Gå til innhold

Telefon vs. epost

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ikke kjempebegeistret for å snakke i telefon. Er ikke blant dem med telefonskrekk. Og noen ganger er det selvsagt hyggelig å skravle. Men det er få situasjoner, utover de der man direkte savner noens stemme, der det er nødvendig. 

Dersom det kun er konkrete spm. man vil ha svar på synes jeg epost ofte fungerer best. Nå snakker jeg både om profesjonelle og rent sosiale sammenhenger. Man har tid til å tenke over formuleringer, sette det opp ryddig og lettfattelig og man krever ikke umiddelbart svar.

Har et par i familien som insisterer på å ringe hver gang. Jeg sender f.eks. et enkelt, praktisk spm. til moren min som ikke haster. Hun ringer meg deretter ganske raskt. Får hun ikke svar, får jeg sms med "kan du ringe meg". Når jeg så ringer sitter hun og drar på det, alt er omstendelig og hun har ikke forberedt seg på hva hun skal si. Det er rett og slett ingen grunn til at dette må tas over tlf. I tillegg har jeg mange ting å ordne i løpet av kvelden og det er lettere å multitaske når man kan sende og motta epost, og ikke svare på alt umiddelbart.

Noen som har det likedan? Og noen her som alltid vil snakke i tlf som kan forklare hvorfor det er slik?

Anonymkode: 72dff...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har det akkurat likens. Jeg hater å snakke i telefonen. Det er så mye greiere å ta ting skriftlig, så man får formulert seg som man vil og tenkt seg om. Og ikke minst får motparten tenkt seg om, så man slipper høre på masse vås.. 

Anonymkode: 37ac1...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Skriftlig er alltid best. Gjelder for så vidt både mail og SMS. Skjønner ikke dette med å ringe og avtale ting. Mye lettere å finne ut av det når man har det skriftlig...

Selv å booke timer (eks. frisør, lege osv. ) gjør jeg på nettet heller enn å ringe. Dersom firmaet jeg hadde tenkt å bruke ikke har nettbestilling finner jeg et annet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker telefon, rett og slett fordi det er lettere. :)  Vær gang jeg skal avtale noe med noen på sms/epost så blir det 25 sms/epost frem og tilbake om når, hvor og om det passer. Går mye raskere når vi tar det på telefon og når vi tar ting på telefon kan jeg rydde og lage mat mens jeg prater. Elsker Multitasking:jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også sms og email, fremfor å ringe i mange tilfeller. Skal jeg spørre et firma om noe - email. Skal jeg spørre en venninne om noe kjapt - sms. Da kan folk svare når de har tid.

I noen tilfeller vil man også ha det skriftlig, "for future reference", altså at det er viktig å senere kunne dokumentere det man har spurt om og hva som ble sagt/skrevet. Da er det mye bedre å ta det på email, så man har svarene skriftlig.  For eksempel hvis man har fått en faktura man ikke skal betale, og kravet skal slettes. Da er det greit å ta det på email, så man har det skriftlig hvis vedkommende i firmaet ikke gjør jobben sin og sletter fakturaen. Når det ikke er gjort, vil det jo i etterkant komme en purring på den.... og så har man det gående. Da er det greit å vise til eposten der du fikk beskjed fra en av deres ansatte om at "jeg sletter fakturaen til den avbestillingen". (opplevde dette ikke bare en, men to ganger i forbindelse med en kansellert bestilling hos Komplett.no. Virket nærmest umulig å få slettet den fakturaen de automatisk kjører ut så fort man har trykket "bestill")

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Det er nesten bare gamlinger og psykopater (selgere og sjefer) som foretrekker telefon, men er enig med @FrøkenMånestråle om at når man skal avtale et tidspunkt funker tlf. best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg foretrekker telefon, rett og slett fordi det er lettere. :)  Vær gang jeg skal avtale noe med noen på sms/epost så blir det 25 sms/epost frem og tilbake om når, hvor og om det passer. Går mye raskere når vi tar det på telefon og når vi tar ting på telefon kan jeg rydde og lage mat mens jeg prater. Elsker Multitasking:jepp:

Enig!

Tror også det er sannsynlig at familien til TS faktisk har lyst til å snakke med henne, og ikke bare kommunisere ting på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Million skrev:

I noen tilfeller vil man også ha det skriftlig, "for future reference", altså at det er viktig å senere kunne dokumentere det man har spurt om og hva som ble sagt/skrevet. Da er det mye bedre å ta det på email, så man har svarene skriftlig.  

Dette! Familiesamtaler er selvsagt unntatt dette, men i alle andre sammenhenger vil jeg gjerne ha det skriftlig både for å huske og dokumentere. 

Anonymkode: 72dff...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...