Gå til innhold

Største forskjellene mellom jogging og ellipsemaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig de største forskjellene mellom jogging og ellipsemaskin? Har hørt at jogging er så mye mer effektivt og bedre trening, men hvorfor er det det? Jeg bruker å trene begge deler, mest ellipse, men føler jeg blir mer utkjørt av en ellipseøkt enn en joggeøkt. 

Det er sikkert individuelle forskjeller, og det kommer vel an på intensiteten man har når man trener, men håper noen kan gi meg en liten innføring i dette :)

Anonymkode: f2fd2...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo to ganske forskjellige bevegelser. Jogging gir mye mer belastning på ledd og litt annen belastning på muskler.

Effektiv? For hva? Hvis du vil bli flink til å jogge er ellipsemaskin mindre effektivt enn å jogge. Hvis du vil gå ned i vekt er det rivende likegyldig så lenge pulsen er det samme. Hvis du vil ha fordelene ved å trene kardio er de identiske. 

Bedre da kommer man igjen tilbake til målet. Hvis du vil jogge langt, er det bedre å jogge enn å bruke ellipsemaskin. Hvis du vil bli flink til å bruke ellipsemaskin er det bedre å bruke ellipsemaskin. Sannsynligvis har det absolutt ingenting å si hvilken du velger.

Det eneste jeg kan se som er problematisk er hvis du bytter mellom dem. Selv om du klarer en time på ellipsemaskinen vil du ikke nødvendigvis klare en time med jogging. Bortsett fra starten når musklene begrenser deg vil du ikke se noen forskjeller. Men her kommer det jo helt an på hva du ønsker å oppnå med treningen.

FL;LI: De er like bra, hvilken du bør velge avhenger av hva du ønsker å oppnå.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det er jo to ganske forskjellige bevegelser. Jogging gir mye mer belastning på ledd og litt annen belastning på muskler.

Effektiv? For hva? Hvis du vil bli flink til å jogge er ellipsemaskin mindre effektivt enn å jogge. Hvis du vil gå ned i vekt er det rivende likegyldig så lenge pulsen er det samme. Hvis du vil ha fordelene ved å trene kardio er de identiske. 

Bedre da kommer man igjen tilbake til målet. Hvis du vil jogge langt, er det bedre å jogge enn å bruke ellipsemaskin. Hvis du vil bli flink til å bruke ellipsemaskin er det bedre å bruke ellipsemaskin. Sannsynligvis har det absolutt ingenting å si hvilken du velger.

Det eneste jeg kan se som er problematisk er hvis du bytter mellom dem. Selv om du klarer en time på ellipsemaskinen vil du ikke nødvendigvis klare en time med jogging. Bortsett fra starten når musklene begrenser deg vil du ikke se noen forskjeller. Men her kommer det jo helt an på hva du ønsker å oppnå med treningen.

FL;LI: De er like bra, hvilken du bør velge avhenger av hva du ønsker å oppnå.

Jeg ønsker bare å holde en god form, jeg :) Har ikke noe mål om å være så og så flink med ellipsemaskin, eller jogge så og så langt. Når jeg sier "effektiv", så tenker jeg hva som forbrenner mest og gir best resultater over tid med tanke på å holde vekta og formen ved like. La oss si at jeg enten trener 40 minutter ellipse tre ganger i uka, ELLER trener 40 minutter jogging tre ganger i uka. Hvilken av ukene vil jeg forbrenne mest? Hvilken av ukene vil gi meg best overskudd og best form? Gitt at kostholdet er det samme. (Skjønner at jeg må holde på lenger enn en uke for å få merkbare resultater). 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker bare å holde en god form, jeg :) Har ikke noe mål om å være så og så flink med ellipsemaskin, eller jogge så og så langt. Når jeg sier "effektiv", så tenker jeg hva som forbrenner mest og gir best resultater over tid med tanke på å holde vekta og formen ved like. La oss si at jeg enten trener 40 minutter ellipse tre ganger i uka, ELLER trener 40 minutter jogging tre ganger i uka. Hvilken av ukene vil jeg forbrenne mest? Hvilken av ukene vil gi meg best overskudd og best form? Gitt at kostholdet er det samme. (Skjønner at jeg må holde på lenger enn en uke for å få merkbare resultater). 

Hvis pulsen er det samme vil du forbrenne akkurat like mye. 

Overskudd vil være tilsvarende på begge så lenge du har samme intensitet og så lenge du ikke har skader som ødelegger for å trene en av dem. Jeg feks sliter med knærne noen ganger, så jeg vil i de periodene få best utbytte av ellipsemaskin. Her spiller det også inn hva du liker. Jeg får mye mer overskudd av å løpe på fjell og i skogstier enn å være inne på mølla eller ellipsemaskin. Men dette er individuelt, hva liker DU best?

For å komme i form er spørsmålet hva du vil komme i form til. Hvis du tenker kardio vil de være tilsvarende, men de vil også gjøre deg bedre i den øvelsen du velger. En kombinasjon er sannsynligvis best, så får du brukt litt forskjellige muskler, får mindre belastning på leddene og du vil bli god i begge deler.

Jeg er helt uenig i at du ikke merker resultater etter to uker. Jeg gikk fra 90 kilo sofapotet som så vidt klarte å jogge 2 kilometer til 6.6 kilometer på 2 uker (og rundt 5 kilo lettere). I begynnelsen kan du se forbedring fra gang til gang. Faktisk vil progresjonen i begynnelsen være helt fantastisk i forhold til litt senere. Dette gjelder også vektløfting. Du kan lett forbedre tiden på en kilometer med et minutt på et par uker når du først begynner, når du begynner å komme i form tar det lang tid bare å løpe 10 sekunder raskere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...