Gå til innhold

ADSL på bærbar PC- ingen telefonlinjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å få installert ADSL, i en leilighet uten telefonuttak, på en bærbar PC/ikke-stasjonær?

(PC det er snakk om har tidligere kun blitt brukt med manuelt oppringings-modem).

Noe spesielt man bør vite i forbindelse med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags laptop har du (merke, modell)? Du er avhengig av å ha et nettverkskort i pc'en, vet du om du har det?

Du trenger forøvrig ikke å ha installert telefonlinje, og selve installasjonen av linja pleier å gå veldig greit.

Skrevet

Jeg vet i grunnen ikke helt hva en lap top er (!)

: Compaq Armada 1750

Hvordan går jeg frem? Priser? Hvor skaffer jeg "kort"?

Takk for hjelpen

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det greit å få installert ADSL, i en leilighet uten telefonuttak, på en bærbar PC/ikke-stasjonær?

Telefonuttak/linje må du ha, men man trenger ikke abonnement.

Skrevet

Ok, fint å vite! Så hvis det ikke er telefonuttak der så er det kanskje veldig enkelt å få noen til å installere det?

Må jeg fortsatt ha et nettverkskort? Vet ikke om jeg har det akkurat..Det er jo et vanlig kort i PC liksom, modem (?)

(Nei, jeg har ikke studert IT)

Gjest Anonymous
Skrevet

Gå på kontrollpanel og nettverkstilkoblinger. Der ser du hva du har av nettverkskort. Se om det står noe annet enn modemtilkoblinga di der.

Skrevet

Det som står oppført der (håper det er installert?) er Eicon Diva pro PC-card PCMCIA, Eicon Wan miniport adapter, klient for microsoft nettverk, infrarød pnp seriell port, kort for ekstern pålogging, fast infrared protocol og NDISWAN eicon diva proPC-card....

er det noe her?

Skrevet
Det som står oppført der (håper det er installert?) er Eicon Diva pro PC-card PCMCIA, Eicon Wan miniport adapter, klient for microsoft nettverk, infrarød pnp seriell port, kort for ekstern pålogging, fast infrared protocol og NDISWAN eicon diva proPC-card....

er det noe her?

er ikke NDISWAN ISDN da?

Og PCMACIA er jo modemkort.

IR har du

Men ikkeno nettverkskort for bærbar...men det kan du finne her....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jepp, tror nok waco har rett. Hvor gammel PC har du. Hvis du ikke har av nyere sort, har du nok ikke det innebygd i PC-en.

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Ok,...takk for hjelpen. Maskinen er ca. 4 år gammel.

Vet ikke om det er telefonuttak, men jeg må altså velge ulike løsninger avhengig av det..

Skrevet

er ikke NDISWAN ISDN da?

Og PCMACIA er jo modemkort.

IR har du

Men ikkeno nettverkskort for bærbar...men det kan du finne her....

Ja, her var det nettverkskort til salgs! Takk for link-

men virker denne løsningen bare dersom det er telefonuttak? Eller må jeg ha et slikt kort uansett?

Gjest Melissa Gioberit utl.
Skrevet
Siden ADSL er internett over telefonkabelen må du nødvendigvis ha et telefonuttak.

På en bærbar PC er det veldig greit med trådløst nettverk slik at du slipper ledninger.

Kjøp et innstikkskort til PCen og en trådløs router:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303770&cks=PRL

Takk Frodo,

med et slikt trådløst kort:

a) Går det bra uten telefonuttak i leiligheten?

B) Kan en være abonnent med en fast pris i måneden likevel, hos Tele 2, f.eks.? (Kan man likevel surfe fritt slik en er vant med fra ADSL?)

Gjest Anonymous
Skrevet

a) Går det bra uten telefonuttak i leiligheten?  

B) Kan en være abonnent med en fast pris i måneden likevel, hos Tele 2, f.eks.? (Kan man likevel surfe fritt slik en er vant med fra ADSL?)

Får å få et par ting klart:

-Får å ha bredbånd må man ha nettverkskort, enten det er ADSL, TV-kabel, fiber eller hva som helst.

-Trådløst nett eller kabel spiller ingen rolle. Det man gjør er at man kobler nettverkskortet via en kabel til f.eks et ADSL-modem til telefonuttaket, eller kabelmodem til kabeluttaket. Eller man kan koble nettverkskort og kabel til en router, som igjen er koblet ADSL-modemet eller kabelmodemet. Om det går trådløst eller med kabel til routeren spiller ingen rolle. Router trenger man hvis man skal være flere som deler bredbåndsforbindelsen og/eller skal ha det trådløst.

Håper det ble litt klarere nå :)

Gjest Anonymous
Skrevet

http://www.resnet.bristol.ac.uk/broadband/...rkequipment.jpg

Her er en grei illustrasjon på et hjemmenettverk med ADSL. Bare legge til at routeren har innebygd switch, slik at man ikke trenger å tenke på det.

Hvis man ikke skal ha trådløst eller bare skal koble opp med en maskin trenger man ikke router/switch i mellom, men man kobler maskinen direkte til ADSL-modemet.

Gjest Anonymous
Skrevet

...også legge til at en trådløs router også har innebygd trådløst accespunkt.

Skrevet

Har du kabel-TV i leiligheten er vel kanskje det enkleste å få internett via kabelen? Så slipper du å installere telefonkontakt.

Skrevet

Jeg innser fort mine egne begrensninger innen dette feltet her ja! :roll:

Det er visst en parabol antenne der: men jeg aner jo ikke om det betyr kabel (!)

Nå har jeg saktens fått så mange bra råd her at dere skal få slippe å gå mer i detalj nå!

TAKK :)

Gjest Melissa igjen
Skrevet

Får å få et par ting klart:

-Får å ha bredbånd må man ha nettverkskort, enten det er ADSL, TV-kabel, fiber eller hva som helst.

-Trådløst nett eller kabel spiller ingen rolle. Det man gjør er at man kobler nettverkskortet via en kabel til f.eks et ADSL-modem til telefonuttaket, eller kabelmodem til kabeluttaket. Eller man kan koble nettverkskort og kabel til en router, som igjen er koblet ADSL-modemet eller kabelmodemet. Om det går trådløst eller med kabel til routeren spiller ingen rolle. Router trenger man hvis man skal være flere som deler bredbåndsforbindelsen og/eller skal ha det trådløst.

Håper det ble litt klarere nå :)

Ja, det gjorde det! Flotte greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...