AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Opplysninger: - Jeg er ansatt i to vikarbyrå (type ringevikar), men jeg er inaktiv i deres system - Jeg har ikke jobbet på fem måneder, sånn ca pga at jeg har slitt med angst og litt depresjoner. Mye pga jobben jeg har vært i, jeg ble rett og slett utbrent. Pga at jeg fikk angst og ikke jobbet fikk jeg jo ikke lønn, så jeg hadde ikke råd til time hos lege eller psykolog. En ond sirkel altså... Har slitt mye pga dette også - Jeg har nå fått meg jobb som ringevikar direkte for en arbeidsplass og har bedre mental helse, men har jo likevel ikke jobbet på flere måneder - Jeg har for lenge siden søkt meg som arbeidsledig på nav, og levert inn meldekort hver 14. dag siden august i fjor - Jeg søkte om dagpenger for lenge siden, men fikk avslag pga et manglende dokument, søkte deretter igjen med dette dokumentet og har nå fått avslag pga et nytt manglende dokument, der jeg må ha bekreftelse fra arbeidsplassen min at jeg har fått mindre jobb, men det er jo bare jeg som har meldt meg inaktiv. Det er jo ikke de som har gitt meg mindre jobb. Må jeg få dem til å sende meg et dokument der det står at jeg ikke har jobbet hos dem på så og så lenge? Eller mener de noe annet? Samboer er sikker på at jeg har rett til støtte, men jeg mener at jeg ikke har det siden jeg selv har valgt å ikke jobbe. Jeg tror ikke jeg blir å få støtte hos nav. De kommer jo til å spørre meg hvordan jeg fikk mindre jobb, og da må jeg jo bare si at jeg meldte meg inaktiv. Er så redd for å drite meg ut, og at jeg drar dit for ingenting. Så... har jeg rett til støtte eller ikke? Vi blir å klare oss fint framover, siden vi begge er i jobb nå. Det er ikke fast, men likevel er det jobb og vi får begge lønn framover. Men samboer mener jeg SKAL ha rett til penger for månedene jeg ikke var i jobb. Jeg vet ikke... Anonymkode: 4178b...994
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 TS her igjen. Jeg hadde jo lite i lønn tidligere også, men ikke lite nok. Jeg var og er ringevikar, med veldig varierende arbeidstid. Plutselig kunne jeg ha jobb, andre dager var det ingenting. Vi klarte oss jo. Men det har vel ikke noe å si nå. Hehe! Anonymkode: 4178b...994
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 Hvis du er inaktiv pga sykdom, så burde du få deg en sykemelding, og så søke om sykepenger. Jeg vet man ikke har så mye rettigheter i et vikarbyrå, men du får minstesatsen hos nav. Det gjelder nok dessverre ikke bakover i tid, om ikke legen tilbakedaterer en eventuell sykemelding. Ellers har du vel rett på dagpenger i den perioden som har vært, du behøver jo ikke si noe om at du er inaktiv i systemet. På en måte er man arbeidssøker når man blir nødt til å jobbe i et vikarbyrå. Det er jo mange som får dagpenger som ikke tar kontakt med vikarbyrå en gang, fordi de bare søker på faste jobber. De vil ikke prøve i korte vikariater, for de er mer kresne. Har de rett på dagpenger, så har i alle fall du det. Men som sagt, søk heller sykepenger. Fra nå av (om du er så syk at du ikke kan jobbe eller bare kan jobbe deltid). Anonymkode: 0120a...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 NAV er slik at du må søke på riktig stønad, og da får man støtte fra søknadstidspunktet. Det du skulle gjort var å kontakte lege for å få sykemelding og dermed ville du hatt rett på sykepenger og supplerende sosialstøtte, hvis du tjente mindre enn deres satser. Når man sier opp selv har man en forlenget ventetid, se link: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/når-kan-du-miste-retten-til-dagpenger Så det kan kanskje være verdt et forsøk. Du måtte vel når du søkte krysse av på at det var du som har sagt opp eller avbrutt arbeidsforholdet, måtte du ikke? Dermed har jo ikke dokumentasjonen så mye å si... Synes at du burde ta deg en tur innom legen din å fortelle hva som har skjedd. Da er legen obs på at slikt skjer og kan skje igjen. Leger tilbake-daterer ikke sykemeldinger i så lang tid da. Men det er ganske alvorlig at en person blir syk og blir stående uten noen inntekt i det hele tatt og det bør ikke skje. Hvis du sliter med psyken i så stor grad at du ikke klarer å jobbe i fremtiden, så ta kontakt med lege med en gang. (Sett av penger til det, eller be om regning hos legen) Du vil ha rett på sykepenger. Du kan også ha rett til supplerende sosialstønad, hvis du tjener lite. Hvis sykdom er langvarig kan du ha rett til AAP(under behandling eller arbeidsavklaring) Er leit å høre at du ikke har kjent rettighetene dine. Det er ikke slik at man skal ha ingenting når man er syk. Men nå vet du det i alle fall i fremtiden. Anonymkode: 570ca...2dc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er inaktiv pga sykdom, så burde du få deg en sykemelding, og så søke om sykepenger. Jeg vet man ikke har så mye rettigheter i et vikarbyrå, men du får minstesatsen hos nav. Det gjelder nok dessverre ikke bakover i tid, om ikke legen tilbakedaterer en eventuell sykemelding. Ellers har du vel rett på dagpenger i den perioden som har vært, du behøver jo ikke si noe om at du er inaktiv i systemet. På en måte er man arbeidssøker når man blir nødt til å jobbe i et vikarbyrå. Det er jo mange som får dagpenger som ikke tar kontakt med vikarbyrå en gang, fordi de bare søker på faste jobber. De vil ikke prøve i korte vikariater, for de er mer kresne. Har de rett på dagpenger, så har i alle fall du det. Men som sagt, søk heller sykepenger. Fra nå av (om du er så syk at du ikke kan jobbe eller bare kan jobbe deltid). Anonymkode: 0120a...d7d 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV er slik at du må søke på riktig stønad, og da får man støtte fra søknadstidspunktet. Det du skulle gjort var å kontakte lege for å få sykemelding og dermed ville du hatt rett på sykepenger og supplerende sosialstøtte, hvis du tjente mindre enn deres satser. Når man sier opp selv har man en forlenget ventetid, se link: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/når-kan-du-miste-retten-til-dagpenger Så det kan kanskje være verdt et forsøk. Du måtte vel når du søkte krysse av på at det var du som har sagt opp eller avbrutt arbeidsforholdet, måtte du ikke? Dermed har jo ikke dokumentasjonen så mye å si... Synes at du burde ta deg en tur innom legen din å fortelle hva som har skjedd. Da er legen obs på at slikt skjer og kan skje igjen. Leger tilbake-daterer ikke sykemeldinger i så lang tid da. Men det er ganske alvorlig at en person blir syk og blir stående uten noen inntekt i det hele tatt og det bør ikke skje. Hvis du sliter med psyken i så stor grad at du ikke klarer å jobbe i fremtiden, så ta kontakt med lege med en gang. (Sett av penger til det, eller be om regning hos legen) Du vil ha rett på sykepenger. Du kan også ha rett til supplerende sosialstønad, hvis du tjener lite. Hvis sykdom er langvarig kan du ha rett til AAP(under behandling eller arbeidsavklaring) Er leit å høre at du ikke har kjent rettighetene dine. Det er ikke slik at man skal ha ingenting når man er syk. Men nå vet du det i alle fall i fremtiden. Anonymkode: 570ca...2dc Takk for svar til dere begge! Setter stor pris på det Ja, jeg krysset av på at jeg selv har 'sagt opp', men de krever likevel dokumentasjon og bevis fra arbeidsplassen. Det ble avslått igjen pga dette. Ok! Ja, bør vel ta et legebesøk og snakke om det sånn at de vet. Jeg er bedre mentalt nå, så det er kanskje ikke vits å få sykemelding siden jeg har det greit. Samboer mener jeg må rett inn på nav i morgen og kreve penger for månedene jeg ikke var i jobb, men jeg er redd for at jeg bare blir å få de samme svarene igjen og igjen. Og han kommer nok til å be meg dra tilbake igjen. Han sier jeg SKAL fikse det. TS Anonymkode: 4178b...994
Angelheart2 Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 1: Du vil ikke få dagpenger for perioden som har vært, fordi du ikke har søkt. Dagpenger innvilges kun fra søknadstidspunktet. 2: Du plikter selv å levere all nødvendig dokumentasjon ved søknad om dagpenger. Hvilken dokumentasjon som kreves står på søknadsskjemaet. Dersom du ikke leverer dette innen 14 dager vil søknaden bli avslått og du må begynne på nytt. Dersom de trenger noe mer enn det som står på søknadsskjemaet vil du få brev om dette og har 14 dager på å ettersende det de ber om. Dersom dette ikke blir gjort vil du få avslag. 3: Dersom du selv har valgt å si opp (inaktivere deg) vil du få 12 ukers karantene på dagpengene. De 12 ukene regnes fra søknadstidspunkt, så du bør uansett søke med en gang. Du trenger en dokumentasjon på dette fra arbeidsgiver også. 4: For å ha rett på dagpenger må du være aktiv arbeidssøker. Det vil si at du må søke på alle jobber og du må være tilgjengelig for NAV for å delta på kurs eller andre tiltak. dersom du ikke er frisk nok til dette vil du ikke få dagpenger. 5: Du må ha opparbeidet deg rettighet til dagpenger gjennom inntekt. Dvs. at du må enten ha tjent over 1,5 G i fjor eller mer enn 3 G til sammen de siste 3 årene. (1G er rett i overkant av 90.000) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå