Gå til innhold

Problemer med å ikke få nok barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags problemer vil vestlige land få når kvinnene ikke føder nok barn? Jeg har med mye innvandring og eldrebølgen. Noe mer?

Anonymkode: 95356...177

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags problemer vil vestlige land få når kvinnene ikke føder nok barn? Jeg har med mye innvandring og eldrebølgen. Noe mer?

Da dør vel befolkningen i vestlige land bar ut og erstattes av befolkning fra land som klarer reprodusere seg?

Anonymkode: 2d42a...ec2

• Liker 1
Skrevet

Ingen problemer, barn er overflødige. Vi kan importere arbeidere fra lavkostland og leve som konger.

Land med mye gjeld vil selvsagt gå rett til helvette da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye innvandring er jo i denne sammenhengen positiv. Eldrebølgen vil kunne føre til en dårligere velferdsstat da det blir flere som trenger hjelp enn som kan hjelpe og betale skatt.

Anonymkode: 3b1c5...e0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Ingen problemer, barn er overflødige. Vi kan importere arbeidere fra lavkostland og leve som konger.

Land med mye gjeld vil selvsagt gå rett til helvette da.

Greit det, men til slutt blir det ingen konger igjen! :)

Anonymkode: 2d42a...ec2

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye innvandring er jo i denne sammenhengen positiv. Eldrebølgen vil kunne føre til en dårligere velferdsstat da det blir flere som trenger hjelp enn som kan hjelpe og betale skatt.

Eldrebølger er hele tiden. Det kan man ikke unngå. Flere, både menn og kvinner bør utdanne seg som sykepleiere. Melder du deg frivillig siden du klager på eldrebølgen? Og hva med TS? Og har dere fått dere barn selv? Og hvor mange? 

Anonymkode: 2992e...a8e

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvandring av folk som ikke bidrar og betaler skatt (spesielt folk fra land hvor kvinner holdes utenfor samfunnslivet) forsterker problemene med eldrebølgen.

Anonymkode: 979c8...15d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvandring av folk som ikke bidrar og betaler skatt (spesielt folk fra land hvor kvinner holdes utenfor samfunnslivet) forsterker problemene med eldrebølgen.

Anonymkode: 979c8...15d

Hm.. Etter det jeg har lest, så gjelder det bare førstegenerasjons. Altså er det i grunnen ikke relevant.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er befolkningsvekst forenlig med miljøpolitikk og bærekraftighet?

Man snakker med bekymret mine om at i fremtiden, når eldrebølgen kommer så er det for få til holde samfunnet gående, vaske rumper, pleie syke og eldre, betale skatt osv. Dette problemet løses ikke av å skape flere mennesker (som også blir gamle en gang), det utsetter det bare en generasjon og da til et større problem. Antagelig er også oljepengene brukt opp innen da.

Uten å samtidig erkjenne at planetens bæreevne er proporsjonal med antallet mennesker som bebor den og at denne bæreevnen blir dårligere for hvert år grunnet større ressursforbruk per individ, så viser man med all tydelighet at man ikke forstår omfanget og de langsiktige konsekvensene av dagens situasjon. Det høres kanskje banalt og søkt ut å trekke planetens fremtid og bærekraft inn i problematikken rundt eldrebølgen, men i dag får man altså daglige påminnelser om at man nærmest ødelegger regnskogene og tiner polene når man fyller diesel på tanken. Men å ha en eksponensiell vekst av mennesker som også skal kjøre bil, spise kjøtt, reise med fly og mere til.. no problem!

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det egentlige problemet i Norge er abort på barn på uskyldige små. Men ingen vil vite det:(

Endret av debatant
Gjest Sunhands
Skrevet
28 minutter siden, Larsern skrev:

Hvordan er befolkningsvekst forenlig med miljøpolitikk og bærekraftighet?

Man snakker med bekymret mine om at i fremtiden, når eldrebølgen kommer så er det for få til holde samfunnet gående, vaske rumper, pleie syke og eldre, betale skatt osv. Dette problemet løses ikke av å skape flere mennesker (som også blir gamle en gang), det utsetter det bare en generasjon og da til et større problem. Antagelig er også oljepengene brukt opp innen da.

Uten å samtidig erkjenne at planetens bæreevne er proporsjonal med antallet mennesker som bebor den og at denne bæreevnen blir dårligere for hvert år grunnet større ressursforbruk per individ, så viser man med all tydelighet at man ikke forstår omfanget og de langsiktige konsekvensene av dagens situasjon. Det høres kanskje banalt og søkt ut å trekke planetens fremtid og bærekraft inn i problematikken rundt eldrebølgen, men i dag får man altså daglige påminnelser om at man nærmest ødelegger regnskogene og tiner polene når man fyller diesel på tanken. Men å ha en eksponensiell vekst av mennesker som også skal kjøre bil, spise kjøtt, reise med fly og mere til.. no problem!

Det her er nok selve essensen i debatten. Hvordan skal man greie å løse dette? Vi vet at vi nærmer oss farlige temperaturer, men har vanskelig å ta det innover oss. De fleste mener at man bør gjøre noe med det, men vi vil helst ikke ofre noe. 

Faktisk har vi nok ressurser, men noen av oss bruker ressurser som vi hadde flere jordkloder. Jeg har sjekket eget forbruk (og jeg er ganske miljøbevisst), og jeg bruker ressurser som vi har to jordkloder. Nå har vi i Vesten utarmet jorden for ressurser i flere tiår, og vi er fortsatt grådige. Nå kommer andre land etter og vil ha en minst like stor del av kaka.

Vi vet en del om hvordan vi kan få folk til å slutte å produsere så mange barn, og det handler mest om å løfte folk ut av fattigdom. Men hvordan få folk dit og samtidig ikke få dem til å forbruke så mye? 

Jeg er nok tidvis ganske pessimistisk og håper at vi vil greie å snu i tide, selv om det ikke er noe som tyder på det. Samtidig er det kanskje en økende bevissthet rundt om i verden?

AnonymBruker
Skrevet

En av grunnene til at man fikk mange barn før var at barnedødeligheten var svært høy. Det var jo slik at man kunne få 12 unger og bare 1 eller 2 av dem levde til voksen alder.

Anonymkode: 08318...917

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

En av grunnene til at man fikk mange barn før var at barnedødeligheten var svært høy. Det var jo slik at man kunne få 12 unger og bare 1 eller 2 av dem levde til voksen alder.

Det var ingen prevansjon da heller ..

Anonymkode: 51469...896

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm.. Etter det jeg har lest, så gjelder det bare førstegenerasjons. Altså er det i grunnen ikke relevant.

Altså er det i grunnen 100% relevant fordi første genereasjons innvandrere nesten ikke jobber og dette gjelder for de generasjonene som kommer etter dem også, så hvor du har fra at det bare gjelder førstegenerasjons er et mysterium, da SSB er uenig med deg.

Anonymkode: f1dfd...316

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen prevansjon da heller ..

Anonymkode: 51469...896

Dette stemmer faktisk ikke. Kondomer f.eks har blitt brukt ihvertfall i 400 år . Det ble også mulig at det ble brukt kondomer i antikken. Selv om historikere er usikker på dette.

Men det er ingen tvil om at kondomer har ihvertfall blitt brukt i 400 år. Så man ha hat prevensjon ihvertfall de siste 400 årene.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, kilder på det?

Anonymkode: 57fe6...93e

Skrevet
17 timer siden, debatant skrev:

Det egentlige problemet i Norge er abort på barn på uskyldige små. Men ingen vil vite det:(

Det er ikke noe problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, kilder på det?

Jeg trodde det var allmenn viten at barnedødeligheten var svært høy før i tiden.

Gjest Sunhands
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, kilder på det?

Er ikke jeg som har skrevet det over, men det den andre personen skriver stemmer. I fattige land med høy barnedødelighet (Norge for 100 år siden også), fikk folk mange barn. Etter hvert som barnedødeligheten har gått ned i de forskjellige landene, har også antall barn gått ned. Karolinska institutt/Hans Rosling skriver en del om dette. Søk også på Hans Rosling på YouTube.

Endret av Sunhands

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...