Gå til innhold

Min shoppingavhengighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider av shoppingavhengighet, og det er vel noe jeg har gjort de siste 3 årene - og det siste året har vært definitivt verst...

Jeg får en så stor trang til å shoppe... Tenker masse på shopping, ting jeg vil ha.. Jeg er veldig den typen som føler jeg ikke har noe fint, og at jeg må kjøpe mange fine ting hele tiden.. Alt fra klær til interiør :icon_frown:

Dette går så utover min hverdag, og jeg er ganske sikker på at det er godt knyttet opp med at jeg har slitt så mye med depresjon og angst (har også lest at de fleste som lider av shoppingavhengighet er deprimerte osv) - men selv om det skulle være fakta her, så ønsker jeg ikke å leve videre med å ha det slik. Jeg føler meg aldri bra nok, og jeg merker kjøpe trangen bare blir større og større.. Får ingen "tilfredsstillelse" lengre av å bare kjøpe en ting, må liksom kjøpe med meg masse hjem ... For å si det slik, shopping avhengigheten startet slik: Jeg følte meg mye bedre av å shoppe, det fikk jeg til å føle meg bedre.. Det tok vekk vonde tanker og følelser (for en liten stund) - og nå 3 år senere så føler jeg meg nesten som en rusavhengig person... bare at mitt problem ikke er rus, men innkjøp! 

Er det noen som har opplevd det samme.. Eller kanskje opplever dette nå? 

Noen som har tips å komme med til hvordan man kan styre seg selv vekk fra shopping? Jeg har prøvd, og det ender ofte med at jeg føler meg så dårlig at jeg går å handler masse...!

Anonymkode: 13685...896

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Klipp korta dine i to, lag eit budsjett, og gå i banken for å ta ut pengar til ein heil månad. Kvar gong du kjenner trong til å shoppe kan du springe deg ein tur. Kanskje blir du treningsnarkoman i staden, men det er ikkje like dyrt og kanskje kjenner du litt meistring frå treninga som gjer at du kanskje kan byrje å setje pris på dei kleda du har og som også er fine. 

AnonymBruker
Skrevet

Sett av en tusenlapp i måneden som du tar ut i kontanter. Så kan du bruke denne tankevirksomheten på hvordan du skal disponere denne best til innkjøp. 

Anonymkode: fcad3...221

Skrevet

Ikke dra på butikkene i utgangspunktet, gå i skogen med venner eller trene 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lik. Bruker opp alle pengene mine på DYRE klær og vesker(men nå ser jeg dødsbra ut da :P), men har heldigvis ikke kredittkort og ikke skal jeg ha det heller. Men skulle ønske jeg var flinkere til å spare.

Tror det startet for depresjon med meg også. En langvarig en. Følte meg dritt og prøvde desperat å finne på ting som kunne gjøre livet noe lysere. For meg ble klær løsningen. Nå skal det sies at jeg har stor interesse for dette, så det er vel ikke noe verre enn de som kjøper dyre biler eller dyrt sykkelutstyr hver sesong. Men om det er fullt nødvendig - nei, det er jeg ikke så sikker på. Får ekstra lykkefølelse av komplimenter også, som kom hyppig etter at innkjøpene ramlet inn. Blir en ond sirkel. :P 

Jeg tror jeg aldri kommer ut av dette, men det går helt fint da jeg ikke kommer til å slite økonomisk pga. det. Du må bare finne noe annet å være avhengig av(som ikke er skadelig såklart). Lettere sagt enn gjort. De fleste mennesker er avhengige av noe, det være seg rus, alkohol, nikotin, sex, sukker, mat generelt, pengespill... Klær får være min greie. :) 

Anonymkode: a9862...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...