Gå til innhold

Er det umulig å få jobb som bibliotekar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med all den digitaliseringen som skjer i samfunnet,er sjansen stor for at bibliotekaryrket forsvinner? Vurderer å bli det men et ustabilt jobbmarked får meg til å nøle og bli en smule bekymret...

Anonymkode: 87755...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vurderte også det, men kom frem til at det var for få jobber i forhold til hvor mange som velger utdannelsen. Yrket kommer nok til å bestå, men arbeidsoppgavene forandrer seg nok i takt med den økte digitaliseringen, og antall bibliotekarstillinger vil nok også bli mindre. 

Med tanke på at bibliotekar var det jeg også ville bli (vil det vel innerst inne fortsatt), kan jeg spørre om hvorfor du vil bli bibliotekar? Hva er det som gjør at det er drømmejobben din, og hvilke andre yrker har du vurdert? 

Anonymkode: c0a13...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen fare for at biblioteket forsvinner, men bibliotekarens rolle er, og vil nok fortsette å være, i forandring. Derfor ville jeg nok satset på praksis i bibliotek, samt kanskje en annen utdanning som "inngang" til det yrket. Jeg tok bibliotekarhøgskolen for et par år siden, og føler allerede at jeg trenger videreutdanning. 

Anonymkode: 82541...0ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hvor du bor, jeg er bibliotekar og har ingen utdanning.

Anonymkode: 0b86a...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare for at biblioteket forsvinner, men bibliotekarens rolle er, og vil nok fortsette å være, i forandring. Derfor ville jeg nok satset på praksis i bibliotek, samt kanskje en annen utdanning som "inngang" til det yrket. Jeg tok bibliotekarhøgskolen for et par år siden, og føler allerede at jeg trenger videreutdanning. 

8skyt meg gjerne, men hvorfor trenger en bibliotekar utdannelse? Det er snakk om å stable bøker in riktig hylle 

Anonymkode: 6979e...039

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

8skyt meg gjerne, men hvorfor trenger en bibliotekar utdannelse? Det er snakk om å stable bøker in riktig hylle 

Seriøst? Har du i det hele tatt vært på et bibliotek?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du besøkt et bibliotek i det hele tatt?

Anonymkode: efa2b...513

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderte også det, men kom frem til at det var for få jobber i forhold til hvor mange som velger utdannelsen. Yrket kommer nok til å bestå, men arbeidsoppgavene forandrer seg nok i takt med den økte digitaliseringen, og antall bibliotekarstillinger vil nok også bli mindre. 

Med tanke på at bibliotekar var det jeg også ville bli (vil det vel innerst inne fortsatt), kan jeg spørre om hvorfor du vil bli bibliotekar? Hva er det som gjør at det er drømmejobben din, og hvilke andre yrker har du vurdert? 

Anonymkode: c0a13...7c4

Det er ikke drømmejobben, men heller et yrke jeg vet jeg kan trives i.

Anonymkode: 87755...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seriøst? Har du i det hele tatt vært på et bibliotek?

Har nok besøkt flere bibliotek enn gjennomsnittsnordmannen ;) 

Ser at du ikke klarer å svare. Hvorfor trenger man høgskole for å lære seg å søke i databaser og organisere? Dette anser jeg som grunnleggende opplæring i en bedrift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei,det er faktisk ikke bare det en bibliotekar gjør. Stable bøker inn i rett hylle er jo bare en av mange oppgaver en bibliotekar. På noen bibliotek så gjør ikke engang bibliotekarene det for de har studentvakter som tar seg av den biten. Kanskje du skal prøve å sette deg litt mer inn i hva en bibliotekar gjør før du kommer med slike utsagn.

Du er vel en av de som tror at et yrke kun består av det du ser. Altså tror du at en bibliotekar kun sitter i skranken,anbefaler bøker til brukerne og stabler litt bøker i en hylle.

Anonymkode: b2fc1...71b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal forresten ta utdannelsen selv,men det er flere inngangsporter for å jobbe på et bibliotek. Kommer jo an på hvor man vil jobbe det. Finnes jo mer enn bare folkebibliotek der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,det er faktisk ikke bare det en bibliotekar gjør. Stable bøker inn i rett hylle er jo bare en av mange oppgaver en bibliotekar. På noen bibliotek så gjør ikke engang bibliotekarene det for de har studentvakter som tar seg av den biten. Kanskje du skal prøve å sette deg litt mer inn i hva en bibliotekar gjør før du kommer med slike utsagn.

Du er vel en av de som tror at et yrke kun består av det du ser. Altså tror du at en bibliotekar kun sitter i skranken,anbefaler bøker til brukerne og stabler litt bøker i en hylle.

Så hvorfor er det ingen som kan fortelle meg hva de spesifikt gjør som krever utdannelse? Har sjekket ut studiebeskrivelsen, men det er ingenting der hvor jeg tenker at de trenger utdannelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor er det ingen som kan fortelle meg hva de spesifikt gjør som krever utdannelse? Har sjekket ut studiebeskrivelsen, men det er ingenting der hvor jeg tenker at de trenger utdannelse.

Jeg har ikke begynt på utdannelsen,men tenker vel mest at det kommer an på hele systemet som bøker osv er delt inn i. Dette er jo ganske stort og jeg tenker at det er veldig tidkrevende å skulle lære opp folk hele tiden. Sikkert andre ting også,men kanskje noen som er bibliotekar eller har mer peiling kan svare på det?

Men det er jo folk uten bibliotekarutdannelse som jobber på bibliotek. For eksempel på høyskole/universitetsbibliotek,men de har fortsatt høyere utdanning innen et fagfelt som høyskolen/universitetet tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg er bibliotekar og jobber i folkebibliotek. Det er vanskelig å få jobb, men ikke umulig og spesielt ikke hvis man ikke MÅ jobbe i en av de store byene. 

Mtp utdannelsen lærer man om formidling, litteraturteori, databaseteori, koding, bibliotekutvikling, samlingsutvikling, klassifikasjon og indeksering for å nevne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bibliotekar på universitetsbibliotek. Jeg samarbeider med en del forskingsinstitusjoner med å finne materiale de trenger. Kvalitetssikring av kilder og informasjon. Jeg har også ansvar for å utvikle samlingen innenfor det fagområdet jeg er ansvarlig for. Jeg klassifiserer og katalogiserer materialet som kommer inn. Ettersom dette fagområdet er veldig smalt så finnes det ingen andre jeg kan "herme" etter når jeg skal gjøre materialet søkbart og plassere det på rett sted. Koder og oppdaterer nettsiden vår.

I tillegg driver jeg med studentveiledning ved skriving av masteroppgaver og doktoravhandlinger. 

Bibliotek- og informasjonsvitenskap er en fagutdanning og du er ganske arrogant når du mener at man ikke trenger en utdannelse her. Det blir det samme som å si at hvem som helst kan snekre, så derfor trenger vi ikke tømrere. Jeg ville ikke at en ufaglært skulle hjulpet meg med hverken snekring i huset eller kvalitetssikring av masteroppgaven min.

Anonymkode: 56dbb...445

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg sitter forøvrig kun i skranken 5 timer i uken og setter omtrent aldri bøker på plass i hylla. Det har vi studentvakter og bibliotekfullmektige som gjør.

Anonymkode: 56dbb...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Noen som har flere innspill? 

Lurer også på hva startlønn uten ansiennitet er, på utdanning.no står det jo gjennsnitt for alle bibliotekarer bare.. 

Anonymkode: 4ea06...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...