Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å lage meg en liten kjøkkenhage. Bor i leid rekkehus hvor jeg ikke har mulighet til å grave i hagen, så må plante i en liten balje av et slag som jeg borrer noen hull i bunnen på. Plantekasse er ikke et alternativ siden jeg vil ha mulighet til å flytte på hele greia. Tenkte i første omgang å så gulrøtter og sommersquash, i tillegg til noen urter som jeg skal ha i en stor sinkpotte. Noen som har gjort det på samme måte som har tips til beholder? Hvor stor og hvor høy må den være? Og ellers noen tips til plantingen, har begrenset meg til kun urter tidligere så er helt fersk på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Slik jeg forstår deg så vil du ikke plante i pallekarmer? Er det på grunn av størrelsen eller at du ikke kan flytte dem?. For du kan sette dem oppå en europall som du har montert hjul på. Da kan du trille den avgårde. 

Men, du kan plante i alt!

Du kan gå på en dekkbutikk og få gratis bildekk. Stift en liten duk i bunnen som du får kjøpt på hagesenter på rull, og fyll med jord. Du kan sette flere dekk oppå hverandre, du kan male dem i gøye farger. 

Skal du så gulerøtter må det være litt dybde på kassen du sår i. Poteter kan du så i plastbøtter som koster 20 kr på clash ohlson. 

Du kan dyrke salat i sånne grønne kasser som du ser i fruktdisken på daglivarebutikkene. Da legger du en duk i bunnen og oppover kantene, og fyller på med jord. 

Ønsker du solide saker å dyrke i så kan du bruke murerbøtter eller murerbaljer som de selger i flisebutikker osv. 

Du kan også gå til et kaffebrenneri og spørre om du kan få eller kjøpe kaffesekker. Du bare bretter sekkene ned og fyller på med jord. De er kjempestillige å plante i. Du kan også plante i en trillebår.

Uansett hva du dyrker i, husk å lage hull under og duk i bunnen, da forsvinner ikke jorden ut og griser til. 

426696_351710954848486_163763316976585_1335760_944264392_n.jpg

maxresdefault.jpg

Skrevet

Takk for mange bra tips! Likte spesielt godt det med kaffesekkene! Tror jeg ender opp med en 20 liters murerbøtte til gulrøttene og bare en stor potte til sommersquashen. Og kanskje noen kaffesekker til urter :) 

Skrevet

Takk for mange bra tips! Likte spesielt godt det med kaffesekkene! Tror jeg ender opp med en 20 liters murerbøtte til gulrøttene og bare en stor potte til sommersquashen. Og kanskje noen kaffesekker til urter :) 

Gjest Coolaid
Skrevet
22 timer siden, venus_ skrev:

Du kan også kjøpe bengalakk i en fresh farge og male murerbøttene. Malingen sitter som bare det og det ser skikkelig bra ut. 

Uansett, post et bilde av plantene dine om du gidd, det er alltid kjempegøy å få se :)

Skrevet

Jeg endte opp med en liten murerbøtte til squashplanten, og en ikke så veldig fin, beige balje til gulrøttene. Håper det blir fint allikevel :P Skal se om det blir noe av plantene så kanskje det blir bilde :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...