AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg er ikke kjempebegeistret for å snakke i telefon. Er ikke blant dem med telefonskrekk. Og noen ganger er det selvsagt hyggelig å skravle. Men det er få situasjoner, utover de der man direkte savner noens stemme, der det er nødvendig. Dersom det kun er konkrete spm. man vil ha svar på synes jeg epost ofte fungerer best. Nå snakker jeg både om profesjonelle og rent sosiale sammenhenger. Man har tid til å tenke over formuleringer, sette det opp ryddig og lettfattelig og man krever ikke umiddelbart svar. Har et par i familien som insisterer på å ringe hver gang. Jeg sender f.eks. et enkelt, praktisk spm. til moren min som ikke haster. Hun ringer meg deretter ganske raskt. Får hun ikke svar, får jeg sms med "kan du ringe meg". Når jeg så ringer sitter hun og drar på det, alt er omstendelig og hun har ikke forberedt seg på hva hun skal si. Det er rett og slett ingen grunn til at dette må tas over tlf. I tillegg har jeg mange ting å ordne i løpet av kvelden og det er lettere å multitaske når man kan sende og motta epost, og ikke svare på alt umiddelbart. Noen som har det likedan? Og noen her som alltid vil snakke i tlf som kan forklare hvorfor det er slik? Anonymkode: 72dff...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #2 Del Skrevet 11. mai 2016 Jeg har det akkurat likens. Jeg hater å snakke i telefonen. Det er så mye greiere å ta ting skriftlig, så man får formulert seg som man vil og tenkt seg om. Og ikke minst får motparten tenkt seg om, så man slipper høre på masse vås.. Anonymkode: 37ac1...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri_H Skrevet 13. mai 2016 #3 Del Skrevet 13. mai 2016 Veldig enig. Skriftlig er alltid best. Gjelder for så vidt både mail og SMS. Skjønner ikke dette med å ringe og avtale ting. Mye lettere å finne ut av det når man har det skriftlig... Selv å booke timer (eks. frisør, lege osv. ) gjør jeg på nettet heller enn å ringe. Dersom firmaet jeg hadde tenkt å bruke ikke har nettbestilling finner jeg et annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 13. mai 2016 #4 Del Skrevet 13. mai 2016 Jeg foretrekker telefon, rett og slett fordi det er lettere. Vær gang jeg skal avtale noe med noen på sms/epost så blir det 25 sms/epost frem og tilbake om når, hvor og om det passer. Går mye raskere når vi tar det på telefon og når vi tar ting på telefon kan jeg rydde og lage mat mens jeg prater. Elsker Multitasking 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. mai 2016 #5 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Jeg foretrekker også sms og email, fremfor å ringe i mange tilfeller. Skal jeg spørre et firma om noe - email. Skal jeg spørre en venninne om noe kjapt - sms. Da kan folk svare når de har tid. I noen tilfeller vil man også ha det skriftlig, "for future reference", altså at det er viktig å senere kunne dokumentere det man har spurt om og hva som ble sagt/skrevet. Da er det mye bedre å ta det på email, så man har svarene skriftlig. For eksempel hvis man har fått en faktura man ikke skal betale, og kravet skal slettes. Da er det greit å ta det på email, så man har det skriftlig hvis vedkommende i firmaet ikke gjør jobben sin og sletter fakturaen. Når det ikke er gjort, vil det jo i etterkant komme en purring på den.... og så har man det gående. Da er det greit å vise til eposten der du fikk beskjed fra en av deres ansatte om at "jeg sletter fakturaen til den avbestillingen". (opplevde dette ikke bare en, men to ganger i forbindelse med en kansellert bestilling hos Komplett.no. Virket nærmest umulig å få slettet den fakturaen de automatisk kjører ut så fort man har trykket "bestill") Endret 13. mai 2016 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. mai 2016 #6 Del Skrevet 13. mai 2016 Det er nesten bare gamlinger og psykopater (selgere og sjefer) som foretrekker telefon, men er enig med @FrøkenMånestråle om at når man skal avtale et tidspunkt funker tlf. best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 13. mai 2016 #7 Del Skrevet 13. mai 2016 27 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Jeg foretrekker telefon, rett og slett fordi det er lettere. Vær gang jeg skal avtale noe med noen på sms/epost så blir det 25 sms/epost frem og tilbake om når, hvor og om det passer. Går mye raskere når vi tar det på telefon og når vi tar ting på telefon kan jeg rydde og lage mat mens jeg prater. Elsker Multitasking Enig! Tror også det er sannsynlig at familien til TS faktisk har lyst til å snakke med henne, og ikke bare kommunisere ting på epost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #8 Del Skrevet 13. mai 2016 8 minutter siden, Million skrev: I noen tilfeller vil man også ha det skriftlig, "for future reference", altså at det er viktig å senere kunne dokumentere det man har spurt om og hva som ble sagt/skrevet. Da er det mye bedre å ta det på email, så man har svarene skriftlig. Dette! Familiesamtaler er selvsagt unntatt dette, men i alle andre sammenhenger vil jeg gjerne ha det skriftlig både for å huske og dokumentere. Anonymkode: 72dff...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå