Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2004 #1 Del Skrevet 28. oktober 2004 Min mor har sølvbestikk og hardangerbestikk, men siste årene har de bare ligget å støvet ned i en skuff. Meningen var at vi skulle bruke de på julaften, nyttårsaften og ved andre familie-middager. Men de (få) gangene vi har dekket bordet med det så har det endt ut med at folk ber om å få av det andre bestikket, da knivene på de "fine" bestikkene er så sløve.. Min mor mener (som mange andre) at man bør ha ett slikt "fint "bestikk, og at det er den perfekte gave i bryllup/dåp/konfirmasjon... Jeg er ikke enig, jeg klarer meg fint med normale, kjedelige typer bestikk,.. Dere med sølvbestikk og/eller hardanger-bestikk etc, Hvor ofte bruker dere bestikkene dere har?? Har dere kjøpt det selv, eller fått det? Om dere fikk det, var det fordi dere ønsket det eller var det fordi andre mente dere "mååtte" ha det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 29. oktober 2004 #2 Del Skrevet 29. oktober 2004 Har ikke brydd meg med å skaffe komplett bestikksett i sølv, jeg har bare teskjeer, kakespader etc. Når vi har middagsgjester har jeg et stålbestikk (av typen Trento) jeg gjerne bruker, der har vi komplett til 24 personer + div. tilbehør. Hardangerbestikket mitt bruker jeg til hverdags. Sølvbestikk er fint, men som du selv sier, knivene er sløve..og det er så mye jobb med pussing... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 29. oktober 2004 #3 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg er oppvokst med sølvtøy som en naturlig del av fx søndagsmiddagen. et var også naturlig for oss å ønske oss sølvtøy til bryllupet vårt og vi har både middagsbestikk, serveringsbestikk, dessertskjeer, kakegafler, paispader og kakespader osv. Vi bruker det, om ikke hele tiden, så ofte, hver gang vi har gjester, 17. mai, jul, bursdager etc. Og når det gjelder sløve kniver, har Lilje i hvert fall, skjæretagger på knivene og det har aldri skjedd at noen gjester ved bordet ber om å få et annet bestikk. Det ville jeg faktisk ansett som ganske uoppdragent... men det er meg da. Uansett - sølvtøy hører med og vi kommer aldri til å slutte å bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. oktober 2004 #4 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har sølv til 6 personer. Alt er arvet. Bruker det sjelden, men synes likevel at det er koselig å ha. Til daglig bruker vi et stålbestikk som var rimelig og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2004 #5 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har sølvbestikk, Odel, som jeg begynte å samle på selv da jeg jobbet i gullsmed. Jeg har til seks til middag, men har ennå ikke fått meg kake-delene. Jeg har faktisk ikke brukte det noe særlig, men det er mest fordi jeg har flyttet en del som student og jeg syntes det var best å oppbevare sølvbestikket hos mor til jeg bodde mer permanent. Nå gleder jeg meg til å ta det frem til julaften og bruke det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 29. oktober 2004 #6 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg samler på Märtha sølvbestikk - har 12 kaffeskjeer, kakespade, bestikk til seks og har akkurat kjøpt fire biffkniver... Bruker sølvet når vi har gjester - uansett egentlig. Syns knivene fungerer fint og jeg er oppriktig stolt av sølvet mitt så jeg satser på å få til tolv personer av alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 29. oktober 2004 #7 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har sølv - og bruker ikke annet. For meg er det hverdagsbestikket - og finbestikket. (Har faktisk ikke noe annet .. uten om ekstra biffkniver) Pusser det når jeg skal ha selskap og til jul etc. Er oppvokst med at sølvbestikk er en bruksting - og det blir bare penere av å bli brukt. (selv om jeg protesterer når et av barna bruker sølvkniven som skrutrekker etc.) Jeg fikk sølv til alle bursdager/juler i hele oppveksten - ønsket meg det .. og har senere også arvet et bestikk til 12 .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 29. oktober 2004 #8 Del Skrevet 29. oktober 2004 Jeg har Silje hardangerbestikk, og det bruker vi hver gang vi har besøk (som er ganske ofte). Jeg har ikke hatt noen klager på at Silje knivene er sløve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 29. oktober 2004 #9 Del Skrevet 29. oktober 2004 Foreldrene mine har sølvbestikk, og det har alltid vært et svare sirkus med å legge sølvet i banken hver gang de skal på ferie. Kunne aldri tenke meg å ha sølv, både fordi det er dyrt og jeg virkelig har andre og mindre snobbete ting å bruke penger på, og altså også fordi det blir en bekymring om det kan bli stjålet. Vi ønsket oss Hardangerbestikk til bryllupet og fikk alt vi ønsket oss. Det bruker vi en hel masse, og det kan fint brukes til biff og alt mulig, ingen sløve kniver der i gården nei! Mye bedre enn vervepremie-bestikket vi bruker til hverdags... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #10 Del Skrevet 29. oktober 2004 Legger de det i banken?? Hallo? Det har jeg aldri hørt før. Har kilovis med arvesølv, sikkert 15-20 kg..men har aldri tenkt på å legge det i banken. Mesteparten ligger på loftet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 #11 Del Skrevet 29. oktober 2004 Forresten er det ikke verdifullt for tyver heller. Man får ingenting for sølv lenger. Det har kun affeksjonsverdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. oktober 2004 #12 Del Skrevet 29. oktober 2004 Vi har hardangerbestikk, og det er fordi vi til daglig bruker biffbestikk, som ikke er noe særlig pent å dekke på et fint bord med. Vi ønsket oss det, og bruker de i alle besøk vi har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trill Skrevet 29. oktober 2004 #13 Del Skrevet 29. oktober 2004 Eg har Hardangerbestikk som eg bruka til daglig. I tillegg har typen min samla på (vel- det e vel heller besteforeldra til typen min) sølvbestikket Opphøyd Rose- so det har vi til 8pers. Har ikkje brukt det so mykje enda- men e no kjekt å ha.. Eg angra på at ikkje eg ønskte meg bestikk fra besteforeldre til jul og bursdag og slikt- for det eg har fått har eg som regel gløymt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 1. november 2004 #14 Del Skrevet 1. november 2004 hm, jo min mamma mener at sølvbestikk er obligatorisk, og 'tvang' meg for noen år siden til å velge et bestikk som jeg kunne samle på. noe jeg ikke har til hensikt å gjøre med det første. fikk en 'startpakke' med bestikk til seks, og så er det liksom meningen at jeg skal ønske meg å 'bygge ut' etter hvert. noe jeg ikke kan se for meg vil skje med det første. jeg mener - for en kjedelig ting å bruke penger på! hele greia var jo bare frustrerende. og jeg fikk t.o.m kjeft av min søster fordi jeg ikke ville ha et mønster med krimskrams på, for sånn skulle det jo være. skulle tro sans for rene linjer var å anse som høyforræderi. hittil har jeg klart å unngå å måtte 'samle' på servise også, men kjenner jeg familien min rett varer det vel ikke lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 1. november 2004 #15 Del Skrevet 1. november 2004 Noen sølvserier har nå fått biffkniver. Aldri vært borti folk som ber om å få ny kniv, det er ganske uhøflig synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. november 2004 #16 Del Skrevet 1. november 2004 hm, jo min mamma mener at sølvbestikk er obligatorisk, og 'tvang' meg for noen år siden til å velge et bestikk som jeg kunne samle på. noe jeg ikke har til hensikt å gjøre med det første. Min slekt prøver også å tvinge meg til å begynne å samle. Ble derfor litt nysgjerrig på om "alle andre" ville ha slikt av seg selv, eller om det bare er en pådyttet tradisjon. Uansett er det hvertfall bra at det nå finnes sølvbestikk med skarpe kniver. (Skal tipse søsteren min som vil begynne å samle) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 1. november 2004 #17 Del Skrevet 1. november 2004 Har Nora hardangerbestikk og der er knivene veldig bra syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 2. november 2004 #18 Del Skrevet 2. november 2004 Alle kniver blir sløve etterhvert og kanskje spesielt sølvkniver fordi de ikke er så skarpe i utgangspunktet. Kjøp et slipestål med diamantstål (tror jeg det heter) hos en utstyrsforhandler - koster litt mer enn de vanlig slipestålene. Ta hver kniv et par drag over slipestålet og du har en langt skarpere sølvkniv (forsiktig og i en bevegelse slik at du ikke lager for mange riper i kniven). NB! Ikke fall for fristelsen å slipe knivene for mye, det fører bare til masse stygge hakk på sølvgaflene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå