AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg har rett og slett ikke peiling på hva barn kan når de er så og så gamle. Jeg har aldri vært mye rundt barn før jeg fikk barn selv, og har ingen med jevnaldrende barn rundt meg. Nå synes jo sikkert alle foreldre at barna deres er flinke og smarte. De lærer jo nye nytt hver dag! Jeg blir så imponert. Min datter har ikke vært spesielt tidlig ute motorisk, men helt på gjennomsnittet. Men de siste månedene synes jeg hun har hatt en voldsom kognitiv utvikling. Hun er nå snart 14 mnd og kan følgende som jeg kommer på i farta: - ord som feks mamma, pappa, nei, ja, hei, bø, titt tei, ost (), bæ, mø, voff, mjau, hus. - i tillegg har hun veldig mange ufullstendige, men "faste" ord på andre ting, hun mangler stort sett vokalene eller sier kun en del av ordet. De betyr altså alltid det samme og høres alltid like ut og er i nærheten av det ordentlige ordet. - hun kan skille på og lage lyden til sikkert 30 + dyr. Altså knurring til løver, tigre, tut tut til elefant, sssss til slange, bzzz til insekt, vrinsk til hest, smattelyd til kanin osv osv. Hun kjenner igjen de forskjellige dyrene uansett om det er i en bok med ekte bilder, på tv, i mer kreativt tegnede bøker i rare farger eller om det er et kosedyr. - hun peker ut svært mye i bøker ol (hvor er xxx?), uten at hun prøver å si ordet. Kan peke på kroppsdeler som hode, mage, øye, nese, hår, kinn etc, masse frukt/mat, andre gjenstander. - hun kan skille på fargene blå, rød, grønn, gul, svart og lilla, og peker de ut overalt og sier ord/lyder som ligner. Grnn (grønn), sah (svart), bwå (blå) osv. Er dette helt normalt, eller ligger hun som jeg mistenker noe foran? Blir ikke skuffet om hun er helt på det jevne her altså, jeg dør jo av stolthet uansett hver gang hun lærer noe nytt. Og, kanskje viktigst av alt - er det noen som har tips til leker/bøker som er fine for videre utvikling, eller er det noen som har tips til hva jeg kan vise henne eller introdusere henne for fremover? Jeg er redd for at jeg ikke fanger opp signalene hennes om at hun kanskje er klar for noe nytt, og jeg vet ikke hva som er det neste de pleier å lære:) Anonymkode: 44917...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Del Skrevet 10. mai 2016 Sønnen min på snart 13 måneder kan ikke et eneste ord, kan ikke gå selv, eller noe av det du nevner så håper virkelig at datteren din ligger en del foran i utviklingen i forhold til hva som er normalt.... Anonymkode: 82f80...1c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Del Skrevet 10. mai 2016 Datteren din ligger nok noe foran det som er normalt, hun høres ut som å være som min eldste da han var på den alderen. (Han er forøvrig nå 3,5, og kan f.eks både lese, skrive alle bokstaver, skrive navnet sitt og telle til 100, så det å være tidlig ute med ting har foreløpig holdt seg hos han!) Har alltid fått tilbakemeldinger fra bhg om hvor imponerte de er over alt han kan, så han kan nok karakteriseres som en som er tidlig ute med ting. Lillesøster her er akkurat blitt 18 mnd, og hun kan nok også stort sett alle de samme tingene som din datter, men hos henne har det først kommet de siste 1-2 månedene. Moro med barn som er tidlig ute da, og spesielt hvis det fortsetter sånn utover i oppveksten 😃 Anonymkode: 08f86...68f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #4 Del Skrevet 10. mai 2016 Sønnen (13 mnd) min ligger omtrent der din er. Kan andre ord, men omtrent like mange. Han har lært å si "Hei på deg" og det synest både jeg og han er stas! Om foreldrene er flinke å prate trengs det ikke så mange leker å verktøy. Når dere baker feks så vis visp, smør, bolle osv. Alt dere har i huset eller dere finner ute har et navn. Si det! Barna våre(altså deg TS) ligger nok noe forran, men det er ingen sensasjon. Jeg føler sterkt på et ubehag når vi er sammen med andre barn, når jeg ser noen av de andre mødrene blir stresset/lei seg når barna våre kan litt mer. Det er så utrolig lett for oss å si at "Jaja, alle er forskjellige og utvikler seg i eget tempo..." Har likevel en følelse av at barna som er senere ute tar ting kjappere. Mitt barn brukte nesten en mnd på å lære å gå ( 10 mnd), kompisen hans røyste seg bare rett opp og gikk når han var 13 mnd, og denne tendensen har jeg satt mange ganger. På et eller annet tidspunkt jevner dette seg ut! Anonymkode: 3c001...2dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Del Skrevet 10. mai 2016 Tusen takk for svar! Er klar over at det så klart jevner seg ut, og er påpasselig med å ikke "skryte" eller noe slik til andre småbarnsforeldre. Husker min alltid var tregere enn andre på barselgruppa til å snu seg, åle seg osv, så husker hvor stresset jeg kunne bli av det. Det er jo så gøy å følge med på de og se hvor stolte de selv blir når de klarer nye ting! Da skal vi bare fortsette p være flinke til å prate og vise hverdagslige ting :D Anonymkode: 44917...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #6 Del Skrevet 10. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Er klar over at det så klart jevner seg ut, og er påpasselig med å ikke "skryte" eller noe slik til andre småbarnsforeldre. Husker min alltid var tregere enn andre på barselgruppa til å snu seg, åle seg osv, så husker hvor stresset jeg kunne bli av det. Det er jo så gøy å følge med på de og se hvor stolte de selv blir når de klarer nye ting! Da skal vi bare fortsette p være flinke til å prate og vise hverdagslige ting :D Anonymkode: 44917...630 Det som er kjekt med barn som ligger litt fremme, er at foreldrene blir ekstra motivert til å fylle på med kunnskap og læring! Blir foreldrene glade, vil barnet lære mer. Veldig god og behagelig sirkel! Anonymkode: 3c001...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. mai 2016 #7 Del Skrevet 10. mai 2016 Barn utvikler seg jo så forskjellig i den alderen, men det høres ut som hun heller er litt tidlig enn sein, hvertfall. Hvis hun konsekvent skiller riktig på fargene, vil jeg si det er tidlig. Det er jo ikke noe de tester før 4-årskontrollen, selv om det sikkert er vanlig å kunne det før det. Ellers høres hun ut som mine barn mtp språk, og i løpet av andre leveår dro de enda mer fra jevnaldrende, sånn at da de var/er to, ble/blir språket deres påpekt av mange. Og det er en stor fordel å ikke henge etter med språk, fordi de da får uttrykt seg og slipper en del frustrasjon. Men vi har ikke gjort noe spesielt annet enn å snakke normalt mye, benevne ting vi gjør, ikke korrigere (men gjenta ordet riktig) og lese en del. Jeg og faren var også tidlige med språk, og sånt ligger ofte en del i genene. Men jeg syns mange foreldre er alt for opptatt av prestasjoner, og jeg er bevisst på å ikke fokusere alt for mye på det. Husker jeg ble litt sprø i barselgruppa, da det var så mye fokus på at den ene sønnen min var litt tidlig motorisk. Eller at andre tydelig tenkte sitt da den andre sønnen gikk først ved 15 mnd (som faktisk er helt gjennomsnittlig). Barn skal selvsagt roses osv, men jeg er opptatt av å snakke om og fokusere på andre ting. Mestring kan gi selvtillit, men det er noe med å ikke støtte opp under at identiteten dere utelukkende basere på flinkhet. Det siste var ment som et generelt hjertesukk, ikke rettet mot deg, ts, du høres fornuftig ut. Men jeg merker at jaget etter å ha flinke barn starter tidlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Del Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, Vera Vinge skrev: Barn utvikler seg jo så forskjellig i den alderen, men det høres ut som hun heller er litt tidlig enn sein, hvertfall. Hvis hun konsekvent skiller riktig på fargene, vil jeg si det er tidlig. Det er jo ikke noe de tester før 4-årskontrollen, selv om det sikkert er vanlig å kunne det før det. Ellers høres hun ut som mine barn mtp språk, og i løpet av andre leveår dro de enda mer fra jevnaldrende, sånn at da de var/er to, ble/blir språket deres påpekt av mange. Og det er en stor fordel å ikke henge etter med språk, fordi de da får uttrykt seg og slipper en del frustrasjon. Men vi har ikke gjort noe spesielt annet enn å snakke normalt mye, benevne ting vi gjør, ikke korrigere (men gjenta ordet riktig) og lese en del. Jeg og faren var også tidlige med språk, og sånt ligger ofte en del i genene. Men jeg syns mange foreldre er alt for opptatt av prestasjoner, og jeg er bevisst på å ikke fokusere alt for mye på det. Husker jeg ble litt sprø i barselgruppa, da det var så mye fokus på at den ene sønnen min var litt tidlig motorisk. Eller at andre tydelig tenkte sitt da den andre sønnen gikk først ved 15 mnd (som faktisk er helt gjennomsnittlig). Barn skal selvsagt roses osv, men jeg er opptatt av å snakke om og fokusere på andre ting. Mestring kan gi selvtillit, men det er noe med å ikke støtte opp under at identiteten dere utelukkende basere på flinkhet. Det siste var ment som et generelt hjertesukk, ikke rettet mot deg, ts, du høres fornuftig ut. Men jeg merker at jaget etter å ha flinke barn starter tidlig. Viss du siktet til meg så vil jeg bare si at jeg er enig. Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg faktisk opplever mye av det motsatte. Barna blir stuet bort og skal lage minst mulig styr. Skal barna lære og utvikle seg må de få ta del i hverdagen, situasjoner og bli oppmuntret til å prøve. Anonymkode: 3c001...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Del Skrevet 10. mai 2016 Hun kan i alle fall si veldig mye mer enn gutten min, som også er 14 mnd. Han sier "se", og "se på!", men ingen andre ord han kobler til referenten/betydningen. Flaks for han at "se" kan brukes i nesten alle sammenhenger Anonymkode: 620b2...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå