AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Vært på tre visninger idag. På ene visningen( helt ordinær, ikke tvangssalg) var det så... Rotete og litt skittent. Eller, ihvertfall dårlig vasket før visning. Bør det skremme meg bort? Eller bør jeg se forbi det? Kjente jeg fikk litt avsmak. Lyst på leiligheten. :/ Anonymkode: 4017c...385
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Slik du tenker, slik tenker nok andre potensielle budgivere. Her lukter jeg kupp! Anonymkode: 5fa95...a3a 13
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 Er leiligheten fraflyttet eller bor det noen der? Anonymkode: 5e66e...796
Gjest Sisti Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 "Litt skittent" hadde ikke skremt meg, men jeg hadde nok tatt med i beregningen at jeg kanskje måtte regne med å stå for god utvask selv. "Veldig skittent" hadde skremt meg mer.
Uhørt Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vært på tre visninger idag. På ene visningen( helt ordinær, ikke tvangssalg) var det så... Rotete og litt skittent. Eller, ihvertfall dårlig vasket før visning. Bør det skremme meg bort? Eller bør jeg se forbi det? Kjente jeg fikk litt avsmak. Lyst på leiligheten. :/ Anonymkode: 4017c...385 Det har bodd næsty folk der. Men hva med de næsty folka som tar et skippertak på rengjøring før salget. Da har de hatt det skittent sammenhengende i 7 år før du kommer å kjøper drømmehjemmet ditt? Intet sett intet.. 3
MiniMjau Skrevet 10. mai 2016 #6 Skrevet 10. mai 2016 Skittent som i skittent i kjøleskapet, fettflekker på dører, svarte fingermerker rundt lysbrytere etc..... Hvordan er reglene rundt utvask ved salg? Sånn tilfelle de skal være slurvete.... 1
Millimani Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vært på tre visninger idag. På ene visningen( helt ordinær, ikke tvangssalg) var det så... Rotete og litt skittent. Eller, ihvertfall dårlig vasket før visning. Bør det skremme meg bort? Eller bør jeg se forbi det? Kjente jeg fikk litt avsmak. Lyst på leiligheten. :/ Anonymkode: 4017c...385 Var det huset tomt, eller sto det møbler der? Det er forskjell på det Skjønt, i og med at du skriver at det var rotete, så var det vel noe der... Det kan være at det har vært flere visninger der tidligere, og at det ikke har blitt vasket/blitt dårlig vasket mellom visningene. Se forbi det, tenk heller at leiligheten skal bli din. Du har lyst på den, og den kan bli din. Og med deg så blir det som det skal være Jeg hadde det sånn da jeg overtok min forrige leilighet, bare at jeg da var på privat visning. Ingen grunn til å bli skremt av det! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 Hadde selv visning på min far sitt hus i går. Har holdt det rent og ryddig siden han kom på sykehjem, men brukte allikevel tre timer i går på å vaske, sette frem blomster, utemøbler osv. For meg er det viktig at boligen fremstår pen , ryddig og presentabel. Min bror har hele tiden vist liten forståelse for mitt behov for å holde boligen ren og ryddig, den blir solgt uansett sier han. Så boligen er den samme, men meningene om hvordan den bør presenteres er helt ulike. Poeng : leiligheten er den samme, uavhengig av hvor "rotet" den var. Men de som overlater den til deg er ulike : jeg vil overlate boligen rengjort, min bror ville mest sannsynlig bare tatt innboet og gått.... Anonymkode: 95b08...76a
Angelheart2 Skrevet 11. mai 2016 #9 Skrevet 11. mai 2016 Jeg tenker at folk som ikke engang ser poenget i å rydde og vaske før visning helt sikkert heller ikke ser poenget i å vedlikeholde boligen.... Jeg ville i alle fall tenkt at her kan det være mye dårlig vedlikehold og potensielle bomber som det kan komme til å koste masse penger å fikse opp i. 2
prt90 Skrevet 11. mai 2016 #10 Skrevet 11. mai 2016 I utngangspunktet betyr dette kuppmuligheter, MEN pass på at boligen er i bra teknisk stand under skitten. Plutselig har de glemt å rense sluket og endt opp med vannskade f.eks 5
Teethgrinding Skrevet 11. mai 2016 #11 Skrevet 11. mai 2016 Den 10.5.2016 at 22.12, MiniMjau skrev: Hvordan er reglene rundt utvask ved salg? Sånn tilfelle de skal være slurvete.... Det er en skjønnsmessig vurdering hva "rent" er, men rent i teoretisk forstand skal minimum innebære rene overflater. Det er alltid bakterier i et toalett, så bokstavelig talt bakteriefritt kan man ikke få det. Det skal likevel være nyvasket og rent. Man skal ikke kunne skrape gammelt belegg med neglen av dusjveggen. Det skal ikke være fettflekker på håndtak, lysbrytere, kjøkken, etc. Alle skap skal være rene for støv og fett fra matlaging etc. Vegger og tak skal også være vasket. Utvask betyr faktisk utvask - du skal bokstavelig talt vaske deg ut. Boligens inventar skal være som nytt minus slitasje. I praksis er det helt åpent hva du får av selger. Jeg har kjøpt mye eiendommer og har opplevd store forskjeller. Dårlig vask er en mangel. Det står i avtaleverket at selger skal vaske ut. Nøyaktig hva det koster deg å drite i vasken er meg uvisst, men det kan koste deg dyrt. Det er en del av selgers plikter. Jeg kjøpte en gang en eiendom av en selger som ikke hadde vasket på 10 år. Han var en nevrotisk enslig mann over kneika. Han trodde han hadde vasket godt når han hadde dratt en gammel klut over overflatene. Det var fastbrente matrester i høye ringer i glasset på koketoppen, ovnen var svartbrent innvendig, badet var seigt av guffent såpeslam over flere år, dusjen var gul, brun, grønn og hvit etter hvor ny eller gammel skitten var, toalettet var kamuflasjefarget av bæsj grunnet manglende vask, alle gulvene var seige og matte av fett og møkk, vegger og tak var gulnet og uvaskede, enkelte hvite lister rundt vinduer på soverom var gulbrune av hardt bruk og bakterier, og hele kjøkkenet var kaket ned av gammelt matfett og kafferester, spesielt rundt alle håndtak. Kantene på oppvaskmaskinen var som tredje verdenskrig. Jeg kan vedde på at jeg fant matrester fra 2001 inni kantene. Det så rett og slett ikke ut. Hele boligen stinket gammel mann, selv om fyren ikke var mer enn 40. Det endte med at jeg måtte vaske selv i flere uker. Badet tok meg fem runder med klor før ting løsnet. Hele boligen måtte males om tre strøk, og kjøkkenet måtte byttes. På den andre siden fikk jeg objektet billig, og jeg sparte store summer på å ta vasken selv. I sum satt jeg igjen med nærmere en million kroner i profitt. Ingen andre bød på skiten. Synd for dem. Det koster bare litt hardt arbeid, så skinner det som aldri før. Hvorfor ikke? Moralen i historien er likevel at dersom du byr på et skittent hus er eier like fullt dømt til å vaske det ut senere. Det skal koste ham dyrt å droppe det. Topp tips er å sjekke nøye når nøklene skal overtas. Ikke skriv under på kontrakten før du er enige om hvor mye han skal betale i erstatning. Det er en egen del av kontrakten ved overdragelse. Personlig ville jeg gjerne hatt 30.000 for den jobben det kostet å vaske tidligere eiers skitt. Det tok enormt mange arbeidstimer, for ikke å snakke om at det er et avtalebrudd i seg selv å forsøke å levere en eiendom som ikke er ferdig utvasket. Det er for mange ensbetydende med at man må gå rett inn i store vaskeprosesser når man egentlig skal bære møbler. Det Skal koste selger dyrt. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #12 Skrevet 11. mai 2016 Da jeg overtok nåværende leilighet, hadde det bodd en enslig ung mann her. Han sa han hadde tatt utvask, men da jeg og megler møttes for overtakelse, sa jeg at dette godtar jeg ikke, det var absolutt ikke rent. Megler tok det opp med selger, og han skulle fikse. Ny overtakelse, fremdeles ikke bra nok, han hadde sendt foreldrene sine til å vaske. Jeg aksepterte ikke, og da hentet megler inn profesjonelt rengjøringsbyrå, og da ble det bra. Dette var selvfølgelig uten kostnad for meg. Anonymkode: e6c95...839 4
Sulosi Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 Hvis ikke det er rent nok ved overtakelse er det bare å ringe mekler. En seriøs mekler bestiller byrå og sender regningen til selger. En selger som ikke klarer å vaske første gangen klarer det ikke neste gang heller. 1
MiniMjau Skrevet 12. mai 2016 #14 Skrevet 12. mai 2016 Vi kjøpte boligen så får vi være obs på utvask og ekstra sjekk ved overtagelse! Takk for tips. Vi skal pusse opp en del, men bad og kjøkken skal vi inne gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #15 Skrevet 12. mai 2016 Det kan være kjøpere som er slu nok til å spre møkk for å skremme andre. Jeg har vært borti visning hvor en kjøper tråkket på hundebæsj rett før de gikk inn og tråkket rundt i boligen med det. Han fikk huset under takst enda folk stod i kø for å komme inn til visning. Han skrøt fælt over det. Anonymkode: 1885f...9d3 1
Gjest asdas123 Skrevet 12. mai 2016 #16 Skrevet 12. mai 2016 23 timer siden, prt90 skrev: I utngangspunktet betyr dette kuppmuligheter, MEN pass på at boligen er i bra teknisk stand under skitten. Plutselig har de glemt å rense sluket og endt opp med vannskade f.eks Enig i dette. Og hvis du ikke er fornøyd med vask av leiligheten når du eventuelt overtar, kan du legge ut vaskejobben på Finn småjobb for 1500 kroner. Vi gjorde det og det ble gullende rent til en billig penge
Teethgrinding Skrevet 12. mai 2016 #17 Skrevet 12. mai 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg overtok nåværende leilighet, hadde det bodd en enslig ung mann her. Han sa han hadde tatt utvask, men da jeg og megler møttes for overtakelse, sa jeg at dette godtar jeg ikke, det var absolutt ikke rent. Megler tok det opp med selger, og han skulle fikse. Ny overtakelse, fremdeles ikke bra nok, han hadde sendt foreldrene sine til å vaske. Jeg aksepterte ikke, og da hentet megler inn profesjonelt rengjøringsbyrå, og da ble det bra. Dette var selvfølgelig uten kostnad for meg. Anonymkode: e6c95...839 Det er jo ikke alltid slik at man kan sitte og vente på at selger forsøker flere runder vask før proffene tar jobben. Hva gjør du dersom du har flyttelasset stående utenfor døra? Bo på hotell? La sofaen stå utenfor i regnet? Overdragelsesdatoen er satt og da skal det være ferdig. Spør du meg personlig skal det koste selger mer enn bare omvask å ikke stille boligen ferdig vasket til satt dato. Det skal koste ham dyrt. En digresjon; Det er bemerkelsesverdig at det er stort sett enslige menn i godt voksen alder som har problemer med dette. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #18 Skrevet 12. mai 2016 Jeg kjøpte leilighet som var skikkelig møkkete! Det syntes på bildene. Så ikke ut som det var vasket på 10 år MINST. Det var svart møkk overalt. Luktet tiss. Var så ekkelt at du ikke ville ta på noenting. Det var bare jeg som la inn bud og fikk den for flere 100 000 under takst. Var oppusingsobjekt så måtte endre alt uansett. Det eneste jeg angrer på er at megleren sa etter salget at selgerne ikke kom til å vaske og det måtte jeg bare finne meg i siden jeg fikk leiligheten for så mye under takst.. Tror ikke det er lov for en megler å si det og jeg måtte nok ikke godtatt det. Har lært. Anonymkode: 4ef93...9f9 3
prt90 Skrevet 12. mai 2016 #19 Skrevet 12. mai 2016 Var akkurat på en visning som var skitten og luktet urin.. det stoppet den ikke fra å gå 800.000 over takst :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå