Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten min tenker på å kjøpe leilighet for første gang. Han har noe egenkapital, mens jeg kan få penger av foreldrene mine. Vi er begge studenter med gode utdanninger. Problemet mitt er at jeg i litt lengre tid har slitt med kredittkortgjeld. Har variert mellom 4-12000, noen ganger har jeg fått betalt tilbake alt, men så har det kommet tilbake. Jeg har nok et høyere forbruk enn det jeg egentlig har råd til, og har dessverre ikke helt oversikt over hva jeg egentlig bruker penger på. En dårlig egenskap, det er jeg klar over....

Lurer på hvor mye denne kredittkortgjelden kommer til å påvirke lånemulighetene våre? Kjæresten min vet ikke om at dette er noe jeg har plagdes med. Akkurat nå er lånet på 13000kr. Jeg har ikke oversikt over når jeg har betalt før forfall og når jeg ikke har det :-/ Vil trolig klare å betale ned den gjelda jeg har nå innen vi tenker oss i banken for å snakke om lånemuligheter. Hva trur dere? Kan dette ødelegge for oss? 

Og om dette påvirker lånemulighetene, hvor lenge må jeg ha vist at jeg klarer å betale for meg selv før dette ikke lengre ses på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånet er såpass lite at det i seg selv ikke spiller noen rolle, men at du overhode ikke har økonomisk styring er noe du bør ordne opp i før du tenker på å ta opp mer lån. 

• Liker 10
Skrevet

Men har det ikke noe å si at jeg ikke har noe kontroll på å betale til forfall? Betaler liksom bare litt her og litt der når jeg får penger. Har aldri hatt noen form for betalingsanmerkninger eller inkasso. Egentlig er jeg en ganske organisert jente, så at jeg ikke har kontroll på økonomien er litt rart. Vet at jeg har kapasitet til å ha kontroll, men trekker liksom bare kortet i hytt og i pine, som gjør at jeg mister oversikt over hva jeg bruker.

Har selvsagt ikke tenkt å ta lån før jeg har fått nedbetalt dette lånet, og samtidig vet at jeg har nok til å klare meg på neste måned uten å måtte trekke MasterCard. Er en ond sirkel det der. Men vi blir mest sannsynlig å gå i baken før dette for å høre om mulighetene, og da er jeg redd det blir tatt opp som noe negativt og at det kan ødelegge for oss. Kjæresten min vet som sagt ikke om dette.

Skrevet
8 timer siden, jenteanonym91 skrev:

Men har det ikke noe å si at jeg ikke har noe kontroll på å betale til forfall? Betaler liksom bare litt her og litt der når jeg får penger. Har aldri hatt noen form for betalingsanmerkninger eller inkasso. Egentlig er jeg en ganske organisert jente, så at jeg ikke har kontroll på økonomien er litt rart. Vet at jeg har kapasitet til å ha kontroll, men trekker liksom bare kortet i hytt og i pine, som gjør at jeg mister oversikt over hva jeg bruker.

Har selvsagt ikke tenkt å ta lån før jeg har fått nedbetalt dette lånet, og samtidig vet at jeg har nok til å klare meg på neste måned uten å måtte trekke MasterCard. Er en ond sirkel det der. Men vi blir mest sannsynlig å gå i baken før dette for å høre om mulighetene, og da er jeg redd det blir tatt opp som noe negativt og at det kan ødelegge for oss. Kjæresten min vet som sagt ikke om dette.

Jeg vil mene du burde ta et års tid helt uten kredittkort.

Det året kan hjelpe deg å få oversikt over økonomien din,  rydde i gjelden (den er ikke spesielt stor. Bare som en bitteliten stein i skoen) og å bryte mønsteret med å bare trekke kortet over en lav sko.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, jenteanonym91 skrev:

Banker er ikke synsk. Før du får betalingsanmerkninger spiller det ingen rolle hva du gjør. Bortsett fra den banken du har kredittkortet i da, de vil jo åpenbart vite det.

Kan du ikke bare ta en måned der du ikke bruker penger og betale ned alt? 

Skrevet

Klipp kortet i to, og vurder om det er ting å kutte ned på: kaffe latte, taxi, lunsj ute, småshopping av klær ++. Dette er typiske vaner som gjør at et budsjett alltid sprekker litt.

• Liker 3
Skrevet

- og sett opp et realistisk budsjett.

Budsjett du ikke klarer å holde på det jevne er alt for smale.

Budsjett må være realistiske fordi de skal reflektere hva du trenger per mnd, ikke vise en urealistisk fantasi.

Bruk kontooversikten på kredittkortet og på 'normalkorter' for tiden fra jul og frem til i dag.

Se hvor pengene går hen og ta en tankerunde med deg selv: Er det noe du angrer på at det gikk penger til så er det områder hvor du kan redusere forbruket :)

Skrevet
10 timer siden, jenteanonym91 skrev:

Hei! Jeg og kjæresten min tenker på å kjøpe leilighet for første gang. Han har noe egenkapital, mens jeg kan få penger av foreldrene mine. Vi er begge studenter med gode utdanninger. Problemet mitt er at jeg i litt lengre tid har slitt med kredittkortgjeld. Har variert mellom 4-12000, noen ganger har jeg fått betalt tilbake alt, men så har det kommet tilbake. Jeg har nok et høyere forbruk enn det jeg egentlig har råd til, og har dessverre ikke helt oversikt over hva jeg egentlig bruker penger på. En dårlig egenskap, det er jeg klar over....

Lurer på hvor mye denne kredittkortgjelden kommer til å påvirke lånemulighetene våre? Kjæresten min vet ikke om at dette er noe jeg har plagdes med. Akkurat nå er lånet på 13000kr. Jeg har ikke oversikt over når jeg har betalt før forfall og når jeg ikke har det :-/ Vil trolig klare å betale ned den gjelda jeg har nå innen vi tenker oss i banken for å snakke om lånemuligheter. Hva trur dere? Kan dette ødelegge for oss? 

Og om dette påvirker lånemulighetene, hvor lenge må jeg ha vist at jeg klarer å betale for meg selv før dette ikke lengre ses på?

Det er nok gjeld som vil bli dratt med i oppsummering av total gjeld den dagen dere spør om lån, men så lenge du ikke har merknader fra noe innkasso skal det kunne gå greit. Men, når du ikke har så du betaler ned den jevnt, hvordan blir det da å betale på et boliglån? Der kan man ikke slurve og lure seg unna. Har selv et mastercard jeg bruker en sjelden gang, men passer på å betale tilbake før jeg kjøpet noe på nytt. Bruker det til netthandel for det meste.

Skrevet

Så lenge du hele tiden gjør opp kredittkortgjelden din og ikke har noen betalings anmerkninger bør det ikke ha noe å si for muligheten til å få lån.

Særlig nå det skyldige beløpet ikke er større. 

Jeg var i en lignende situasjon gjennom flere år. Jeg brukte kreditten på bankkortet jevnlig, og lå gjerne flere titusen i minus. Men jeg betalte bestandig inn så mye jeg kunne, hele lønna, helt til jeg var i pluss.

Det gav aldri noe problem i forhold til boliglån.

Men for din egen del bør du prøve å få kontroll over økonomien din. Det blir ekstra viktig når du skal betjene et lån.

AnonymBruker
Skrevet

Har du kredittkortet i samme banken som dere ønsker å ha lånet? Hvis nei, spiller det ingen som helst rolle så lenge du ikke har betalingsanmerkninger.

Dersom kredittkortet er i samme banken spiller det ingen rolle så lenge du har betalt minstebeløpet hver måned. Dersom det går måneder uten at du betaler vil banken se dette som dårlig betalingsvilje og det kan bli problematisk å få lån.

Bortsett fra dette høres det kanskje ikke ut som kredittkort er noe som passer deg. Klipp kortet og betal ned gjelden.

Anonymkode: 74702...95e

Skrevet
16 timer siden, jenteanonym91 skrev:

Har variert mellom 4-12000, noen ganger har jeg fått betalt tilbake alt, men så har det kommet tilbake. Jeg har nok et høyere forbruk enn det jeg egentlig har råd til, og har dessverre ikke helt oversikt over hva jeg egentlig bruker penger på. En dårlig egenskap, det er jeg klar over....

Banken bryr seg nok ikke så mye om noen tusener i kredittkortgjeld. Problemet her er vel heller at hvis du har så dårlig økonomi at du stadig må ty til kredittkort så betyr jo du ikke har råd til å kjøpe bolig. Du burde absolutt ikke kjøpe bolig før du har kontroll på økonomien din!

Skrevet

10 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg vil mene du burde ta et års tid helt uten kredittkort.

Skjønner at jeg burde få kontroll på økonomien, men trur du et helt år er nødvendig? Dersom jeg får betalt ned hele gjelda mi i løpet av mai og juni? 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kredittkortet i samme banken som dere ønsker å ha lånet? Hvis nei, spiller det ingen som helst rolle så lenge du ikke har betalingsanmerkninger.

Dersom kredittkortet er i samme banken spiller det ingen rolle så lenge du har betalt minstebeløpet hver måned. Dersom det går måneder uten at du betaler vil banken se dette som dårlig betalingsvilje og det kan bli problematisk å få lån.

Trur det blir en annen bank enn jeg har nå. Jeg har to kredittkort i ulike banker per i dag, men bruker hovedsakelig det ene. Har betalt minstebeløpet hver måned, har det på e-faktura. Men noen måneder har jeg oppdaget eFakturaen litt seint og betalt kanskje 1-2 uker etter. Men stort sett betaler jeg de i tide. 

8 timer siden, tdm900 skrev:
8 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

- og sett opp et realistisk budsjett.

Enig i at et budsjett kunne vært lurt. Jeg har prøvd dette før og klart det i noen uker. Problemet er at det blir for mye arbeid og skulle ha kontroll på hver en eneste betaling, og da sklir jeg ut.

Er det noen som har tips til hvordan jeg på en realistisk måte kan benytte meg av budsjett? At man feks setter av et viss beløp til matvarer, også tar man kontanter ut til "lommepenger"? At jeg kan bruke en hvis sum i uka? Noen ideer?

Skrevet
2 minutter siden, jenteanonym91 skrev:

Skjønner at jeg burde få kontroll på økonomien, men trur du et helt år er nødvendig? Dersom jeg får betalt ned hele gjelda mi i løpet av mai og juni? 

-snip-

Enig i at et budsjett kunne vært lurt. Jeg har prøvd dette før og klart det i noen uker. Problemet er at det blir for mye arbeid og skulle ha kontroll på hver en eneste betaling, og da sklir jeg ut.

Er det noen som har tips til hvordan jeg på en realistisk måte kan benytte meg av budsjett? At man feks setter av et viss beløp til matvarer, også tar man kontanter ut til "lommepenger"? At jeg kan bruke en hvis sum i uka? Noen ideer?

Noen måneder er det i allefall lurt å legge bort kredittkortet, - hvis du klarer å ha det liggende på et sted hvor du ikke henter og bruker det.

Det krever viljestyrke, men i utgangspunktet burde det ikke være nødvendig å klippe det i to.

Poenget med å legge kredittkortet bort er å venne seg til å ikke bruke det kortet når det er noe du har lyst på men ikke har pengene på konto :) Etter en stund vil du bli flinkere og flinkere til å ikke tenke at "Det er ikke så farlig, jeg tar det på kredittkortet og betaler minstesatsen inntil gjelden er borte".

Jeg ville ikke laget meg et budsjett hvor jeg måtte sitte med alle kvitteringer hver eneste uke.

Jeg ville brukt nettbanken og regnet meg frem til hvor mye det per år går ut faste utgifter som hus(leie), strøm og nettleie, betaling på studielån, forsikring, årsavgift (hvis du har bil), mobil, internett, tv, diverse abonnement (treningsstudio, blader, netttjenester og slikt). Så deler du den summen på 12 (antallet måneder i året) og legger på litt oppover.

Det beløpet du da får ville jeg satt over på en egen konto på hver lønningsdag. Kontoen det ble overført til ville jeg kalt "Regningskonto". Alle de regningene som var grunnlaget for månedsbeløpet til regningskontoen legger du inn som autogiro med trekk fra regninngskontoen.

Tilbake på lønnskontoen står nå penger til mat, klær/sko, sminke, byturer, lege, tannlege møbler, husholdningsartiker og eventuell sparing.

Så bruker du nettbaken og finner ut hvor mye du i snitt har brukt i måneden på de tingene. Sørg for å få med tannlegen om det ikke alt har blitt lagt inn som del av beløpet på regningskontoen.

Se om du synes du har brukt for mye penger på noe, og si til deg selv at du bare skal bruke 2/3 av det du har brukt på f.eks. sminke og latte på Narvesen.

Dersom det er helt tomt, null kroner igjen av lønnen din nå så må du se om det er noe du kan kutte ut. Om du har penger igjen på lønnskontoen så overfører du et fast beløp til en sparekonto (BSU er aktuelt) på lønningsdato.

Med en sånn løsning så vil du de første månedene oppleve at du synes du nesten ikke har penger på lønningskontoen, men det er fordi det du faktisk har på lønningskontoen kan du bruke opp rubbel & bit av uten at det går utover de faste utgiftene. Det vil bare gå utover deg selv.

Var det mulig å forstå hva jeg mente nå, eller forklarte jeg vanskelig eller tungvint?

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Noen måneder er det i allefall lurt å legge bort kredittkortet, - hvis du klarer å ha det liggende på et sted hvor du ikke henter og bruker det.

Det krever viljestyrke, men i utgangspunktet burde det ikke være nødvendig å klippe det i to.

Poenget med å legge kredittkortet bort er å venne seg til å ikke bruke det kortet når det er noe du har lyst på men ikke har pengene på konto :) Etter en stund vil du bli flinkere og flinkere til å ikke tenke at "Det er ikke så farlig, jeg tar det på kredittkortet og betaler minstesatsen inntil gjelden er borte".

Jeg ville ikke laget meg et budsjett hvor jeg måtte sitte med alle kvitteringer hver eneste uke.

Jeg ville brukt nettbanken og regnet meg frem til hvor mye det per år går ut faste utgifter som hus(leie), strøm og nettleie, betaling på studielån, forsikring, årsavgift (hvis du har bil), mobil, internett, tv, diverse abonnement (treningsstudio, blader, netttjenester og slikt). Så deler du den summen på 12 (antallet måneder i året) og legger på litt oppover.

Det beløpet du da får ville jeg satt over på en egen konto på hver lønningsdag. Kontoen det ble overført til ville jeg kalt "Regningskonto". Alle de regningene som var grunnlaget for månedsbeløpet til regningskontoen legger du inn som autogiro med trekk fra regninngskontoen.

Tilbake på lønnskontoen står nå penger til mat, klær/sko, sminke, byturer, lege, tannlege møbler, husholdningsartiker og eventuell sparing.

Så bruker du nettbaken og finner ut hvor mye du i snitt har brukt i måneden på de tingene. Sørg for å få med tannlegen om det ikke alt har blitt lagt inn som del av beløpet på regningskontoen.

Se om du synes du har brukt for mye penger på noe, og si til deg selv at du bare skal bruke 2/3 av det du har brukt på f.eks. sminke og latte på Narvesen.

Dersom det er helt tomt, null kroner igjen av lønnen din nå så må du se om det er noe du kan kutte ut. Om du har penger igjen på lønnskontoen så overfører du et fast beløp til en sparekonto (BSU er aktuelt) på lønningsdato.

Med en sånn løsning så vil du de første månedene oppleve at du synes du nesten ikke har penger på lønningskontoen, men det er fordi det du faktisk har på lønningskontoen kan du bruke opp rubbel & bit av uten at det går utover de faste utgiftene. Det vil bare gå utover deg selv.

Var det mulig å forstå hva jeg mente nå, eller forklarte jeg vanskelig eller tungvint?

Hei! Takk for et veldig grundig svar!! Her var det mye nyttig å ta med seg! Synes det var en god ide å prøve å legge kredittkortet på hylla for en periode. 

Prøver å tenke ut en slags plan til hvordan jeg skal gripe dette fatt. Første prioritet blir å kvitte seg med gjelda. Etter denne måneden vil jeg kunne klare å betale ned slik at jeg har 6500kr igjen i gjeld. Dette får jeg nok betalt ned neste måned. Har da beregnet ca.5000kr i levekostnader etter alt av regninger er betalt. Dette skal da gå til matvarer og andre ting. Dette er mindre enn jeg er vant med, men trur det kan være mulig om man er litt bevisst på det. Men, trur dere at det vil lønne seg å betale ned all gjelda med hele lønningen jeg får denne måneden? Slik at jeg står i 0 på den vanlige kontoen etterpå. For så bruke kredittkortet den neste måneden. Eller skal jeg betale ned slik at det er 6500kr igjen, også la dette stå urørt til neste måned? Hvis dere skjønner spørsmålet 😊 

Etter gjelda er tilbakebetalt må jeg begynne å jobbe slik du nevner i svaret ditt. Da er det bare å legge kredittkortet bort for godt også kun bruke det ved betaling av reiser osv. 

Men har dere noen tips på hvordan få levekostnadene ned? Siden dette må jeg ta tak i med en gang, men det er dette som er vanskelig. Hjelper ikke å nedbetale gjeld hvis den samtidig ender opp med å øke etter måneden er ferdig likevel.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man må vel uansett redegjøre for gjeld?

Summen til TS er såpass liten at den antakeligvis er irrelevant, jeg spør bare om dette på generell basis. Dersom man søker om boliglån i bank A og har lån i bank B, så er vel det noe man er pliktig å informere om?

Selv om man ikke har noen betalingsanmerkninger eller inkasso mener jeg. 

Anonymkode: c77d6...4d4

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Summen til TS er såpass liten at den antakeligvis er irrelevant, jeg spør bare om dette på generell basis. Dersom man søker om boliglån i bank A og har lån i bank B, så er vel det noe man er pliktig å informere om?

Dette lurer også trådstarter på :) 

Er vi sikre på at bank A ikke kan få oversikt over kredittkortbruk? Selvom man ikke har anmerkninger eller inkassokrav. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du tyr til kredittkort, har du egenkapital/sparepenger? 

Anonymkode: a2d55...6b8

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

All gjeld vil redusere beløpet banken vi låne ut. Dersom banken i utgtagspunktet vil låne deg 2 mill og du har 200.000 i gjeld vil du få låne 1,8 mill. Dette kommer frem av siste års ligning som banken vil ha en kopi av.

Alle banker har i sine lånevilkår at du skal oppgi all gjeld du har. Har du lånt et større beløp etter nyttår, slik at dette ikke kommer frem av siste års ligning, er det opp til deg om du forteller banken om dette eller ikke. Konsekvensen i værste fall om banken finner ut at du ikke har gitt riktige opplysninger/unnlatt å opplyse om gjeld er at de kan si opp låneavtalen med umiddelbar virkning og du må betale inn hele lånebeløpet med en gang. 

10.000 kr i kredittkortgjeld betyr ikke stort i denne sammenhengen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...