Gå til innhold

Kameraten til min sønn har psykisk problem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av kameratene til min sønn på 14år har ganske alvorlig psykisk problem. Han er grei og snill i tillegg til høflig. Men han har tvanglidelse og særlig stort problem med mat som er utgått dato. Gutten begynte å sove hos oss siden min gutt allerede sover veldig ofte, kunne jeg ikke sa nei. Jeg selv er ikke særlig flink med barn og unge, og det har blitt stadig større problem for meg. I tillegg har familien litt forskjellig kultur når det gjelder tidspunkt å spise og det gjør meg endå vanskeligere å ta i mot gutten hos meg. En dag ble det altfor mye og eg var ferd til å skrike. Da er det tid til å slutte å ta i mot gutten før eg begynner å hate han.

Jeg prøvde å forklare moren hans og hun forstod meg, trodde jeg. Men min sønn vil fremledes sove hos gutten ofte og da blir det ubalanse mellom hos han og oss. Jeg vil ikke i det hele tatt å ødelegge vennskapen mellom guttene, men jeg orker ikke mer å ta i mot han hos oss. Så kjøper jeg noen av og til til familien til gutten og i dag kjøpte jeg en fin (og dyr) belgisk konfekt til familien slik at de kan kose seg med konfekten i 17.mai.

Da kom min sønn hjem i kveld og spurte meg om overnatting på torsdag. Jeg misforstod at min sønn ville sove hos kameraten og sa ja. Da sendte han moren SMS og hun sendte tilbakemelding, "Takk!". Da tenkte jeg hvorfor takker hun? Det bør JEG takke henne. Så sa min sønn at det er kameraten som vil sove hos oss.

Jeg trodde moren hadde forstått meg at jeg ikke kan lenger ha gutten hos oss. Jeg ble opprørt og veit ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gruer meg til torsdag. Hva skal jeg gjøre???

Anonymkode: 8ee34...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutte å kjøpe mat som har gått ut på dato. 

• Liker 10
Skrevet

Godt mulig at jeg misforstår hovedinnlegget, men det er jo ikke et alvorlig psykisk problem å ikke spise mat som er gått ut på dato? 

• Liker 6
Skrevet

Men... 14 år gamle gutter er da ikke avhengig av å spise til faste tider. Så hvorfor det med spisetider skal gjøre alt så vanskelig kan jeg ikke forstå. Jeg syns du skal senke skuldrene litt, puste med maven og la guttene styre seg selv litt. La de lage seg ostesmørbrød i ovnen, en Grandiosa eller noe annet. Det fikser de lett og det har de godt av å gjøre. 

Og når det er sagt så er jeg veldig betenkt over at du konkluderer med at han har psykiske problemer pga det med holdbarhetsdatoer. De fleste tenåringer har en periode hvor de er veldig opphengt i sånt. Det glir over igjen. Om ikke før, så ihvertfall når de må begynne å betale maten sin selv og skal få endene til å møtes på studielån. 

La gutta kose seg! Vennskap er viktig!

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg sier dette i oppriktighet: kanskje du trenger å skaffe deg selv litt profesjonell hjelp eller avlastning? 

Det er så mange ting som er rart med dette innlegget at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, derfor kommenterer jeg ikke på andre ting enn det med at du føler at du ikke klarer å kontrollere ditt eget sinne: hvis det virkelig er sånn at vennene til sønnen din gjør at du klikker fullstendig så er det på tide å gjøre litt selvransakelse og jobbe med seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er du som har problemer, ikke gutten.

Anonymkode: 62354...674

• Liker 7
Gjest Snuppi
Skrevet

Herlighet... Han har tvangslidelser sier du? Er du sikker på det? Du konkluderer også med at han har store psykiske problemer. Hvordan vet du det? Jeg reagerer på innlegget ditt, TS. Du fremstår ikke akkurat som noe godt eksempel på sunn psykisk helse selv slik som du ordlegger deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, ALLE dere har misforstått. Alle vennene mine har forstår meg veldig godt og de er helt enige med meg at jeg har rett og gutten har tvanglidelse. Jeg burde skrivet mer i detalj.

Hvergang gutten kom til oss ser jeg klart at såpen er kraftig redusert. Moren sa at gutten har vært mange ganger på psykolog, men det hjalp ingenting i følge moren. Det ser ut at guttens familie har vært svært vanskelig på grunn av hans psykiske problem. Han er alltid svært opptatt at maten er kjøpt idag, særlig kjøtt og fisk i tillegg kaster han mat hjem når han ser datoen er snart utgått. Han vil heller ikke i det hele tatt spise maten hvis embarasje er åpnet i går, men helst kaste maten. Det betyr at han alltid kommer til oss med ny embarasje av smør og andre mat som er kjøpt den dagen.

Når det gjelder tidspunktet til kveldsmaten, spiser familien ganske seint og gutten kom seint om kvelden til oss og starter pazza seint. Da begynner de å spise pizzaen med altfor mye ost neste like før sengtid. Jeg vil ikke min gutt skal spise så tung mat like før leggetid, men kameraten hans kommer ofte så seint og starte matlaging. Det har gjort meg opprørt, men det ser ut at det hjelper ingenting for å forbedre situasjon.

Forstår dere litt mer min situasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Men han kommer med egen mat, han kaster ikke deres mat? Hva er problemet, bortsett fra såpen? Moren hans burde kanskje sent med han en egen såpe også. Han har sikkert problemer, og det får helsevesenet ta seg av, men hva er egentlig så belastende? Jeg kan skjønne det med tung mat før sengetid, men da kan du jo sette grenser for det, og si at i ditt hus spiser dere kveldsmat før kl...

Anonymkode: 547b8...7b4

• Liker 6
Skrevet

Man har ikke psykiske problemer bare fordi man er opptatt av holdbarhetsdato. Jeg er sånn selv og spiser ikke mat som er over "best før/siste forbruksdag"-datoen. Sånn har jeg alltid vært, men det betyr ikke at jeg har en tvangslidelse. Og 14-åringer klarer fint å lage seg mat selv når de er sulten. De må ikke spise til faste tider døgnet rundt. La dem lage seg mat når de er sulten. La dem styre seg selv en del. Er ikke verre enn det.

Men mer forstod jeg faktisk ikke av innlegget ditt. Det var ikke sammenhengende og vanskelig å forstå hva du ville fram til...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det du mener å si er at han er bortskjemt og at du er lei av han og egentlig ikke vil ha han hjemme hos dere fordi han er i tillegg sær og kravstor? og oppfører seg ikke pent på besøk. noe sånt. og at han slufser dere ut av huset.

Anonymkode: bf0d2...77e

• Liker 1
Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ALLE dere har misforstått. Alle vennene mine har forstår meg veldig godt og de er helt enige med meg at jeg har rett og gutten har tvanglidelse. Jeg burde skrivet mer i detalj.

Hvergang gutten kom til oss ser jeg klart at såpen er kraftig redusert. Moren sa at gutten har vært mange ganger på psykolog, men det hjalp ingenting i følge moren. Det ser ut at guttens familie har vært svært vanskelig på grunn av hans psykiske problem. Han er alltid svært opptatt at maten er kjøpt idag, særlig kjøtt og fisk i tillegg kaster han mat hjem når han ser datoen er snart utgått. Han vil heller ikke i det hele tatt spise maten hvis embarasje er åpnet i går, men helst kaste maten. Det betyr at han alltid kommer til oss med ny embarasje av smør og andre mat som er kjøpt den dagen.

Forstår dere litt mer min situasjon?

Har han problemer med bakterier/skittenhet osv? Er det det du mener? De som lider av dette er veldig opptatt av renslighet og da forstår jeg også mer av hvorfor han ikke vil spise mat som ikke er kjøpt samme dag/gått ut på dato. Det er ikke bare å gå til psykologen og så er man frisk. Det tar lang tid å bearbeide dette. Dette er også en måte for dem å føle at de kan ha kontroll på situasjonen.

Du kan ikke gjøre så mye med lidelsen hans. Så lenge han tar med sin egen mat og sånt, så går det jo ikke ut over ditt budsjett for maten, på en måte.

Men du har lov til å ha regler i ditt hjem, også for gjester. Dvs ikke tillatt at han får lage pizza med masse ost på rett ved leggetid, men at de da heller kan ta seg en brødskive e.l. Jeg ville også snakket med moren igjen og forklart det at du ikke vet helt hvordan du skal håndtere situasjonen og at han må samtidig forholde seg til dine regler i ditt hjem, så fremt det ikke går utover hans lidelse og gjør det verre.

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg forstår at hans psykiske problem/hans tvangstanker er belastende for menneskene rundt, og dermed også deg, siden han kommer på besøk til dere for å overnatte ofte. Men jeg står ved det jeg sa, hvis du sliter med ønsker om å skrike til en av sønnen din sine venner, og du føler på et hat mot ham så trenger du å jobbe litt med deg selv. Jeg har vanskelig for å forstå at denne gutten kan være så belastende for deg at du holder på å klikke. 

Du sier også at din egen sønn ofte er på besøk hos andre, dermed må jo du få noe avlastning de dagene han ikke er hjemme, da er det naturlig at du ville hatt litt mer energi til at han selv kunne ha besøk andre dager. Hvis du sliter og er så sliten av dette her så tenker jeg at det kanskje kommer av at du er sliten på grunn av andre ting også? 

Hvis det er sånn at du ikke orker å ha ham på besøk, så er det legitimt og greit, du må passe på deg selv, til tross for at du ønsker at sønnen din skal kunne ha besøk av venner, men jeg håper du ser at det er overreagering å bli SÅ sliten av en psykisk syk kompis av din sønn, og at du eier at det kommer av andre ting enn kun ham. Det blir urettferdig å skylde alt dette på ham, og hans problemer. 

Det er også mulig å begrense besøkene uten å kutte dem ut helt. 
Det virker også som du overkompenserer for det at du ikke ønsker besøk, med å kjøpe dyre gaver. Jeg tenker at du kanskje ikke er helt ærlig med deg selv og oss om hva som egentlig tærer på deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å forstå denne. Er det renslighet han har tvangslidelse på? vasker seg veldig mye, og vil ikke spise mat som ikke er helt fersk? Men han har med seg egen mat når han er hos dere? Men den vil ikke du at din sønn skal spise?

Kan du ikke avtale med ditt barn at han spiser deres mat da, og vennen ordner seg selv? Skjønner at det kan være irriterende også, men om sønnen din har en god venn i han så er vel det noe man bør kunne leve med.

Anonymkode: ce918...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok bare svelgt kamelen var jeg deg. Han høres mildt sagt slitsom ut. Hva gjør han hjemme, når han ikke vil spise mat dersom eballasjen ikke er åpnet samme dag? Han kan jo ikke begynne på en ny pakke pålegg og en ny pakke smør hver dag? 

Anonymkode: 99e6f...386

Skrevet (endret)

Vil han spise sin egen mat så værsågod? Vil han ikke spise din mat kan han vel la være? Kjøp en billig frist price såpe da så gjør det vel ikke noe. Virker som du blåser ting opp her. Jeg ville svelget noen kameler og innrettet meg litt der jeg kan. Hvis du må sette grenser så gjør du det. Tenker at det sikkert betyr mye for han å ha godt vennskap til din sønn, særlig hvis han sliter psykisk.

Endret av sjøhest
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår han at matvarene har stått i butikken i frys og kjøleskap før den havner i kurven hans eller?

Anonymkode: 035af...b75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...