstander rett etter hverandre fra samme kilde, må jeg referere etter hver setning/påstand eller holder det med på dlutten av alle påstandene? Mange takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knask Skrevet 10. mai 2016 #2 Del Skrevet 10. mai 2016 Et godt tips er å bruke programmet Endnote. Kjempelett å bruke og du slipper å legge inn alle referansene manuelt. De fleste skoler har regler og oppsett som må følges så jeg foreslår at du finner det ut på sidene. Ofte ligger denne informasjonen på biblioteksidene på skolens sider. Ellers er dette ting som er kjempelett å finne ut av på et raskt googlesøk på APA referanse. Kan være snill å svare på spørmålene i tillegg. 1 1. Etternavn, fornavn mellomnavn 2. Nei 3. Nei 4. Om det er en kilde som bruker en annen kilde burde du skrive "sitert av". Kan knytte det videre i teksten ved å skrive: det nevnes også at... I tillegg kommer det frem at... Osv 5. Etter kilden bytter. På slutten av hvert avsnitt eller andre naturlige avslutninger. Kan være lurt å bruke flere kilder enda de sier det samme for vise at flere kilder sier det samme. Det vil gjøre påstandene sterkere. Lykke til med skrivingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent7D Skrevet 10. mai 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, Knask skrev: Et godt tips er å bruke programmet Endnote. Kjempelett å bruke og du slipper å legge inn alle referansene manuelt. De fleste skoler har regler og oppsett som må følges så jeg foreslår at du finner det ut på sidene. Ofte ligger denne informasjonen på biblioteksidene på skolens sider. Ellers er dette ting som er kjempelett å finne ut av på et raskt googlesøk på APA referanse. Kan være snill å svare på spørmålene i tillegg. 1 1. Etternavn, fornavn mellomnavn 2. Nei 3. Nei 4. Om det er en kilde som bruker en annen kilde burde du skrive "sitert av". Kan knytte det videre i teksten ved å skrive: det nevnes også at... I tillegg kommer det frem at... Osv 5. Etter kilden bytter. På slutten av hvert avsnitt eller andre naturlige avslutninger. Kan være lurt å bruke flere kilder enda de sier det samme for vise at flere kilder sier det samme. Det vil gjøre påstandene sterkere. Lykke til med skrivingen Tusen hjertelig takk for gode tips og hjelp! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sludd Skrevet 11. mai 2016 #4 Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) 8 timer siden, Knask skrev: Et godt tips er å bruke programmet Endnote. Kjempelett å bruke og du slipper å legge inn alle referansene manuelt. De fleste skoler har regler og oppsett som må følges så jeg foreslår at du finner det ut på sidene. Ofte ligger denne informasjonen på biblioteksidene på skolens sider. Ellers er dette ting som er kjempelett å finne ut av på et raskt googlesøk på APA referanse. Kan være snill å svare på spørmålene i tillegg. 1 1. Etternavn, fornavn mellomnavn 2. Nei 3. Nei 4. Om det er en kilde som bruker en annen kilde burde du skrive "sitert av". Kan knytte det videre i teksten ved å skrive: det nevnes også at... I tillegg kommer det frem at... Osv 5. Etter kilden bytter. På slutten av hvert avsnitt eller andre naturlige avslutninger. Kan være lurt å bruke flere kilder enda de sier det samme for vise at flere kilder sier det samme. Det vil gjøre påstandene sterkere. Lykke til med skrivingen Det stemmer ikke helt, redaktør skal være med på antalogier For eksempel: Skrede, K. og Wiik, K. A. (2012). ”Forsørgelsesstruktur og inntektsfordeling: Mer likestilling og større ulikhet?" I Ellingsæter, A. L. og K. Widerberg (red.), Velferdsstatens familier. Nye sosiologiske perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk. Altså blir dette: Forfatter(e) av artikkelen (årstall), navn på artikkelen/kapittelet i anførselstegn, i navn på redaktør(er) (red.), navn på bok i kursiv. Sted: Forlag. Søk på maler for APA-stil, jeg må stadig tenke meg om og sjekke sånt selv. Men det finnes mange forskjellige, og det viktigste er at du er konsekvent i kildeføringen. Endret 11. mai 2016 av Sludd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Librarian Skrevet 11. mai 2016 #5 Del Skrevet 11. mai 2016 Jeg vil uansett anbefale å øve mye med manuell kildebruk før man bruker EndNote sånn at man ser hvis det skulle snike seg inn en liten feil. EndNote-programmet i seg selv er kjempebra, men man bør kunne kildebruk for å bruke det helt riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå